Решение по дело №75/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 87
Дата: 25 юни 2020 г. (в сила от 25 юни 2020 г.)
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20207130700075
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

град Ловеч, 25.06.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори касационен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и шести май две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

                                                ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                                                     МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

при секретаря Татяна Тотева и в присъствието на прокурора Кирил Петров, като разгледа докладваното от съдия Христова к.а.н.д. №75/2020г. по описа на АС Ловеч, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на раздел VIII от Глава III на ЗАНН и е образувано по предложение на прокурор в Районна прокуратура Ловеч, на основание чл.72, ал.1, предл.2 във вр. с чл.70, б.”д” от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство по н.а.х.д. №561/2019г. на РС Ловеч, по което съдебният състав е отменил Наказателно постановление (НП) № 19-0456-000038/09.04.2019г. на Началник на Районно управление Угърчин към ОДМВР Ловеч, и прекратяване на производството. С горното НП на Д.А.Р. с ЕГН ********** *** е наложено административно наказание на основание чл.177, ал.1, т.2, предл.1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) – глоба в размер на 300 лв. за нарушение на чл.150 от ЗДвП. Подалият предложението за възобновяване прокурор излага, че Д.Р. е осъществил състава на престъплението по чл.343в, ал.2 от НК, т.к. на 27.03.2019г. е управлявал МПС с отнето СУМПС (без да притежава СУМПС), в едногодишния срок от наказването му по административен ред за същото деяние с НП №18-0356-000182/07.06.2018г. на Началника на РУ Тетевен.

Вносителят на предложението за възобновяване на административно-наказателното производство, редовно призован, не се явява в съдебно заседание.

Ответникът Районно управление Угърчин към ОДМВР Ловеч, редовно призован, в съдебно заседание не изпраща представител и не ангажира становище.

Ответникът Д.А.Р., редовно призован, в съдебно заседание не се явява и не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура Ловеч дава заключение за основателност на предложението за възобновяване на административно-наказателното производство.

Съдът, като съобрази изложените в предложението основания и приложените доказателства, прие за установено следното:

Предложението за възобновяване на административнонаказателното производство е допустимо. Същото е изготвено и внесено от наблюдаващия прокурор при Районна прокуратура Ловеч – орган, притежаващ активна легитимация да поиска възобновяване на административнонаказателното производство, в съответствие с нормата на чл.72, ал.1, предл.2 от ЗАНН. Предложението по тази точка на текста не е обвързано със срок, поради което се явява и процесуално допустимо.

Независимо от това същото следва да бъде оставено без уважение, поради следните съображения:

В конкретният случай се иска: 1. Възобновяване на административно-наказателното производство н.а.х.д № 561/2019г. по описа на РС Ловеч; 2. Отмяна на влязлото в сила Решение №49/21.02.2019г. по н.а.х.д № 561/2019г. по описа на РС Ловеч, с което е отменено НП № 19-0456-000038/09.04.2019г. на Началник на РУ Угърчин; 3. Прекратяване на производството.

За да е основателно искането за възобновяване по така визираната хипотеза на б.„д” на чл.70 от ЗАНН, следва да се установи, че деянието, за което е било образувано АНП съставлява престъпление, съответно на възобновяване подлежи и решеното или прекратено дело по повод на издаденото в това АНП наказателно постановление, ако се установи, че деянието съставлява престъпление. А деянието съставлява престъпление, когато фактите от обективната действителност на неговото извършване се субсумират по конкретен текст от НК.

Безспорно от материалите по настоящото производство се установява, че с НП № 18-0356-000182/07.06.2018г. на Д.А.Р. за нарушения, извършени на 07.04.2018г., са наложени три административни наказания – глоба в размер на 100 лв. и лишаване от право да управлява МПС за три месеца за нарушение по чл.103 от ЗДвП (не спира плавно на посоченото място, или в най-дясната част на платното за движение, при подаден сигнал за спиране от контролен орган); глоба в размер на 20 лв., за нарушение на чл.157, ал.8 от ЗДвП (носи връчено НП за нарушение по ЗДвП с изтекъл срок на плащане) и глоба в размер на 10 лв. за нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП (не носи свидетелство за управление на МПС от съответната категория и контролен талон към СУМПС от съответната категория). НП е връчено на Р. на 29.06.2018г., който го е обжалвал в срок само по отношение на първото нарушение, с което му е определено административно наказание глоба в размер на 100 лв. и лишаване от право да управлява МПС за три месеца. Образувано е н.а.х.д. №235/2018г. на Тетевенски районен съд, който с Решение 123/23.11.2018г. е изменил НП, като е намалил наложеното административно наказание „глоба” от 100 лв. на 50 лв. и административното наказание „лишаване от право да управлява МПС” от три месеца на един месец. Решението е влязло в сила на 18.12.2018г. Тъй като НП е било обжалвано от Р. в частта, касаеща лишаването му от право да управлява МПС, НП не е било влязло в сила, поради което не е подлежало на изпълнение. НП в тази част е влязло в сила на 18.12.2018г., поради което от тази дата е влязло в сила наложеното му административното наказание „лишаване от право да управлява МПС” за срок от един месец.

С НП № 19-0456-000038/09.04.2019г. на Началника на РУ Угърчин на Д.А.Р. е наложено наказание за извършено на 27.03.2019г. нарушение – управляване на ППС, без да е правоспособен водач, с отнето СУМПС на 21.03.2019г., видно от разписка за предаване на документи, във връзка с решение №123 на Тетевенски районен съд –  нарушение по чл.150 от ЗДвП. НП е връчено на Р. на 21.05.2019г., който го е обжалвал пред Районен съд Ловеч. Образувано е н.а.х.д. №561/2019г., като с Решение 49/21.02.2020г. съдът е отменил НП. Решението е влязло в сила на 28.03.2020г.

От приложените към двете дела справки за нарушител се установява, че СУМПС на Р. е било отнето на 29.06.2018г., поради издаденото НП № 18-0356-000182/07.06.2018г. Същото е върнато на Р. на 09.07.2018г., тъй като горното НП е било обжалвано. СУМПС на Р. е било отнето в последствие на 21.03.2019г., в изпълнение на влязлото в сила решение на Тетевенски районен съд по н.а.х.д. №235/2018г. Към дата 07.04.2018г., когато от Р. са били извършени нарушенията, по които е издадено НП № 18-0356-000182/07.06.2018г., последният е притежавал СУМПС, възстановен му на 06.03.2017г., т.е. не е управлявал на тази дата МПС без да е правоспособен и на него не му е налагано такова наказание.

От друга страна пред този съд се установява по несъмнен начин и кои са обективните предели на наказателното обвинение за извършено от Р. престъпление, което наблюдаващият прокурор определя като такова по чл.343в, ал.2 от НК – който в едногодишен срок от наказването му по административен ред за управление на моторно превозно средство без съответно свидетелство за управление извърши такова деяние, се наказва с лишаване от свобода от една до три години и с глоба от петстотин до хиляда и двеста лева.

Настоящият съдебен състав обаче не споделя довода на вносителя на предложението, че деянието, за което на Р. е ангажирана административнонаказателна отговорност по ЗДвП с НП № 19-0456-000038/09.04.2019г., съставлява и престъпление по чл.343в, ал.2 от НК. За да е изпълнен състава на последното престъпление, е необходимо на нарушителя да има наложено административно наказание за управление на МПС без да притежава СУМПС, като в едногодишния срок от налагане на такова наказание той да извърши отново такова деяние.

В конкретния случай единственото административно наказание на Р. за нарушение, изразяващо се в управление на МПС, без да притежава СУМПС, т.е. то му е отнето, е наказанието, наложено с НП № 19-0456-000038/09.04.2019г. на Началника на РУ Угърчин. Съгласно посочената в НП нарушена разпоредба на чл.150 от ЗДвП, всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач. С НП № 18-0356-000182/07.06.2018г. на Началника на РУ Тетевен на Р. са наложени три наказания за извършени три нарушения по ЗДвП, между които не е нарушението управление на моторно превозно средство без съответно свидетелство за управление, т.е. от неправоспособен водач. Не може и да му се издаде такова НП, тъй като към онзи момент (09.04.2018г.) Р. е притежавал валидно СУМПС, което не е носил в себе си, и същото му е било отнето едва на 21.03.2019г., след влизане в сила на решението на Тетевенски районен съд по н.а.х.д. №235/2018г. В този случай не е налице изискваното в нормата на чл.343в, ал.2 от НК изпълнително деяние – управление на моторно превозно средство без съответно свидетелство за управление в едногодишния срок от наказването му по административен ред за същото деяние.

