О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
№ 81 05.03.2020г. град Стара Загора
Старозагорският
административен съд, V
състав, в закрито заседание на пети март през две хиляди и двадесета година, в
състав:
СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА
при
секретар и с
участието
на прокурора
като разгледа
докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 84 по описа за 2020г., за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл. 145
и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на Ц.Н.Х. ***,
подадена чрез пълномощника й адв. А.П. ***, против Заповед № РД-10-18 от
14.01.2020г., издадена от Кмета на Община Павел баня, с която е утвърдено длъжностното
разписание на общинска администрация Павел баня. В жалбата са изложени доводи
за незаконосъобразност на оспорения акт, по съображения за издаването му при допуснати
съществени нарушения на административно-производствените правила, в противоречие
и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на
закона. Направеното е искане за отмяна на обжалвания акт, като незаконосъобразен.
Въз основа на приложените по делото
доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
С Решение № 73 по Протокол № 4 от
проведено на 19.12.2019г. заседание на Общински съвет – Павел баня, на
основание чл.21, ал.1, т.2 от ЗМСМА, общинският съвет е одобрил общата
численост и структурата на общинска администрация при община Павел баня за
2020г. На основание чл.44, ал.1, т.17 от ЗМСМА във връзка с чл.11 от Закона за
администрацията, със Заповед № РД-10-17 от 14.01.2020г. на Кмета на Община
Павел баня е утвърден Устройствен правилник на Общинска администрация Павел
баня.
С оспорената в настоящото съдебно
производство Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г., издадена от Кмета на Община
Павел баня, на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА и в изпълнение на чл.11 от
Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, е
одобрено длъжностно разписание на общинска администрация Павел баня.
Съдът намира, че подадената от Ц.Х.
жалба против Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел баня, е
процесуално недопустима, по следните съображения:
Правото на жалба възниква и може да бъде
упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят
и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от
разпоредбите на чл.159, т.1 и т.4 от АПК две от предпоставките за възникване и
съществуване правото на жалба, са наличието на акт, подлежащ на съдебно
оспорване и правен интерес от обжалването. Тези процесуални предпоставки са от
категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно.
В
случая на първо място оспорената Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г. на Кмета на
Община Павел баня по своята правна същност не представлява нито индивидуален
административен акт по см. на чл.21, ал.1 – ал.4 от АПК, нито общ
административен акт по см. на чл.65 от АПК, подлежащ на съдебно обжалване и
контрол за законосъобразност по реда на АПК. Съгласно разпоредбата на чл.11,
ал.2 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в
администрацията, длъжностното разписание
отразява утвърдената организационно-управленска структура, като в него се
определят конкретните длъжности, които ще се използват в администрацията, при
спазване Класификатора на
длъжностите в администрацията, разпоредбите на наредбата и
специфичните изисквания, определени с нормативен акт. В ал.1 на чл.11 от същата
Наредба е предвидено, че длъжностно разписание /по образец съгласно приложение
№ 1/, се утвърждава от ръководителя на съответната администрация. При тази
нормативна регламентация следва извода, че длъжностното разписание определя общата рамка
от длъжности и изискванията за заемането им, като конкретизира регламентираната
с устройствения правилник структура на администрацията и определя конкретните
длъжности при спазване на Класификатор на длъжностите в администрацията,
Наредбата за прилагането му и специфичните изисквания, определени с нормативен
акт. Съответно актът на ръководителя на администрацията, с който длъжностното
разписание се утвърждава, по своята правна същност представлява вътрешноведомствен
/вътрешнослужебен/ организационен акт. В случая при издаването на обжалваната
заповед Кметът на Община Павел баня не е действал като административен орган по
см. на §1, т.1 от ДР на АПК, упражняващ властнически административни правомощия,
а е осъществил нормативно предвидени функции в качеството си на ръководител на общинска
администрация – Павел баня, които функции включват и такива по утвърждаване на
длъжностно и щатно разписание въз основа на утвърдена от общинския съвет по
реда на чл.21, ал.1, т.2 от ЗМСМА обща численост и структура на общинската
администрация. С оглед характера на обективираното в Заповед № РД-10-18 от
14.01.2020г. на Кмета на Община Павел волеизявление и насочеността на правния
ефект на неговите последици /единствено по отношение на лица, подчинени на
органа, издал заповедта/, следва да се приеме, че обжалваният акт представлява такъв
на вътрешноорганизационна /вътрешнослужебна/ дейност, насочен и засягащ
единствено отношения в рамките на ведомствената система, израз на ръководната
власт и пряко проявление на ръководните функции на постановилия акта орган.
Следователно като вътрешнослужебен акт, по отношение който нормите на АПК в
т.ч. разпоредбите на дял ІІІ, не намират приложение, обжалваната заповед не
подлежи на оспорване по съдебен ред /чл. 2, ал.2, т.3 и чл.128 от АПК/.
На следващо място съдът намира, че за
жалбоподателката Ц.Х. не е налице и правен интерес за оспорването на заповедта
на Кмета на Община Павел баня за утвърждаване на длъжностно разписание на
общинската администрация. Задължително условие, обуславящо правния интерес и
респ. възникване правото на жалба, е наличието на “засягане” на права и/или на
защитени от правото интереси от акта, който се оспорва. Правото на жалба
принадлежи на това лице, спрямо което материалноправните последици на акта са
неблагоприятни и пряко засягат негативно неговата правна сфера. В този смисъл
неблагоприятно засягане е всяка правна последица от акта, състояща се в
прекратяване, ограничаване или застрашаване на съществуващи субективни права
или създаване на нови респ. разширяване на съществуващи правни задължения. В
случая обжалваната заповед и утвърденото с нея длъжностно разписание, не представлява
пряк правопораждащ, правопроменящ, правопогасяващ или правопрекратяващ
юридически факт по отношение служебното положение на оспорващото лице и в този
смисъл заповедта не засяга пряко и непосредствено правната сфера на
жалбоподателката. Такова пряко засягане би било налице от последвалата Заповед
№ РД-10-20/ 14.01.2020г. на Кмета на община Павел баня за прекратяване на
служебното правоотношение на Ц.Х. като Директор Дирекция „Стопанска политика и
управление на собствеността“ в общинска администрация Павел баня. Ето защо
защитата на жалбоподателката срещу последиците от така утвърденото с оспорената
заповед длъжностно разписание, като един от елементите на фактическия състав,
правопораждащ упражненото от органа по назначаването субективно право да
прекрати едностранно служебното правоотношение, следва да бъде осъществена в
производството по оспорване законосъобразността заповедта за прекратяване на
служебното правоотношение.
С оглед на изложеното съдът приема че оспорването,
като направено против акт, който не
подлежи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК и
при липса на правен интерес за жалбоподателката, е процесуално недопустимо,
поради което следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по
делото – прекратено.
Водим от горните мотиви и на основание
чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на Ц.Н.Х. ***, против Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г., издадена от Кмета на
Община Павел баня, с която е утвърдено длъжностно разписание на общинска
администрация Павел баня, като
недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело № 84/ 2020г. по описа на Административен съд –
Стара Загора.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото
съобщаване.
СЪДИЯ: