Решение по дело №52/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 192
Дата: 3 май 2022 г. (в сила от 29 декември 2022 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20227170700052
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р         Е         Ш       Е         Н         И         Е

 

  192/  03. Май 2022г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На девети март  2022г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 52/2022г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на НЧ „Ракитин 1969“ – Плевен, НЧ „Тракия 2013“ – Плевен и НЧ „Цветан Спасов 1959“ – Плевен, чрез адв. М. *** срещу Решение по Протокол № 2 от 09.02.2021г. на Комисията по чл. 23 от Закона за народните читалища за разпределение на държавната субсидия за 2021г., след връщане на делото за ново разглеждане с Решение № 320/17.01.2022г. по адм.д. № 7090/2021г. на ВАС.

ВАС е върнал делото с указания за конституирането като заинтересовани страни на всички останали читалища, участвали в приемането на оспореното решение, касаещо разпределянето на субсидията между всички читалища на територията на Община Плевен. Указано е, че при новото разглеждане на делото съдът следва да съобрази разпоредбата на чл. 168 ал.2 АПК като изследва въпроса относно действителността на оспорения акт в цялост, дори да липсва искане за това. Искането за отмяна на акта като незаконосъобразен по чл. 149 ал.1 АПК задължава съда служебно, съобразно чл. 168 АПК, да извърши проверка за наличие на пороци на всички основания по чл. 146 АПК и при констатиране на порок, водещ до нищожност на акта, като например липса на компетентност, да обяви същата с решението си и без да е налице искане за това.

Жалбоподателите оспорват решението на комисията като незаконосъобразно.  Считат, че неправилно и несправедливо е била разпределена субсидията между читалищата, без ясни критерии за оценка на дейността им и при несъобразяване на обществения интерес. Твърди се, че в заседанието са взели участие лица без представителна власт, присъствали са и други лица, които не са членове на комисията съгласно заповедта. Възразяват, че мандатът на ръководството на ч-ще „Развитие 1998“ – Плевен е изтекъл, но въпреки това е била отпусната още ½ субсидирана бройка. Създадената работна група, чието предназначение е да изготви критериите за оценяване, да прегледа и оцени предоставените отчети, е действала при липса на компетентност като е нарушила възложените задачи за изпълнение, дадени от временната комисия от 15.01.2021г. В решението на Комисията по чл. 23 от ЗНЧ по същество не се съдържат самостоятелни мотиви относно начина на разпределяне на субсидията между читалищата. Молят за отмяна на решението и връщане на преписката за ново произнасяне. Претендират присъждане на направените деловодни разноски съгласно представен списък.

Ответникът – Комисията по чл. 23 ал.1 от Закона за народните читалища, представлявана от председателя С.Г. – Директор на дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен, чрез юрк. Начев изразява становище за неоснователност на жалбата. Обръща внимание, че работата на излъчената работна група има помощен, подготвителен характер, няма самостоятелно значение и не замества решението на Комисията по чл. 23 ЗНЧ. Сочи, че всяко читалище се представлява от председател и секретар, заедно и поотделно и в работата на комисията е участвал по един законен представител на всяко от читалищата, имало е и отсъстващи, но това не води до такъв тежък порок, който да обуслови извод за нищожност на решението. Комисията е действала при оперативна самостоятелност и при спазване на приетите от нея правила за разпределение на субсидията. По отношение на жалбоподателите посочва, че НЧ „Ракитин-1969“ до 2019г. не е имало секретар, както изисква ЗНЧ. При заседанията на комисията е изискано председателят да представи удостоверение за актуално състояние на читалището и трудов договор за назначен секретар, но такива не са били представени. За НЧ „Тракия – 2013“ е запазена и през 2021г. целево отпуснатата от МК 0,25 субсидирана бройка, въпреки че читалището е регистрирано на домашен адрес, не разполага с материална база за извършване на читалищна дейност, няма библиотека и на всички заседания на комисията по чл. 23 ЗНЧ се представлява от пълномощник, а не от представителите по закон, които никога не са участвали лично в работата на комисията. НЧ „Цветан Спасов – 1959“ не функционира повече от 10 години и това е видно от представените отчети. При извършените три проверки в началото на м. декември 2020г. се установило, че сградата е постоянно заключена и не развива дейност. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В изпълнение на дадените от касационната инстанция задължителни указания като заинтересовани страни са конституирани и останалите читалища, които изразяват становище за неоснователност на жалбата, с изключение на НЧ „Пробуда 1990г.“ Плевен, което чрез представляващата Д. З. подкрепя оплакванията в жалбата за неясни критерии при разпределяне на субсидията и счита, че читалището също е било ощетено, без да е била съобразена извършваната от него дейност.

НЧ „Съгласие-1869“ – Плевен, чрез адв. П.И. *** изразява съгласие за неоснователност на жалбата. Обстоятелствата, изложени в жалбата не отговарят на обективната истина. Счита, че решението на комисията, която е колективен орган е прието от легитимен състав, на редовно проведени заседания при наличие на изискуемия кворум, с обикновено мнозинство и съдържа необходимите правни и фактически основания. Приетите от комисията на заседанието от 15.01.2021г. вътрешни правила и механизъм за разпределение на държавната субсидия са съобразени с Указанията на Министерство на културата и не противоречат на закона или на друг подзаконов нормативен акт. Не се установява да са направени предложения и допълнителни искания, които да не са били отразени в протокола. Приложеният по делото „Механизъм за разпределение на годишната субсидия за читалищата“ няма характер на нормативен акт и в този смисъл не е задължителен. Избраната от комисията работна група е излязла с предложения до Комисията по чл. 23 ЗНЧ за точкуване според одобрения механизъм и разпределение на субсидията по субсидирани щатове, която на свое заседание след обсъждания и гласуване е възприела в мотивите си предложението с изложени съображения за всяко едно от обжалващите читалища. Счита, че в закона липсва конкретна правна рамка, правила и критерии за разпределение на субсидията, затова изцяло в компетентността на комисията е при условията на оперативна самостоятелност да разработи правилата и критериите, от които да се ръководи при вземане на решението. Счита, че разпределението е правилно и законосъобразно извършено според приетите от комисията правила и критерии, отразени в анкетни карти за читалищата на територията на Община Плевен като е оценена дейността и постигнатите резултати.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 146 АПК и следващите вр. чл. 23 ал.1 от Закона за народните читалища.

Решението е прието на 09.02.2021г., протоколът е подписан от членовете на комисията на 12.02.2021г. Жалбата е подадена на 22.02.2021г. и следователно в законния 14-дневен срок за съдебно обжалване, от активнолегитимирани страни срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Със Заповед № РД-10-42/13.01.2021г. на Кмета на Община Плевен на осн. чл. 23 ал.1 от Закона за народните читалища е определена комисия в състав председател: С.Г. – Директор на Дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен – представител на общината и 36 членове, представители на всички читалища на територията на община Плевен, изброени поименно. Всяко читалище се представлява от един представител – председател или секретар. Читалище „Тракия-2013“ – Плевен се представлява от пълномощника И. М., упълномощен от председателя на читалището И.-младши И. М. с нотариално заверено пълномощно. Задачата на комисията е да създаде организация за разпределение на държавната субсидия за 2021г. Определена е дата, час и място за провеждане на заседанието на комисията – 15.01.2021г. от 11:00ч. в зала „Катя Попова“ – Плевен. Определен е експерт от Община Плевен за техническо подпомагане на работата на комисията, както и резервен член от страна на Община Плевен.

