Решение по дело №112/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 125
Дата: 24 септември 2020 г. (в сила от 24 септември 2020 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20207280700112
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е  № 125/24.9.2020 г.

Гр. Ямбол, 24.09.2020 г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на седемнадесети септември  две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                                    ЧЛЕНОВЕ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                    ВАНЯ СТОЯНОВА

                                                              

 

при секретаря Д. Димитрова  и с участието на прокурора М. Божидаров, разгледа докладваното от председателя  КАНД № 112 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по жалба на  Агенция „Митници“ - София  против Решение № 207/14.07.2020 г. по АНД № 221/2020 г.  на Районен съд – Ямбол, с което е отменено Наказателно постановление № 3820/05.02.2020 г.  на И.Д. Началник отдел „Митническо разузнаване и разследване Южна морска“, Главна дирекция „Митническо разузнаване и разследване“, ЦМУ, с което на осн. чл. 128, ал. 1, т. 2 от ЗАДС на ответника по касацията „Репродуктор по свиневъдство“ АД, с. *,    е наложена имуществена санкция в размер на 5 426.40 лева, на основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС са отнети в полза на държавата 4 200 литра газьол и на осн. чл. 124а, ал. 1 във вр. с чл. 126, ал. 1 от ЗАДС дружеството е лишено от право да упражнява търговска дейност с акцизни стоки за срок от един месец за нарушение по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС.   Твърди се, че оспореното решение е незаконосъобразно и като такова, следва да бъде отменено. Иска се постановяване на ново решение по същество, с което да бъде потвърдено изцяло наказателното постановление.

В съдебно заседание касаторът,  редовно призован,  не   изпраща процесуален  представител.  Същият не взема и писмено становище по депозираната касационна жалба.

Ответникът по касацията, чрез процесуалния си представител оспорва  депозираната касационна жалба, като намира същата за неоснователна. Поддържа изцяло представените писмени бележки.

Участващия по делото прокурор от ЯОП счита, че жалбата е основателна и като такава, следва да бъде уважена.

  ЯАС, първи касационен състав счита, че касационната жалба е подадена от надлежна страна  в предвидения от закона срок и  се явява процесуално допустима. Разгледана  по същество, тя се преценя  и като  ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

С   Решение № 207/14.07.2020 г. по АНД № 221/2020 г., Районен съд – Ямбол  е отменил Наказателно постановление № 3820/05.02.2020 г.  на И.Д. Началник отдел „Митническо разузнаване и разследване Южна морска“, Главна дирекция „Митническо разузнаване и разследване“, ЦМУ, с което на осн. чл. 128, ал. 1, т. 2 от ЗАДС на ответника по касацията „Репродуктор по свиневъдство“ АД, с. *,    е наложена имуществена санкция в размер на 5 426.40 лева, на основание чл. 124, ал. 1 от ЗАДС са отнети в полза на държавата 4 200 литра газьол и на осн. чл. 124а, ал. 1 във вр. с чл. 126, ал. 1 от ЗАДС дружеството е лишено от право да упражнява търговска дейност с акцизни стоки за срок от един месец за нарушение по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС.  

За да постанови съдебния си акт, решаващият съд е  приел, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, довело до нарушаване правото на защита на дружеството – жалбоподател и изразяващо се в непосочване конкретно на необходимите документи за доказване на плащането на акциза и техния характер.  

 Касационният съд не споделя това становище. Както и самия решаващ съд е посочил, цитирайки разпоредбата на чл. 126  от ЗАДС в приложимата й редакция, на юридическо лице, което държи, предлага, продава или превозва акцизни стоки без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен/електронен  административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза, се налага имуществена санкция в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 2 000 лева, а при повторното нарушение – не по - малко от 4 000 лева – за юридическите лица и едноличните търговци. При тази законова разпоредба е очевидно, че административнонаказващият орган не може да конкретизира точно кой от документите, изброени в чл. 126, ал. 1 от ЗАДС следва да се представи, за да се удостовери плащането на акциза, тъй като изброяването не е изчерпателно и освен с посочените, плащането на акциза може да бъде удостоверено и с друг документ.   Действително в наказателното постановление са цитирани представените от дружеството документи в хода на проверката, но за тях е посочено, че не са относими към намереното количество гориво.  Предвид на това съдът намира, че правото на защита на  ответника по касацията не е било нарушено. За последния е ясно, че санкцията му е наложена  поради непредставяне на документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза за процесното количество гориво.  

С оглед изложеното съдът намира, че соченото в първоинстанционното решение процесуално нарушение не е налице  и не може да обуслови отмяна на наказателното постановление.   

Що се отнася до материалната законосъобразност на наказателното постановление, първоинстанционният съд се е задоволил единствено да посочи следното: „Съдът намира издаденото наказателно постановление и за материално незаконосъобразно. От разпитът на свидетелите М. и П. се установява, че горивото го доставят от „Лукойл България“ ЕООД и след като същото се използва за собствена вътрешнофирмена дейност няма житейска логика да влошава качеството му“.   Това заключение всъщност почива на предположение и по никакъв начин  не   е обосновано с доказателствата по делото. Липсва какъвто и да било анализ на последните.    Доколкото мотивите представляват конкретни съображения по конкретния казус и се извеждат на база събраните доказателства, в настоящия казус такива мотиви   липсват.  Поради това съдът намира, че обжалваното решение следва да бъде отменено, а  делото следва да бъде върнато за ново разглеждане от друг състав на същия съд.

Водим от горното,  Я А С първи касационен състав,

 

 

 

 

Р   Е   Ш   И   :

 

 

ОТМЕНЯ Решение № 207/14.07.2020 г. по АНД № 221/2020 г. на Районен съд – Ямбол.

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на същия съд.

Решението е окончателно.

 

 

 

 

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете                ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/ не се чете                           

 

  2. /п/ не се чете