Решение по дело №358/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 юли 2021 г. (в сила от 2 юли 2021 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20217260700358
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №382

02.07.2021г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                                в публичното заседание                                                                

на четвърти юни                                          две хиляди и двадесет и първа  година в следния състав:

 

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА                                                        

Секретар Светла Иванова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№358 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи.

Образувано е по жалба на Ж.К.И. *** – чрез процесуален представител, срещу Заповед №272з-833/18.03.2021г. на Директор на Областна дирекция на МВР Хасково, с която му е наложено дисциплинарно наказание Порицание за срок от шест месеца. Твърди се, че заповедта била нищожна, незаконосъобразна и неправилна, постановена при съществени нарушения на процесуалните правила за ангажиране на дисциплинарна отговорност на служител от МВР. Изложените в заповедта правнозначими факти не кореспондирали с реалната ситуация. Не следвало да се ползват с доказателствена сила съобщения, видеозаписи и др., които не били създадени и снети по установения ред. Освен това не били взети под внимание изготвените и депозирани доклади и обяснения. Допълнително в с.з. заседание се излагат съображения за отмяна на оспорената заповед – изтекъл преклузивен срок за ангажиране на отговорността, не конкретизирана дата на извършване на нарушението, както и се твърди, че изпратеното съобщение не съдържало служебна информация. Административният орган не бил изяснил всички обстоятелства по делото и не установил дали към деня на изпращане на съобщението жалбоподателят бил на работа и дали имал достъп до служебна информация, която споделил, както и не било изяснено дали тази информация не била частна такава. Иска се да бъде постановено решение, с което да бъде отменена Заповед №2423-833/18.03.2021г. на Директор на Областна дирекция на МВР Хасково за налагане на дисциплинарно наказание Порицание на държавен служител в МВР срок от 6 месеца, както и да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Директор на ОД МВР Хасково, не взема становище по жалбата.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

За изясняване на постъпили предварителни данни, съдържащи се в Писмо рег.№7855р-7111/12.08.2020г. по описа на ГВТ, МВР, което е във връзка с постъпил сигнал относно съобщения във Вайбър група, качени от служители на ОД МВР Хасково, със Заповед рег.№272з-2658/26.08.2020г. на Директор ОД МВР Хасково е разпоредено да бъде извършена проверка на изнесените данните с оглед установяване налице ли са извършени дисциплинарни нарушения. Определен е срок за проверката до 30.09.2020г., както и състава на комисията. С докладна записка от 29.09.2020г. председателят на определената комисия е поискал да бъде удължен срока на проверката, като е последвало издаване на Заповед №272з-3052/01.10.2020г. – относно нов срок – до 30.10.2020г. С издадената заповед са запознати двама служители, като настоящият жалбоподател е положил подпис на 23.10.2020г. подготвен е проект за Справка рег.№1253р-11373/30.10.2020г., който не е подписан от двама от членовете на комисията. Съгласно Заповед рег.№2723з-3638/27.11.2020г. – относно изменение на Заповед рег.№272з-2658/26.08.2020г., следвало да бъде извършена допълнителна проверка, като бил определен нов състав на комисията - с нов председател, а срокът на дисциплинарната проверка е удължен до 30.01.2021г. Със заповедта е запознат жалбоподателя Ж.И. – на 03.12.2020г.

След последвала кореспонденция във връзка с установяване членовете на Вайбър групата – л.26-30 от делото, допълнително е представен Протокол рег.№14810/20.08.2014г., видно от който жалбоподателят Ж.И. е положил подпис, че е запознат със заповед рег.№8121з-348/25.07.2014г. на МВР и съдържанието на Етичния кодекс – т.26.

В представената от административния орган преписка се съдържа копие от Протокол от 13.10.2017г. относно запознаване на жалбоподателя Ж.И. със заповеди относно Вътрешни правила за документооборота в МВР – т.18, както и формуляр за изготвяне на длъжностна характеристика, кадрова справка на Ж.И. от 01.10.2020г.

На 28.09.2020г. Ж.И. е дал писмени сведения относно извършваната проверка, като сочи, че не бил предоставял информация на външни лица срещу заплащане или друга облага, както и не знаел в групата да има други лица освен полицаи от Пътна полиция, както и не бил включвал в групата лица срещу заплащане. Познавал лицата от групата и се срещнал с тях на състезание, но не бил предоставял информация за местонахождение на технически средства, тъй като не работел с тях. Освен това сочи, че не бил извършил нарушение, тъй като тази информация била достъпна и можела да се види в Интернет – Фейсбук, от всеки гражданин. На 22.12.2020г. Ж.И. заявява писмено, че няма какво да добави по вече дадените обяснения – л.31.

В приложение към Писмо рег.№7855р-7111/12.08.2020г. по описа на ГВТ, МВР, съществуват данни за Вайбър съобщението на 06.04.2020г. – 10,09.46ч., телефонния номер, името на жалбоподателя и съдържанието на съобщението – „В Хасковско няма“.

На 29.01.2021г. назначената комисия със Заповед рег.№2723з-3638/27.11.2020г. изготвила Справка рег.№1253р-10718, в която са обобщени данните от възложената ѝ проверка. Видно от тази справка комисията извършила проверка на разпечатки от Вайбър съобщения, като било установено, че служители от ОД МВР Хасково поствали съобщения в приложението за местонахождение на технически средства за контрол на скоростта в периода януари, февруари, март и април 2020г., като между тези служители бил установен и жалбоподателят Ж.И.. Последният на 06.04.2020г. – само един път, бил постнал във Вайбър групата, че в Хасково няма техническо средство за контрол на скоростта. Съобщенията били поствали през мобилните телефони, които ползват. От установените служители било потвърдено членството във Вайбър групата, както и че са публикували информация, но те не били подавали тази информация срещу заплащане или облаги, както и не знаели да има в групата външни лица и не били включвали такива в групата. Направен е извод, че за двама служители, единият от които – Ж.И., за установено, че са публикували информация. Изрично в справката е посочено, че Ж.И. публикувал информацията на 06.04.2020г., а другият служител на различно и изрично посочени дати, като и за двамата това бил периода от януари, февруари, март и април 2020г. С действията си служителите били нарушили Вътрешните правила за документооборот в МВР, както и разпоредбите на чл.71 и 75 от Етичен кодекс за поведение на държавните служители в МВР. За така констатираното комисията е приела, че с действията си И. е извършил нарушение на служебната дисциплина осъществявайки състава на чл.194, ал.2, т.4 от ЗДвП, за което съгласно чл.200, ал.1, т.12 от ЗМВР се предлага наказание порицание от 6 месеца до 1 година.

След запознаване с обобщената справка служителят И. е приканен да даде допълнително обяснения или да направи възражения, като видно от Протокол рег.№1253р-1321/04.02.2021г., както и от отбелязването върху самата справка, жалбоподателят се е запознал с обобщената справка, но не се е възползвал от възможност за допълнителни обяснения и възражения.

С оспорената в настоящото производство Заповед №272з-833/18.03.2021г. на мл.инспектор Ж.К.И., мл.автоконтрольор І ст в сектор ПП , отдел ОП, при ОД МВР Хасково, е наложено дисциплинарно наказание Порицание за срок от шест месеца, за това, че поствал съобщения в приложението за местонахождението на техническите средства за контрол на скоростта в периода януари, февруари, март и април 2020г., а именно – 1 бр. съобщение, че в „Хасково няма“, като това било извършено през мобилния телефон, които ползва. Дисциплинарнонаказващият орган приел, че с деянието си служителят е извършил нарушение на чл.19, ал.1, т.1 от ВП, утвърдени с МЗ рег.№8121з-1013/08.08.2017г., и на чл.71 и чл.75, р.Шести на Етичен кодекс за поведение на държавните служители в МВР – нарушение по смисъла на чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР относно неспазване на правилата на Етичния кодекс, за което на основание чл.200, ал.1, т.12 от ЗМВР му е наложено дисциплинарно наказание Порицание за срок от шест месеца.

Заповедта е връчена лично на жалбоподателя на 22.03.2021г., а жалбата срещу нея е депозирана в деловодството на административния орган на 01.04.2021г.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните, и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорената заповед на основание чл.168, ал.1 във вр. с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването, като направено в установения от закона срок, от легитимирано лице с правен интерес, и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Оспорената Заповед №272з-833/18.03.2021г. /неправилно посочена в жалбата като №2423-833/18.03.2021г./ на Директор на Областна дирекция на МВР Хасково е издадена от материално компетентния дисциплинарно наказващ орган по чл.204, т.3 от ЗМВР - Директор Областна дирекция на МВР – Хасково. При провеждане на дисциплинарната процедура е спазено изискването на чл.206, ал.1 от ЗМВР относно изслушване на държавния служител или приемане писмените му обяснения. В заповедта е обсъдено, че актът се издава след приемане на писмените обяснения на служителя, а в административната преписка са налични дадените от жалбоподателя писмени сведения, както и е съставен протокол, че не са представени допълнителни обяснения след запознаване със справката, поради което в тази насока не се установяват процесуални нарушения. Дисциплинарнонаказващият орган е спазил срока по чл.195, ал.1 от ЗМВР във вр. с чл.196, ал.1 и ал.2 от ЗМВР – 2 месеца от откриване на нарушението. Заповедта за дисциплинарно наказание е връчена лично срещу подпис на служителя, като отбелязана датата на връчване, с което са изпълнени условията на чл.210, ал.2 от ЗМВР.

Но при издаването на заповедта е допуснато нарушение на изискването за форма на административния акт. Съгласно чл.210, ал.1 от ЗМВР дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта. Процесната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма, но в нея не е посочен моментът на извършване на нарушението. Действително описани са обстоятелства относно твърдяно нарушение, както и такива относно нарушение на друг служител, но не е посочена дата – като изрично посочен момент. Последното е от особено значение, тъй като изрично се сочи едно изпратено съобщение от жалбоподателя, а не множество такива, осъществени в период от време. В този смисъл и доколкото има посочен период – „януари, февруари, март и април 2020г.“, то неясно остава дали това е период, касаещ нарушенията на другото посочено в заповедта лице – 27 бр., или дали това е период на включване в групата и за кой от двамата, посочени поименно служители, а още по-малко може да бъде прието, че това е датата на нарушението, чието извършване е чрез изпращане на едно съобщение, а не няколко такива, обхващащи период от първото изпратено до последното съобщение. Изложените в тази връзка съображения от страна на жалбоподателя са основателни, тъй като в оспорваната заповед не може да се установи на коя дата е приел дисциплинарния орган, че е извършено дисциплинарното нарушение. Като не е посочена дата на извършване на нарушението в заповедта, и независимо от обсъдената справка, то от дисциплинарнонаказващия орган не е изпълнено задължението да бъде посочено времето, в което е осъществено нарушението. Непосочването на датата, на която е прието, че е извършено дисциплинарното нарушение, е пречка да се провери дали е спазен срокът по чл.195, ал.1 от ЗМВР, който предвижда, че дисциплинарното наказание се налага не по-късно от една година от извършването му. За жалбоподателя освен това следва да бъде напълно ясно в какво се състои нарушението му, а в това се включва и датата на извършване на нарушението. Датата на извършване на нарушението следва да бъде изрично посочена от ответника и не може да се извлича от приложените доказателства или посочената в самата заповед справка или пък да бъде установена по тълкувателен път. В настоящия случай остава също напълно неясно дали дисциплинарният орган е приел конкретна определена дата на извършване или се твърди, че деянието е осъществено в периода, описан в заповедта.

По отношение на другите изложени възражения, то следва да се има предвид, че по делото не е спорно изпращането на съобщението, както и неговото съдържание, което е било във връзка с местата, на които са разполагани или не са средства за контрол на скоростта на МПС в Хасково /“В Хасковско няма“/.  За разгласяването на служебна информация пред други лица съществува забраната на т.71, пр.2 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, както и тази на чл.75 от ЕК - Държавният служител не придобива и не разгласява служебна информация, съдържаща текст, графични и художествени изображения, аудиозаписи, видеозаписи и други, извън установения от закона ред, както и не вписва неверни данни в документи, издавани, съхранявани или изисквани за нуждите на МВР. Неспазването на правилата на този кодекс е дисциплинарно нарушение по чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР, за което съгласно чл.200, ал.1, т.12 от ЗМВР се предвижда дисциплинарно наказание порицание. При установената фактическа обстановка относно изпращането на съобщение с установеното съдържание жалбоподателят предупреждава определен кръг от лица – било полицейски служители, било и други граждани, за месторазположението на средствата за контрол на скоростта на МПС, т.е. създава се неравно третиране на участниците в движението. Обстоятелството, че няма наличие на користна цел не променя белезите на осъществено разгласяване на служебна информация, тъй като е предвидена хипотеза и за разгласяване пред други лица не по предвидения ред. Служителите на МВР като всички граждани са длъжни да спазват правилата за движение и не следва да бъдат поставяни в по-благоприятно положение, като бъдат предупреждавани за осъществявания контрол по пътищата, още повече че знанието за месторазположението на средствата за контрол е неотносимо към безопасността на движението, а спомага да бъде избегната евентуална отговорност за нарушения на ЗДвП.

Но като се има предвид посоченото относно установеното от съда и допуснато от дисциплинарния орган нарушение на процесуалните правила при издаване на оспорения административен акт, а и като се има предвид, че  оспорената заповед е издадена и в несъответствие с целта на закона - дисциплинарно наказание да бъде налагано само при безспорно установено и доказано дисциплинарно нарушение, извършено от служителя, установено и наложено при спазване на правилата в дисциплинарното производство, то са налице отменителните основания по чл.146,  т.3  и т.5 от АПК. В този смисъл жалбата като основателна следва да се уважи.

С оглед крайния извод на съда на жалбоподателя следва да бъдат изплатени от ответника направените по делото разноски, представляващи 10 лева за държавна такса, възнаграждение за адвокат – 550 лева. Размерът на възнаграждение за адвокат е доказан от представения договор за правна защита и съдействие – 550 лева, като няма възражения за прекомерност от ответната страна.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2, пр.2 от АПК съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на Ж.К.И. *** Заповед №272з-833/18.03.2021г. на Директор на Областна дирекция на МВР Хасково, с която му е наложено дисциплинарно наказание Порицание за срок от шест месеца.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Хасково да заплати на Ж.К.И.,***, направените по делото разноски общо от 560 лева.

Решението е окончателно и на основание чл.211 от ЗМВР не подлежи на касационно обжалване.

Съдия: