Решение по дело №4/2021 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 260048
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 7 юли 2021 г.)
Съдия: Росица Генадиева Тодорова
Дело: 20211820200004
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 януари 2021 г.

Съдържание на акта

 

                                                 Р Е Ш Е Н И Е

                             

                 гр.Елин Пелин, 26.04.2021 год.

 

                      В ИМЕТО НА НАРОДА

        

           Районен съд Елин Пелин, Пети състав в открито заседание на четиринадесети април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:                   

                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: РОСИЦА ТОДОРОВА

 

при секретаря Теменужка Никифорова и в присъствието на прокурор ............., като разгледа докладваното от съдията АНД № 4 по описа за 2021 година на РС Елин Пелин  и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Постъпила е жалба от К.И.П., ЕГН **********,  с адрес: *** срещу електронен фиш серия К № 3162415 по описа на ОД МВР София, с който на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ й е наложено административно наказание - глоба в размер на 400.00 лева за извършено нарушение на чл.21, ал.2 вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП. С жалбата се иска електронният фиш да бъде отменен като незаконосъобразен, както по основание, така и по размер, поради нарушение на административно-производствените правила. Излага аргументи в тази насока.

 

Производството е по чл.59 и сл. ЗАНН.

Жалбоподателят редовно призован за съдебно заседание явява се лично и поддържа жалбата. Твърди, че на посоченото в електронния фиш място няма поставен знак за ограничение на скоростта.

Административнонаказващият орган – ОДМВР София, редовно призовани не изпращат представител. С писмени становища изразяват  искане електронният фиш да бъде потвърден, като правилен и законосъобразен, а жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана. Изразяват  аргументи в подкрепа на искането.

РП Елин Пелин редовно призовани не изпращат представител.

Съдът след като провери законосъобразността на атакувания административен акт и обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на страните, намери за установено от фактическа страна следното:

Видно от  електронен фиш серия К № 3162415 по описа на ОД МВР София, същият е издаден срещу К.И.П., с който на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движение по пътищата й е наложено административно наказание - глоба в размер на 400.00 лева за извършено нарушение на чл.21, ал.2 вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП за това, че: На 30.10.2019 год. в 07,22 часа в обл.Софийска, общ.Елин Пелин, с.Равно поле по ул. Верила с/у № 18 с посока към жп гара Верила. Ограничение на скоростта 30 км/ч за населено място въведено с п.з. В-26. Нарушението е установено и заснето с АТСС ТFR1-М с МПС Шкода Кодиак вид лек автомобил регистрационен номер СВ 6365 МВ е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № ТFR1-М 508 разрешена стойност на скоростта 30 км/h; установена стойност на скоростта 70 км/h; превишена стойност на скоростта 40 км/h. Собственик на когото е регистрирано МПС ползвател: К.И.П. – законен представител на фирма АВИПРО КОНСУЛТ ЕООД. Постоянен адрес:***, ЕИК *********, ЕГН **********.

Електронният фиш е съставен на основание снимков материал за заснето нарушение на ЗДвП, а именно - за превишена скорост, като нарушението е установено с автоматизирано техническо средство за заснемане на нарушенията на правилата за движение тип  „ТFR1-М 508“, за което от Български институт по метрология е издадено удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 със срок на валидност 24.02.2020 г..

Представен е Протокол № 3-41-19/31.05.2019 г. от проверка на мобилна система за видеоконтрол ТFR1-М  с идент. № 508/07, в който е отбелязано:  грешка при измерване на скоростта + 3 км/h до 100 км/h и + 3 % над 100 км/h, както и че средството  за измерване съответства на одобрения тип.

Видно от служебна бележка № 910/1712.2020 г. издадена от кметство с.Равно Поле, Община Елин Пелин, Софийска област е, че в периода от 01.10.2019 г. до 10.11.2019 г. на улица „Верила“ в с.Равно поле, в посока жп гара „Верила“ от кметството не са поставяни знаци за ограничение на скоростта до 30 километра в час. Такива има поставени на същата улица в обратна посока, в началото на населеното място на влизане от жп гара Верила и при Спортната площадка.

От писмо изх. № 120400-2574/05.02.2021 г. по описа на ОДМВР София се установява, че автоматизираното техническо средство е разположено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания в служебен автомобил Пежо 407 с рег. № С 0818 НА.

Представена е и справка от Агенция „Пътна инфраструктура“, Областно пътно управление – София, от която се установява, че ул. Верила в с.Равно поле не е част от Републиканската пътна мрежа, поради което не могат да предоставят информация относно наличието на пътен знак В-26 за ограничение на скоростта на посоченото място.

Приетата от съда фактическа обстановка по делото се установява и от приложените по делото писмени доказателства: Заповед № 8121з-172/29.02.2016г. по описа на МВР, Заповед № 8121з-931/30.08.2016 г. по описа на МВР, бланка на електронен фиш; снимков материал от 30.10.2019 г.; Протокол за използване на автоматизирано  техническо средство или система рег. № 517р-22274/09.12.2019 г.; справка за МПС с рег. № СВ 6365 МВ; справка от ОДМВР с-р Пътна полиция удостоверяваща дата на съставяне и дата на връчване на ел.фиш №  К 3162415  - 14.11.2019 г. и 16.12.2020 г.

 

             При така установената фактическа обстановка съдът стигна до следните правни изводи:                                                                                              Жалбата е подадена в срок от процесуално легитимно лице – наказания с електронния фиш и е процесуално допустима, а разгледана по същество, съдът намира същата за основателна, по следните съображения:                                                                                   Според чл.189, ал.4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Правната уредба за констатиране на нарушения с автоматизирани технически средства и системи  за контрол на правилата за движение по пътищата е регламентирана и в  чл.2 от Наредба № 8121з–552 от 12.05.2015 г., като в чл.3 се посочва, че за  установените от автоматиризирани технически средства и системи нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове, чрез използване на автоматизирана информационна система. От друга страна според чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП органите по контрол за спазване правилата за движение по пътищата имат право за установяване на нарушенията да използват два вида технически средства или системи – заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство и заснетият образ, на който са записани датата, часа, засечената скорост на движение и регистрационния номер на автомобила, който е годно веществено доказателствено средство по смисъла на чл.189, ал.15 от ЗДвП, изготвено по предвидения в закона ред.

 В случая в представения по делото Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система - TFR1-M инв. № 508 са посочени началото и края на измерването като часове, мястото за контрол, режима на измерване - стационарен, посоката на задействане – в двете посоки; регистрационния номер на служебния автомобил, в който е било позиционирано средството за измерване; максимално разрешената скорост 30 км/ч съгласно пътен знак за ограничение В-26 и общо ограничение на скоростта 50.

Несъмнено засичането и заснемането на скоростта на движение на моторното  превозно средство в процесния случай е станало в населено място - в с.Равно поле, Община Елин Пелин, Софийска област, по улица „Верила“ с посока от центъра на с.Равно поле към ЖП гара Верила, където жалбоподателката К.П. е управлявала лек автомобил Шкода Кодиак с регистрационен номер СВ 6365 МВ.

Спорен е въпроса имало ли е поставен пътен знак В-26  за ограничение на скоростта от 30 км/ч в конкретния пътен участък в посоката,  по която се е движела жалбоподателката.

Административнонаказващият орган е отбелязал в протокола за използване на автоматизирано техническо средство или система, че  ограничението от 30 км/ч касае  и двете посоки и е въведено с пътен знак В-26. От представените по делото писмени доказателства обаче – служебна бележка издадена от кметството на с.Равно поле, в района на което населено място се намира пътния участък се установява, че ограничителен знак В-26, въвеждащ движение на преминаващите пътни превозни средства със скорост не по-висока от 30 км/ч има поставен само в едната посока от пътя, а именно в началото на населеното място на влизане от ЖП гара Верила към центъра на с.Равно поле, както и при спортната площадка. Изрично е отбелязано, че в периода от 01.10.2019 г. до 10.11.2019 г. на улица Верила в с.Равно поле с посока от центъра на селото към ЖП гара Верила не са поставяни знаци за ограничение на скоростта до 30 км/ч.

         Предвид така установените в хода на съдебното следствие доказателства не се установява по безспорен и несъмнен начин, че на мястото на контролирания пътен участък е имало въведено с пътен знак В-26 ограничение на скоростта до 30 км/ч.. Безспорно се установява, че такъв знак е бил поставен за пътното платно с посока от ЖП гара Верила към центъра на с.Равно поле, но както е отбелязано в ел.фиш жалбоподателката се е движела в посока от центъра на с.Равно поле към ЖП гара Верила, поради което не може и не следва да се прави извод, че нарушението е безспорно установено. Разгледани в съвкупност представените писмени доказателства не внасят яснота относно наличието поставен пътен знак В-26 на този участък от пътя, по който се е движела жалбоподателката.

Предвид всичко изложено, съдебният състав намира, че вмененото на К.И.П. нарушение не е доказано в съответствие с изискването на чл.303, ал.2 от НПК, като са налице анализираните по-горе обстоятелства, внасящи основателни съмнения в обвинителната теза на наказващия орган.

Липсата на безспорни доказателства   води до несъставомерност  на деянието, а оттам и до единствено логичния извод за незаконосъобразност на обжалвания Електронен фиш, обуславяща отмяната му.

Имайки предвид основния принцип, залегнал в ЗАНН, че тежестта на доказване на нарушението, се възлага на наказващия орган, в настоящия случай съдът приема, че с издаването на електронен фиш  административнонаказващият орган е нарушил разпоредбата на чл.53, ал.1 от ЗАНН, като е наложил административно наказание  без да е установил по безспорен начин извършеното нарушение.

            Воден от гореизложеното съдът

 

                                      Р   Е   Ш   И :

 

            ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № 3162415/14.11.2019 г. по описа на ОД МВР София.

            Решението подлежи на касационно обжалване по реда на глава ХІІ от АПК пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от съобщаването му.

             РАЙОНЕН СЪДИЯ: