Решение по НАХД №3022/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2063
Дата: 15 ноември 2019 г. (в сила от 13 май 2020 г.)
Съдия: Албена Славова Неделчева
Дело: 20193110203022
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

РЕШЕНИЕ №2063/15.11.2019г.

                                                           гр. Варна, 14.11.2019 г.

 

          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                      тридесет и втори състав

    На шестнадесети септември                  Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                             Председател: Албена Славова

Секретар Незает Исаева

като разгледа докладваното от съдията

АНД3022  по описа на съда за 2019 г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по жалба от „С.Х.М.“ ООД, *** , представлявано от Н.К.И. – управител против НП 01875-52/18.06.2019  г.  на Директора на РИОСВ - Варна, с което на юридическото лице  на основание чл.34а ал.24 от Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/ му е наложено административно наказание "Имуществена санкция” в размер на 1 000 /хиляда/ лева за нарушение на чл. 17 ал.2 от  ЗЧАВ във вр. с чл. 35 ал.1 и чл. 36 от Наредба № 1 за реда и начина на обучение  и издаване на документи за правоспособност на лица, извършващи дейности с оборудване, съдържащо флуоросъдържащи парникови газове, както и за документирането и отчитането на емисиите на флуоросъдържащи парникови газове /ДВ, бр. 20/2017 г./.

            В депозираната до съда жалба, се оспорва фактическата обстановка, описана НП. Твърди се, че  не съществува обект „Вила Аврора, а наименованието на обекта е „Семеен Х.„Вила Аврора“, като Х.„Аврора“ е различен обект, стопанисван от същия работодател. Сочи се че в хотел „Аврора“ не действително е експлоатирано оборудване, съдържащо над 3 кг флуоросъдържащи парникови газове, но същото е изведено от експлоатация. Посочено е, че в хотел „Вила Аврора“ не се експлоатира стационарно оборудване, съдържащо флуоросъдържащи прахове . Твърди се, че нарушението не е квалифицирано правилно, доколкото нормата на чл. 17 ал.2 от Закона за чистотата на атмосферния въздух не сочи задължение за деклариране в срок на обстоятелства, свързани с експлоатиране на стационарно оборудване. Излага се становище, че санкционния състав на чл. 34и ал.24 от ЗЧАВ не квалифицира достатъчно нарушението. Сочи се, че цитираната н Наредба № 1 /2017 , която е цитирана в НП се относа за документирането и отчитането на емисиите на флуоросъдържащи парникови газове над 3 кг, но не и до оборудване, което съдържа 3 кг и по-малко парникови газове. Твърди се, че АНО не е изложил мотиви за приложимостта на чл. 28 от ЗАНН.  Сочи се, че за оператора на „Вила Аврора“ никога не е съществувало задължение за декларира обстоятелства, свързани с флуоросъдържащи парникови газове. 

            В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, изпраща представител – адв. Г. при ВАК, която в съдебно заседание поддържа жалбата с посочените в нея основания. В заседание по същество пледира НП да бъде отменено, с оглед наведените в жалбата основания.

            Въззиваемата страна , редовно призована, се представлява от юк Костадинова, която в съдебно заседание оспорва жалбата. В заседание по същество пледира НП да бъде потвърдено. Твърди, че неправилно се сочи, че в НП не е указано коректно мястото на извършване на нарушението. Твърди, че е безспорно установено, че на 18.02.2019 г., първия работен ден след изтичането на законоустановения срок, е извършено нарушението, което се изразява в непредставяне  от дружеството-жалбоподател на годишна информация за експлоатираното оборудване , съдържащо флуоросъдържащи парникови газове с информация за предходната година. Сочи се, че от приложените към преписката дневници на самите климатични инсталации е видно, че е без значение дали инсталацията е в хотел „Аврора“ или хотел „Вила Аврора“, доколкото именно дружеството-жалбоподател е оператор на това климатично оборудване. Иска се НП да бъде отменено като незаконосъобразно и необосновано.

В хода на съдебното производство са приобщени към материалите по делото материалите по АНП. Разпитана е  в качеството на свидетел актосъставителя – св. А.Д.. Приобщени са към материалите по делото материалите по АНП.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следната фактическа обстановка:

На 01.04.2019 г. е извършена проверка на входящ дневник на РИОСВ-Варна от св. А.Д. – гл.експерт в учреждението, в хода на която е установено, че „С.Хотел М.“ ООД е оператор на стационарно климатично оборудване, съдържащо над 3 кг флуоросъдържащи парникови газове, поради което на основание чл. 17 ал.2 от ЗЧАВ и чл. 35 ал.1 и чл. 36 от Наредба № 1/2017 г.,издадена от министъра на околната среда и водите и министъра на вътрешните работи , за дружеството е съществувало задължение в срок до 15 февруари на 2019 г. да представи годишен отчет, съдържащ информация за оборудването за предходната календарна година, съгласно приложение № 6 от Наредбата. Установено е, че дружеството не е представило такъв годишен отчет чрез справка във входящия дневник за 2019 г. на РИОСВ –Варна. При така установените факти, на същото е съставен АУАН за нарушение на чл. 17 ал.2 от ЗЧАВ, във вр. с чл. 35 ал.1 от Наредба№1/2017 г.  Въз основа на акта е издадено обжалваното НП.

Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената фактическа обстановка направи следните правни  изводи:

Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока за обжалване от надлежна страна и е приета от съда за разглеждане.

Административно наказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е  издадено в шестмесечния преклузивен срок.

Наказателно постановление  № 01875-52/18.06.2019  г.  на Директора на РИОСВ - Варна е издадено от компетентен орган - Директора на РИОСВ - Варна, с оглед разпоредбата на чл. 43 ал.3 от ЗЧАВ и видно от приобщеното по делото копие на Заповед № РД-8/10.01.2011 г. на Министъра на околната среда и водите. Актът за установяване на административно нарушение  е съставен от компетентно длъжностно лице, съгласно чл. 43 ал.4 от ЗЧАВ и видно от заверено копие на съдържащите се в АНП копие на Заповед № РД-318/26.03.2010 г. на Министъра на околната среда и водите и заверено копие на Заповед № РД – 142/24.02.2017 г. на Министъра на околната среда и водите.

Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Посочени са нарушените материално правни норми, като наказанията за нарушенията са индивидуализирани.

Действително в НП е допълнена цифровата квалификация на извършеното нарушение с посочване разпоредбата на чл. 36 от Наредбата, която предвижда  органът, пред който следва да се представи процесния отчет и срокът, в който следва да се изпълни задължението за представянето му. Доколкото обаче наказаното лице се защитава срещу факти, които са изчерпателно описани в АУАН досежно съставомерните признаци на нарушението и с оглед разпоредбата на чл. 53 ал.2 от ЗАНН, според която НП се издава и когато е допусната нередовност на акта, съдът намира, че с допълването на правната квалификация на извършеното нарушение в НП не е ограничено правото за защита на юридическото лице в хода на административно-наказателното производство.

