Определение по дело №150/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 април 2020 г. (в сила от 23 април 2020 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20207220700150
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  

 

Гр. Сливен, 13.04.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в закрито заседание на тринадесети април две хиляди и двадесета година в състав:

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

Като разгледа докладваното от съдията административно дело № 150/2020 година по описа на съда, за да се произнесе, съобрази

 

Производството е образувано по жалба от И.И.Ж. *** срещу Предписание за поставяне под карантина изх. № 537/26.03.2020 г., издадено от главен инспектор в отдел „ЕКЗБ“, сектор „ПЕК“, дирекция „НЗБ“ при Столична регионална здравна инспекция, с което жалбоподателят е поставен под карантина. В жалбата се твърди, че с приложената принудителна мярка на жалбоподателя е разпоредено за срок от 14 дни да спазва дистанция от минимум 1 м. спрямо хората, с които съжителства, вкл. Престой в отделни помещения при възможност, редовно проветряване, ядене по различно време, редовно почистване на дръжки и общи повърхности, използване на отделни кърпи в банята, миене на ръце преди ядене, след използване на тоалетната и др. Счита, че предписанието е принудителна административна мярка, която не е ясна и конкретна, а и липсва легално определение на понятието „карантина“. Моли съда да отмени издаденото предписание.

Административен съд Сливен намира, че образуваното дело не подлежи на разглеждане от настоящата съдебна инстанция, тъй като оспорването е подведомствено на друг орган извън системата на съдилищата по следните фактически и правни съображения:

На 26.03.2020 г. настоящият оспорващ Ж. се завърнал в РБългария от Л., като на същата дата му било връчено Предписание № 537/26.03.2020 г., издадено от главен инспектор в отдел „ЕКЗБ“, сектор „ПЕК“, дирекция „НЗБ“ при Столична регионална здравна инспекция, с което жалбоподателят бил поставен под карантина за срок от 14 дни. Съгласно разпоредбата на чл. 61 ал. 2 от Закона за здравето (ЗЗ), Когато съществува заплаха за здравето на гражданите от болести извън посочените по ал. 1, министърът на здравеопазването може да разпореди задължителна изолация на болни, на заразоносители, на контактни лица и на лица, които са влезли на територията на страната от други държави. Съобразно нормата на чл. 29 от НАРЕДБА № 21 от 18.07.2005 г. за реда за регистрация, съобщаване и отчет на заразните болести, При възникване на нови заразни болести с потенциален риск от епидемично разпространение, както и при случаи на биотероризъм, министърът на здравеопазването със заповед може да разпореди: 1. задължителна регистрация, съобщаване и отчет на заболявания извън посочените в приложение № 1; 2. конкретни мерки, ред и начин на надзор в съответствие с епидемичната ситуация.

 Със Заповед № РД-01-130/17.03.2020 г. Министърът на здравеопазването е разпоредил в т. 1 всички български граждани и граждани на други държави с постоянно, дългосрочно или продължително пребиваване на територията на РБългария и членовете на техните семейства, пристигащи от държава с регистрирани случаи на COVID-19, се поставят под карантина за срок от 14 дни в дома или на друго място за настаняване, в което лицето е посочило, че ще пребивава с предписание на органите на граничния здравен контрол, с изключенията на т. 1.1 и 1.2 (водачи на тежкотоварни автомобили). В относимия материален закон – Закон за здравето е указано, в разпоредбата на чл. 19 ал. 2 са посочени компетентността и правомощията на държавните санитарни инспектори, като с оглед т. 6, същите имат право да предписват провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки, като определят срокове за тяхното изпълнение. Процесната принудителна мярка е постановена/наложена от инспектор в Столична регионална здравна инспекция. Досежно процесуалния ред за обжалване на мярката, настоящата съдебна инстанция преценява, че по аналогия в случая следва да намери приложение разпоредбата на чл. 45 от Закона за здравето. Съгласно ал. 2 от цитирания чл. 45, принудителните административни мерки, наложени по реда на този раздел, се обжалват по административен ред, както следва: 1.постановените от държавен здравен инспектор - пред директора на регионалната здравна инспекция и директора на НЦРРЗ; 2. постановените от директора на регионалната здравна инспекция и НЦРРЗ - пред главния държавен здравен инспектор; 3. постановените от главния държавен здравен инспектор - пред министъра на здравеопазването. Следователно, за този вид мерки законодателят е предвидил задължително обжалване по административен ред пред горестоящия административен орган. Такъв в процесния случай се явява Директорът на Столична регионална здравна инспекция, който е и компетентният да се произнесе по настоящата жалба.  

По изложените съображения, предвид обстоятелството, че подведомствеността е абсолютна процесуална предпоставка за редовността на производството, следва на основание чл. 130 ал. 4 от АПК административната преписка да бъде изпратена до Директора на Столична регионална здравна инспекция – гр. София, за произнасяне по жалбата на И.И.Ж.. Това налага оставянето на настоящата жалба без разглеждане и прекратяване на производството по делото.

         Водим от горните мотиви и на основание чл. 130 ал. 4 от АПК, Административен съд Сливен

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Оставя без разглеждане жалбата на И.И.Ж. *** срещу Предписание за поставяне под карантина изх. № 537/26.03.2020 г., издадено от главен инспектор в отдел „ЕКЗБ“, сектор „ПЕК“, дирекция „НЗБ“ при Столична регионална здравна инспекция, с което жалбоподателят е поставен под карантина.

 

Прекратява като неподведомствено образуваното съдебно производство по административно дело № 150/2020 година по описа на Административен съд Сливен.

 

Препис от настоящото Определение да се изпрати на оспорващия, Главен инспектор в отдел „ЕКЗБ“, сектор „ПЕК“, дирекция „НЗБ“ при Столична регионална здравна инспекция и Директора на Столична регионална здравна инспекция.  

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБългария в 7 – дневен срок от съобщаването му на страните и на органа, на който делото е подведомствено.

 

След влизане в сила на настоящото Определение, делото във вид на преписка да се изпрати за произнасяне на Директора на Столична регионална здравна инспекция – гр. София.  

        

 

 

                                                             Административен съдия: