Решение по дело №475/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 септември 2020 г. (в сила от 6 октомври 2020 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20197160700475
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№340

 

гр. Перник, 08.09.2020 г.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито заседание на единадесети август две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                        

                                                     СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при секретаря Е.В., като разгледа докладваното от съдия Димитрова административно дело № 475 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.

Образувано е по жалба на Б.Г.Б. с ЕГН ********** и адрес: ***, против Заповед № 763/09.05.2019 г. на кмета на община Перник, с която е одобрен проекта за подробен устройствен план – план за регулация и план за застрояване /ПУП – ПР и ПЗ/ на урегулирани поземлени имоти: УПИ ІІІ-362 и УПИ ІV-363 в кв.71 по плана на с. Д.***, община Перник.

Жалбоподателят сочи, че оспореният акт е издаден при нарушение на процесуалните правила, тъй като макар да е съсобственик на УПИ ІV-363, кв.71 по плана на с. Д.***, общ. Перник, не е бил уведомен за започналото производство по изменение на ПУП – ПР и ПЗ. Твърди, че Заявление вх. № 18/ТР-4701 от 23.10.2018 г., с което е сложено началото на административното производство не произхожда от другия съсобственик на имота – неговия баща Г. Б.Б., и не е подписвано от него.

 Ответникът, главният архитект на община Перник, чрез процесуалния си представител старши юрисконсулт Д. Е.***, оспорва жалбата и моли съда да постанови решение, с което да я отхвърли като неоснователна и да му присъди направените по делото разноски, а в противния случай – да върне преписката на административния орган за продължаване на действията по обявяване на изготвения ПУП.

Заинтересованата страна Г.Б.Б. не изразява становище по жалбата.

Административен съд – Перник, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, прие за установено следното:

Предмет на обжалване в настоящото производство е Заповед № 763/09.05.2019 г. на кмета на община Перник, с която е одобрен проекта за подробен устройствен план – план за регулация и план за застрояване /ПУП – ПР и ПЗ/ на урегулирани поземлени имоти: УПИ ІІІ-362 и УПИ ІV-363 в кв.71 по плана на с. Д.***, община Перник, като:

1. с план за регулация вътрешната регулационна линия между УПИ ІІІ-362 и УПИ ІV-363 се измества по съществуващата грани;а на поземлени имоти /ПИ/ 362 и ПИ 363 в кв.71. От част от терена на УПИ ІV-363 се прокарва нова задънена улица с ширина 3,50 м и се образува нов УПИ ХVІІ-363. Съгласно чл.81, ал.4 от ЗУТ, площта на имота, попадаща в трасето на новата задънена улица, отчуждението за прокарване е за сметка на собствениците на поземления имот, тъй като изменението на ПУП е по тяхно искане;

2. с план за застрояване се определят зони за свободно застрояване в новообразуваните УПИ ІІІ-362 и УПИ ІV-363 с показатели за нискоетажно жилищно застрояване и устройствена зона /Жм/.

Началото на административното производство по издаване на горната заповед е поставено с подаването на Заявление вх. № 18/ТР-4701 от 23.10.2018 г. /л.11/ за процедиране и одобряване на проект за ПУП - ПР и ПЗ за двата поземлени имота. Като заявители са посочени лицата Г.Б.Б. и Г. Б.Б.. Същите са вписани като собственици, съответно на УПИ ІV-363 и на УПИ ІІІ-362 в разписния лист /л.9 от делото/. Към заявлението са приложени документи за собственост и скица предложение за исканото изменение.

Въз основа на постъпилите документи е изготвено Становище по чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ от главният архитект на община Перник, а после и Заповед № 99/23.08.2018 г. /л.16/ на кмета на община Перник, издадена на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ, с която на заявителите е разрешено да възложат изработването на проект за изменение на плана.

Кметът на община Перник приел, че проектът е обявен на всички заинтересовани лица съгласно изискването на чл.128, ал.3 от ЗУТ и като счел, че са налице основанията по чл.134, ал.2, т.2 и т.6 от ЗУТ издал процесната заповед.

От събраните по делото доказателства се установява, че жалбоподателят Б.Г.Б. не е бил конституиран като заинтересована страна и не е бил уведомяван за започването на производството по изменението на ПУП, не е уведомен за изготвения проект и за издаването на Заповед № 763/09.05.2019 г. на кмета на община Перник /тези обстоятелства не се оспорват и от ответника/. С представен по делото Нотариален акт за дарение на недвижими имоти № 60, том ІІІ, рег. № 3835, дело № 424 от 2008 г., съставен от М.М.– нотариус с район на действие ПРС /л.3/ същият се легитимира като собственик на една втора идеална част от УПИ ІV-363, в кв.71. Предвид това попада в кръга на заинтересованите лица, очертан от разпоредбата на чл.131, ал.1 от ЗУТ, тъй като се явява непосредствено засегнат от одобреното изменение на ПУП като собственик на имот – предмет на самия план – т.е. по отношение на него е налице хипотезата на чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ.

Съгласно чл.129, ал.2 от ЗУТ заповедта на кмета на общината, с която се одобрява ПУП, се съобщава на заинтересованите лица по реда на АПК – чрез устно уведомяване на съдържанието на акта, което се удостоверява с подпис на извършилото го длъжностно лице или чрез отправяне на писмено съобщение, включително чрез електронна поща или факс, ако страната е посочила такива /чл.61, ал.2 АПК/. В настоящия случай не се установява да е извършено такова съобщаване на Б.Б. и следва да се приеме, че жалбата му срещу заповедта е подадена в 14-дневният срок за обжалването й.

Оспорената заповед е годен за оспорване акт - тя е за изменение на ПУП и представлява акт по устройство на територията, а по смисъла на чл.214, т.1 от ЗУТ – индивидуален административен акт.

При горните обстоятелства, съдът счита, че жалбата на Б.Б. е допустима за разглеждане като подадена в срок, в предвидената от закона писмена форма, по предвидения ред и от лице - надлежна страна, която има право и интерес от оспорването.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно разпоредбата на чл.146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява неговата целесъобразност.

При така установената фактическа обстановка и предвид чл.168 във вр. с чл.146 от АПК, съдът достигна до следните правни изводи:

Процесната заповед е издадена от компетентен оран. Съгласно чл.129, ал.2 от ЗУТ /в приложимата редакция към датата на издаване на заповедта/, подробният устройствен план в обхват до един квартал се одобрява със заповед на кмета на общината. Обективирана е в писмена форма, със съдържанието, изискващо се по силата на 59, ал.2 от АПК. Отговаря на изискването за мотивираност. Означен е рганът, който го е издал. Отразени са направените от него фактически и правни изводи. Формулиран е ясен диспозитив. Съдържа информация за реда, срока и органа, пред който подлежи на обжалване. Датирана и подписана.

От фактическите и правни основания посочени в заповедта и в останалите документи в административната преписка по издаването й се установява, че промяната на ПУП-ПР, одобрена с нея, се извършва на основание чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ. Съгласно посочената разпоредба /в редакцията, приложима към момента на издаване на заповедта/ влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят, освен на основание по ал.1 „и когато има съгласие на всички собственици на имоти по чл.131, ал.2, т.1, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях и на концесионерите“. Това правно основание изисква от администрацията определени предварителни действия, изразяващи се в искане и даване на съгласие. В случая липсват доказателства такова да е давано от жалбоподателя Б.Б., макар същият да е заинтересовано лице по смисъла на чл.131, ал.2, т.1 във вр. ал.1 от ЗУТ и да не е сред заявителите. Напротив, доводите в жалбата му съдът приема като изрично несъгласие с изменения ПУП.

Липсата на съгласие от страна на поне един от собствениците на имоти по чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ – в случая на жалбоподателя, сочи за незаконосъобразност на оспорената заповед.

Заповедта е постановена и при друго съществено нарушение на административнопроизводствените правила, изразяващо се в липсата на уведомяване на всички заинтересовани лица, съображения за което се изложиха по-горе. По този начин не са спазени изискванията на чл.61 от АПК, във вр. с чл.129, ал.2, изр. последно от ЗУТ, а това представлява още едно основание за отмяна на заповедта като незаконосъобразна.

По горните съображения съдът приема, че обжалваната заповед е незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.

Жалбоподателят не е направил искане за присъждане на разноски, поради което съдът не дължи произнасяне в тази насока.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И :

 

        ОТМЕНЯ Заповед № 763/09.05.2019 г., издадена от кмета на община Перник, с която е одобрен проект за подробен устройствен план – план за регулация и план за застрояване /ПУП – ПР и ПЗ/ на урегулирани поземлени имоти: УПИ ІІІ-362 и УПИ ІV-363 в кв.71 по плана на с. Д.***, община Перник.

        РЕШЕНИЕТО може да се обжалва чрез Административен съд – Перник пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                               СЪДИЯ:/п/