На проведеното на 15.01.2021г. заседание на комисията не са присъствали представители на читалище „Родолюбие-2018г. – Плевен, читалище „Пробуда-1919“ – с. Николаево и читалище „Слънце-1927“ – с. Ралево. Присъствал е председателят на комисията – С.Г., както и по един представител на всяко от останалите читалища на територията на Община Плевен, чрез техните законни представители – председател или секретар, което освен в протокола на комисията, подписан от присъстващите членове на комисията, може да се проследи и по подписите в приложения присъствен списък.

Комисията е колективен орган, заседавала е при необходимия кворум от повече от половината от присъстващите членове, в случая 34 от 37 членове на комисията са присъствали. Комисията е взела следните решения: по т.1 – приела е Вътрешни правила за разпределение на държавната субсидия на народните читалища в Община Плевен за 2021г. – с 33 гласа „за“; по т.2 – приела е механизма за разпределение на държавната субсидия на народните читалища в Община Плевен, съгласно Указание на Министерство на културата и направените допълнения с 30 гласа „за“; по т.3 – с цел оперативност е избрана работна група от 9 члена, в която влизат представители на читалище „Съгласие“ – Плевен, „Христо Ботев“ – Плевен, „Извор“ – Плевен, „Кл. Бранишки“ Славяново, „Христо Ботев – 1927“ – с. Бохот, „Св. Св. Кирил и Методий“ – с. Търнене, „Наука-1927“ – с. Брестовец, „Хр. Ботев – 1927“ – с. Коиловци и С.Г. – председател на работната група, със задача съгласно указанията на Министерство на културата за дейността на комисиите по чл. 23 от ЗНЧ да извърши примерно разпределение на държавната субсидия за 2021г. като направи примерно разпределение на субсидираните бройки за 2021г., които да се представят на комисията по чл. 23 на следващото заседание за обсъждане и гласуване. Решението по т.3 е прието с 25 гласа „за“.

На свое заседание по Протокол № 1/25.01.2021г. работната група е взела решение попълването на анкетните карти за всяко едно читалище по определения Механизъм, приет на заседанието на Комисията по чл. 23 ЗНЧ от 15.01.2021г. да става след обсъждане и решение с обикновено мнозинство. А читалищата, които не са изпълнили задължителните изисквания, посочени в писмо на Община Плевен № ФСД 91-71-2/09.12.2020г. съгласно указанията на МК, също да бъдат точкувани, като приоритет на Комисията по чл. 23 ЗНЧ е да определи или санкционира степента на тези нарушения. При обсъжданията са присъствали представители на някои от читалищата, представители на жалбоподателите също са присъствали.

С Протокол № 2/29.01.221г. работната група е излязла с предложения до Комисията по чл. 23 ЗНЧ за точкуване според показателите от механизма по Приложение № 1 и предложение за разпределение на субсидираната щатна численост. За читалище „Цветан Спасов“ – Плевен, „Бирлик“ и „Родолюбие“ не са предложени щатни бройки, за читалище „Тракия“ – Плевен е предложена 0,25 щ.бр., за „Ракитин“ – Плевен – 3 щ.бр. Изброени са читалищата, които не са изпълнили задължителните изисквания съгласно писмо на Община Плевен № ФСД 91-71-2/09.12.2020г. и указания на МК: НЧ „Пробуда-1990“ – Плевен, НЧ „Развитие – 1998“ – Плевен, НЧ „Ракитин – 1969“ – Плевен; НЧ „Цветан Спасов 1959“ – Плевен; НЧ „Паршкев Цветков – 2003“ – Плевен; НЧ „Бирлик- 2017“ – Плевен; НЧ „Родолюбие- 2018“ – Плевен; НЧ „Тракия – 2013“ – Плевен; НЧ „Пробуда – 1919“ – с. Николаево, като е посочено и в какво се състои съответното неизпълнение на поставените изисквания.

Със Заповед № РД-10-107/04.02.2021г. на Кмета на Община Плевен е определена комисия на осн. чл. 23 ЗНЧ, която да разпредели държавната субсидия за 2021г, спазвайки Вътрешните правила за работата на комисията и Механизъм за разпределение на държавната субсидия, приети на заседанието на комисията съгласно Протокол № 1 от 15.01.2021г. Определени са дата, час и място за повеждане на заседанието – на 09.02.2021г. от 11:00ч в залата на Арт Център – Плевен / в градската градина/. Комисията се състои от същите членове, с председател – представител на Община Плевен и по един представител от всички 36 читалища на територията на Община Плевен, определени с първата заповед.

На заседанието на Комисията по чл. 23 ЗНЧ по Протокол № 2 от 09.02.2021г. са присъствали 35 от членовете на назначената комисия, както  и председателят С.Г., което може да се проследи по подписите върху протокола и приложения присъствен списък. Отсъствал е председателят на  читалище „Бирлик-2017“ – Н. Д.. Вместо П. П. – председател на ч-ще „Асен Злаарев – 1939“ – с. Къшин, в комисията е участвала М. Х. – секретар на читалището. Вместо Г. Н. – секретар на ч-ще „Бъдеще-1927“ – с. Тодорово, в комисията е участвал П. Д. – председател на читалището. Вместо Ю. М. – председател на ч-ще „Пробуждане – 1897“ с. Пелишат в комисията е участвала С. В. – секретар на читалището.

Съгласно чл. 17 ал.2 т.2 и чл. 17а т.4 от ЗНЧ читалището се представлява от председателя и секретаря заедно и поотделно, което е видно и от приложените справки за актуално състояние от Търговския регистър и Регистъра на ЮЛНЦ към Агенция по вписванията. Всяко едно от тези лица е законен представител на читалището и може да го представлява в комисията по чл. 23 ЗНЧ, независимо дали е посочен в заповедта на кмета, с която се определя съставът й. Съгласно чл. 23 ал.1 ЗНЧ предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление.

В случая в Комисията по чл. 23 ЗНЧ са участвали законните представители на всяко читалище, което съответства на изискванията на закона. Читалище „Развитие – 1998“ според справка от Регистъра на ЮЛНЦ се представлява от М. Н. Ш. – председател и Л. Х. Г. – секретар, заедно и поотделно, които изпълняват правомощията си до избирането на ново ръководство. Читалище „Тракия – 2013“ – Плевен според справката от Регистъра на ЮЛНЦ се представлява от И.-младши Ивайлов Манчев – председател и А. Г. Г. – секретар, заедно и поотделно. В комисията читалището е представлявано от пълномощника И. М. П. съгласно нотариално заверено пълномощно от 21.02.2019г., приложено по делото /л. 56/, по силата на което председателят го е упълномощил да го представлява, както и да представлява читалището като участва в Комисията за разпределение на държавната субсидия, което е допустимо и не е в разрез със закона. Представено е и друго нотариално заверено пълномощно от 03.02.2021г. /л.246/, с което И.-младши И. М. в качеството си на председател на читалище „Тракия 2013“ – Плевен е упълномощил И. М. П. да го представлява пред Община Плевен във връзка с разпределение на годишната субсидия за читалищата, с правото да подпише, подаде и получи всички необходими документи и книжа, да участва в събрания, да гласува, да взима решения, да прави възражения включително и с право да обжалва решенията по своя преценка, включително пред съответния съд – лично или чрез трето преупълномощено лице – адвокат. Няма законова пречка законните представители да упълномощават други лица да ги представляват, както и да представляват читалището в рамките на указаната в пълномощното представителна власт. За представителство пред съда пълномощникът е упълномощил адвокат съобразно изискванията на чл.32 т.1 ГПК.

Комисията е колективен орган, заседавала е при наличие на необходимия кворум, а решението за разпределение на субсидията е взето с мнозинство от 25 гласа „за“ – повече от половината от присъстващите. Всички членове на комисията са подписали протокола.

След обсъждане предложението на работната група за разпределение на субсидираните бройки между читалищата и на списъка на читалищата, неизпълнили задължителните изисквания с конкретно посочване за всяко едно от тях в какво се състои неизпълнението, комисията по чл. 23 ЗНЧ е приела предложението за разпределение на държавната субсидия за 2021г.

Чл. 23 от ЗНЧ е лаконичен - предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община  и на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление. А при недостиг на средства за ремонта и поддръжката на читалищна сграда средствата се осигуряват от общинския съвет.

Липсва подзаконова нормативна уредба, която да регламентира какви са критериите за разпределение на субсидията между отделните читалища, откъдето следва, че този въпрос е от изключителната компетентност и е предоставен в оперативна самостоятелност на комисията по чл. 23 ЗНЧ, в която участват представители на всички читалища и комисията следва да вземе решение за справедливо разпределение на средствата след обективна преценка на извършваната дейност от всяко читалище.

Отделно от това Министерство на културата като първостепенен разпоредител с бюджетни средства е изготвил Указания за дейността на комисиите, извършващи разпределение на годишната държавна субсидия за читалищата по чл. 23 от ЗНЧ, от които критерии следва да се ръководи комисията.

В указанията се съдържат задължителни критерии съгласно законовите изисквания за дейността на читалищата, които следва да представят информация пред комисията дали отговарят на следните показатели:

-         Отговаря ли читалището на изискванията на чл. 9 ал.8 от ЗНЧ – могат да кандидатства за държавна и/или общинска субсидия след изтичането на едногодишен срок от вписването им в регистъра на МК;

-         Отговаря ли читалището на изискванията на чл. 10 от ЗНЧ – на читалищата, които не са вписани в регистъра на МК не се предоставя субсидия от държавния и общинския бюджет, както и държавно и общинско имущество за ползване;

-         Отговаря ли читалищната библиотека / при наличието на такава/ на изискванията, заложени в чл. 8 на Закона за обществените библиотеки / да притежава библиотечен фонд с обем над 3000 регистрационни библиотечни единици; да осигурява библиотечно-информационното обслужване на гражданите на територията, определена с акта за учредяването й; да разполага с подходящи помещения, оборудване и обзавеждане; да има осигурени източници за финансиране и да има квалифициран персонал.

-         Информация във връзка с изпълнение на изискванията, заложени в чл. 26 ал. 1 и ал.2 от ЗНЧ – приет от общото събрание годишен отчет за приходите и разходите, както и отчет за изразходваните от бюджета средства, представен в общината;

-         Информация във връзка с изпълнението на изискванията, заложени в чл. 26а ал. 1 ЗНЧ – представено в срок до 10 ноември до кмета на общината предложение за дейността на читалището през следващата година;

-         Информация във връзка с изпълнението на изискванията , заложени в чл 26а ал.4 ЗНЧ – в срок до 31 март до кмета на общината и общинския съвет доклад за осъществените читалищни дейности в изпълнение на програмата за читалищната дейност и за изразходваните бюджетни средства през предходната година.

В Указанията на МК се съдържат и критериите за разпределението на годишната държавна субсидия за читалищна дейност, обособени в три групи: а/ Актуално състояние на читалището като сдружение и културен център с материално-технически възможности за предоставяне на услуги; б/ Дейност на читалището в предходната година; в/ Представяне и защита на предложената от всяко читалище програма, в изпълнение на чл. 26а ал.1 ЗНЧ, съобразно посочените в т. Б критерии, включително и разкриване на нови дейности; г/ Допълнителни критерии.

Въз основа на тези указания Комисията по чл. 23 ЗНЧ на своето първо заседание е изработила и приела Вътрешни правила за разпределяне на държавната субсидия и Механизъм за оценка и разпределение на субсидията / по който да бъде оценена дейността на всяко едно читалище чрез анкетна карта/, правила за работата на комисията – кворум, начин на гласуване и вземане на решенията с мнозинство 50 % + 1 от присъстващите членове / обикновено мнозинство/, в които е включен и избора на работна група като помощен орган.

Във връзка с указанията до читалищата е изпратено и писмо № ФСД-91-71-2/09.12.2020г. /л.103/, в което са посочени необходимите документи и информацията, които следва да представят до Кмета на Общината във връзка с разпределението на субсидията за читалищни дейности за 2021г.

С Протокол № 1/25.01.2021г. работната група е взела решение за оценка по механизма и на читалищата, които не са изпълнили задължителните изисквания, посочени в писмото на Община Плевен. При обсъждането са присъствали и представители на читалищата.

В протокола на Комисията по чл. 23 ЗНЧ са изброени читалищата, които не са изпълнили изискванията съгласно предложението на работната група и в какво се състои конкретното неизпълнение, с което комисията е възприела изцяло аргументите в предложението на работната група, които представляват мотивите на комисията, а именно :

НЧ „Пробуда – 1990“ – Плевен – подадена некоректна информация в отчета, а именно в 65 кв.м. не може да се реализира дейност с 10 хил. тома литература; НЧ „Развитие – 1998“ – Плевен – липсва справка за членовете на читалището - отпусната е 1 щатна бройка;

НЧ „Ракитин – 1969“ – Плевен – няма секретар в удостоверението от Агенция по вписванията, а в щатното разписание е представен секретар, който според председателя Чавдар Луканов е бил до м. юни 2020г., т.е. информацията е недействителна; отпуснати са 3 щатни бройки;

НЧ „Цветан Спасов 1959“ – Плевен – няма регистрация на библиотеката; сградата на читалището е реално необитаема, поради което не са отпуснати щатни бройки, тъй като фактически читалището не извършва дейност;

НЧ „Парашкев Цветков – 2003“ – Плевен – няма представено удостоверение за регистрирана библиотека в МК, отпуснати 3,5 щатни бройки;

НЧ „Бирлик – 2017“ – Плевен – няма представен отчет, няма библиотека - не са отпуснати щатни бройки;

НЧ „Родолюбие – 2018“ – Плевен – няма отчет за дейността през 2020г., няма библиотека – не са отпуснати щатни бройки;

НЧ „Тракия – 2013“ – Плевен – няма удостоверение за актуално състояние от Агенция по вписванията, а от представения документ не става ясно кой е председател и кой секретар на читалището. Няма библиотека, затова претенциите за наличието на „виртуална“ при липса на реална, не са взети предвид; отчитаната дейност според комисията не се вписва в категорията „Читалище“, и би могла да се извършва от всяка НПО; В отчетния доклад се посочва, че читалището използва безвъзмездно предоставен имот – сграда 90 кв.м. и прилежащ терен от 210 кв.м., но не е индивидуализиран относно местонахождението му и не става ясно с какъв статут е имота; Не е конкретизирано твърдението за дарение на нови книжки и методически материали на 6 детски градини; Дейността е оценена с 0т., но въпреки това е запазена 0,25 щатна бройка, отпусната преди години от МК.

НЧ „Пробуда – 1919“ – с. Николаево – не е представило нищо съгласно изискванията  - запазена е 0,25 щатна бройка.

Представените оценки по механизма и посочените в протокола на комисията фактически основания за разпределение на субсидията представляват мотивите на комисията по чл. 23 ЗНЧ, които се съдържат в решението. При преценката си Комисията по чл. 23 ЗНЧ действа при условията на оперативна самостоятелност при съблюдаване на приетите вътрешни правила и механизъм за критерии и оценка, които са съобразени с дадените Указания от МК като първостепенен разпоредител за разпределение на субсидията, които са обвързващи за комисията и произтичат от зададената законова рамка за читалищната дейност, а именно изисквания за регистрация на читалището и читалищната библиотека, да разполага със сграда, в която да извършва дейността, да разполага с членска маса и да събира членски внос, да отчита дейността си ежегодно, да изготвя доклад за планираните дейности за следващата година, за да обоснове необходимостта от субсидиране и да докаже, че извършва дейност и изпълнява законовите изисквания.

Субсидията се определя за всяка финансова/календарна/ година поотделно, на база определените критерии и дейност, без обвързващо значение за субсидираните бройки през предходната година.

В случая, по отношение на ч-ще „Ракитин 1969“ – Плевен при оценката на задължителните критерии, комисията е взела предвид, че читалището не е представило коректна информация и че фактически не разполага със секретар, който да организира дейността, с което не отговаря частично на законовите изисквания. При  оценката на дейността комисията при преценката си е възприела оценката на работната група по приетия механизъм и въз основа на събрания брой точки е определила 3 субсидирани щатни бройки.

По отношение на читалище „Тракия 2013“ – Плевен е взето предвид, че не е представило доказателства, че отговаря на задължителните критерии – не разполага с библиотека, тъй като не е представило документ за регистрацията на такава в МК, затова и при оценката на дейността не са дадени точки за регистрирани виртуални посещения на читатели;  Не е представило доказателства за собствен или предоставен за ползване имот за читалищна дейност, затова не е получил точки за материално-техническа база за осъществяване на дейността. Не са конкретни твърденията за извършваната дейност, сочени в доклада за дейността, поради което не е получил точки. В хода на съдебното производство също не е представил доказателства за твърдяните обстоятелства за налична библиотека, регистрирана в МК и налична материална база за осъществяване на дейността, поради което не отговаря на основните изисквания за субсидиране. Въпреки това комисията е запазила отпуснатата 0,25 субсидирана щатна бройка. Що се касае до регистрацията, видно от справката от Регистъра на ЮЛНЦ, представляващи читалището са И.-младши И. М. и А. Г. Г., заедно и поотделно, което е достатъчно като информация и е достоверно.

Читалище „Цветан Спасов 1959“ – Плевен – няма регистрирана библиотека в МК, а сградата на читалището е реално необитаема, което е констатирано при проверка на комисия от общината. А според предоставения отчет през по-голямата част от годината читалището е признало, че не е извършвало дейност, поради което не е получило точки при оценката от работната група, а комисията е взела решение да не се отпуска субсидирана щатна бройка. Читалището не отговаря на задължителните изисквания за субсидиране на дейността и реално не извършва дейност.

По изложените съображения решението на Комисията по чл. 23 ЗНЧ представлява валиден административен акт и е законосъобразно. Не страда от съществени пороци относно компетентността и формата, нито е налице съществено противоречие с материалния закон, което да обоснове извод за неговата нищожност. Постановено е от компетентен орган, в необходимата писмена форма, съдържа правните и фактически основания, които го мотивират, в съответствие е със закона и целта му, при липса на допуснати съществени процесуални нарушения, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на делото на осн. чл. 143  ал.3 АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 лв. за всяка съдебна инстанция съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, както и направените разноски за държавна такса в размер на 70 лв. в касационното производство или общо разноски в размер на 270 лв.

            Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на НЧ „Ракитин 1969“ – Плевен, НЧ „Тракия 2013“ – Плевен и НЧ „Цветан Спасов 1959“ – Плевен, чрез адв. М. *** срещу Решение по Протокол № 2 от 09.02.2021г. на Комисията по чл. 23 от Закона за народните читалища за разпределение на държавната субсидия за 2021г.

ОСЪЖДА жалбоподателите НЧ „Ракитин 1969“ – Плевен, НЧ „Тракия 2013“ – Плевен и НЧ „Цветан Спасов 1959“ – Плевен да заплатят на Община Плевен деловодни разноски в размер на 270 лв., представляващи 200 лв. юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции и 70 лв. държавна такса за касационното производство.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                                       С Ъ Д И Я :/П/