Определение по дело №176/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 април 2021 г. (в сила от 10 май 2021 г.)
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20217060700176
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2021 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 133

 

град Велико Търново, 13.04.2021г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Велико Търново, ІІ - ри състав, в закрито съдебно заседание на тринадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Георги Чемширов

 

при секретаря………………и в присъствието на прокурора…………………… като разгледа докладваното от съдия Чемширов административно дело №176 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на Глава десета, Раздел ІV, вр. с чл. 54, ал. 5 от АПК.

Образувано е по жалба на *** Н. К., в качеството му на пълномощник на „Чобан БГ“ ЕООД от с. Алекснадрово, обл. В. Търново, срещу Заповед №03-РД/482 от 15.02.2021г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, с която заповед е наредено спиране на административното производство по обработката за кампания 2019 на заявление за подпомагане с УИН 04/290519883211, подадено от „Чобан БГ“ ЕООД, кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 604387.  Жалбоподателят твърди, че спирането на производството по подаденото заявление за подпомагане е незаконосъобразно, като изводите на административния орган, послужили за мотиви на издадената заповед, са в противоречие с разпоредбите на АПК, при липса на доказателства за твърдените обстоятелства, които да обосноват приложението на чл. 54, ал. 1 ,т. 3 от АПК. Претендира за отмяна на заповедта и връщане на преписката на административния орган за произнасяне по същество по заявлението за подпомагане на дружеството, както и за присъждане на разноски по производството.  

Ответникът по жалбата – изп. директор на ДФ „Земеделие“, не е взел становище по нея.

Съдът като взе предвид становищата на страните и приложените по делото доказателства, съобрази следното:

 

Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл. 197, вр. с чл. 54, ал. 5 от АПК и е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна. 

 

По делото не е спорно, че „Чобан БГ“ ЕООД, регистрирано в ИСАК с УРН 604387, е кандидатствало за подпомагане по схемите за директни плащания за кампания 2019. В подаденото заявление за подпомагане, регистрирано с УИН 04/290519/83211 е декларирано подпомагане по схемата за единно плащане на площ/СЕПП/; схема за преразпределителна плащане/СПП/; схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар/ПНДН/; схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания/ЗДП/; схема за обвързано подпомагане за млечни крави/СМлК/; подмярка 13.1/НР 1-планински райони; подмярка 13.2/НР 2-други; схема за обвързано подпомагане за плодове/сливи и десертно грозде//СП други/; схема за обвързано подпомагане за протеинови култури/СПК/; схема за възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност/ВПС-1/. В ДФ „Земеделие“ е било получено писмо с вх. №07-1200/4462 от 25.11.2019г. от Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от Европейските земеделски фондове“ за извършени проверки в животновъдни обекти на териториите на област В. Търново и област Габрово при които са установени несъответствия между регистрирани в информационната система на БАБХ/ВетИС/ и налични във животновъдните обекти животни; несъответствие между регистрираните и установени ушни марки на животни; движение на животни между животновъдни обекти в деня на проверката и др. несъответствия и нарушения.

С писмо вх. №07-1200/4769 от 02.02.2021г. Окръжна прокуратура В. Търново е уведомила ДФ „Земеделие“, че по преписка №2161/2020г. по описа на ВТОП с постановление от 15.12.2020г. е образувано досъдебно производство за престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. с ал. 1 от НК, за това че в подаденото от „Чобан БГ“ ЕООД заявление за подпомагане с УИН 04/290519/83211 са били декларирани неверни данни за броя на животните в животновъден обект №5289-0091, за да бъдат получени средства от Европейските фондове по схема за възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност/ВПС-1/.

    При тази фактическа обстановка административния орган е приел, че са налице основанията по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, съгласно който административният орган спира производството когато в хода на производството се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта. Тези изводи съдът намира за необосновани.

 

От събраните в хода на административното производство данни не се установява обективно съществуване на предпоставките по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, на които се позовава ответникът.

 В заповедта се споменава за постъпила информация в ДФ „Земеледие“ във връзка с образуваното досъдебно производство по преписка №2161/2020г. по описа на ВТОП. От доказателствата по делото е видно, че е образувано досъдебно производство за престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. с ал. 1 от НК, за това че в подаденото от „Чобан БГ“ ЕООД заявление за подпомагане с УИН 04/290519/83211 са били декларирани неверни данни за броя на животните в животновъден обект №5289-0091, за да бъдат получени средства от Европейските фондове по схема за възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност/ВПС-1/.

Посочената схема представлява агроекологична дейност за подпомагане съгласно чл. 3, т. 1 от Наредба №7/24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г., издадена от МЗХ. В чл. 5, ал. 1 и ал. 2 от Наредба №7 са посочени кои земеделски парцели са допустими за подпомагане по това направление, а в чл. 14, т. 1 от тази наредба се визират начините за определяне на размера на агроекологичното плащане на годишна основа. Сред критериите за определяне размера на това плащане отсъстват брой животни и животновъдни обекти. Поради това посочените в писмото на ВТОП обстоятелства, като основание за образуване на досъдебно производство, не могат да се съотнесът към условията за кандидатстване по тази схема за подпомагане. Вярно е, че в чл. 26, т. 8 от Наредба №7 се визира, че не се одобряват за участие в мярка 10 "Агроекология и климат" парцелите, заявени по направлението по чл. 3, т. 1 за поддържане чрез паша, ако земеделският стопанин не е декларирал в заявлението за подпомагане животни, но в такъв случай меродавно за преценката на ДФ „Земеделие“ ще е деклариране или наличие въобще на животни, а не техния брой. Друг е въпросът, че тази преценка е по същество и касае одобряване или не на подаденото заявление. С други думи образуваното наказателно производство, с оглед сочените обективни признаци от състава на престъплението, не води до извод за наличие на престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта.    

Отделно от това, както се посочи жалбоподателят е заявил за подпомагане още 9 схеми, за които няма не само данни, но и твърдения от страна на административния орган да са налице  престъпни обстоятелства, свързани с получаване на безвъзмездна финансова помощ по тях. По този начин спирането на производството по подаденото общо заявление за подпомагане по всички мерки и схеми, декларирани от жалбоподателя е в противоречие както с разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, така и с принципите за законност, съразмерност и този на служебното начало/чл. 4, ал. 2, чл. 6, ал. 2 и ал. 3 и чл. 9, ал. 1 от АПК/.   

В случая липсват доказателства, за да може да се направи обоснован извод, че са налице престъпни обстоятелства, които имат значение, т.е. намират се в преюдициална зависимост от издаването на акта, чието производство се спира. Такива достатъчно данни следва да са налице към момента на постановяване на спирането.  

Поради това обжалваната заповед  за спиране на административното производство следва да бъде отменена, а преписката да бъде върната на административния орган за продължаване на производството.

Съобразно изхода на спора, следва да се присъдят на жалбоподателя разноски по делото в размер на 50 лв., представляващи внесена държавна такса, както и договорено и внесено адвокатско възнаграждение в размер на 500 лв.

Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1, вр. с чл. 54, ал. 5 от АПК, Административният съд – В. Търново, ІІ-ри състав

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед №03-РД/482 от 15.02.2021г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ВРЪЩА делото като преписка на ДФ „Земеделие“ за продължаване на производството по заявление за подпомагане с УИН 04/290519883211, подадено от „Чобан БГ“ ЕООД, кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 604387.

ОСЪЖДА Държавен Фонд „Земеделие“ да заплати на  разноски по делото в размер на 550/ петстотин и петдесет/ лева.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му от страните, участвали в административното производство. 

 

 

 

Административен съдия :