Определение по дело №52/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 131
Дата: 28 март 2022 г. (в сила от 13 април 2022 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20227100700052
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 януари 2022 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ДОБРИЧ

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№……./28.03.2022 г., гр. Добрич

 

           Административен съд - Добрич, в закрито съдебно заседание, на двадесет и осми март през две хиляди двадесет и втора година, IV състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

като разгледа докладваното от председателя адм. дело №52/ 2022 г. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството по делото е образувано по жалба, подадена от М.Г.Д. *** против Мълчалив отказ на Ректора на Висше училище по мениджмънт и Председателя и членовете на Висшия академичен  борд на ВУМ по жалба с вх. № V00082/ 13.12.2021 г.

        С жалбата се настоява да бъде отменен мълчалив отказ на  ВУМ и на Ректора и да бъде задължен същият в да се произнесе по заявлението на Д., а именно да се отмени изцяло дадената отрицателна оценка на Комисия за осигуряване и оценяване на качеството към ВУМ, органа на управление на ВУМ да назначи нова процедура за атестирането й и да се произнесе по основанията й за оспорване.

        Жалбоподателката счита отказа за незаконосъобразен. Иска от съда да отмени мълчаливия отказ. Претендира съдебно – деловодни разноски.

       Ответникът, с получаване на жалбата, в изпълнение Разпореждане на съда  представя преписката, свързана със Заявлението, в т.ч. Правилника за устройството и дейността на ВУМ – Варна, Правилник за устройството и дейността на Комисията за осигуряване и оценяване на качеството, Система за оценяване и поддържане на качеството на обучение и на академичния състав във ВУМ, Правилник за атестация, заетост, оценка на труда и заплащане на преподавателите във ВУМ,Етичен кодекс за академично единство на служителите, преподавателите и студентите на ВУМ – Варна, трудов договор и допълнителни споразумения към него с жалбоподателката, заповед за прекратяване на трудовото правоотношение.

       В подаден писмен отговор от Ректора на ВУМ се твърди, че жалбата е недопустима и се моли да се прекрати производството по делото. Излагат се съображения, че аналогични искания жалбоподателката е отправила до съда, макар предмет на обжалване да е бил мълчалив отказ по друго заявление, то в същината си самите искания на жалбоподателката са същите – адм. дело №638/2021 г. и адм. д. №619/2021 г., поради което и на това основание жалбата е недопустима. Релевират се доводи, че ректорът и президентът нямат правомощията да променят процедурата по атестиране и да указват на КООК начина на произнасяне, поради което и на това основание жалбата е недопустима. Твърди, че отрицателната оценка на КООК е изключена от приложното поле на чл.38 от ЗВО и не подлежи на съдебна проверка за законосъобразност, съгл. чл.159, т.1 от АПК. Моли, да се прекрати производството и се претендират сторените по делото съдебно-деловодни разноски.

           Съдът, след анализ на събраните по делото доказателства, преценка оплакванията и доводите на жалбоподателката, становище в отговора на ответника, приложимите норми, намира жалбата за недопустима.  Съображенията за това са следните:

         По делото е представен трудов договор, видно от който на 09.07.2018 г. в гр. Варна е сключен трудов договор между Висше училище по мениджмънт – Варна и М.Г.Д., с който последната е назначена на длъжността „главен асистент“. Със Заповед №01/2022 г. на Ректора на ВУМ е прекратено трудовото правоотношение с д-р М.Г.Д., считано от датата на връчване на заповедта – 18.01.2022 г.

        С жалба с вх. №V00082 от 13.12.2021 г. до Президента и Ректор на ВУМ и до Председател и членове на ВАБ, М.Д. оспорва изцяло дадената й отрицателна оценка от КООК, като излага съображения а нейната неправилност и незаконосъобразност.

         Съгласно чл. 38 от ЗВО актовете на органите на управление на висшето училище могат да се обжалват пред съда по реда на АПК. В нормата на чл. 24, ал. 1 от ЗВО са посочени органите на управление на висшето училище - ректорът, общото събрание и академичният съвет.

        Процесното Висше училище по мениджмънд е недържавно висше училище със статут на специализирано висше училище съгласно чл. 17, ал. 5 от ЗВО и чл. 1 от Правилника за устройството и дейността на ВУМ. Според чл. 36, ал. 1 от ЗВО частните висши училища могат да имат и друга структура, начин на управление и определяне на ръководните органи, при условие че с това не се нарушават академичните свободи. Съгласно чл. 16 от Правилника за устройството и дейността на ВУМ органи на управление на ВУМ са: а/ Събрание на Учредителите и Донорите (СУД); б/ Президент (Председател на СУД); в/ Висш Академичен Борд (ВАБ); г/ Ректор; д/ Заместник ректори; е/ Декан на Стопанския факултет; ж/Директор на Департамент за модерни обучителни методи; з/ Директор на Научноизследователски институт; и/ Директор на Международен колеж – Добрич; й/ Ръководители на катедри, академични школи, библиотечно-информационен комплекс, секции, центрове, административни звена и отдели и др. Съгл. чл.19 към ВУМ могат да се изграждат и консултативни, представителни, контролни и помощни органи, които подпомагат дейностите по стратегическото, финансовото и академичното управление на висшето училище като: Настоятелство, Комисия по етика и академично единство, Комисия за осигуряване и оценяване на качеството, Ректорски съвет и др. помощни комисии и органи, избирани за целите на управлението на ВУМ.

        В раздел "Консултативни, помощни и контролни органи" от Правилника за устройството и дейността на ВУМ фигурира и Комисия за осигуряване и оценяване на качеството (КООК), чиито състав и функции са определени в чл. 65 и чл. 66 от същия правилник. Съгласно следващия чл. 67 дейността на комисията е регламентирана от Правилник за дейността на Комисията за осигуряване и оценяване на качеството. Според чл. 2, ал. 1 от този правилник КООК е обслужващо звено на ВУМ по смисъла на чл. 25, ал. 3 от ЗВО и съгласно чл. 19 от Правилника за дейността на ВУМ.

       От анализа на цитираната нормативна уредба е видно, че КООК не е орган на управление, а обслужващо звено на ВУМ, поради което и нейните актове не подлежат на съдебен контрол по реда на АПК, в т.ч. и оспорената атестационна оценка. Обстоятелството, че оценъчната форма за атестиране е подписана от проф. С.И., който е и зам. ректор по научно - изследователската дейност на ВУМ, не я прави акт на орган на управление, защото тя е подписана от лицето не в качеството му на зам. ректор, а в качеството му на председател на КООК. Безспорно негативните резултати от оценяването засягат правата и законните интереси на жалбоподателката, но те биха могли да бъдат предмет на контрол в едно евентуално исково гражданско производство по чл. 58, ал. 1, т. 6 от ЗВО, където съдът е длъжен да разгледа и въпросите относно спазването на условията и реда за атестиране, установени в ЗВО и в правилника за атестиране на учебното заведение.

         След като отрицателната оценка на КООК е изключена от приложното поле на чл. 38 от ЗВО, то тя не подлежи на съдебна проверка за законосъобразност съгласно чл. 159, т. 1 от АПК. Наличието на годен предмет за оспорване е абсолютна процесуална предпоставка за образуване на съдебното производство, а липсата му води до недопустимост на подадената жалба. Поради това тя следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по нея - да бъде прекратено.

          Извън горното, за съдът е служебно известно, а и от справка в деловодната система, се установява, че по описа на съда е образувано адм. дело №638/2021 г. и 619/2021 г., като първото е по подадена от М.Д. жалба срещу отрицателна оценка на Комисия за осигуряване и оценяване на качеството във Висше училище по мениджмънт (ВУМ) от проведена на 14.10.2021 г. атестация на жалбоподателката, а второто е образувано по жалба на Д. срещу  мълчалив отказ на Ректора да се произнесе по искането на г-жа Д., а именно: Комисията за Оценка и Осигуряване на Качеството (КООК) да се произнесе по нейната атестация, след като обаче бъде променена процедурата по атестиране. Само това обстоятелство е достатъчно, за да се приеме, че за г-жа Д. липсва правен интерес от оспорването по настоящото производство, доколкото вече има произнасяне оценка на КООК, дадена на жалбоподателката.

       Правният интерес е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата, той следва да е пряк, непосредствен и личен. За да е налице такъв, жалбоподателката следва да установи засягане на нейни права и законни интереси, каквото засягане не се установява. Още повече, както беше посочено е налице извършена атестация на служителя. Дали тази атестация отговаря или не на фактите и обстоятелствата, съответно на приложимите норми, както и доколко жалбоподателката е съгласна с нея, е друг въпрос и не е предмет на настоящия спор.      

За пълнота на изложението, съдът следва да добави следното: Съгласно текста на чл. 67 дейността на Комисията е регламентирана от Правилник за дейността на Комисията за осигуряване и оценяване на качеството. Според чл. 2, ал. 1 от този Правилник КООК е обслужващо звено на ВУМ по смисъла на чл. 25, ал. 3 от ЗВО и съгласно чл. 19 от Правилника за дейността на ВУМ. Същевременно съобразно чл. 30, ал. 1, т. 8 от Закона за висшето образование, приложим по силата на чл. 16 от Закона за развитието на академичния състав в Република България, Академичният съвет е този, който приема Правилника за атестирането на академичния състав, в който е разписана процедурата по атестирането, а факултетният съвет е органът, който обсъжда и приема резултатите от атестирането на членовете на академичния състав на факултета. От изложеното се налага изводът, че Ректорът няма правомощията да промени процедурата по атестиране  и да укаже на КООК начина на произнасяне, поради което при липсата на такива правомощия, то жалбата е недопустима, тъй като липсва задължение за произнасяне, а оттам и липсва формиран мълчалив отказ, който да бъде предмет на оспорване пред съда. Жалба от 13.12.2021 г. не е годно да инициира административно производство, в резултат на което Ректорът на ВУМ да е задължен да се произнесе, да постанови административен акт, поради което не е налице мълчалив отказ, който да подлежи като административен акт на контрол от съда и жалбата е недопустима.

В правомощията на ВАБ също няма такива права, които да водят до възможност пред него като орган да се обжалва решението на КООК.

С оглед изхода на спора и направеното искане от страна на ответника за присъждане на сторените по делото разноски, съдът намира същото за основателно. От жалбоподателката е направено възражение за прекомерност, което също е основателно. Поради което и на ответника следва да се присъдят сторените по делото съдебно-деловодни разноски в размер на 375 лева, с оглед разпоредбата на чл.9, ал.1 във връзка с чл.8, ал.3 от Наредбата за минималните адвокатски възнаграждения.

По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 и 4 от АПК, Административен съд – Добрич, ІV състав,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба подадена от М.Г.Д. *** против Мълчалив отказ на Ректора на Висше училище по мениджмънт и Председателя и членовете на Висшия академичен  борд на ВУМ по жалба с вх. № V00082/ 13.12.2021 г.

ОСЪЖДА М.Г.Д. ЕГН ********** *** да заплати сторените по делото съдебно-деловодни разноски в размер на 375 /триста седемдесет и пет/ лева на Висше училище по Мениджмънт гр. Варна.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №52/ 2022 г. по описа на Административен съд - Добрич.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в седемдневен срок от съобщението чрез Административен съд – Добрич пред Върховния административен съд на Р България.

 

 

 

 

                                     СЪДИЯ: