Определение по дело №547/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 626
Дата: 27 октомври 2020 г. (в сила от 27 октомври 2020 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20207240700547
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№431                                         27.10.2020г.                              Стара Загора

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На тринадесети октомври 2020г.

в открито заседание в следния състав:

                                                                                   СЪДИЯ: Дарина Драгнева

Секретар: Ива Атанасова

Като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева административно дело №547 по описа за 2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е образувано по жалбата на Р.С.Н. против Решение №49648/03.08.2020г на Началник отдел „МДТ“ при община Стара Загора, с което на основание чл.133 ал.2 т.1 буква „а“ от ДОПК и чл. 134 ал.3 от ДОПК е отказано възлагане на ревизия за изменение на задълженията за данък върху недвижимите имот и такса за битови отпадъци за периода 2013-2014г, установени с влязъл в сила на 13.03.2015г АУЗД №49648/09.01.2015г.

        Жалбоподателя счита, че административния акт е постановен в противоречие с Решение № 8245/25.06.2020г на ВАС по адм.д.№1114/20г по писа на същия съд, както и че са изпълнени всички предпоставки за уважаване на негово заявление № 10-02-2452/22.03.2019г. за изменение на данъчните му задължения, установени с посочения АУЗД. Иска от съда да бъде отменено решението на Началник отдел МДТ като незаконосъобразно, алтернативно поддържа, че се касае за хипотезата на чл.133 ал. 3 от ДОПК, при която явната фактическа грешка се отстранява с издаване на ревизионен акт, който се обжалва самостоятелно и издаването му не е обвързано от сроковете по чл. 109 от ДОПК.

   Ответника – Началник отдел „МДТ“ при община Стара Загора, чрез процесуалния си представител иска от съда да бъде отхвърлена жалбата с присъждане на възнаграждение за юрисконсулт.

     Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

     С решение № 8245/25.06.2020г, постановено по адм.д.№1114/20г по описа на ВАС на РБ е преценено, че заявлението от 22.03.2019г се основава на откриването на ново обстоятелство от значение за установяване на задълженията за местни данъци и такси, което не е могло да бъде известно на задълженото лице, съответно на органа до издаване на АУЗД, когато актът не е бил обжалван. На такива обстоятелства относно местоположението на имота, обект на облагане, се е позовала и жалбоподателката – адресат на влезлия в сила АУЗД, в искането си от 22.03.2019г. Обстоятелството, че имота се намира в зона ІІІ, а не в зона ІІ, е установено и от органа. Компетентен да разгледа искането е териториалният директор, какъвто по силата на чл.4 ал.5 от ЗМДТ е начални отдел „Местни данъци и такси“ в община Стара Загора като ръководител на звеното за местни приходи в общината. Правомощията му са посочени в чл.134 от ДОПК и за тяхното упражняване преписката е върната за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателката от 22.03.2019г. Решение №49648/11.04.2019г на Началник отдел „МДТ“ при община Стара Загора е отменено поради съществено нарушение на административно производствените правила – прилагане на реда по чл.99 и сл. от АПК, вместо този по чл.134 от ДОПК и по тази причина е указано новото произнасяне по заявлението да следва процесуалния ред, предвиден в ДОПК. Поради наличието на процесуално основание за незаконосъобразност на административния акт, доводите на страните по приложението на ЗМДТ не са обсъждани в производството пред ВАС на РБ, но и те не следва да се обсъждат съобразно предмета на съдебен контрол, който е въпрос за процеса преди същинския процес тоест за допустимостта на искането за изменение на данъчните задължения. Производството по чл.133 и сл. от ДОПК е извънреден способ за възобновяване на производството по влязъл в сила акт за установяване на данъчни задължения, но за разлика от уредбата в АПК е еднофазно и само по допускането, без да се разглеждат материално правните условия за определяне съществуването и размера на данъчните задължения.

      Съществуването на основанието по чл.133 ал.2 т.1 буква „а“ от ДОПК е установено между страните по настоящия спор още при първоначалното разглеждане на заявлението от 22.03.2019г като тук приложение намира и правилото, че съдебното обжалване не може да влоши правното положение на жалбоподателя. Нещо повече, в самото решение на ВАС на РБ, цитирано по-горе е прието, че този факт е установен, а изрично е указано, че решението от 11.04.2019г се отменя само поради това, че не е спазен процесуалния ред, което от своя страна е довело до произнасяне на Началник отдел МДТ по материално правния въпрос, който е предмет на ревизионното производство. Не е преклудиран въпроса за сроковете по чл.109 от ДОПК, но и не би могло, тъй като не е обсъждан до този момент, а освен това е норма от императивен порядък, която се намира и в чл.134 от ДОПК за прилагане на който са дадени изрични и задължителни указания от ВАС на РБ. Съгласно чл.134 ал.3 от ДОПК изменението на данъчните задължения е допустимо / тоест нормата е с материален характер, тъй като визира изявлението за изменение, което е с материално правен и конститутивен ефект/, ако искането е подадено в три месечен срок от узнаване на основанието –коригиращата данъчна декларация е от 12.03.2019г., а заявлението от 22.03.2019г,  и до изтичането на срока по чл.109 от ДОПК. Текста на чл.109 от ДОПК е следния: Не се образува производство за установяване на задължения за данъци по този кодекс, когато са изтекли 5 години от изтичането на годината, в която е подадена декларация или е следвало да бъде подадена декларация, или от изтичането на годината, в която са постъпили данни, получени от трети лица и организации, в случаите, когато по този закон не е предвидено подаването на декларация. За настоящия случай е приложима първата хипотеза на правната норма и като се има предвид, че веднъж подадена, декларацията по чл.14 от ЗМДТ се счита подадена и за всяка данъчна година, се налага извода, че срокът започва да тече от изтичането на 2013г. тоест от 01.01.2014г и до 31.12.2018г са изтекли давностните пет годишни срокове по чл.109 от ДОПК. За установените с влезлия в сила АУЗД данъчни задължения за 2013г не е допустимо възлагане на ревизия за тяхното изменение, а зоната, в която попада имота е от съществено значение за определяне размера на данъчната оценка, от която зависи и размера на местните данъци и такси. Очевидната фактическа грешка е такава в пресмятането или техническа, а „очевидна“ означава, че нейното допускане е изводимо от текста на акта за установяване на данъчните задължения. На следващо място и в тази връзка, правилно заявлението от 22.03.2019г е квалифицирано като искане за изменение на установени с влязъл в сила АУЗД данъчни задължения. Решението следва да се отмени в частта му, с която е отказано възлагане на ревизия за изменение на данъчните задължения за 2014г, определени с влезлия в сила АУЗД, а жалбата да се отхвърли в останалата й част. По отношение на претенцията за възнаграждение за юрисконсулт приложими са правилата на чл. 143 ал.4 от АПК – когато съдът отхвърли оспорването, тогава административния орган има право на възнаграждение за юрисконсулт, определено по размер по правилата на ГПК вр. със Закона за правната помощ. В настоящия случай оспорването не е отхвърлено, а е частично основателно, но липсва материален правен интерес, поради което и на ответника не се следва възнаграждение за юрисконсулт.

       Мотивиран от изложеното и на основание чл.134 ал.5 от ДОПК, Административен съд Стара Загора

 

О П Р Е Д Е Л И

 

ОТМЕНЯ Решение № 49648/03.08.2020г на Началник отдел „МДТ“ при община Стара Загора, с което е отказано възлагане на ревизия за изменение на АУЗД 49648/09.01.2015г в частта му за установените задължения за местни данъци и такси за 2014г.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.С.Н. против Решение №49648/03.08.2020г на Началник отдел „МДТ“ при община Стара Загора, с което е отказано възлагане на ревизия за изменение на АУЗД 49648/09.01.2015г в частта за установените задължения за местни данъци и такси за 2013г.

 

Определението  е окончателно.

 

Административен съдия: