АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р Е Ш Е Н И Е № 181 |
|||||||||||
гр. Видин,
08.12.2023 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
пети административен състав |
||||||||||
в открито заседание на |
шести декември |
||||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
250 |
по описа за |
2023 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Производството е по чл.459
и следващите от Изборния кодекс /ИК/ във вр. с чл.30,ал.8 от ЗМСМА. Образувано е по жалба на Л.Й.Н.
против решение № 259-МИ от 28.11.2023г. на ОИК-Видин, с което са прекратени пълномощията
ѝ на общински съветник от листата на коалиция „ПРОДЪЛЖАВАМЕ ПРОМЯНАТА-ДЕМОКРАТИЧНА
БЪЛГАРИЯ“ и е обявена А.Й.П. за избрана за общински съветник от листата на коалиция
„ПРОДЪЛЖАВАМЕ ПРОМЯНАТА-ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ“. Сочи се в жалбата, че решението
е незаконосъобразно като постановено в нарушение на материалния закон. Сочи се,
че ОИК неправилно е приложил разпоредбата на чл.30,ал.4,т.4 от ЗМСМА, като се
излагат съображения за това. Сочи се, че са нарушени и административно-производствените
правила, тъй като не е взела участие в производството във връзка с постъпилия
сигнал, не са ѝ искани и не е давала обяснения. Сочи и че решението е немотивирано,
както и , че е постановено в противоречие на закона, тъй като се ревизира изборния
резултат извън предвидения за това ред. Иска се от Съда да постанови
решение, с което да отмени атакуваното решение на Общинска избирателна комисия
– Видин като незаконосъобразно. Ответната страна - Общинска
избирателна комисия Видин, представлявана от Председателя съгласно чл.76,ал.2
от ИК, както и съгласно решение №261-МИ/04.12.2023г. на ОИК-Видин, и от Иван Иванов
съгласно решение №261-МИ/04.12.2023г. на ОИК-Видин /правоспособен юрист, адвокат-служебно
известно на съда/ оспорва жалбата, като счита същата за неоснователна и моли да
се потвърди атакуваното решение. Горното се подържа и от Пламенка Цветкова-член
на ОИК, упълномощен представител на ОИК съгласно решение №261-МИ/04.12.2023г.
на ОИК-Видин. Иван Перчински-секретар на
ОИК, упълномощен представител на ОИК съгласно решение №261-МИ/04.12.2023г. на
ОИК-Видин, не подържа горното становище, като счита решението за неправилно. Счита,
че не е налице сочената несъвместимост. Съдът, като съобрази оплакванията
на жалбоподателя, становищата на страните, събраните по делото доказателства и
след проверка за законосъобразност на обжалвания индивидуален административен
акт, приема за установено следното: Видно от Удостоверение №19,
издадено от ОИК-Видин, жалбоподателката Л.Й.Н. е избрана за общински съветник
в Общински съвет Видин на проведените местни избори за общински съветници и кметове
на 29.10.2023г. След постъпила жалба с характер на сигнал в ОИК-Видин с вх.№278/15.11.2023г.,
че жалбоподателката Л.Н. е назначена вече като заместник-кмет в друга община,
а се е заклела на проведеното заседание като общински съветник/13.11.2023г./,
с писмо изх.№ 50/17.11.2023г. ОИК-Видин е изискала информация от Кмета на Община
Белоградчик относно горните обстоятелства. С писмо изх.№ 7548-1/27.11.2023г. Кметът
на Община Белоградчик е уведомил ОИК-Видин, че г-жа Л.Н. е назначена на длъжността
„заместник-кмет“, считано от 13.11.2023г. С оглед постъпилата информация на 28.11.2023г.
е проведено заседание на ОИК в присъствието на всички членове на ОИК, на което
ОИК е взел решение с 8 гласа „за“ и 3 „против“ за прекратяване предсрочно на пълномощията
на жалбоподателката като общински съветник от листата на коалиция „ПРОДЪЛЖАВАМЕ
ПРОМЯНАТА-ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ“ и е обявила за избран следващия в листата на
коалицията кандидат-А.Й.П. . Прието е, че с назначаването ѝ на длъжността
„заместник-кмет“ на Община Белоградчик, считано от 13.11.2023г., по отношение
на нея е възникнала несъвместимост по смисъла на чл.30,ал.4,т.4 от ЗМСМА. При така установената фактическа
обстановка съдът намира от правна страна следното : Жалбата е процесуално допустима,
като подадена от адресат на акта, в предвидения от закона преклузивен 7 - дневен
срок-оспореното решение е обявено на 28.11.2023 година, а жалбата е подадена в
ОИК Видин на 30.11.2023г., срещу подлежащ на оспорване административен акт съгласно
чл.30,ал.8 от ЗМСМА. Разгледана по същество, жалбата
е неоснователна. Оспореното решение е прието
от компетентния да се произнесе орган по чл.30 от ЗМСМА, като същото е прието
при необходимия кворум и мнозинство съобразно чл.85,ал.3 и ал.4 от ИК-заседанието
е проведено с участието на всички членове на ОИК, решението е взето с гласовете
на 2/3 от тях, а в протокола е изброено поименно гласуването съобразно чл.85,ал.7
от ИК. Решението е удостоверено по разписания в чл.85,ал.4 от ИК начин - от председателя
и секретаря. Предвид горното същото е валиден административен акт. Същото е постановено и в съответствие с материалния
закон, целта на закона и при липса на съществени нарушения на административно-производствените
правила, изложени са фактически и правни основания, поради което не са налице
основания за неговата отмяна по чл.146 от АПК . Фактическите обстоятелства
не са спорни по делото. Спорът между страните е по приложението на закона. Съобразно чл.46,ал.1 от
Закона за нормативните актове разпоредбите на нормативните актове се прилагат
според точния им смисъл, а ако са неясни, се тълкуват в смисъла, който
най-много отговаря на други разпоредби, на целта на тълкувания акт и на
основните начала на правото на Република България. Съобразно посоченото основание
за прекратяване на пълномощията на жалбоподателката – чл.30, ал.4, т.4 от ЗМСМА,
пълномощията на общинския съветник се прекратяват предсрочно при избирането му
за народен представител, министър, областен управител или кмет, при назначаването
му за заместник-министър, заместник областен управител, заместник-кмет, кметски
наместник или на щатна длъжност в съответната общинска администрация. Видно от посочената разпоредба,
законодателят е разграничил две групи длъжности - изборни и назначаеми, всяка
от които е основание за предсрочно прекратяване на пълномощията. Както по отношение
на изборните, така и по отношение на назначаемите изброително е посочил конкретните
длъжности, които са основание за прекратяване на пълномощията на общинския съветник
- заместник-министър, заместник областен управител, заместник-кмет, кметски наместник,
и в алтернатива е посочил общо всяка „щатна длъжност в съответната общинска администрация“,
т.е основание за прекратяване на пълномощията са както конкретно изброените длъжности-във
всички случаи, независимо от областта, респ. общината, така и всяка друга щатна
длъжност в съответната общинска администрация, каквато забрана има и по чл. 7,
ал. 2, т. 4 от Закона за държавния служител и чл. 107а, ал. 1, т. 4 от Кодекса
на труда. До този извод води самата формулировка на разпоредбата , смисловото
съдържание на изречението, в което освен назначаването на посочените
длъжности, като отделна и самостоятелна хипотеза е изведено „назначаването на
щатна длъжност в съответната общинска администрация“. Според настоящия съдебен състав
разпоредбата не е неясна и изисква точното й прилагане в горния смисъл, каквото
задължение разписва чл.46,ал.1 от ЗНА. Съобразно разписаните правила
в чл.46,ал.1 от ЗНА за тълкуване на разпоредбата, когато е неясна , какъвто не е настоящият случай, в
случая, ако се счете , че е неясна, следва същия извод, предвид следното : Взаимната връзка между посочените
разпоредби сочи, че под „щатна длъжност в съответната администрация“ законодателят
е имал предвид всички длъжности в съответната общинска администрация, т.е всяка
длъжност по трудово или служебно правоотношение, т.е разширил е обхватът на принципно
несъвместимите длъжности с всички други щатни, но в съответната общинска
администрация, а не ги е ограничил. Видно е също така, че на всяка от изборните
длъжности, заемането на които безспорно е основание за прекратяване на пълномощията-напр.Кмет,
независимо от общината, в която е избран, законодателят е посочил и съответната
назначаема длъжност, което недвусмислено сочи неговата цел, а тя е прекратяване
на пълномощията, както при заемането на изборните, така и на съответните им назначаеми
длъжности, независимо от общината, в която са избрани, респ. назначени. Горното
е в съответствие и с основни принципи на правото, възприети и в българската правна
уредба, а именно разделението на властите. Съгласно чл.18,ал.1 от ЗМСМА общинският
съвет е орган на местното самоуправление и определя политиката за изграждане и
развитие на общината /чл.20 от ЗМСМА/, вкл. е нейният законодателен орган. Съобразно
чл. 38, ал. 1 от ЗМСМА кметът на общината е орган на изпълнителната власт в общината.
Съобразно чл. 38, ал. 2 от ЗМСМА кметът на общината определя със заповед заместник-кмет,
който го замества при отсъствието му от общината, а съобразно ал.4 кметът на общината
и кметът на района могат да оправомощават заместник-кметове да изпълняват техни
правомощия в случаите, когато това е предвидено в закон. Такъв например е предвиден
в §.1,ал.3 от ДР на ЗУТ, съобразно който кметът на общината може да
предостави свои функции по този закон на заместниците си, на главния архитект
на общината и на други длъжностни лица от общинската (районната)
администрация. Обичайна практика е възлагането на правомощията по ЗУТ на ресорен
зам. кмет. Предвид горното, в случай, че се приеме, че не е налице несъвместимост
за длъжността зам. кмет на една община с качеството на общински съветник в друга,
ще е налице заобикаляне на закона, който категорично разписва такава забрана по
отношение на длъжността „кмет“, а основно предназначение на длъжността на
зам.кмета е както подпомагане на кмета, така и изпълнение на неговите
правомощия при условията на заместване или делегиране на компетентност. Ето защо
като е включил и длъжността „зам. кмет“ към длъжностите , които не могат да
бъдат заемани от общинските съветници независимо от общината, в която е
назначен, законодателят е бил последователен и точен. Това е смисълът , който най-много отговаря на други
разпоредби, на целта на тълкувания акт и на основните начала на правото на
Република България. В противоречие с разпоредбата на чл.46,ал.1 от ЗНА е прилагането
на разпоредбата по посочения от жалбоподателката начин. Предвид горното жалбата е неоснователна
. Разпоредбата на чл.30,ал.4,т.4 от ЗМСМА е приложена според точния ѝ смисъл
и тълкуване съобразно изискванията на чл.46,ал.1 от ЗНА. Назначаването на
жалбоподателката на длъжността „заместник кмет“ в община Белоградчик е
основание за прекратяване на пълномощията ѝ на общински съветник в
Общински съвет Видин, в който смисъл е постановено и решението на ОИК. Решението е мотивирано, изложени
са фактическите и правни основания за издаването му, ясна и недвусмислена е волята
и съображенията за това, поради което оплакванията за немотивираност на акта са
неоснователни. Неоснователни са и оплакванията
за допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила
поради неучастие в административното производство и неизискани
обяснения. Разпоредбата на чл.30,ал.6
от ЗМСМА е специална по отношение на общите правила, като чл.30,ал.6 от ЗМСМА
задължава ОИК в тридневен срок от получаване на документите да уведоми
общинския съветник, който може да направи писмено възражение пред комисията в
тридневен срок от уведомяването му, след изтичането на който в тридневен срок
приема решение, но това задължение е разписано изрично само при установяване
на обстоятелствата по ал. 4, т. 5, 6 и 10, какъвто не е настоящият случай.
При установяване на обстоятелствата по чл.34,ал.4,т.4 от ЗМСМА ОИК действа
при условията на обвързана компетентност и единствено следва да констатира наличието на
обстоятелствата, прекратяващи пълномощията на общинския съветник, като
неуведомяването на жалбоподателката и неизискването на писмени обяснения по
никакъв начин не е ограничило процесуалните ѝ права. Предвид гореизложените
съображения жалбата е неоснователна. Обжалваното решение е законосъобразно
като липсват основания по чл.146 от АПК за неговата отмяна. Водим от горното Административен
съд Видин РЕШИ: ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.Й.Н.
*** против решение № 259-МИ от 28.11.2023г. на ОИК-Видин, с което са
прекратени пълномощията ѝ на общински съветник от листата на коалиция
„ПРОДЪЛЖАВАМЕ ПРОМЯНАТА-ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ“ и е обявена А.Й.П. за избрана
за общински съветник от листата на коалиция „ПРОДЪЛЖАВАМЕ
ПРОМЯНАТА-ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ“. Решението може да бъде обжалвано
с касационна жалба пред Върховен административен съд в седем дневен срок от съобщаването
му на страните.
Съдия: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Решение по дело №250/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 181 |
Дата: | 8 декември 2023 г. (в сила от 16 декември 2023 г.) |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20237070700250 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 30 ноември 2023 г. |