Първото приключило административнонаказателно производство против Р. за управление без да притежава СУМПС (респ. същото му е отнето) е това по н.а.х.д. №561/2019г. по описа на РС Ловеч, и прекратяването именно на това АНП се иска от вносителя на предложението – прокурор от РП Ловеч. Не е налице обаче повторност на деянието, за да е осъществено фактическото основание на чл.343в, ал.2 от НК – лицето вече да е било наказвано по административен ред за същото деяние в предходната една година. Следователно не се установява идентичност или сходство между фактите по извършване на нарушението по чл.150 от ЗДвП и тези по извършване на престъпление по чл.343в, ал.2 от НК. Съдът приема, че не са налице нормативно регламентираните материалноправни предпоставки и основание по чл.70, б.”д” от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство, с оглед липсата на нарушение на забраната „non bis in idem” за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние. Горното води до извод за неоснователност на предложението за възобновяване на административнонаказателното производство по н.а.х.д. №561/2019г. на РС Ловеч и като последица – неговото отхвърляне.

Съобразно практиката на ЕСПЧ, компенсацията на повторното наказателно преследване на деец, спрямо когото за едно и също деяние е проведено административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на конвенцията, изисква реално да се ликвидират всички последствия от допуснатото нарушение на този принцип, като се отменят порочно постановените актове при действието на забраната по чл.4, §1 от Протокол № 7. В този случай обаче, доколкото е налице решено дело от страна на РС Ловеч по повдигнат пред него административно наказателен спор, същото не се явява порочно приключено именно, защото с него не се допуска нарушение на въпросният принцип.

За пълнота на изложението на съда, ангажиран с това, следва да се посочи и следното: административнонаказателното производство не е идентично по съдържание със съдебното производство по преценка на издадения краен акт в това административнонаказателно производство. Съгласно чл.63 от ЗАНН, съдът може да отмени постановлението, да го измени или да отхвърли жалбата против него, но ЗАНН не предвижда възможност при която и да е от тези хипотези компетентният съд да постанови и прекратяване на АНП. В следствие от проведения съдебен контрол РС Ловеч е достигнал до извод за отмяна на НП № 19-0456-000038/09.04.2019г. на Началника на РУ Угърчин и така отрича (отменя) възможността да се ангажира административнонаказателната отговорност на Р., но само и единствено за вмененото му административно нарушение на ЗДвП и този диспозитив е изцяло коректен на закона. Това обаче не засяга повдигнатото наказателно обвинения против същото лице, защото не се установява идентитет или сходство между фактите по извършване на нарушението по ЗДвП и тези по извършване на престъпление по чл.343в, ал.2 от НК.

Ако се възприеме извод в обратна насока за основателност на внесеното предложение от прокурора, то ще се изпадне в абсурдната ситуация (която видно и от диспозитива на самото предложение се търси) да се отмени решението на РС Ловеч, за да се постанови (отново) отмяна на вече отменено наказателно постановление, само за да се постанови диспозитив „прекратява административнонаказателното производство”.

Поради изложеното и на основание чл.73 от ЗАНН, Ловешки административен съд, втори касационен състав 

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ предложението на прокурор в Районна прокуратура Ловеч, направено на основание чл.72, ал.1, предл.2 във вр. с чл.70, б.”д” от ЗАНН, за възобновяване на административнонаказателното производство по н.а.х.д. №561/2019г. на РС Ловеч, по което съдебният състав е отменил Наказателно постановление (НП) № 19-0456-000038/09.04.2019г. на Началник на Районно управление Угърчин към ОДМВР Ловеч, и за прекратяване на производството.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                            ЧЛЕНОВЕ: