Решение по дело №10342/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3337
Дата: 12 юли 2023 г.
Съдия: Елена Димитрова Розалинова
Дело: 20221110210342
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 август 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 3337
гр. София, 12.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 21-ВИ СЪСТАВ, в публично заседание
на тринадесети юни през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:ЕЛЕНА Д. РОЗАЛИНОВА
при участието на секретаря ЦВЕТАНКА СТ. КИРИЛОВА
като разгледа докладваното от ЕЛЕНА Д. РОЗАЛИНОВА Административно
наказателно дело № 20221110210342 по описа за 2022 година
Производството е по реда на член 58д и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Д. Д. И. срещу Наказателно постановление № 11-01-
971/13.04.2020 г., издадено от директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с
което на основание чл. 250, вр. чл. 261, ал. 2 от ЗОП, за нарушение на чл. 18, ал.1, т. 8, вр.
чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, вр. пар. 2, т. 17 от ДР на ЗОП, на Д. Д. И. – изпълнителен директор
на БАБХ, е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10 000 лева.
Жалбоподателят чрез адвокат К. посочва, че са били налице изключителни обстоятелства по
смисъла на § 2, т.17 от ДР на ЗОП. Претендира разноски.
Въззиваемата страна, редовно уведомена се представлява от юрисконсулт Г., която оспорва
жалбата.Претендира се разноски.
Съдът намира за установена следната фактическа обстановка:
БАБХ попада в обхвата на държавната финансовата инспекция, като бюджетна организация
по смисъла на чл. 4, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.
БАБХ, гр. София е създадена със Закона за българската агенция по безопасност на храните
/обн. ДВ, бр. 8/2011 г./. Същата е бюджетна организация, второстепенен разпоредител с
бюджет към министъра на земеделието, храните и горите, с адрес на управление: гр. София,
бул. „Пенчо Славейков“ № 15 А, с ЕИК: *********.


1








БАБХ се състои от Централно управление, двадесет и осем областни дирекции по
безопасност на храните и пет специализирани структури за научноизследователска и
лабораторно-диагностична дейност. Същата е компетентен държавен орган за официален
контрол по отношение на качеството и безопасността на храните по цялата хранителна
верига.
Съгласно чл. 5, ал. 1 от Закона за Българска агенция по безопасност на храните (ЗБАБХ),
БАБХ се ръководи и представлява от изпълнителен директор, който се назначава от
министър- председателя, по предложение на министъра на земеделието, храните и горите.
Изпълнителният директор ръководи, организира и контролира дейността на агенцията.
Същият представлява агенцията пред всички държавни органи, физически и юридически
лица в страната и чужбина, сключва, изменя и прекратява договори във връзка с дейността
на агенцията.
Към 18.07.2019 г. БАБХ се представлява от д-р Д. Д. И. - изпълнителен директор на БАБХ в
периода от 25.05.2015 г. до 24.09.2019 г.
Изпълнителният директор на БАБХ е публичен възложител на обществени поръчки по
смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 13 от ЗОИ.
В съответствие с чл. 118 от Закона за ветеринаромедицинската дейност БАБХ изготвя
Програма за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните и
зоонози /ППНКЛБЖЗ/. Програмата обхваща период от три години, като се разработва и
представя за одобрение на министъра на земеделието, храните и горите до 31 юли на
годината, предхождаща периода, за който програмата ще се прилага. Програмата по ал. 1 се
одобрява от Министерския съвет по предложение на министъра на земеделието, храните и
горите до 31 октомври в годината на изготвянето й и съдържа: 1. списък на болестите,
срещу които БАБХ провежда мерки за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на
болести по животните и зоонози; 2. видовете и броя на животните, за които се прилагат
мерките, предвидени в нея; 3. видовете мерки по т. 1, схемите за тяхното прилагане и
сроковете за изпълнението им; 4. необходимите средства за нейното изпълнение.
Програмата за надзор на трансмисивните спонгиформни енцефелопатии в България е част
от ППНКЛБЖЗ. Програмата определя надзора на заболяванията спонгиформна
2
енцефалопатия по говедата (СЕГ) и скрейпи при дребните преживни животни в Р. България.
Целите на програмата са:
надзор над трансмисивните спонгиформни енцефалопатии (ТСЕ) по преживните
животни (спонгиформна енцефалопатия по говедата /СЕГ/ и скрейпи по дребните
преживни животни) в Република България и извършване на изследвания при овце за
скрейпи резистентност.
бързо откриване на трансмисивни спонгиформни енцефалопатии по преживните
животни и предприемане своевременни предпазни мерки за ограничаване на
разпространението продукти от инфектирани животни и ликвидиране на инфекцията.
гарантиране на безопасността на потребителя, при консумация на месо и продукти,
произхождащи от едри и дребни преживни животни.
предоставяне на доказателства, че Р. България извършва контрол върху заболяванията
от групата на ТСЕ в рамките на вътреобщностната и международната търговия.
Компетентни органи извършващи надзора и координирането на отделите, отговорни за
изпълнението на програмата са:
Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ) към Министерството на земеделието,
храните и горите (МЗХГ);
-28 Областни дирекции по безопасност на храните (ОДБХ) към БАБХ;
Национална Референтна Лаборатория за ТСЕ към Националния диагностичен
научноизследователски ветеринарномедицински институт - “Проф. Г. Павлов”
/НДНИВМИ/, гр. София, бул.”П. Славейков” № 15А, с ръководител Проф. д-р Р.
Пешев;
Изпитвателна лаборатория за ТСЕ към Регионалния диагностичнен институт в гр.
Велико Търново, ул. “Славянска” № ръководител Проф. д-р Румен Караколев
Изпитвателна лаборатория за ТСЕ към Регионалния диагностичнен институт в гр.
Стара Загора, бул. “Славянски” № 58 с ръководител гл. ас. д-р Петкана Бадарова,
В утвърдени с Решение на управителния съвет на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/
/Протокол №140/04.04.2019 г./ „Указания за прилагане на схема на държавни помощи -
Помощ за компенсиране разходите за земеделски стопани свързани с изпълнение на мерките
по Държавната профилактична програма /ДПП/ и ППМКЛБЖЗ през 2019 г.“ е посочено, че
ветеринарите вземат проби от мозъчен ствол за изследване на ТСЕ от видовете и
категориите животни, посочени в Програмата за надзор на заболяванията при едрите и
дребни преживни животни. Посочено е още, че пробите се изпращат в определени от БАБХ
акредитирани лаборатории.
На 05.06.2019 г. между БАБХ и ДФЗ е сключено Споразумение №52/05.06.2019 г., с което е
регламентирано финансовото обезпечение на разходите за закупуване на ваксините и
диагностикумите използвани на терен от ветеринарните лекари и разходите за
3
ветеринарните лаборатории за извършване на мероприятията, предвидени в ДПП и
ППМКЛБЖЗ. В споразумението е посочено, че допустимите за подпомагане разходи по
схемата за държавна помощ са до размера на утвърдения от Управителния съвет на Фонда
максимален годишен бюджет за помощта и се определят за лабораторните изследвания и
мероприятията, извършени от регистрираните ветеринарни лекари или с определени
ветеринарни лекари от БАБХ, съгласно изискванията на чл.46ж от ЗВМД и съгласно
заложените цени в Тарифата по чл. 46в от ЗДВ.
В чл. 46ж от ЗВМД е посочено, че при необходимост изпълнителният директор на БАБХ
издава заповед за изпълнение мерките по програмата за профилактика, надзор, контрол и
ликвидиране на болести по животните и зоонози от ветеринарни лекари от БАБХ или от
ветеринарномедицински специалисти извън системата на БАБХ.
В чл. 20 на „Тарифа за определяне на цените, които се заплащат за изпълнение на мерките
по програмата за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните и
зоонози“ (Тарифа по чл. 46в от ЗВД, Приета с ПМС №78 от 12.04.2016 г.. обн., в ДВ, бр.30
от 14.04.2016 г., в сила от 14.04.2016 г.) е посочено, че изследване при метода ELISA и
въвеждане на резултатите от лабораторните анализи във ВетИС се заплаща за една проба -
20.00 лв.
На 18.07.2019 г. с Решение №РД 11-1387 от 18.07.2019 г. д-р Д. И. - изпълнителен директор
на БАБХ, е открил процедура, за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Избор на
външна акредитирана лаборатория за диагностични изследвания на 18830 броя проби от
мозъци за ТСЕ по животните“.
Правното основание за откриване на процедурата е чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, обект на
поръчката е предоставяне на услуги (чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП), а видът на процедурата -
договаряне без предварително обявление (чл. 18, ал. 1, т. 8 от ЗОП).
Прогнозната стойност на поръчката, посочена в т. IV.7 от решението е 376 600 лв. без
ДДС.
На 18.07.2019 г., с решението за откриване на процедурата, възложителят е одобрил Покана
и документацията за участие в обществената поръчка.
Решението е публикувано в РОП по партидата на възложителя под идентификационен
номер 02378-2019-0006, съгласно чл. 36, ал. 1, т. 1 от ЗОП.
На 18.07.2019 г. решението и поканата е документацията за участие са публикувани в
профила на купувача.
От изпълнителния директор на БАБХ - д-р Д. И. до Централна ветеринарна лаборатория
ЕООД е изпратена покана изх.№3960-40/18.07.2019 г., в която е посочено, че БАБХ
организира процедура на договаряне без предварително обявление с предмет: „Избор на
външна акредитирана лаборатория за диагностични изследвания на 18830 броя проби от
мозъци за ТСЕ по животните". Срокът за изпълнение на поръчката е до 30 работни дни от
сключване на договора. Максималната прогнозна стойност 376 600 лв., без ДДС.
4
Изискванията за изпълнение на поръчката са съгласно техническите спецификации, а
изисквания към участника - съгласно указанията за участие, представляващи неразделна
част от поканата. В поканата са уточнени място и срок за получаване на офертата, както и
час за провеждане на договарянето.
Със Заповед № РД11-1394/18.07.2019 г. д-р Д. И.- Изпълнителен директор на БАБХ, е
назначил 5-членна комисия, която да разгледа постъпилата оферта и да проведе преговори за
определяне на клаузите на договора с поканения участник, съгласно чл. 18, ал. 7 от ЗОП.
На 18.07.2019 г., на основание чл. 67, ал. 2 от ППЗОП комисията е съставила Протокол за
проведеното договаряне без предварително обявление на обществена поръчка с предмет:
„Избор на външна акредитирана лаборатория за диагностични изследвания на 18 830 броя
проби от мозъци за ТСЕ по животните“. При отварянето на плика „Предлагани ценови
параметри“ е установено, че за изпълнението на поръчката участникът предлага обща цена
за изпълнението на 18 830 проби, в размер на 376 600 лв. или по 20 лв. на извършено
изследване. В Протокола са отразени резултатите от преговорите. Договорено е срокът за
изпълнение на договора да започва да тече от момента на предаване на пробите на
изпълнителя, а не от датата на подписване на договора. Протоколът е подписан от членовете
на комисията и от представляващия участника.
Комисията е изготвила доклад №ВД-3038/18.07.2019 г. на основание чл. 67, ал. 6 от ППЗОП.
Съдържанието на доклада отговаря на изискванията на чл. 60, ал. 1 от ППЗОП. Доклад
№ВД-3038/18.07.2019 г. е подписан от всички членове на комисията и е утвърден от
изпълнителния директор на БАБХ.
Д-р Д. И. е издал Решение № РД11-1395/18.07.2019 г., с което е обявил за изпълнител на
обществената поръчка участникът Централна ветеринарна лаборатория ЕООД.
Между БАБХ и Централна ветеринарна лаборатория ЕООД е сключен договор
№61/18.07.2019 г., с предмет: „Възложителят възлага, а Изпълнителят приема срещу
възнаграждение да извърши услуга по извършване на диагностични изследвания на 18 830
броя проби от мозъци за ТСЕ по животните и въвеждане на получените резултати в ИС
ВетИС, съгласно изискванията, посочени в Техническата спецификация (Приложение №
1)
Техническото предложение, (Приложение № 2) и Ценовото предложение (Приложение № 3)
на изпълнителя - неразделна част от настоящия договор“.
В чл. 2, ал. 1 от договора са посочени цените, както следва: „Възложителят дължи на
Изпълнителят възнаграждение в размер на 20 лв. за един брой изследване или обща цена в
размер на 376 600 лв. за изпълнение на поръчката, съгласно Ценовото предложение
/Приложение 3/.“
Съгласно чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, публичните възложители могат да прилагат процедура
на договаряне без предварително обявление само в следните случаи: когато е необходимо
неотложно възлагане на поръчката поради изключителни обстоятелства и не е възможно да
бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за открита, ограничена процедура или
5
състезателна процедура с договаряне; обстоятелствата, с които се обосновава наличието на
неотложност, не трябва да се дължат на възложителя;
В § 2, т. 17 от Допълнителните разпоредби на ЗОП е дадена легална дефиниция на
понятието „изключителни обстоятелства“. Това са „обстоятелства, предизвикани от
непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа,
както и други, които увреждат, непосредствено застрашават или могат да доведат до
последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за
обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат
съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени
дейности на възложителя“.
В Решение №РД11-1387/18.07.2019 г. за откриване на процедурата са посочени следните
мотиви за избор на процедура: „Съгласно Регламент (ЕО) № 999/2001 на Европейския
парламент и на Съвета от 22 май 2001 година, относно определяне на правила за превенция,
контрол и ликвидиране на някои трансмисивни спонгиформни енцефалопатии (РСЕ)
относно мониторинга на трансмисивни спонгиформни енцефалопатии по животните следва
„Всяка държава-членка да изпълнява годишна програма за мониторинг на ТСЕ въз основа на
активното и пасивно наблюдение Годишната програма за мониторинг, следва да обхваща
минимум следните субпопулации: - всички животни от рода на едрия рогат добитък на
възраст над 24 месеца, изпратени за спешно клане или за които се провеждат наблюдения
над инспектирането им преди клане; - всички животни от рода на едрия рогат добитък на
възраст над 30 месеца, нормално заклани за консумация от човека; -всички животни от рода
на едрия рогат добитък на възраст над 24 месеца, които не са заклани за консумация от
човека, а са умрели ши бши убити в стопанството, по време на транспорта ши в кланица
(изклани стада). Държавите-членки предоставят доказателства за способността си да
определят ефективността на прилаганите средства, както и да осигурят опазването на
здравето на хората и животните въз основа на резултатите от изчерпателен анализ на
изследванията Държавите-членки представят на Комисията годишен отчет относно
този мониторинг на болестта. При съмнения или установяване на ТСЕ се предприемат
незабавни мерки, изчерпателно посочени в цитирания регламент в приложение III, глава
A, т. IV „Общи разпоредби“ от Регламента „държавите-членки се задължават никакви части
от телата на животни, от които са взети проби, да не се използват за храни за хора, животни
и торове, докато лабораторните тестове не приключат с отрицателни резултати.“ В мотивите
възложителят е изложил подробно при какви животни се проявява заболяването и с какви
симптоми. Посочено е, че БАБХ изпътнява Одобрена от Министерския съвет и от
Европейската комисия Програма за профилактика, ограничаване и ликвидиране на
трансмисивни спонгиформни енцефалопатии, като извършва непрекъснати изследвания на
животни за болестта, съгласно тази програма и изискванията на Регламента. Изследванията
се извършват в лаборатории към Националния диагностичен научноизследователски
ветеринарномедицински институт /НДНИВМИ/ към БАБХ, в който има акредитирани
6
лаборатории за тази болест. Възложителят е посочил: „Поради проблеми, обаче, с
регулярното снабдяване с диагностикуми за ТСЕ от началото на 2019 г. НДНИВМИ
изследва cojMO проби от редовно заклани животни от кланицитеПосочено е още, че
към момента на издаване на решението са събрани и съхранени за изследване 18 830 проби
от мозъци, като е добавено че същите непрекъснато се увеличават поради ежедневно
постъпване на нови проби. В Решение №РД11-1387 от 18.07.2019 г. е посочено, че са „
изчерпани всички възможности за съхранение на проби от закланите в личния двор и
такива от умрели животни, а техния брой продължава да се увеличава. И към
настоящият момент НДНИВМИ няма възможност да ги изследва“. Изтъкнато е, че
месото от животните, от които са взети пробите, не следва да бъде консумирано преди да са
получени отрицателни резултати от изследванията на пробите, поради големият риск от
пренасяне на заболяването върху хората. Уточнено е, че собственици на животните, заклани
за лична консумация не могат да съхраняват месото и да чакат отговор от забавилите се
изследвания, и има огромен риск от пристъпването към консумация. Забавянето на
изследването на проби от заклани животни в личния двор компрометира като цяло контрола
върху заболяването и спирането на регулярните изследвания, заложени в Програмата, може
да доведе до пропускане на появило се заболяване и съответно пропускане на налагане на
незабавни мерки за ограничаване и ликвидирането му. Това от своя страна може да доведе
до разпространение на болестта, което да засегне животновъдството в страната и
пренасянето на заболяването върху хора. При неизпълнение на програмата и Регламента има
опасност Европейската комисия да наложи санкция на Република България. Умрелите
животни също подлежат на контрол за ТСЕ, дори резултатите от тяхното изследване е с по-
голямо значение от тези на редовно закланите животи. В мотивите е посочено, че освен, че
може да доведе до големи загуби за животновъдството, ТСЕ е зооноза, т.е пренася се и върху
хора, като има летален изход. В решението е заявено още: ,JIpedeud това е необходимо да се
предприемат спешни мерки за незабавно изследване на пробите, като по горепосочените
причини не могат да бъдат спазени сроковете за открита процедура по ЗОП за избор на
външна лаборатория за възлагане на извършване на посочените изследвания“
В досието на обществената поръчка в АОП е публикувано становище за осъществен контрол
по чл. 233 от ЗОП. Във връзка с приложеното правно основание на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
в Становището са посочени следните изводи: „За да се приеме, че възникналата ситуация
представлява „ изключителни обстоятелства “, по смисъла на дефиницията в § 2, т. 17 от ДР
на ЗОП, следва да е предизвикана от непредвидими за възлолсителя събития и последиците
й не трябва да са резултат от негово действие или бездействие. От изложеното в мотивите се
стига до извода, че за изпълнението на въведените с посочените Регламент и Програма
задължения, възложителят следва да извършва всички необходими мониторингови действия
по отношение на ТСЕ. В конкретния случай, от мотивите на решението става ясно, че
поради проблеми с регулярното снабдяване с диагностикуми за ТСЕ от началото на 2019 г.,
възложителят не може да извършва необходимите изследвания, респ. не може да изпълнява
нормативноустановени задължения. Допълва се, че предвид липсата на диагностикуми,
НДНИВМИ изследва само проби от редовно заклани животни от кланиците. В решението
7
обаче няма информация каква е причината за възникналата ситуация (липса на
диагностикуми) От посоченото може да се направи заключение, че възложителят е бил
наясно и преди 2019 г. с недостига на диагностикуми за ТСЕ и със състоянието на
апаратурата, с която се извършват необходимите изследвания. С оглед на изложеното и
доколкото извършването на визираните изследвания са нормативноустановени задължения
на възложителя и следва да бъдат превантивни, без да могат да бъдат преустановявани,
възниква въпросът защо не са предприети мерки за редовното снабдяване с необходимите
количества диагностикуми, както и защо не са предприети необходимите мерки за
обновяване и поддръжка на апаратурата в лабораториите. В тази връзка, за да се приеме, че
в конкретния случай са налице условията за прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП,
възложителя следва да разполага с доказателства, че обстоятелствата с които се обосновава
наличието на неотложност не се дължат на него, респ. не са резултат от негови действия или
бездействия и възникналата опасност за живота и здравето на хората е предизвикана от
непредвидими за възложителя събития. В допълнение, възложителят трябва да може да
обоснове, че не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане
на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП. “
С Писмо изх. № ИД-233/09.07.2021 г. от доц. д-р Деян Стратев - Изпълнителен директор на
БАБХ, се представиха писмени обяснения от проф. д-р Паскал Желязков - директор на
НДНИВМИ, към които са представени следните документи:
докладни записки №10464/05.07.2019 г. и №10637/09.07.2019 г. от проф. д-р Паскал
Желязков, двм - Директор на НДНИВМИ;
докладна записка с вх. №564/13.06.2019 г. от проф. Караколев - ръководител на ИРЛ
Велико Търново;
докладна записка с вх. №481/28.05.2019 г. от проф. Пешев - завеждащ „Национална
референтна лаборатория - ТСЕ“ /НРЛ-ТСЕ/;
докладна записка № РД-06-387/31.08.2018 г. от проф. Пешев - завеждащ „Национална
референтна лаборатория - ТСЕ“ /НРЛ-ТСЕ/;
докладна изх.№РД-06-393/03.09.2018 г. от доц. д-р Емилия Иванова - директор на
НДНИВМИ
докладна изх.№РД-06-538/10.12.2018 г. от доц. д-р Емилия Иванова - директор на
НДНИВМИ
докладна записка с вх.№2277/07.02.2019 г. на доц. д-р Емилия Иванова, директор на
НДНИВМИ;
заповед №РД11-361/18.02.2019 г. на Изпълнителния директор на БАБХ, с която е
назначена комисия със задача да извърши проверка по организацията и процеса на
работа на НРЛ „ТСЕ” при НДНИВМИ;
доклад от работата на назначената със Заповед №РД1 1-361/18.02.2019 г. комисия.
Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗБАБХ, Българската агенция по безопасност на храните
осъществява официален контрол при условията, по реда и съгласно правомощията, уредени
8
в специалните закони, по отношение на изискванията към ветеринарномедицинската
дейност, здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях.
Съгласно чл. 7, ал. 1, т. 1, б. "б" от ЗВМД, Българската агенция по безопасност на
храните осъществява контрол по здравеопазване при изпълнение на мерките за
профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните и зоонози.
В съответствие с чл. 118 от Закона за ветеринаромедицинската дейност БАБХ изготвя
ППНКЛБЖЗ, част от която е Програмата за надзор на трансмисивните спонгиформни
енцефелопатии в България. Възложителят е компетентен орган извършващ надзора и
координирането на отделите, отговорни за изпълнението на програмата.
С докладна с вх. №481/28.05.2019 г. проф. Пешев - завеждащ „Национална референтна
лаборатория - ТСЕ“ /НРЛ-ТСЕ/, иска от проф. д-р Паскал Желязков, двм - Директор на
НДНИВМИ, „намеса за разрешение за закупуването на нов риболайзер, за осигуряване
правилния режим на работа на лабораторията “ В докладната е посочено, че във връзка с
два неработещи по-стари риболайзери инженер е изказал мнение, че същите са толкова
стари, че не се произвеждат и не могат да се намерят части за отстраняване на повредите им.
Посочено е още, че по-новият риболайзер, също е за ремонт, за което ще е необходимо да
бъде взет и ремонтиран по-дълго време. Проф. Пешев пояснява, че риболайзерите са
необходими за подготовка на мозъчните проби за изследване и без тях нормалното
протичане на работните процеси в лабораторията ще бъде нарушено, във връзка с което се
иска разрешение за закупуването на нов. Към докладната има приложена оферта от която е
видно, че цената на чисто нов риболайзер е 81 000 лв. без ДДС, а на ремонтиран от
производителя 20 000 лв. без ДДС. От посоченото в докладната става ясно, че към
28.05.2019 г. НРЛ-ТСЕ е разполагала с три риболайзера, от които дава стари и
нефункциониращи, и един по-нов, който се нуждае от продължителен ремонт. От
докладната не става ясно от колко време не работят старите риболайзери и защо не са взети
по-ранни мерки за подмяната им. Видно от посоченото от проф. Пешев, нов риболайзер е
необходим за нормалното функциониране на НРЛ-ТСЕ (лабораторията, в която по закон се
изпращат положителните проби и която има решаваща роля за изпълнение на Програмата).
Докладната показва че в продължение на години за НРЛ-ТСЕ не са закупувани риболайзери
и не са предприемани действия да се осигурят условия за нормалното функциониране на
лабораторията, като създалата се в следствие на не полагане на дължимата грижа ситуация,
е довела до необходимост от спешно закупуването на риболайзер за НРЛ-ТЕС.
С докладни №10464/05.07.2019 г. и №10637/09.07.2019 г. д-р Паскал Желязков, двм е
предложил на възложителя да се възложи на външни лаборатории изследването на 30 000
проби на мозъци годишно, за период от три години, както и да се потърси спешна
възможност да се възложи изследването на наличните съхранени в НДНИВМИ 18 830 проби
от мозъци в други акредитирани лаборатории извън системата на БАБХ. В докладни
№10464/05.07.2019 г. и №10637/09.07.2019 г. д-р Паскал Желязков, двм, изтъква, че
проблемите с регулярната диагностика на т.н. заболявания Трансмисивни споргигормни
енцефалопатии /ТЕС/ по животните в лабораториите на НДНИВМИ се задълбочава с всяка
9
изминала година, че поради проблеми с регулярното снабдяване с диагностикум за ТСЕ от
началото на 2019 г., към настоящия момент има съхранени неизследвани 18 830 проби от
мозъци. „Състоянието на апаратурата в лабораториите е тревожно. “ Апаратите са
доставени през 2003-2004 г. и не се поддържат ог специализиран сервиз, не минават
профилактични прегледи и постоянно се повреждат.
С Докладна изх. № РД-06-387/31.08.2018 г. от проф. Райко Пешев - завеждащ НРЛ „ТЦЕ“ и
докладна изх.№РД-06-393/03.09.2018 г. от доц. д-р Емилия Иванова - директор на
НДНИВМИ, Възложителят е информиран за недостиг на диагностикуми за извършване на
изследванията за ТСЕ. както следва:
- с Докладна изх. № РД-06-387/31.08.2018 г. от проф. Райко Пешев - завеждащ НРЛ „ТЦЕ“
Възложителят е информиран, че доставчикът по договор №72 за доставка на диагностикуми
не изпълнява своевременно доставките, като проф. Пешев е помолил възложителя за спешна
намеса за осигуряване на диагностикум за протичане на нормален работен процес.
- с докладна изх.№РД-06-393/03.09.2018 г. доц. д-р Емилия Иванова - директор на
НДНИВМИ е информирала Възложителя, че договор №72/09.09.2016 г. е прекратен и е
посочила, че „възниква спешна необходимост от правни действия за обявяване на
обществена поръчка и осигуряване на диагностиката на ТСЕ в НДНИВМИ“
Видно от предоставени докладни изх. № РД-06-387/31.08.2018 г., №РД-06-393/03.09.2018 г.
Възложителят е бил информиран за недостига на диагностикуми още в края на август,
началото на септември 2018 г., което е близо година преди възлагането на обществената
поръчка чрез процедура на договаряне без предварително обявление.
Видно от посоченото в горните документи, проблемите с апаратурата и недостига на
диагностикуми, довели до натрупването на неизследвани проби, датират от години и не
могат да бъдат определени като извънредни обстоятелства, настъпили въпреки дължимата
грижа, защото отговорността да следи за изпълнението на Програмата и съответно всички
затруднения възникнали в хода на процеса, е на Възложителя. Отделно от посоченото,
„събитията“ не са възникнали изненадващо за възложителя, а постепенно и в резултат от
бездействие и непредприемане на адекватни действия.
С Писмо изх. № ИД-233/09.07.2021 г. от доц. д-р Деян Стратев - Изпълнителен директор на
БАБХ, се представиха писмени обяснения от проф. д-р Паскал Желязков - директор на
НДНИВМИ, относно настъпването на изключителната ситуация вследствие на извънредни
обстоятелства, които не са могли да бъдат предотвратени от възложителя, при полагане на
дължимата грижа.
В представените обяснения проф. д-р Паскал Желязков е посочил, следното: при плануване
на НППНКЛБЖЗ, (одобрена с Решение на МС) не е взета под внимание тенденцията за
увеличаване броя на животните предназначени за клане и необходимостта от увеличаване
на броя на диагностикумите, необходими за изследване на постъпващите проби от мозъци.
Недостатъчния брой диагностикуми, доставени по програмата е довело до непредвиденото
натрупване на залежалите проби. Това е извънредно обстоятелство, тъй като НДНИВМИ не
10
е могъл да предвиди, че броят па диагностикумите по програмата няма да бъде достатъчен
за всички изследвания и ще се натрупат такива количества залежали проби.
Друго непредвидено обстоятелство е спирането на доставките на диагностикумите по
Договор № 72 с Ивеста 2003 ООД и неговото прекратяване, което още повече увеличава
Недостига на диагностикуми и довежда до залежаването на пробите. НДНИВМИ няма
правна възможност за сключване на договор за допълнителни количества диагностикуми за
изследване на ТСЕ, тъй като от една страна е изчерпан финансовия лимит, а от друга страна
няма правно основание да поръча диагностикуми в количество над това, което е одобрено с
ИПКНЛБЖЗ. Обстоятелството, че следващият договор за доставка на диагностикуми за
2019 г. е сключен едва на 10.01.2020 г. също е непредвидено обстоятелство, тъй като според
чл. 118 от Закона за ветеринарномедицинската дейност ППНКЛЖЗ за 2019-2021 г. е
следвачо да бъде одобрена до 31.10.2018 г., но Министерският съвет я е одобрил с решение
№97 едва на 22.02.2019г. Чак след тази дата стартира обществената поръчка за доставка на
диагностикуми за 2019-2021 г. Тъй като диагностикумите за 85 обособени позиции по
поръчката и последващи обжалвания пред съда, договора за доставка на диагностикумите за
2019 г. е сключен едва на 10.01.2020 г. Това означава, че за цячата 2019 г. НДНРВМИ е
трябвало да работи с диагностикумите, доставени за 2018 г., които са изключително
недостатъчни и това е довело до залежаването на пробите и начагането на сключване на
договор № 61 от 18.07.2019г. за възлагане на изследванията на залежалите проби. “
В подкрепа на становището на проф. д-р Паскал Желязков се представиха: Докладна записка
с вх.№2277/07.02.2019 г. доц. д-р Емилия Иванова Иванова - директор на НДНИВМИ,
заповед №РД11-361/18.02.2019 г. за назначение на комисия, която да извърши проверка по
организацията и процеса на работа в НРЛ-ТСЕ, при НДНИВМИ и доклад от назначената със
заповед №РД11-361/18.02.2019 г. комисия.
С Докладна записка с вх. №2277/07.02.2019 г. доц. д-р Емилия Иванова - директор на
НДНИВМИ е поискала от Изпълнителния директор на БАБХ одобрение за закупуването на
нови количества диагностикуми на стойност 36 000 лв. с ДДС. В докладната е посочено, че
съгласно НППНКЛБЖЗ 2016-2018 г. плана за изследване ежегодно е по 41 500 едри и
дребни преживни животни. Видно от информационната система на БАБХ, към 07.02.2019
година са изследвани 58 600 проби. „Всички предвидени и доставени по сключени договори
диагностикуми са изчерпани. В края на 2018 година беше сключен Анекс към договор за
доставка на диагностикум, напълно изчерпан. С писмо вх.№385/08.01.2019 г. год. поискахме
да бъдат закупени от НДНИВМИ диагностикуми на стойност 36 000 лв. с ДДС. След
Вашето одобрение същите бяха заявени и ще бъдат доставени на 11.02.2019 г. Предвид броя
на задържаните неизследвани проби количествата ще бъдат изчерпани в десетдневен срок. “
Във връзка с докладна записка с вх.№2277/07.02.2019 г. Д. И.-изпълнителен директор на
БАБХ със заповед №РД11-361/18.02.2019 г. е назначил комисия, която да извърши проверка
по организацията и процеса на работа в НРЛ-ТСЕ, при НДНИВМИ.
В изготвения, от назначената със заповед №РД11-361/18.02.2019 г. комисия, доклад е
посочено, че основните причини за многократното спиране на програмата за надзор на ТСЕ
11
2016-2018 г. и забавяне изследването на пробите са:
При плануването на програмата не е взета под внимание тенденцията за увеличаване
на броя на животните през различните години, от които е необходимо вземане на
проби за ТСЕ и броя на животните предназначени за клане, както и необходимите
допълнителни дози за контроли, рингтестове и повторки. Увеличението на броя на
животните, от които е взета проба за ТСЕ основно се дължи на увеличаване на броя на
закланите животни извън кланица (заден двор).
Редовното забавяне на доставките или невъзможността за изпълнението им от фирмата
по договор №72/09.09.2016 г.
Установи се разлика между договорени количества консумативи (130 392 теста),
получени консумативи по фактура (127 452 теста) и разходвани консумативи (122 719
теста ). 4 733 теста не са били налични към 11.02.2019 г. и липсват писмени данни за
изразходването им. Лимита на НДНИВМИ, за поръчка на консумативи, без
обществена поръчка, като самостоятелно юридическо лице е изчерпан.
В договорите за обществени поръчки не са предвидени клаузи съгласно
възможностите за опции, които дава ЗОП за сключване на едногодишен договор след
изтичане на основния, което да позволи обезпечение на изследването на пробите от
новата тригодишна програма докато се осъществят новите обществени поръчки.
Няма план за обезпечаване с консумативи на новата програма за надзор на ТСЕ до
приключване на процедурата по обществена поръчка и включването в нея на
възможност за подсигуряване на допълнителните консумативи за контроли, повторки
и ринг тестове.
Не се обобщава и анализира по подходящ начин информацията по изпълнение на
програмата, от която информация: - да се идентифицират възникнали или предстоящи
проблеми в изпълнението й; - да се следи и отчита заявяване, приемане и изразходване
на консумативи; - нарушени са потоците на обмяна на информация между всички
звена, ангажирани с управлението на програмата за ТСЕ, които да позволят
идентифициране на промени в плануваните данни и др. “

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от събраните по делото
доказателства, а именно: показанията на свидетел Д. П.Г. (актосъставител) и надлежно
приобщените по реда на чл. 283 НПК, които съдът кредитира изцяло, тъй като същите са
непротиворечиви в своята цялост и изясняват фактическата обстановка по начина, възприет
от съда.
Съдът кредитира и представените по време на съдебното следствие – договор за възлагане
на обществена поръчка с предмет „Доставка на ваксини и диагностикуми за изпълнение на
мерките по Национална програма за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на
болестите по животните, включително зоонозите за периода 29019-2021“ по обособена
позиция № 39 Набор за инвитро диагностика на епонгиформа енцефалопатия по говеда и
12
скрейпи при овце и кози чрез бързи тестове за трансмисивни спонгиформни ецефалопатии
по преживните животни № 4/10.01.2020 г. и Решение за откриване на процедура от
25.04.2019 г, тъй като са свързани с правото на защита на санкционираното лице и същите се
явяват относими към неговата невиновност.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е депозирана в законоустановения срок, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол,
от надлежно легитимирано лице, и е процесуално допустима. Разгледана по същество е
основателна.
Преди съдът да направи проверка на материалната законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление, същият дължи проверка дали издадените от администрацията
АУАН и НП отговарят на процесуалните изисквания на закона. В този смисъл следва да се
отбележи, че процесният АУАН и обжалваното наказателно постановление са издадени от
материално компетентни лица по смисъла на закона, доколкото по делото е приложен
документ, удостоверяващ компетентността им. В случая АУАН е съставен от компетентен
за това орган – свидетел Д. Петрова - Г., на длъжност „главен финансов инспектор“ при
АДФИ, която е била оправомощена да издава актове за установяване на административни
нарушения съгласно чл. 261, ал.1 ЗОП а НП е издадено от директора на АДФИ, който по
силата на Заповед № ЗМФ-30/19.01.2022 г. на министъра на финансите и съгласно чл.261,
ал.2 от ЗОП е оправомощен да издава наказателни постановления по актове за установяване
на административни нарушения по ЗОП, съставени от финансовите инспектори на АДФИ.
При извършената проверка, съдът установи, че не са допуснати съществени процесуални
нарушения, свързани с описание на обстоятелствата по извършването на нарушението,
неговите фактически характеристики и правна квалификация, като в тази връзка
актосъставителят и наказващият орган са описали всички обстоятелства по извършване на
проверката и констатираното нарушение и с това са спазили императивните законови
изисквания на чл. 42 и чл. 57, ал.1 от ЗАНН. Спазени са сроковете за съставяне на АУАН и
НП като актовете са подписани от съответните лица и са надлежно връчени на
жалбоподателя. Ясно са отразени датата и мястото за извършване на твърдяното нарушение,
като е обоснована и отговорността именно на наказания субект. Но съдът намира, че
наказващият орган е допуснал нарушение на материалния закон и е достигнал до
неправилна преценка относно неприложимост на избраната процедура.
Основният спорен въпрос по делото е дали възложителят е взел решението от 15.08.2017 г.
за откриване на процедура на договаряне без обявление за възлагане на обществена поръчка
по трите обособени позиции при наличието на изключителни обстоятелства по смисъла на
чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, вр. пар. 2, т. 17 от ДР на ЗОП.
Съгласно чл. 7, ал. 1, т. 1, 6. "б" и т. 3 от Закона за ветеринарномедицинската дейност,
Българската агенция по безопасност на храните осъществява контрол по здравеопазване при
изпълнение на мерките за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по
животните и зоонози и контрол при получаването и обезвреждането на странични
13
животински продукти и продукти, получени от тях.
Съгласно чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП публичните възложители могат да прилагат процедура на
договаряне без предварително обявление, когато е необходимо неотложно възлагане на
поръчката поради изключителни обстоятелства и не е възможно да бъдат спазени сроковете,
включително съкратените, за открита, ограничена процедура или състезателна процедура с
договаряне, като обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, не
трябва да се дължат на възложителя.
В §2, т.17 от Допълнителните разпоредби на ЗОП е дадена легална дефиниция на понятието
„изключителни обстоятелства“, а именно: „Изключителни обстоятелства" са обстоятелства,
предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария
или катастрофа, както и други, които увреждат, непосредствено застрашават или могат да
доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за
околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната
или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на
нормативноустановени дейности на възложителя.
В случая, съдът намира, че възложителят законосъобразно се е възползвал от хипотезата на
чл. 79, ал. 1, т 4 от ЗОП, тъй като в случая са били налице изключителни обстоятелства,
които не са позволявали провеждането на процедура по обществена поръчка, като с оглед
нормативно определените задължения на БАБХ това би нарушило в съществена степен
нормалното изпълнение на функциите на възложителя по отношение на дейностите по
унищожаване на трупове на животни, включително заразени такива и опасна продукция от
тях, което би поставило в риск живота и здравето на други животни и хора.
За да достигне до този извод, съдът взе предвид и други обстоятелства, които са мотивирали
жалбоподателят да обяви процедура по договаряне без предварително обявление, а именно
БАБХ е изпълнител на одобрена от Министерски съвет Програма за профилактика,
ограничаване и ликвидиране на трансмисивни спонгиформни енцефалопатии, като
извършва непрекъснати изследвания на болестта. Изследванията се извършват в
акредитирани лаборатории към Националния научноизследователски
ветеринарномедицински институт (НДНИВМИ) към БАБХ. Поради проблеми с регулярното
снабдяване на диагностикуми за ТСЕ НДНИВМИ изследва проби само от редовно заклани в
кланица животни, като към момента на издаване на решението са били събрани и
съхранявани за изследване 18 830 проби, като проби са продължавали да постъпват.
Изчерпани са били всички възможности за съхранение на пробите, а НДНИВМИ нямала
налична възможност да ги изследва. Поради горните обстоятелства се налагало съхранените
18 830 проби да бъдат незабавно изследвани именно с цел предотвратяването на поява и
разпространение на заболяването, което заболяване е летален изход, като не могат да бъдат
спазени сроковете за открита процедура по ЗОП за избор на външна лаборатория.
Освен това, съдът установи, че АНО не е взел под внимание докладни записки на проф. д-р
Паскал Желязков от 05.07.2019 г. и от 09.07.2019 г. ( приложени по делото) , с които
изпълнителният директор на БАБХ е уведомен, че спешно се налага 18 830 проби да бъдат
14
дадени за изследване от външни лаборатории, тъй като забавянето при изследванията води
до значителни загуби за кланиците, а собствениците на животни, които животни са заклани
за лична консумация, не могат да чакат за резултати от изследвания дълго време и ще
пристъпят към консумация, което е предпоставка за прекъсване на контрола върху
заболяването и може да доведе до неговата поява и разпространение, като същото има
летален край. Отново от тези докладни записки е видно, че неколкократно, след
разпореждане от изпълнителния директор на БАБХ, са закупувани количества
диагностикуми за ТСЕ.
От представените доказателства по делото се установи, че АНО не е взел предвид
обстоятелството, че възложителят е предприел всички необходими мерки за осигуряване на
изследването на постъпващи проби от животните. Той е извършил необходимите действия
по откриване на процедура по възлагане на обществена поръчка с предмет доставка по
диагностикуми още през април 2019 г. и същата процедура е била открита, но поради
обжалване на решението на изпълнител пред Комисията за защита от конкуренция е
възникнала необходимостта от вземане на мерки и задействане на процедурата по чл. 18, ал.
1, т. 8 ЗОП, вр. чл. 79, ал.1, т. 4 ЗОП.
Не може да бъде пренебрегнато и обстоятелството, че изпълнителният директор на БАБХ е
поискал предварително становище по реда на чл. 233 ЗОП от АОП, като с оглед
предварителното им становище, при обявяване на процедурата, са представени
допълнителни доказателства и са изложени подробни мотиви за избрания ред.
Но преди всичко основният аргумент за достигане до извод за приложимост на процедурата
по чл. 79, ал.1, т. 4 ЗОП е конкретната обстановка в страната към датата на твърдяното
нарушение, която е мотивирала жалбоподателят да открие процедурата по този ред. Поради
това, единственият сигурен начин за справяне с огнището на заразата и предотвратяване на
последващото ѝ предаване е унищожаване на заразените и контактни животни и на
продуктите от тях, под строгия контрол на БАБХ. Поради това е съществувала спешна
необходимост от закупуване на диагностикуми за ТСЕ.
Именно поради описаните съображения, съдът прие, че в случая е била налице хипотезата
на чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП, вр. пар.2, т. 17 ДР на ЗОП, свързана с непредвидими обстоятелства,
които непосредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на
опасност за живота или здравето на хората.
На следващо място, за да се приеме случая за изключителен, следва да се прецени, дали тези
обстоятелства са предизвикани от непреодолими и непредвидими за възложителя събития. В
конкретния случай, поради забавяне за възложителя е възникнала една неочаквана и
непредвидима ситуация, поради което той е положил дължимата грижа и точно поради това
с Решение № РД11-1387/18.07.2019 г. с предмет „Избор на външна лаборатория за
диагностични изследвания на 18 830 броя проби от мозъци за ТСЕ по животните“. И след
което е сключил договор с „Централна ветеринарна лаборатория“ ЕООД. За възложителя е
било невъзможно да обяви и проведе открита процедура за възлагане на обществена
15
поръчка
В допълнение съдът установи, че няма нарушение на процедурата по ЗОП, тъй като
„Централна ветеринарна лаборатория“ ЕООД е била не само единственият участник в
процедурата, а изобщо единствената съществуваща акредитирана лаборатория в България за
извършването на този тип изследвания на проби, за които е открита процедурата за
възлагане на обществена поръчка, т.е не са нарушени правата на други участници в
процедурата.
Поради изложеното, съдът приема, че обстоятелствата, с които се обосновава наличието на
неотложност, не се дължат на възложителя, а на трети лица, поради което и не съществува
пречка за приложението на процедурата по чл. 79, ал.1, т. 4 ЗОП.
Воден от изложените съображения, съдът намира, че когато жалбоподателят Д. И. –
изпълнителен директор на БАБХ, в качеството си на възложител по чл. 5, ал. 2, т.13 ЗОП с
Решение № РД11-1387/18.07.2019 г. е открил процедура по чл. 18, ал. 1, т. 8 от ЗОП
„договаряне без предварително обявление“ за възлагане на обществена поръчка с обект
„услуги“ и предмет „Избор на външна лаборатория за диагностични изследвания на 18 830
броя проби от мозъци за ТСЕ по животните“ е действал при условията на изключителни
обстоятелства, по смисъла на чл. 79, ал.1, т. 4 ЗОП. Той не носи вина за възникналите
непредвидени обстоятелства, а прекъсването на дейностите по обезвреждане на умрели или
заразени животни и техните продукти би застрашило живота и здравето на хората чрез
създаване на опасност от предаване на зараза с ТСЕ.
Всичко изложено навежда на извода, че административнонаказващият орган неправилно е
приложил материалния закон, като е приел, че жалбоподателя Д. И., в качеството му на
изпълнителен директор на БАБХ е нарушил чл. 79, ал. 1, т. 4 ЗОП, като с решението от
18.07.2019 г. е открил процедура по договаряне без обявление за възлагане на обществена
поръчка. Съдът достигна до извода, че правилно възложителят е използвал възможността за
провеждане на процедура по договаряне без обявление, доколкото са били налице
„изключителни обстоятелства”.
В тази връзка съдът намира, че нарушение на чл. 250 ЗОП не е извършено, поради което не
следва да излага съображения за субективната страна на нарушението, неговата обществена
опасност или евентуалната приложимост на санкционната разпоредба.
Поради това подадената жалба се явява основателна, а НП следва да бъде изцяло отменено.
При този изход на спора и с оглед направеното искане на жалбоподателя за присъждане на
разноски адвокатско възнаграждение, съдът намира същото за основателно. Член 63д, ал.2
от ЗАНН препраща в тази връзка към член 36 от Закона за адвокатурата, въз основа на който
е приета Наредба № 1 за минималните адвокатски възнаграждения. Член 18, ал.2 от
Наредбата предвижда, че ако административното наказание е под форма на глоба или
имуществена санкция, минималният размер се определя по реда на член 7, ал.2 от същата.
Член 7, ал.2, т.2 от Наредбата предвижда, че при интерес от 1000 до 10 000 лева
минималният размер е 400,00 лева плюс 10 % за горницата над 1000 лева. При изчисляване
16
на минималното адвокатско възнаграждение по посочените правила, с оглед размера на
имуществената санкция от 10 000,00 лева, то се равнява на 1 300,00 лева, което е и
претендираният от жалбоподателя размер, поради което възражението за прекомерност е
неоснователно.
Поради изложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1, ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло Наказателно постановление № 11-01-971/13.04.2020 г., издадено от
директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на основание чл. 250, вр.
чл. 261, ал. 2 от ЗОП, за нарушение на чл. 18, ал.1, т. 8, вр. чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, вр. пар.
2, т. 17 от ДР на ЗОП, на жалбоподателя Д. И. – изпълнителен директор на БАБХ е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 10 000 лева.

ОСЪЖДА АГЕНЦИЯ ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВ ИНСПЕКЦИЯ да заплати на Д. Д.
И., ЕГН **********, разноски в размер на 1 300,00 лв. за адвокатско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр. София
на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
17