РЕШЕНИЕ
№ 5
гр. София , 11.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, IV ПЪРВОИНСТАНЦИОНЕН
ТЪРГОВСКИ СЪСТАВ в закрито заседание на единадесети август, през две
хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Лилия М. Руневска
като разгледа докладваното от Лилия М. Руневска Търговско дело №
20211800900155 по описа за 2021 година
на СОС, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ.
Постъпила е жалба от ФОНДАЦИЯ „Д“ срещу отказ № 20210726221744/28.07.2021 г. на
длъжностното лице по регистрацията при Агенция по вписванията, издаден по заявление с
вх. № 20210726221744/26.07.2021 г. на адв. М.Й. - пълномощник на фондацията, за вписване
в регистъра на ЮЛНЦ по партидата на фондацията на промени във вписани обстоятелства, а
именно заличаване на ОС като орган на фондацията и за обявяване на изменен с решение на
ОС на фондацията от 26.07.2021 г. устав на фондацията. Иска се отмяна на постановения
отказ и даване на указания към длъжностното лице по регистрацията да извърши вписване
на заявените промени и обявяване на изменения устав.
В постъпилия от АВп отговор по жалбата са изложени доводи за неоснователност на
жалбата по изложените и от длъжностното лице по регистрацията съображения.
Съдът след преценка на доказателства по делото и доводите на страните намира
следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество – основателна,
съответно следва да бъде уважена. Съображенията на съда са следните:
Със заявление по обр. А16 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и
достъп до ТР и РЮЛНЦ с вх. № 20210726221744/26.07.2021 г. са заявени за вписване в
регистъра на ЮЛНЦ по партидата на ФОНДАЦИЯ „Д“ промени във вписани обстоятелства,
а именно заличаване на ОС като орган на фондацията, както и обявяване на изменен с
1
решение на ОС на фондацията от 26.07.2021 г. устав на фондацията.
Длъжностното лице по регистрацията е постановило отказ да извърши вписване и
обявяване с бланковите съображения /доколкото доразвиването им в следващите абзаци на
отказа не променя същността му и не въвежда конкретизация предвид спецификата на
казуса/, че от представените със заявлението документи не се установяват съществуването
на заявените за вписване обстоятелства, спазването на изискванията на закона,
действителната воля на учредителите и нейното ясно съдържание, изразено в протоколните
решения, които са във взаимно противоречие, не се установява и кои точно са органите на
фондацията и техните правомощия.
Постановеният отказ е неправилен.
Видно от вписаните по партидата на ФОНДАЦИЯ „Д“ обстоятелства, същата е
създадена за осъществяване на дейност в частна полза.
За този вид ЮЛНЦ законът /ЗЮЛНЦ/ предвижда, че органите и правомощията им се
определят по волята на учредителите /или впоследствие на органа, който може да взема
решение за промяна на структурата/ - чл. 35 (1) Фондацията има управителен орган, който
може да бъде едноличен или колективен; Чл. 35 (2) Когато учредителният акт предвижда
повече от един орган, правилата за общото събрание и управителния съвет на сдружение се
прилагат съответно и за другите органи.
Фондацията е особен вид ЮЛНЦ. При нея няма членове, няма обединяване на лица,
които са готови със съвместни усилия активно да работят за постигане на нейните цели. Тя е
персонифицирано имущество, което безвъзмездно е предоставено за постигане на
нестопански цели и на което са придадени белезите на самостоятелно юридическо лице. По
тази именно причина законът предвижда органите на фондацията, създадена за
осъществяване на дейност в частна полза, да се определят по волята на учредителите /или
впоследствие на органа, притежаващ това правомощие/.
Видно от актуалния устав на фондацията и вписаните по партидата обстоятелства,
към момента органите на ФОНДАЦИЯ „Д“ са ОС и УС, като в устава са ясно очертани и
правомощията на тези органи.
По дефиниция ОС е орган, който се състои от всички членове на дадена структура -
било то съдружници/акционери в ТД или съдружници в сдружение с нестопанска цел.
Фондацията обаче - както тази, създадена за осъществяване на дейност в частна полза, така
и тази, създадена за общественополезна дейност, поради гореобсъдената нейна специфика
като ЮЛ, няма членове, съответно няма състав, който да формира ОС /разглеждано като
орган, дефиниран като такъв с горепосочения състав/. Затова и ЗЮЛНЦ предвижда за
фондации, създадени за осъществяване на дейност в частна полза, ако учредителният им акт
предвижда повече от един орган, правилата за общото събрание и управителния съвет на
сдружение да се прилагат и за другите органи, но само съответно /т. е. при съобразяване на
тези правила с функциите и правомощията на органа, определени по волята на учредителя/,
а за фондации, създадени за общественополезна дейност, предвижда органи, съставени не по
волята на учредителя, а съгласно изискванията на закона /Чл. 39. (1) Юридическото лице с
нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност има колективен върховен
орган и управителен орган; (2) Колективният орган на юридическото лице с нестопанска цел
за осъществяване на общественополезна дейност взема решенията си по реда на чл. 32, ал.
4./, но дори в този случай не именува колективния върховен орган ОС и не го дефинира като
ОС, а по-скоро като УС на СНЦ/.
Видно от съдържанието на устава на фондацията и определените в него правомощия
на органите, учредителите са конституирани като върховен колективен орган /което е
допустимо от закона/ и са нарекли този орган ОС, макар той да няма характера на ОС,
разглеждано като орган, състоящ се от всички членове на дадена структура /поради липсата
на такива членове съобразно изложеното по-горе/. В случая не наименованието на органа е
съществено, а неговите функции и правомощия и те са ясно определени в устава.
Управителен орган на фондацията е УС, чиито функции и правомощия също са ясно
определени в устава.
Сред правомощията на ОС е и изменението на устава и промените в структурата и
2
правомощията на органите на фондацията /чл. 23, б. „б“ и „м“ от устава/. Именно в
изпълнение на тези си правомощия ОС е взело решение да промени структурата на органите
на фондацията – да заличи ОС като орган и да прехвърли неговите правомощия на УС,
както и да приеме някои други изменения в устава /неподлежащи на вписване/.
Видно от представените със заявлението документи, ОС е редовно свикано и
проведено, на него са взети по надлежния ред решения по предварително обявения дневен
ред, непротиворечащи на закона и устава. Съобразно взетите решения са заявени за
вписване промените във вписаните обстоятелства, а именно заличаване на ОС като орган на
фондацията, както и обявяване на актуалния /изменен с решенията на ОС от 26.07.2021 г./
устав. Тези промени следва да бъдат вписани, както и следва да бъде обявен измененият
устав, тъй като не са налице сочените от длъжностното лице по регистрацията пороци на
волята, отразена в решенията на ОС.
Останалите доводи на длъжностното лице относно съдържанието на устава, вкл.
неконкретизирането на запазените права на един от учредителите, са ирелевантни –
съдържанието на устава е определено в закона – чл. 34, ал. 1 ЗЮЛНЦ, измененият и заявен
за обявяване устав на фондацията има това съдържание, а достатъчно би било да има и само
съдържанието, посочващо наименованието, целите и предоставеното имущество на
фондацията /чл. 34, ал. 2 ЗЮЛНЦ/.
Не следва да се обсъждат и доводите относно заличаването на членовете на ОС, тъй
като макар на 26.07.2021 г. ОС да е взело решение и за това, със заявлението по обр. А16 не
е заявена за вписване такава промяна. Само за яснота следва да се отбележи, че със
заличаването на органа автоматично отпада и членството в него, което няма отражение
върху качеството учредител на фондацията на всеки един от тримата учредители и не към
заличаване на учредителите като такива е била насочена волята на ОС. Отделен въпрос е, че
персоналният състав на ОС не е вписан и не подлежи на вписване, той не е част от
необходимото съдържание на устава /не е част дори от неговото допълнително
съдържание/, съответно не е налице промяна във вписано обстоятелство, която да подлежи
на вписване. Последното обаче би било релевантно само в случай, че беше заявена за
вписване такава промяна, което, както се посочи, не е налице в случая.
С оглед изложеното постановеният отказ следва да бъде отменен и да се дадат
задължителни указания за извършване на вписването и обявяването.
С оглед изхода на делото искането на жалбоподателя за присъждане разноски е
основателно. Претендират се само разноски в размер на 15 лв. за държавна такса, платена по
сметка на съда за производството по делото, съответно същите следва да се присъдят на
жалбоподателя. Искането на АВп за присъждане на разноски за юрисконсултско
възнаграждение е неоснователно с оглед изхода на делото.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ отказ № 20210726221744/28.07.2021 г. на длъжностното лице по
регистрацията при Агенция по вписванията, издаден по заявление с вх. №
20210726221744/26.07.2021 г. на адв. М.Й. - пълномощник на ФОНДАЦИЯ „Д“ с ЕИК за
вписване в регистъра на ЮЛНЦ по партидата на фондацията на промени във вписани
обстоятелства, а именно заличаване на ОС като орган на фондацията и за обявяване на
изменен с решение на ОС на фондацията от 26.07.2021 г. устав на фондацията.
3
УКАЗВА на Агенция по вписванията да извърши заявените със заявление с вх. №
20210726221744/26.07.2021 г. на адв. М.Й. - пълномощник на ФОНДАЦИЯ „Д“ с ЕИК
вписване в регистъра на ЮЛНЦ по партидата на фондацията на промени във вписани
обстоятелства, а именно заличаване на ОС като орган на фондацията и обявяване на
изменен с решение на ОС на фондацията от 26.07.2021 г. устав на фондацията.
ОСЪЖДА Агенция по вписванията, представлявана от изпълнителния директор
Д.М., с адрес: гр. С., ул. „Елисавета Багряна“ № 20 да плати на ФОНДАЦИЯ „Д“ с ЕИК
сумата от 15 лв. /петнадесет лева/, представляваща направени по делото разноски за
държавна такса за настоящото производство.
Решението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му пред
Софийски апелативен съд.
След влизане в сила на решението заверен препис от същото да се изпрати на
Агенцията по вписванията.
Съдия при Софийски окръжен съд: _______________________
4