Решение по дело №134/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 134
Дата: 5 октомври 2023 г.
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20237160700134
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 134

 

Гр. Перник, 05.10.2023 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

АНТОНИЯ АЛЕКСОВА

 

при съдебния секретар Наталия Симеонова и с участието на прокурор Бисер Ковачки от Окръжна прокуратура Перник, като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов КАНД № 134 по описа за 2023 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 – чл. 228 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на Л.Е.С., с ЕГН: **********, с адрес: ***, пл. ****против Решение № 224 от 08.06.2023 година, постановено по АНД               № 501 по описа за 2023 година на Районен съд Перник.

С обжалваното решение е потвърден електронен фиш (ЕФ) серия К № 4307831 от 27.12.2020 година, издаден от ОДМВР Перник, с който е наложено на Л.Е.С., с ЕГН: **********, с адрес: ***, пл. ****на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП административно наказание „Глоба“ в размер на 50 /петдесет/ лева за извършено административно нарушение по чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/.

Касаторът счита, че първоинстанционното решение е неправилно. По същество излага доводи за това, че неправилно е била ангажирана административнонаказателната му отговорност по отношение на вмененото му като нарушение деяние на разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата. Твърди, че към посочената от административнонаказващия орган датата на извършване на деянието и на мястото на извършването му не е бил поставен знак В26, указващ за ограничение в скоростта за движение. С тези доводи иска от съда да отмени обжалваното решение на районния съд, респективно да отмени и издадения електронен фиш като незаконосъобразен.

Касационната жалба е връчена на ответната страна, която в срока по чл.213а, ал.4 от АПК не е представила отговор.

В проведеното съдебно заседание на 27.09.2023 година , касаторът редовно призован, не се явява и не се представлява.

В проведеното съдебно заседание на 27.09.2023 година ответникът по касационната жалба – Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи Перник, редовно призован не се представлява.

В проведеното съдебно заседание на 27.09.2023 година, представителят на Окръжна прокуратура Перник дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Предлага да бъде оставено в сила решението на районния съд, като правилно и законосъобразно.

Административен съд – Перник, като прецени събраните по делото доказателства и наведени касационни основания, прилагайки нормата на чл. 218а от АПК, след съвещание намира следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срок, от страна в производството по делото пред първа съдебна инстанция, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт.

Разгледана по същество касационната жалба е неоснователна.

След извършена проверка в пределите на чл. 218, ал. 2 от АПК настоящият съдебен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд, в предвидената от закона форма, по допустима жалба. Същото е постановено при правилно прилагане на материалния и процесуалния закон а основанията за това са следните:

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд Перник е бил електронен фиш (ЕФ) Серия К № 4307831, издаден от ОДМВР Перник за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, с който на Л.Е.С., с ЕГН: **********, с адрес: ***, пл. ****на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 50 /петдесет/ лева за извършено административно нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, за това, че на 27.12.2020 година, в 14:12 часа в гр. Перник, кв. Бела вода по път I-6 км 74+600 до бензиностанция „Дилас“ в посока град София при ограничение на скоростта от 50 км/ч, валидно за населено място и отчетен толеранс от 3 км/ч в полза на водача, управлява лек автомобил Ленд Ровер Фриландер 1.8, с рег. **** със скорост 68 км/ч. Нарушението е заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1-M 579. Електронния фиш е връчен на нарушителя на 05.07.2022 година, видно от представената по АНД № 01539/2022 година Справка за нарушител/водач /лист 8/.

Обжалваното решение, постановено от Районен съд Перник е второ по ред, след като с Решение № 60 от 06.03.2023 година, постановено по КАНД № 32 по описа за 2023 година на Административен съд – Перник делото е било върнато за ново разглеждане от друг състав. С Решение                         № 224 от 08.06.2023 година, постановено по АНД № 00501 по описа за 2023 година на Районен съд Перник, което е предмет на настоящият съдебен контрол, първоинстанционният съд е потвърдил процесният електронен фиш.

Първоинстанционният съд след установяване на фактическата обстановка и извършена служебна цялостна проверка за законосъобразност е приел, че не са допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на обжалвания електронен фиш по отношение на условията за издаването му и изискванията към съдържанието на същия, които са предвидени в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, като съдържанието му позволява формиране на несъмнени изводи относно правилността на дадената правна квалификация на нарушението. В тази връзка е отхвърлил доводите на жалбоподателя, като е приел, че точно е посочено и установено мястото на извършване на нарушението, превишаване на скоростта, времето на извършване на нарушението и е индивидуализирано правилно моторното превозно средство, с което същото е извършено.  Въз основа на тези изводи, решаващият състав е приел, че обсъдените доказателствени материали, в това число и представеното писмо от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“ – Областно „Пътно управление“ – Перник, удостоверяват с необходимата достоверност, че отразените в съдържанието на електронния фиш обстоятелства относно съответната пътна инфраструктура и скоростен режим, измерената скорост на движение, отчетеното превишаване по отношение на разрешената максимална скорост и превозното средство, при управление, на което е извършено нарушението съответстват на действителното положение, което е обективирано в процесният електронен фиш и съответно правилно е приложен материалния закон. При тези изводи е формирал краен извод, че правилно на касатора е било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 /петдесет/ лева за извършено от него административно нарушение по чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата и с тези мотиви е потвърдил електронния фиш, издаден от страна на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи- Перник.

Решението е правилно.

Настоящият състав споделя изцяло възприетата от Районен съд Перник фактическа обстановка, като я намира за напълно кореспондираща с представените и приети по делото доказателства, поради което счита, че не следва да преповтаря същата.

При извършената касационна проверка по реда на чл. 218, ал. 1 от АПК, въз основа на доводите в жалбата и по реда на чл. 218, ал. 2, предл. последно от АПК служебно за правилното прилагане на материалния закон – не се установи наличие на основание за отмяна на съдебния акт по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, в каквато посока се прецениха доводите на касатора.

По доводите в касационната жалба:

Неоснователен е доводът на касаторът, че мястото на извършване на административното нарушение не е обозначено със знак В 26, с който на практика се ограничава скоростта за движение.

Разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ посочва, че при избиране на скоростта на движение на водач на пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в км/ч за населено място пътно превозно средство, което попада в категория В не трябва да превишава скорост от 50 км/ч. Тази разпоредба инкорпорира правна норма, която е от категорията на забраняващите, доколкото е предвидено, че пътно превозно средство, което е от категория В, в която се включват и пътни превозни средство тип „лек автомобил“ на пътен участък обозначен като „населен място“ по съответния за това начин не може да се движи с повече от 50 км/ч.

В настоящият случай безспорно е доказано извършването на нарушените по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, доколкото в представеното пред първоинстанционния съд писмено доказателство, а именно Писмо с изх.  № 11-00-96 от 20.03.2023 година на Агенция „Пътна инфраструктура“ – Областно управление – Перник процесният участък, на който е  констатирано извършеното нарушение, а именно път I-6 км 74+600 към процесната дата – 27.12.2020 година е обозначен с пътен знак Д 11 за начало на населено място и към тази дата не е поставен знак В 26. Това доказателство не е оспорено и от самия касатор.

Съгласно чл. 112, ал. 1 от Наредба № 18 от 23 юли 2001 година за сигнализацията на пътищата с пътни знаци, пътен знак „Д11“ се поставя за обозначаване на място и селищно образование, т.е. от този знак започнат да важат правилата за движение в населено място или селищно образувание, които са въведени със Закона за движение по пътищата и правилника за неговото прилагане. От друга страна разпоредбата на ал. 3 от същата разпоредба предвижда, че когато за територията на населеното място и селищното образувание е необходимо да се въведен допустима максимална скорост на движение, различен от определената по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, то тогава се поставя пътен знак В26. Анализът на тези разпоредби води до извод, че пътен знак Д11 „Начало на населено място“ е от категорията на т.нар. общи пътни знаци, които са свързани с въведени от страна на законодателя общи правила за движение по пътищата, които следва да бъдат съобразявани от страна на водачите на пътни превозни средства, напротив пътен знак В26 попада в категорията на „специалните“ пътни знаци, които въвеждат изключения от общите правила и този тип знаци пряко въвеждат забрани. Така например за определени участъци от пътната мрежа би могло да съществуват паралелно и двата пътни знака, както Д11, така и В26, като в този случай при наличие на пътен знак В26 водачът следва да се съобрази с този знак, тъй като последният би могъл да въвежда максималната скорост за движение над допустимата, косвено въведена със знак Д11. В настоящият случай обаче такъв знак е липсвало и по тази причина водачът, настоящ касатор е следвало да съобрази поведението си и в частност преценката си за скоростта на движение с въведения знак Д11, а именно да не се движи със скорост над допустимо предвидената в чл. 21, ал. 1 от ЗДвП максимална скорост от 50 км/ч. Тоест в настоящият случай макар да е било налице само знак, който пряко не въвежда забрана за скорост на движение, то такава е въведена по силата на самия закон с разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, с която всеки един участник на пътя, в качеството си на водач по смисъла на § 6, т. 25 от ДР на ЗДвП следва да се съобразява.

От друга страна доводите на касатора, че към момента вече са поставени знаци В 26, които въвеждат ограничение за скоростта на движение от 80 км/ч също не променят изводите на настоящият съдебен състав, тъй като не са налице и предпоставки за прилагане на разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, предвиждаща, че ако да влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по – благоприятна за нарушителя. Това е така, защото евентуална промяна в максимално допустимата скорост за движение представлява благоприятно фактическо положение, което обаче не е еквивалент на по – благоприятен за нарушителя закон.

Правилни са и изводите на районния съд относно размера на наложеното административно наказание, доколкото размерът и е фиксиран в закона и липсва основание за намаляването й.

Предвид изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон. Не са налице релевираните в касационната жалба основания за неговата отмяна.

Относно разноските:

Страните не претендират присъждане на съдебни разноски, поради което съда не следва да се произнася.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, настоящия касационен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 224 от 08.06.2023 година, постановено по АНД № 501 по описа за 2023 година на Районен съд Перник.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:  /п/

 

                     /п/