Като разгледа жалбата по същество, съдът установи от правна страна следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 34и ал.24 от ЗЧАВ лице, което не представи в срок информация за веществата, които нарушават озоновия слой, и/или за флуорсъдържащите парникови газове, както и за продуктите и оборудването, които съдържат или зависят от тези вещества, съгласно изискванията на наредбите по чл. 17, ал. 1, 2 и/или 3, се наказва с глоба от 500 до 2000 лв., съответно с имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв. Нормата на чл. 17 ал.2 от ЗЧАВ предвижда,            че с наредба на министъра на околната среда и водите и на министъра на вътрешните работи се установяват мерките по прилагане на Регламент (ЕС) № 517/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 г. за флуорсъдържащите парникови газове и за отмяна на Регламент (ЕО) № 842/2006 (ОВ, L 150/195 от 20 май 2014 г.). Разпоредбата на чл. 35 ал.1 т.1 от Наредбата предвижда, че годишния отчет, съдържащ информацията по приложение № 9  от Наредбата се изготвя от операторите на стационарно хладилно и климатично оборудване, стационарни термопомпи, двигатели с цикъл на Ренкин с органичен работен агент, съдържащи 5 тона CO2 еквивалент, 3 килограма или повече флуорсъдържащи парникови газове; информацията се изготвя за по-малката стойност в килограми от 5 тона CO2 еквивалент или 3 килограма на съдържащите се в оборудването флуорсъдържащи парникови газове. Нормата на чл. 36 от Наредбата сочи, че отчетите по чл. 31, чл. 32, ал. 1, чл. 33, ал. 1, чл. 34 и чл. 35, ал. 1 се предоставят на регионалните инспекции по околната среда и водите (РИОСВ), на чиято територия се намират флуорсъдържащите парникови газове, до 15 февруари на текущата година и се отнасят за периода от 1 януари до 31 декември на предходната година. Съгласно    § 1 т. 10 от ДР на Наредбата  "оператор" е физическо или юридическо лице по смисъла на чл. 2, т. 8 от Регламент (ЕС) № 517/2014, включително лицетособственик на инсталацията, попадаща в обхвата на Регламент (ЕС) № 517/2014. Разпоредбата на чл. 2 т.8 от  Регламент (ЕС) № 517/2014 сочи,         че ) „оператор" означава физическо или юридическо лице, упражняващо фактическа власт над техническото функциониране на продуктите и оборудването, попадащи в обхвата на регламента.

В хода на съдебното производство, въз основа на събраните писмени и гласни доказателства безспорно бе установено, че дружеството-жалбоподател има качеството оператор на стационарно климатично оборудване, съдържащо над 3 кг флуорсъдържащи парникови газове, а именно 4,7 кг , поради което е било длъжно в срока по чл. 36 от Наредбата да представи пред РИОСВ –Варна информацията, съдържаща се в приложение № 9 от наредбата под форма на годишен отчет. Като не сторило това, същото е нарушило цитираните по-горе норми. Времето на извършване на деянието правилно е отнесено към първия работен ден след изтичане на законоустановения срок за изпълнение на задължението.

Съдът намира за основателно становището на процесуалния представител на АНО, че неправилното посочване наименованието на обекта, в който е разположено оборудването, не сочи на необоснованост на НП и не ограничава правото на защита на наказаното лице, доколкото от значение за съставомерността на нарушението е експлоатацията на оборудването, която е факт, доколкото дружеството е регистрирано в РИОСВ-Варна като оператор на такова оборудване и не е направило постъпки да бъде дерегистрирано. 

Правилно е приложен материалния  закон въз основа на така установената фактическа обстановка и правилно е определена санкционната норма, въз основа на която е ангажирана административно-наказателната отговорност на дружеството-жалбоподател, доколкото същата предвижда конкретното нарушение в диспозитива си.

Съдът намери, че не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН за квалифициране на случая като маловажен. Нарушението е формално и всякога засяга обществените отношения, които е призвано да гарантира, а именно своевременно постъпване на информация за състоянието на съответното оборудване, която е в основата на компетентните органи да осъществят задълженията си по чл. 37 и сл. от Наредбата.

Като взе предвид, че административното наказание е наложено в минималния, предвиден в закона размер, съдът намери, че не следва да се произнася по въпроса за  индивидуализацията на административното наказание.

С оглед на изложеното, съдът намери, че НП следва да бъде потвърдено като правилно, законосъобразно и обосновано.

            Воден от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ПОТВЪРЖДАВА НП № 01875-52/18.06.2019  г.  на Директора на РИОСВ - Варна на Директора на РИОСВ - Варна, с което наС.Хотел М.“ ООД, ***, на основание чл. 34и, ал.24 от Закона за чистотата на атмосферния въздух е наложено административно наказание "Имуществена санкция” в размер на 1000 /хиляда/ лева за нарушение на чл. 17 ал.2 от ЗЧАВ, във вр. с чл. 35 ал.1 и чл. 36 от Наредба № 1 за реда и начина на обучение и издаване на документи за правоспособност на лицата, извършващи дейности с оборудване, съдържащо флуоросъдържащи парникови газове, както и за документирането и отчитането на емисии на флуоросъдържащи парникови газове/Наредбата/.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд- Варна.

            След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

                      

                                                                      СЪДИЯ при РС- Варна: