Решение по дело №1396/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1088
Дата: 12 октомври 2022 г.
Съдия: Румен Николов Йосифов
Дело: 20227040701396
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№:         1088                      12.10.2022г.                             гр.Бургас,

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - гр.Бургас                                                         ХІІІ-ти състав

На петнадесети септември,                        две хиляди двадесет и втора година

В публично заседание в следния състав:

 

Председател:        Румен Йосифов

Членове:           1.  Златина Бъчварова

                           2. Веселин Белев

Секретаря: Д. Ф.

Прокурор: Христо Колев

Като разгледа докладваното от съдия Румен Йосифов,

касационно наказателно административен характер дело № 1396 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), вр. чл.348 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), вр. чл.208-228 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на заместник-кмет на Община Бургас, против решение № 602/10.06.2022г., постановено по НАХД № 20212120205731/2021г. по описа на Районен съд - Бургас, с което е отменено издаденото от него наказателно постановление № НП-3713/15.10.2021г., по оправомощаване със заповед № 1133/09.05.2012г. на кмета на общината, с което за нарушение на чл.3, т.1 от Наредба за опазване на обществения ред на територията на Община Бургас (НООРТОБ), на основание чл.35, ал.2 и чл.34, ал.3, т.1 от НООРТОБ, на Д.Н.Д., ЕГН-**********, е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лева. Касаторът счита оспореното съдебно решение за неправилно и незаконосъобразно и иска неговата отмяна с потвърждаване на НП. Намира за неправилни изводите на районния съд за противоречие на визираните текстове на НООРТОБ със закона и квалификацията на нарушението като маловажен случай. Посочените в жалбата оплаквания съдът квалифицира по чл.348, ал.1 от НПК – неправилно решение поради противоречие с материалния закон. В съдебно заседание касаторът не се явява, не се представлява и не ангажира доказателства.

Ответникът по касация – Д.Н.Д., ЕГН-**********, с адрес: ***, чрез адвокат Т.С. ***, представя писмен отговор на касационната жалба в който оспорва същата, споделяйки изводите на районния съд. Пледира за отхвърлянето на жалбата и потвърждаването на първоинстанционното решение. Претендира разноски. Не се явява и не се представлява в проведеното открито съдебно заседание.

Представителят на Окръжна прокуратура - Бургас дава заключение за обоснованост и законосъобразност на решението, поради което иска същото да бъде оставено в сила.

 

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна по смисъла на чл.210, ал.1 АПК, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият съдебен състав намира същата за неоснователна по следните съображения:

Районен съд - Бургас с атакуваното съдебно решение е отменил наказателно постановление № НП-3713/15.10.2021г., издадено от заместник-кмет на Община Бургас, с което за нарушение на чл.3, т.1 от НООРТОБ, на основание чл.35, ал.2 и чл.34, ал.3, т.1 от НООРТОБ, на Д.Д. е наложена глоба от 500 лева.

Санкцията е за това, че Д. „на 14.09.2021г., около 01,05ч. в гр.Бургас, ж.к.Меден рудник, до бл.38, носи хладно оръжие на обществени места, представляващо нож – с дължина на острието около 12 /дванадесет/ сантиметра, с надпис „Kershaw и черна дръжка, без да се касае за културни и спортни нужди или военни цели”. За нарушението е съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) №  269630/14.09.2021г. от полицейски служители, а впоследствие е издадено оспореното пред първоинстанционния съд наказателно постановление.

В хода на проведеното съдебно следствие пред първоинстанционния съд, като веществено доказателство е приобщен процесният нож и при извършения му оглед е установено, че разстоянието от дръжката до върха на ножа е 8 см., а дължината на острието е 6 мм.

За да постанови решението си районният съд е приел, че след отмяната на чл.11 от Закона за контрол над взривните вещества, оръжията и боеприпасите (обн., ДВ, бр.128 от 1.06.1950г., отменен 14.11.1998г.), с който било забранено производството, търговията и притежаването на хладни оръжия, като: боксове, ятагани, ками и други подобни и изоставянето на регламентация с последвалите закони – Закона за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите (обн., ДВ, бр.133 от 11.11.1998г.,отменен 17.09.2010г.) и Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия (обн., ДВ, бр.73 от 17.09.2010г.), посочената регулация е престанала да съществува, т.е. липсва правна рамка на тези обществени отношения, липсва правно предвидена забрана за производство, търговия и притежание на хладни оръжия, като не е предвиден разрешителен режим за тяхното притежание. При това положение съдът е направил извод, че след като на държавно ниво е разрешено носенето на хладно оръжие, недопустимо е на ниво община да бъде наложена такава забрана с процесните текстове от НООРТОБ, които е счел за невалидни. В случай, че тези мотиви не бъдат споделени, районният съд е изложил също, че към момента на нарушението нарушителят се придвижвал към дома си, по никакъв начин не е демонстрирал притежание на ножа, който е бил в джоба му и е бил спрян за проверка не на някое от изброените в закона обществени места, а на улица – междублоково пространство в непосредствена близост до дома му. Касае се за джобно ножче, дискретно поставено в джоб, а не демонстративно изложено, което не е било достояние на никой и това по никакъв начин не е довело до нарушаване на обществения ред. Изложеното сочи за по-ниска степен на обществена опасност с обикновени случаи от съответния вид. Съвсем доброволно нарушителят е предал предмета на нарушението, което се установява от показанията на полицейските служители. Същевременно няма данни той да е извършвал други административни нарушения, поради което е преценено, че дори да се приеме, че деянието осъществява състава на административно нарушение – то това би била негова първа противоправна проява и е следвало наказващият орган да изложи обстоятелства поради които приема, че не се касае за маловажен случай и като не го е направил е допуснал съществено процесуално нарушение, което мотивирало първата съдебна инстанция да отмени наказателното постановление.

 

Съгласно чл.63в от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

Така постановеното решение е валидно, допустимо и правилно, но по различни от изложените в него съображения.

Касационният състав не споделя мотиви на районния съд, че след като е отпаднала регулацията на обществените отношения от закона, същите не могат да се уреждат от подзаконов акт с местно значение, каквато в случая е НООРТОБ. Последната е приета от Общински съвет - Бургас именно за уреждане отношенията, свързани с обществения ред, с оглед осигуряване спокойствието и условия за труд и отдих на гражданите, на територията на Община Бургас, като с нея се създават условия за превенция на нарушенията на обществения ред и се определят санкции за нарушителите. В този смисъл е и императивната норма на чл.8 от Закона за нормативните актове, според която всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

Процесната наредба, като подзаконов нормативен акт по смисъла на чл.75, ал.1 от АПК, се отнася за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие. Докато не бъде отменена по надлежния ред, нейната правна регламентация е задължителна. Преценката дали противоречи на съответен закон е в правомощията на съответния административен съд в производство по чл.185 и сл. от АПК, но не и на административните органи и районния съд в административно-наказателното производство, които са задължени да я прилагат, а не да извършват преценка за законосъобразност.

Все пак в настоящия случай отговорността на нарушителя е ангажирана за нарушение на чл.3, т.1 от НООРТОБ, която предвижда забрана за носене или ползване на хладни оръжия на обществени места, освен когато се касае за културни и спортни нужди или за военни цели. В т.2 от ДР на НООРТОБ се съдържа легално определение, според което „хладни оръжия„ са предмети, пригодени за лесно извършване на физическо разкъсване на твърди тела и предназначени за лична отбрана или нападение“. Налага се извода, че за да се квалифицира един предмет като хладно оръжие той следва освен да е пригоден за лесно физическо разкъсване на твърди тела, едновременно с това да е и предназначен за лична отбрана или нападение.

В конкретния случай процесното джобно ножче с острие от 8 см., макар и безспорно пригодено за лесно извършване на физическо разкъсване на твърди тела, няма предназначение за лична отбрана или нападение. Следователно не е изпълнена втората кумулативна предпоставка, посочена в легалното определение предметът да е предназначен за лична отбрана или нападение, т.е. ножчето не може да се квалифицира като хладно оръжие по смисъла на наредбата. Трябва да се отбележи, че дефиницията за „хладно оръжие” използвана в НООРТОБ, макар да е дословно копирана от чл.2 на отменения Закон за контрол над взривните вещества, оръжията и боеприпасите (обн., ДВ, бр.128 от 1.06.1950г., отменен 14.11.1998г.), е налице съществено различие. Във въпросния закон, след дефиницията беше направено и уточнение : „ ... като например боксове, ятагани, ками, саби, копия, шпаги, щикове и други подобни.”. По този начин законодателят не беше оставил никакво съмнение, че волята му е била да класифицира като хладни оръжия тези предмети, които изначално служат за отбрана и нападение и са създадени именно за това – саби, мечове, ятагани и т.н. Прави впечатление, че макар и неизчерпателно, сред изброяването не са включени обикновените ножове – кухненски, макетни, джобни и т.н., доколкото ноторно същите изначално не са създадени за отбрана или нападение, а за обслужване на ежедневните потребности на гражданите. При формулирането на легалното определение в наредбата е пропуснато горепосоченото уточнение, като е посочено само – „предмети, пригодени за лесно извършване на физическо разкъсване на твърди тела и предназначени за лична отбрана или нападение”. Това обаче не означава, че като „хладно оръжие” може да се квалифицира всеки един нож, без оглед предназначението му – кухненски, джобен, ловен, специален и т.н. Именно, защото джобното ножче не може да се счита за оръжие или общественоопасен предмет, в Регламент (ЕС) № 185/2010 на Комисията на ЕС от 4 март 2010 година, Притурка 4В изрично е посочено, че носенето на джобен нож с острие с дължина под 6 cм. е разрешено дори в пътническите самолети.

Затова съдът приема, че нарушението не е доказано в хипотезата на чл.3, т.1 от НООРТОБ, въвеждаща забрана за носене на хладно оръжие, тъй като процесното джобно ножче не може да бъде квалифицирано като такова, а това налага отмяна на наказателното постановление.

Изложеното мотивира настоящия съдебен състав да приеме, че като е отменил наказателно постановление № НП-3713/15.10.2021г., издадено от заместник-кмет на Община Бургас, районният съд е постановил правилно решение, което макар и по различни съображения следва да бъде оставено в сила.

По отношение на претендираните разноски от ответника по касация, същият не е ангажирал доказателства да е сторил такива пред настоящата инстанция, а разноските извършени пред районния съд са му вече присъдени с потвърденото съдебно решение.

Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, във връзка с чл.63в от ЗАНН, Административен съд - Бургас, ХІІI-ти състав,    

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ в сила решение № 602/10.06.2022г., постановено по НАХД № 20212120205731/2021г. по описа на Районен съд - Бургас.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:           1.

 

  

 

 

                                2.