Определение по дело №84/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 март 2020 г. (в сила от 28 май 2020 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20207240700084
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                    

                            № 81      05.03.2020г.      град Стара Загора

 

 

Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на пети март през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                            

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

при секретар                                                                                                            и с участието

            на прокурора                                                                                                           като разгледа

            докладваното от съдия    Р. ТОДОРОВА   административно дело № 84 по описа за  2020г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.    

 

Образувано е по жалба на Ц.Н.Х. ***, подадена чрез пълномощника й адв. А.П. ***, против Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г., издадена от Кмета на Община Павел баня, с която е утвърдено длъжностното разписание на общинска администрация Павел баня. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, по съображения за издаването му при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Направеното е искане за отмяна на обжалвания акт, като незаконосъобразен.  

 

Въз основа на приложените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

С Решение № 73 по Протокол № 4 от проведено на 19.12.2019г. заседание на Общински съвет – Павел баня, на основание чл.21, ал.1, т.2 от ЗМСМА, общинският съвет е одобрил общата численост и структурата на общинска администрация при община Павел баня за 2020г. На основание чл.44, ал.1, т.17 от ЗМСМА във връзка с чл.11 от Закона за администрацията, със Заповед № РД-10-17 от 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел баня е утвърден Устройствен правилник на Общинска администрация Павел баня.

 

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г., издадена от Кмета на Община Павел баня, на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА и в изпълнение на чл.11 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, е одобрено длъжностно разписание на общинска администрация Павел баня.

 

Съдът намира, че подадената от Ц.Х. жалба против Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел баня, е процесуално недопустима, по следните съображения: 

 

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбите на чл.159, т.1 и т.4 от АПК две от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, са наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване и правен интерес от обжалването. Тези процесуални предпоставки са от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно. 

 

В случая на първо място оспорената Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел баня по своята правна същност не представлява нито индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 – ал.4 от АПК, нито общ административен акт по см. на чл.65 от АПК, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК. Съгласно разпоредбата на чл.11, ал.2 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията,  длъжностното разписание отразява утвърдената организационно-управленска структура, като в него се определят конкретните длъжности, които ще се използват в администрацията, при спазване Класификатора на длъжностите в администрацията, разпоредбите на наредбата и специфичните изисквания, определени с нормативен акт. В ал.1 на чл.11 от същата Наредба е предвидено, че длъжностно разписание /по образец съгласно приложение № 1/, се утвърждава от ръководителя на съответната администрация. При тази нормативна регламентация следва извода, че  длъжностното разписание определя общата рамка от длъжности и изискванията за заемането им, като конкретизира регламентираната с устройствения правилник структура на администрацията и определя конкретните длъжности при спазване на Класификатор на длъжностите в администрацията, Наредбата за прилагането му и специфичните изисквания, определени с нормативен акт. Съответно актът на ръководителя на администрацията, с който длъжностното разписание се утвърждава, по своята правна същност представлява вътрешноведомствен /вътрешнослужебен/ организационен акт. В случая при издаването на обжалваната заповед Кметът на Община Павел баня не е действал като административен орган по см. на §1, т.1 от ДР на АПК, упражняващ властнически административни правомощия, а е осъществил нормативно предвидени функции в качеството си на ръководител на общинска администрация – Павел баня, които функции включват и такива по утвърждаване на длъжностно и щатно разписание въз основа на утвърдена от общинския съвет по реда на чл.21, ал.1, т.2 от ЗМСМА обща численост и структура на общинската администрация. С оглед характера на обективираното в Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел волеизявление и насочеността на правния ефект на неговите последици /единствено по отношение на лица, подчинени на органа, издал заповедта/, следва да се приеме, че обжалваният акт представлява такъв на вътрешноорганизационна /вътрешнослужебна/ дейност, насочен и засягащ единствено отношения в рамките на ведомствената система, израз на ръководната власт и пряко проявление на ръководните функции на постановилия акта орган. Следователно като вътрешнослужебен акт, по отношение който нормите на АПК в т.ч. разпоредбите на дял ІІІ, не намират приложение, обжалваната заповед не подлежи на оспорване по съдебен ред /чл. 2, ал.2, т.3 и чл.128 от АПК/.

 

На следващо място съдът намира, че за жалбоподателката Ц.Х. не е налице и правен интерес за оспорването на заповедта на Кмета на Община Павел баня за утвърждаване на длъжностно разписание на общинската администрация. Задължително условие, обуславящо правния интерес и респ. възникване правото на жалба, е наличието на “засягане” на права и/или на защитени от правото интереси от акта, който се оспорва. Правото на жалба принадлежи на това лице, спрямо което материалноправните последици на акта са неблагоприятни и пряко засягат негативно неговата правна сфера. В този смисъл неблагоприятно засягане е всяка правна последица от акта, състояща се в прекратяване, ограничаване или застрашаване на съществуващи субективни права или създаване на нови респ. разширяване на съществуващи правни задължения. В случая обжалваната заповед и утвърденото с нея длъжностно разписание, не представлява пряк правопораждащ, правопроменящ, правопогасяващ или правопрекратяващ юридически факт по отношение служебното положение на оспорващото лице и в този смисъл заповедта не засяга пряко и непосредствено правната сфера на жалбоподателката. Такова пряко засягане би било налице от последвалата Заповед № РД-10-20/ 14.01.2020г. на Кмета на община Павел баня за прекратяване на служебното правоотношение на Ц.Х. като Директор Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността“ в общинска администрация Павел баня. Ето защо защитата на жалбоподателката срещу последиците от така утвърденото с оспорената заповед длъжностно разписание, като един от елементите на фактическия състав, правопораждащ упражненото от органа по назначаването субективно право да прекрати едностранно служебното правоотношение, следва да бъде осъществена в производството по оспорване законосъобразността заповедта за прекратяване на служебното правоотношение.

 

С оглед на изложеното съдът приема че оспорването, като направено против  акт, който не подлежи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК и при липса на правен интерес за жалбоподателката, е процесуално недопустимо, поради което следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът

 

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Ц.Н.Х. ***, против Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г., издадена от Кмета на Община Павел баня, с която е утвърдено длъжностно разписание на общинска администрация Павел баня, като недопустима.

 

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 84/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора. 

 

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

                       

 

 

                                                                                               СЪДИЯ: