Решение по дело №682/2024 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 854
Дата: 20 май 2025 г.
Съдия: Ивайло Иванов
Дело: 20247160700682
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 декември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 854

Перник, 20.05.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Перник - I състав, в съдебно заседание на двадесет и осми април две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ИВАЙЛО ИВАНОВ
   

При секретар АННА МАНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ИВАЙЛО ИВАНОВ административно дело № 20247160700682 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 и следващите от Данъчно – осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ).

Образувано е по жалба на „***“ ЕООД, с ЕИК: ***, с адрес за кореспонденция [населено място], район „Възраждане“, [улица], ет.3, ап. 5, представлявано от управителя П. И. С. срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 24-2494-1 от 03.09.2024 година, издаден от Г. Д. Й. – главен експерт РП, потвърден с Решение № 24/ММО-4447-1 от 07.11.2024 година на директора на дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Перник.

Жалбоподателят счита, че оспорения административен акт е неясен, непълен, немотивиран и неправилен. По същество излага доводи в посока на това, че органът не се е съобразил с разпоредбата на чл. 120, ал. 1, т. 4 и т. 5 от ДОПК и чл. 59, ал. 2, т. 4 от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл. 107, ал. 3 от ДОПК, тъй като е нарушена формата предвидена от закона, доколкото не са изяснени всички обстоятелства от значение за извършване на проверката и установяване на съответното задължение в посочения размер, съответно липсват мотиви. На следващо място твърди, че в него не е посочено от коя дата и върху каква изискуема сума се начисляват дължимите лихви, липсвали изцяло мотиви относно начина на формиране на данъчната основа за различните обекти, въз основа на която се определя и размерът на дължимото задължение. Посочва, че едва в решението на директора се внася някаква яснота за това. Излага доводи, че по отношение на недвижим имот с [идентификатор] не ставало ясно, как е формирана данъчната основа и по – конкретно как коефициентът за местоположението е о пределен съгласно таблица 3 към чл. 6 от Приложение № 2 на ЗМДТ без да е ясно в коя зона попада имотът. По отношение на Коефициента за инфраструктура твърди, че същият при правилно изчисление прави 0,81, а не 0,89. Излага доводи и по отношение на Коефициента за устройствената зона, който трябвало да е 0,90, а не 1. Досежно сградите, които попадат в [ПИ] посочва, че коефициентът следва да е 0,79 а не 0,9. Предвид всичко това според жалбоподателя данъчната оценка на поземления имот и постройките върху него променят облагаемата основа от 86 9590 лева на 77 4856,77 лева, което води и до промяна на задълженията за ДНИ и ТБО. На следващо място твърди, че не е доказано, че услугите по сметосъбиране действително са предоставяни и в какъв точно обем е станало това. С тези доводи моли съда да постанови съдебен акт, с който оспорения Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 24-2494-1 от 03.09.2024 година да бъде отменен като незаконосъобразен.

В проведеното на 28.04.2025 година съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован се представлява от адвокат Т. И. от Адвокатска колегия София, който поддържа жалбата и моли съда да постанови съдебен акт, с който същата да бъде уважена, респективно да отмени оспорения административен акт като неправилен, а в условията на евентуалност да го измени. Подробни доводи развива в представени по делото писмени бележки. Претендира присъждане на направени по делото разноски, за което прилага списък по чл. 80 от ГПК.

В проведеното на 28.04.2025 година съдебно заседание ответникът по жалбата – директора на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Перник, редовно призован не се явява, представлява се от адвокат Р. К. от Адвокатска колегия Перник, който оспорва основателността на жалбата и моли съда да постанови съдебен акт, с който същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на направени по делото съдебни разноски, за което прилага списък по чл. 80 от ГПК. Подробни доводи развива в представени по делото писмени бележки.

Административен съд – Перник, в настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 1 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят се легитимира като собственик на поземлен имот с [идентификатор], [жк], находящ се в землището на Област Перник, Община Перник, [населено място], [жк] и представляващ частна собственост, урбанизирана с ниско застрояване и с площ 704 кв.м.; на поземлен имот с [идентификатор], [жк], парцел 4, находящ се в област Перник, община Перник, [населено място], [жк], [улица], представляващ частна собственост, урбанизирана; сграда с [идентификатор], находящ се в община Перник, област Перник, [населено място], [улица] представляваща едноетажна промишлена сграда (сушилен цех) със застроена площ 1439 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица], представляваща двуетажна сграда за енергопроизводство със застроена площ от 282 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], представляваща двуетажна сграда ( библиотека) със застроена площ от 134 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място] и представляваща двуетажна обществена сграда ( тоалетни) със застроена площ от 69 кв.м.; сграда с [идентификатор], находяща се в община Перник, област Перник, [населено място], [улица], № 1, представляваща двуетажна сграда ( клуб на младежта) със застроена площ 485 кв.м.; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица], представляваща складова база с два етажа, със застроена площ от 432 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица], предназначена за хангар, депо, гараж с един етаж и застроена площ от 74 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица], представляваща двуетажна промишлена сграда (парова централа) със застроена площ 224 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица]представляваща двуетажна складова сграда със застроена площ от 227 кв.м.; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица], представляваща едноетажна сграда за водоснабдяване и канализация, със застроена площ от 199 кв.м., за което са приложени Постановление за възлагане на недвижим [имот номер]/2007/000873 от 15.01.2009 година, Протокол за въвод във владение № 0612/2007/000877 от 23.01.2009 година Постановление за възлагане на недвижим [имот номер]/2003/010640 от 25.11.2008 година, Постановление за допълване и поправка на очевидна фактическа грешка на постановление за възлагане на недвижим имот № 1062/2003/010697 от 18.03.2009 година.

С Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 24-2494-1 от 03.09.2024 година, издаден от Г. Д. Й. на длъжност: главен експерт РП, оправомощен със Заповед № 221 от 02.02.2024 година на кмета на Община Перник, съгласно чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ и на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК, съгласно декларация по чл. 14 и чл. 15 от ЗМДТ е установено по отношение на лицето „***“ ЕООД, с ЕИК: ***, представлявано от П. И. С. с адрес за кореспонденция: [населено място], район Възраждане, [улица][адрес], ет. 3 задължения за данъци, такси и глоби по видове и периоди и лихви за просрочие към тях, изчислени към 03.09.2024 година в общ размер на 6 181,29 /шест хиляди сто осемдесет и един лева и двадесет и девет стотинки/, в това число главница в размер на 5 427,08 /пет хиляди четиристотин двадесет и седем лева и осем стотинки/ и лихви в размер на 754,21 /седемстотин петдесет и четири лева и двадесет и една стотинки/, от които данък върху недвижимите имоти в общ размер на 2 005, 15 /две хиляди и пет лева и петнадесет стотинки/ и такса за битови отпадъци в общ размер на 4 176,14 /четири хиляди сто седемдесет и шест лева и четиринадесет стотинки/, както следва:

  1. Данък върху недвижимите имоти относно партиден № 200435606001, за имот находящ се в [населено място], [жк], представляващ земя за данъчен период 2023 година е определен данък в общ размер на 24,28 лева, в това число главница в размер на 21,32 лева и лихви в размер на 2,96 лева;
  2. Такси за битови отпадъци, относно партиден № 200435606001, за имот находящ се в [населено място], [жк], представляващ земя за данъчен период 2023 година са определени такси в общ размер на 48,56 лева, в това число главница в размер на 42,63 лева и лихви в размер на 5,93 лева;
  3. Данък върху недвижимите имоти относно партиден № 200435606002, находящ се в [населено място], [улица]и представляващ земя за данъчен период 2023 година са определени общо задължения в размер на 1 980,87 лева, в това число главница в размер на 1 739,17 лева и лихви в размер на 241,70 лева;
  4. Такси за битови отпадъци, относно партиден № 200435606002, находящ се в [населено място], [улица]и представляваща земя за данъчен период 2023 година са определени общо задължения в размер на 4 127,58 лева, в това число главница в размера 3 623,96 лева и лихви в размер на 503, 62 лева.

АУЗД е връчен на жалбоподателя на 10.09.2024 година, видно от представената чрез административната преписка обратна разписка.

На 26.09.2024 година от страна на задълженото лице е депозирана жалба с вх. № 24/ММО-4447 от 26.09.2024 година адресирана до директора на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Перник, с която по същество са оспорени констатациите в Акта за установяване на задълженията по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 24-2494-1 от 03.09.2024 година.

С Решение № 24/ММО-4447-1 от 07.11.2024 година директорът на Дирекция „Местни данъци и такси“ е потвърдил изцяло установените задължения по Акт за установяване на задължения № 24-2494-1 от 03.09.2024 година. От мотивите на решението става ясно, че данъчната оценка на земите е определена по правилото, регламентирано в чл. 3, ал.1 от Приложение № 2 на ЗМДТ по формулата ДО = БС х КМ х Ки х Ку х КЗ х ПЗ+ДП, а тази за сгради или на части от сгради по правилото на чл.4 от Приложение № 2 на ЗМДТ, а именно: ДО = БС х Км х Ки х Кх х Кв х Ко х ПЗ +ДП. Прилагайки тези формули, по отношение на декларираните имоти административният орган е определил следните данъчни оценки: 1. По отношение на недвижим имот в [населено място], [жк], представляващ УПИ с площ от 700,00 кв.м., кад. № 14444, кв.158 данъчната оценка е определена в размер на 9 817,50 лева; 2. По отношение на недвижим имот в [населено място], [улица], представляваща земя с площ от 10000,00 кв.м, сграда – тенекеджийница с РЗП 74,00 кв.м., полумасивен нежилищен обект- клуб с РЗП 783,00 кв.м.; масивна монолитна нежилищна сграда- сграда за течни горива с РЗП-286,00 кв.м.; масивна нежилищна сграда – склад готова продукция с РЗП 864,00 кв.м; масивна нежилищна сграда – библиотека с РЗП 268,00 кв.м; масивна нежилищна сграда – склад с РЗП 434,00 кв.м; масивна монолитна нежилищна сграда – парова централа с РЗП 282,00 кв.м; полумасивна нежилищна сграда – сушилен цех с РЗП 1439,00 кв.м; полумасивна нежилищна сграда с РЗП 69,00 кв.м. и полумасивна нежилищна сграда с РЗП – 55,00 [жк], както следва: данъчната оценка на земя с площ 10000,00 [жк],00 лева; данъчна оценка на нежилищен обект – тенекеджийница с РЗП 74,00 [жк],20 лева; данъчната оценка на нежилищен обект- клуб на младежа с РЗП 783,00 [жк],80 лева; данъчна оценка на нежилищен обект- сграда течни горива с РЗП 286,00 [жк], 50 лева; данъчната оценка на нежилищен обект – склад готова продукция с РЗП 864,00 [жк],90 лева; данъчната оценка на нежилищен обект- библиотека с РЗП 268,00 [жк],10 лева; данъчната оценка на нежилищен обект- склад с РЗП 434,00 [жк],00 лева; данъчната оценка на нежилищен обект- парова централа с РЗП 282,00 [жк],90 лева; данъчната оценка на нежилищен обект – сушилен цех с РЗП 1439,00 [жк],10 лева; данъчната оценка на нежилищен обект с РЗП 69,00 [жк],20 лева; данъчната оценка на нежилищен обект с РЗП 55,00 [жк],60 лева. Въз основа на така определените данъчни оценки и прилагайки, предвидените в наредбата ставки досежно данъкът върху недвижими имоти, респективно прилагайки предвидените промили по отношение на такса битови отпадъци са изчислени задължения в същият размер, както са били установени още с АУЗД. Съобразно представената по делото обратна разписка решението е било връчено на жалбоподателя на 11.11.2024 година /лист 51/.

С цел доказване компетентността на органа, издал оспорения административен акт е представена Заповед № 221 от 02.02.2024 година, издадена на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 4, ал. 3 и ал. 4 от ЗМДТ, чл. 1 от ДОПК, с която кметът на Община Перник е наредил в т.3 на Г. Д. Й. да установява, обезпечава и събира местни данъци и такса битови отпадъци /лист 61/.

Чрез административната преписка са представени и приети като писмени доказателства по делото: Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № 3572 от 29.06.2010 година /лист 63/; Декларация по чл. 17, ал. 1 от ЗМДТ за дължимия данък върху недвижимите имоти с вх. № ********** от 27.01.2009 година /лист 75/; Декларация по чл.14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх.№ 3575 от 29.06.2010 година /лист 79/; Декларация по чл. 17, ал.1 от ЗМДТ за дължимия данък върху недвижимите имоти с вх. № 109 от 29.03.2011 година /лист 130/; Декларация за определяне на таксата за сметосъбиране и сметоизвозване според количеството на битовите отпадъци на лицата по чл. 20, ал. 1, т. 2, б. „а“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, в зависимост от вида и броя на декларираните съдове за битови отпадъци с вх. № 22/СЛУ-6281 от 28.09.2022 година /лист 135/; Молба – декларация за освобождаване от такса за сметосъбиране и сметоизвозване на имот, който няма да се ползва през 2022 година с вх. № 9519 от 21.10.2022 година /лист 140/ и разписка в тази връзка; Решение № 374 от 18.12.2020 година за приемане на план – сметка за 2021 година за дейностите по събиране, извозване, обезвреждане в депа или други съоръжения на битови отпадъци и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване; размер на такса битови отпадъци на територията на община Перник за 2021 година /лист 147/; Заповед № 1932 от 28.10.2022 година на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ /лист 149/; Наредба на Общински съвет Перник за определяне размера на местните данъци на територията на община Перник /лист 155/; Наредба на Общински съвет Перник за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Перник /лист 167/.

В хода на настоящото съдебно производство от страна на ответника с молба вх. № 94 от 16.01.2025 година са представени доказателства, че в Община Перник в процесния период са представени услугите по сметосъбирането и сметоизвозването, а именно: Договор № 149 от 07.05.2021 година с предмет „Услуги по сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци на територията на Община Перник“, сключен между „ЗМБГ“ АД и Община Перник; фактури и актове за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи за периода от 01.01.2023 година до 31.12.2023 година; Графици за събиране и транспортиране на отпадъци от контейнери тип „Норд“, контейнери от 1100 л и контейнери от 110 л., съгласно договор № 149 от 07.05.2021 година с предмет „Услуги по сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци на територията на Община Перник“, сключен между „ЗМБГ“ АД на Община Перник; Обобщени констативни протоколи за установяване на количествата на изпълнените и неизпълнените видове дейности за периода 01.01.2023 година до 31.12.2023 година; ежедневни констативни протоколи за установяване на количествата на изпълнените и неизпълнените видове дейности за периода 01.01.2023 до 31.12.2023 година. Представени са също така доказателства, че Община Перник притежава или поддържа депо за битови отпадъци, което е функциониращо през 2023 година, като в тази връзка са представени Решение по оценка на въздействието върху околната среда № 16-5/2000 година; Разрешение за ползване № СТ-05-2615 от 29.12.2015 година; Разрешение за ползване № ДК-07-ПК-4 от 18.01.2023 година; Договор № 8 от 19.01.2021 година за възлагане на обществена поръчка с предмет „Експлоатация и стопанисване на Регионални системи за управление на отпадъците в регион Перник за община Перник, Брезник, Земен, Ковачевци, Р. и Трън, включваща Клетка № 1 и Клетка № 2 за Депо за неопасни отпадъци, инсталация за предварително сепариране на отпадъци и инсталация за компостиране“, сключен между Община Перник и ДЗЗД „Регионално депо – Перник 2020“; Заверени копия на месечни справки за постъпилите количества /тон/ битови отпадъци, в това число рециклиране и депониране на Регионално депо за неопасни отпадъци- Перник за периода януари- декември 2023 година“; Заверени копия на месечни Констативни протоколи за изпълнени задължения, съгласно договор № 8 от 19.01.2021 година от ДЗЗД „Регионално депо – Перник 2020“ и актове за установяване на изпълнени услуги от ДЗЗД „Регионално депо – Перник 2020“ за периода 01.01.2023 година до 31.12.2023 година; Доказателства, че Община Перник в този период е предоставяла услуги по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, в това число Утвърдени месечни графици за периода от януари до декември 2023 година за обособена позиция район 3; Утвърдени месечни графици за периода от януари до декември 2023 година за обособена позиция – район 2; Протокол, образец 19 и кантарни бележки за периода от януари до декември 2023 година за обособена позиция, район 3; протокол образец 19 и кантарни бележки за периода от януари до декември 2023 година за обособена позиция, район 2; Договор № 298 от 09.12.2022 година, сключен между Община Перник и ДЗЗД „Грийн Перник 2022“; Договор № 299 от 09.12.2022 година, сключен между Община Перник и ДЗЗД „Грийн Перник 2022“.

Пред настоящата съдебна инстанция е изготвено, прието и неоспорено от страните заключение по назначена съдебно – техническа експертиза, извършена от вещо лице Е. Е. Б.. От заключението на вещото лице се установява, че по отношение на сграда 55871.511.1023.1, представляваща едноетажна промишлена сграда със застроена площ 1439 [жк], участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 8,20; Км = 16,40; Ки = 0,79; Кх = 0,95; Кв =1,00; Ко = 0,65; ПЛ = 1439,00, което води до това, че данъчната оценка е в размер на 94 402 лева; по отношение на сграда 55871.511.1023.2, представляваща сграда за енергопроизовдство на два етажа със застроена площ от 282 [жк], участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 18,70; Км = 16,40; Ки = 0,79; Кх = 0,95; Кв =1,00; Ко = 0,85; ПЛ = 282,00, което води до това, че данъчната оценка е в размер на 55 170 лева; по отношение на сграда 55871.511.1023.6, представляваща обществена сграда, с два етажа и застроена площ 134 кв.м, библиотека компонентите, участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 12,10; Км = 16,40; Ки = 0,79; Кх = 0,95; Кв =1,00; Ко = 0,75; ПЛ = 268,00, което води до това, че данъчната оценка е в размер на 29 935 лева; по отношение на сграда 55871.511.1023.8, представляваща обществена сграда с два етажа и застроена площ от 69 кв.м, тоалетни компонентите, участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 8,20; Км = 16,40; Ки = 0,79; Кх = 0,95; Кв =1,00; Ко = 0,71; ПЛ = 69,00, което води до това, че данъчната оценка е в размер на 4 944 лева; по отношение на сграда 55871.511.1023.11, обществена сграда, брой етажи 2, застроена площ 485 кв.м, клуб на младежта компонентите, участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 8,20; Км = 16,40; Ки = 0,79; Кх = 0,95; Кв =1,00; Ко = 0,65; ПЛ = 783,00, което води до това, че данъчната оценка е в размер на 51 367 лева; по отношение на сграда 55871.511.1023.12, представляваща складова база, брой етажи 2, дастроена площ 432 кв.м., склад за готова продукция компонентите, участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 12,10; Км = 16,40; Ки = 0,79; Кх = 0,95; Кв =1,00; Ко = 0,75; ПЛ = 846,00, което води до това, че данъчната оценка е в размер на 96 506 лева; по отношение на сграда 55871.511.1023.13, представляваща хангар, депо, гараж, брой етажи 1, със застроена площ от 74 кв.м, тенекеджийница и гаражна клетка компонентите, участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 8,20; Км = 16,40; Ки = 0,79; Кх = 0,95; Кв =1,00; Ко = 0,65; ПЛ = 74,00, което води до това, че данъчната оценка е в размер на 4 855 лева; по отношение на сграда 55871.511.1023.16, представляваща промишлена сграда, брой етажи 2, застроена площ 224 кв.м., парова централа компонентите, участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 18,70; Км = 16,40; Ки = 0,79; Кх = 0,95; Кв =1,00; Ко = 0,85; ПЛ = 282,00, което води до това, че данъчната оценка е в размер на 55 170 лева; по отношение на сграда 55871.511.1023.19, представляваща складова база, брой етаж 2, застроена площ 227 кв.м, склад готова продукция и втори етаж склад ГО и РО компонентите, участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 12,10; Км = 16,40; Ки = 0,79; Кх = 0,95; Кв =1,00; Ко = 0,75; ПЛ = 434,00, което води до това, че данъчната оценка е в размер на 48 476 лева; по отношение на сграда 55871.511.1023.20, представляваща сграда за водоснабдяване и/или канализация, брой етажи 1, със застроена площ 199 кв.м., сграда пожарникари компонентите, участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 8,20; Км = 16,40; Ки = 0,79; Кх = 0,95; Кв =1,00; Ко = 0,65; ПЛ = 55,00, което води до това, че данъчната оценка е в размер на 3 608 лева; по отношение на сграда 55871.511.1023, представляваща урбанизирана територия, НТП за друг вид производство, складов обект, площ 9991 кв.м., стар номер 8681, [жк], парцел 4 компонентите, участващи при формиране на данъчната оценка са както следва: БС = 0,80; Км = 16,40; Ки = 0,89; Ку = 0,90; Кз = 0,82; ПЗ = 10000,00; ДП = 0,00 което води до това, че данъчната оценка е в размер на 86 175 лева. На следващо място, експертът посочва, че при извършената от него проверка, посочените вече сгради са в много лошо състояние, с множество дефекти и че същите или не могат въобще да се използват по предназначение, или биха могли, но само след предприет основен ремонт, като в тази връзка в заключението е отбелязано, че дадените от страна на административния орган стойности при изчисляване на коефициентите, заложени в ДО, определени по приложение № 2 от ЗМДТ не съответстват на реалното фактическо и техническо състояние на поземлените имоти и на изградените върху тях сгради. Също така се констатира, че при определяне на данъчната оценка на поземлените имоти не е отчетено, че върху тях има сгради, които са собственост на трети лица, различни от ДЗЛ, а това следвало да бъде отчетено при Кзастроеност. Вещото лице посочва, че видно от акта за установяване на задължения от 03.09.2024 година, органът е приел, че застроените площи в имота [рег. номер].м, като не са отчетени застроени площи на трети лица, собственици на сгради, като също така не са включени, нито са отразени техни прилежащи части на сградите от терена в определянето на данъчната оценка, респективно данъчната основа при определянето на задълженията по акта. Вещото лице също така е посочило, че е налице разминаване между изчислените от него стойности на всеки един компонент, участващ във формулата за изчисляване с тези, които са изчислени от страна на административния орган, като направения от него анализ е посочен на стр.23-25 от заключението. Взимайки предвид данъчната оценка и отчетната стойност на съответните имоти, вещото лице е определило следните данъчни основи за всеки един от недвижимите имоти: 55871.504.1357 при данъчна оценка в размер на 8 659 и отчетна стойност в размер на 10 657,50 лева е определило, че данъчната основа е в размер на 10 657,50 лева; 55871.511.1023 при данъчна оценка в размер на 86 175 лева и отчетна стойност в размер на 66 833,53 лева за 2010 година и 70 129,12 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 86 175 лева; 55871.511.1023.1 при данъчна оценка в размер на 94 402 и отчетна стойност в размер на 6 403,51 лева за 2010 година и 7 350,15 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 94 402,29 лева; 55871.511.1023.2 при данъчна оценка в размер на 55 170 и отчетна стойност в размер на 516, 43 лева за 2010 година и 1370,63 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 55 170,15 лева; 55871.511.1023.6 при данъчна оценка в размер на 29 935 и отчетна стойност в размер на 1652,52 лева за 2010 година и 5285,45 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 29934,77 лева; 55871.511.1023.8 при данъчна оценка в размер на 4 944 лева и отчетна стойност в размер на 1445,95 лева за 2010 година и 1495,31 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 4944,43 лева; 55871.511.1023.11 при данъчна оценка в размер на 51 367 и отчетна стойност в размер на 2272,21 лева за 2010 година и 9552,86 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 51 366,92 лева; 55871.511.1023.12 при данъчна оценка в размер на 96 506 и отчетна стойност в размер на 5 267,40 лева за 2010 година и 6461,37 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 96 506,13 лева; 55871.511.1023.13 при данъчна оценка в размер на 4 855 и отчетна стойност в размер на 1032,82 лева за 2010 година и 1088,00 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 4854,60 лева; 55871.511.1023.16 при данъчна оценка в размер на 55 170 и отчетна стойност в размер на 1859,08 лева за 2010 година и 4308,30 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 55170,15 лева; 55871.511.1023.19 при данъчна оценка в размер на 48 476 и отчетна стойност в размер на 2788,63лева за 2010 година и 3357,11 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 48476,46 лева; 55871.511.1023.20 при данъчна оценка в размер на 3 608 и отчетна стойност в размер на 619,69 лева за 2010 година и 649,69 лева за 2011 година е определило, че данъчната основа е в размер на 3608,15 лева. В заключението се посочва, че имотите предмет на данъчното облагане попадат в обхвата на действие на Заповед № 1932 от 28.10.2022 година на кмета на община Перник, като задълженията във по отношение на ТБО за периода 2023 година са установени в Решение на общински съвет № 374 от 18.12.2020 година. Вещото лице е извършило изчисление на дължимия от страна на ДЗЛ данък върху недвижимите имоти и ТБО, както следва: по отношение на [ПИ] област Перник, община Перник, [населено място], п.к.2300, Байкушева махала, вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП Ниско застрояване, площ 704 кв.м., стар номер 14444, [жк], съответстват на установените от органа размери на задължения на жалбоподателя за ДНИ в обжалвания Акт за установяване на задължения по декларация, а именно следват се задължения: ДНИ + лихви = 24,11 лева; ТБО + лихва = 48,56 лева, а по отношение на установените от вещото лице размери за [ПИ] област Перник, община Перник, [населено място], [жк], [улица], вид собственост Частна, вид територия урбанизирана, НТП, за друг вид производство, складов обект, площ 9991 кв.м, стар номер 8681, [жк], парцел 4 обаче не съответстват на установените от страна на органа размери на задължения, а следва да бъдат: ДНИ + лихви = 1 208, 63 лева и ТБО + лихви = 2 583,23 лева. Вещото лице посочва, че след извършена проверка в счетоводството на жалбоподателя не се установява да са извършени плащания за процесния период. Така дадено заключението настоящият съдебен състав го кредитира изцяло като обективно, компетентно и кореспондиращо на приетите по делото писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал.1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице, което има правен интерес от оспорването на акта, който пряко засяга неговите права и законни интереси, съответно подлежи на обжалване по съдебен ред, поради което съдът дължи разглеждането й по същество.

Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

Относно компетентността на административния орган:

Оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен за това административен орган. Актът за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 24-2494-1 от 03.09.2024 година е издаден от Г. Д. Й. на длъжност: главен експерт, РП в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Перник. Посоченото като издател на акта лице е оправомощено със Заповед № 221 от 02.02.2024 година на кмета на Община Перник /лист 61/, а решението с което актът за установяване на задълженията е потвърден е постановено също от компетентен орган, който се явява и по – горестоящ административен орган на издателя на административния акт, а именно директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Перник, действащ като териториален директор на НАП. Предвид изложеното АУЗД е издаден от компетентен орган по смисъла на чл. 9б от Закона за местните данъци и такси, във връзка с чл. 4 от Закона за местните данъци и такси. Настоящият съдебен състав не констатира да са налице основания за отмяна на акта по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.

Относно формата на административния акт:

АУЗД е издаден в предвидената от закона писмен форма и съдържа реквизитите, посочен в чл. 59, ал. 2 от АПК. Оспореният акт е мотивиран в обстоятелствената си част, позовава се на правнорелевантни факти, които са установени на база приложени по делото доказателства, включително и събраните в настоящото съдебно производство. За да издаде оспореният акт, административният орган в частта за данъка върху недвижимите имоти се е позовал на чл. 14 и чл. 22 от ЗМДТ и Наредбата за определяне на размера на местните данъци и такси на територията на Община Перник, а за такса битови отпадъци по чл. 62 от ЗМДТ и на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Перник, както и на декларациите по чл. 14 от ЗМДТ. Съдът отчита факта, че в акта не са посочени отделни компоненти, участващи при формирането на размера на такса за битови отпадъци, но този порок не е от вида на съществените и поради това не представлява основание за неговата отмяна. Предвид изложеното не се констатира да са налице нарушения, които да са от категорията на съществените и да представляват основания за отмяна на акта по чл. 146, т. 2 от АПК.

Относно съответствието на акта с административнопроизводствените правила:

В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, поради което не е налице основание за отмяна на акта по чл. 146, т. 3 от АПК.

Относно съответствието на акта с материалноправните разпоредби на закона:

Спорът по делото е дали правилно е определен размерът на дължимия данък, респективно размерът на ТБО, като освен това в жалбата се навеждат доводи и за неправилно определяне размера на данъчната оценка на недвижимите имоти.

На първо място, по отношение на въпроса, дали правилно е била определена данъчната оценка на процесните имоти, настоящият съдебен състав счита следното:

Изясняването на въпроса за данъчната оценка на един недвижим имот в данъчното право е важен с оглед на това, че данъчната оценка представлява данъчната основа върху която в последствие ще бъде определен размерът на дължимият данък от една страна, а от друга и размерът на дължимите такси за битови отпадъци, доколкото тази такса се дължи от собствениците на недвижимите имоти.

Съобразно разпоредбата на чл. 19, ал. 1 от ЗМДТ данъкът върху недвижимите имоти се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти по чл. 10, ал. 1 към 1 януари на годината, за която се дължи и се съобщава на лицата до 1 март на същата година. В чл. 20 от ЗМДТ законодателят регламентира, че данъчната оценка на недвижимите имоти на гражданите се определя от служител на общинската администрация по норми съгласно приложение № 2 в зависимост от вида на имота, местонахождението, площта, конструкцията и овехтяването и се съобщава на данъчно задълженото лице. Този механизъм за определяне на данъчната оценка е залегнал и в Наредбата на Общински съвет Перник за определяне размера на местните данъци на територията на община Перник, тъй като в чл. 16, ал. 1 от Наредбата е посочено, че данъчната оценка на недвижимите имоти на гражданите се определя по норми съгласно приложение № 2 от Закона за местните данъци и такси, в зависимост от вида на имота, местонахождението, площта, конструкцията и овехтяването и се съобщава на данъчно задължените лица.

Съобразно чл. 4 от Приложение № 2 от ЗМДТ данъчната оценка на сградите или на части от сгради се определя въз основа на базисната данъчна стойност за един [жк], корекционни коефициенти и площ по следната формула: ДО = БС х Км х Ки х Кх х Кв х Ко х ПЛ. Съответно в чл. 5 – чл. 11 от същото приложение подробно са разписани механизмите пък за определяне на всеки един от тези коефициенти. С цел изясняване на спорния по делото въпрос, както се посочи, вече съдът е назначил съдебно – техническа експертиза, която не бе оспорена от страните и която напълно съдът кредитира, и с чиито заключения се солидаризира и от която се установяват разминавания относно определяне размера на съответните коефициенти, което оказва въздействие и върху размера на данъчната оценка за всеки един от недвижимите имоти. Така по отношение на [ПИ] разлика има в коефициентите Км и ПЗ, доколкото след заключението на вещото лице същите следва да се считат, че са в размер на 16,40 респективно 704,00, което води до определяне на нов размер на данъчната оценка, а именно 8 659, 00 лева; по отношение на [ПИ] също има разминаване, тъй като следва да се приеме, че коефициент Км = 16,40, а не както е прието от административния орган в размер на 23,40, но грешка също така се констатира и по отношение на коефициентите Ку, Кз и ДП, тъй като стойностите им следва да са 0.90, 0.82 и 0.00, което води до определяне на нов размер на данъчната оценка, а именно 86 175 лева. Що се отнася до останалите недвижими имоти, които са декларирани от страна на жалбоподателя основната разлика се констатира по отношение на коефициент Км и Ки, тъй като вещото лице посочва, че за всички недвижими имоти и части от тях коефициентът Км следва да се счита, че е 16,40, а коефициентът Ки за всички недвижими имоти следва да се счита, че е 0,87, което води и до определяне на следните размери на данъчни оценки, како следва: сграда 55871.511.1023.1 = 94 402 лева; 55871.511.1023.2 = 55 170 лева; 55871.511.1023.6 = 29 935 лева; 55871.511.1023.8 = 4 944 лева; 55871.511.1023.11 = 51 367 лева; 55871.511.1023.12 = 96 506 лева; 55871.511.1023.13 = 4 855 лева; 55871.511.1023.16 = 55 170 лева; 55871.511.1023.19 = 48 476 лева; 55871.511.1023.20 = 3 608 лева.

Доколкото обаче в настоящият случай се касае за недвижими имоти, които са собственост на предприятие, то при определяне на данъчната оценка, която ще послужи като данъчна основа за определяне размера на дължимия данък, следва да се вземе предвид и чл. 21, ал. 1 от ЗМДТ, където законодателят е предвидил, че данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията е по - високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2, а за жилищни имоти – данъчната им оценка съгласно приложение № 2. При това положение, вземайки предвид изчислените в горния абзац данъчни оценки по Приложение № 2 и декларираните отчетни стойности през 2010 и 2011 година, следва да бъдат определени следните данъчни основи, на всеки един от процесните поземлени имоти и сгради, както следва: по отношение на 55871.504.1357 при данъчна оценка в размер на 8 659 и отчетна стойност за 2010 и 2011 година в размер на 10 657,50 лева, то следва че данъчната основа е в размер на 10 657,50 лева, което съответства на отчетната стойност. Що се касае до останалите недвижими имоти, то при тях по – високата измежду двете стойност е данъчната оценка определена по реда на Приложение № 2 или иначе казано: за 55871.511.1023 данъчната основа е в размер на 86 175; 55871.511.1023.1 данъчна основа е в размер на 94 402,29 лева; 55871.511.1023.2 данъчната основа е в размер на 55 170,15 лева; 55871.511.1023.6 данъчната основа е в размер на 29 934,77 лева; 55871.511.1023.8 данъчната основа е в размер на 4 944,43 лева; 55871.511.1023.11 данъчната основа е в размер на 51 366,92 лева; 55871.511.1023.12 данъчната основа е в размер на 96 506,13 лева; 55871.511.1023.13 данъчната основа е в размер на 4 854,60 лева; 55871.511.1023.16 данъчната основа е в размер на 55 170,15 лева; 55871.511.1023.19 данъчната основа е в размер на 48 476,46 лева; 55871.511.1023.20 данъчната основа е в размер на 3 608,15 лева.

Разминаването между установените от страна на административния орган размери на данъчна оценка на така посочените недвижими имоти води и до определяне на различни размери на дължимия за това данък и такси, с изключение на [ПИ], по отношение на който макар и да е налице разминаване в данъчната оценка, то в случая данъчната основа се определя въз основа на отчетната стойност и по тази причина по отношение на този поземлен имот и определения размер на данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци не се променя, а остава същия, така, както е определен от страна на административния орган.

При така установеният размер на данъчната оценка, представляваща данъчна основа за определяне размера на дължимия данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци и доколкото производството се развива по реда на чл. 160 от ДОПК (което означава, че настоящата съдебна инстанция е такава по същество), то съдът следва да определи размерът на дължимите от жалбоподателя данък върху недвижимите имоти, таксите за битови отпадъци и лихвите за просрочие:

Относно данъка върху недвижимите имоти:

Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и самостоятелни обекти в сгради, както и поземлени имоти, разположени в строителните граници на населените места и селищните образувания, и поземлени имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, ал. 1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. Съответно в чл. 10, ал. 2, ал. 3 и ал. 4 от ЗМДТ са уредени хипотезите, при които имоти не се облагат с данък върху недвижимите имоти, а именно: поземлените имоти, заети от улици, пътища от републиканската и общинската пътни мрежи и железопътни мрежи, до ограничителни строителни линии, поземлени имоти, заети от водни обекти, държавна и общинска собственост, земеделски земи и горите, с изключение на застроените земи – за действително застроената площ и прилежащия и терен; недвижимите имоти с данъчна оценка до 1 680 лева, включително.

Предпоставките за възникване на задължението за внасяне на данък върху недвижимите имоти в бюджета са регламентирани в чл. 11 от ЗМДТ, като първата от тях е лицето да е собственик на конкретен недвижим имот, ползвател, концесионер или лице, на което имотът да е предоставен за управление. В настоящият случай не е спорно, че жалбоподателят е собственик на поземлен имот с [идентификатор], [жк], находящ се в землището на Област Перник, Община Перник, [населено място], [жк] и представляващ частна собственост, урбанизирана с ниско застрояване и с площ 704 кв.м.; на поземлен имот с [идентификатор], [жк], парцел 4, находящ се в област Перник, община Перник, [населено място], [жк], [улица], представляващ частна собственост, урбанизирана; сграда с [идентификатор], находящ се в община Перник, област Перник, [населено място], [улица] представляваща едноетажна промишлена сграда (сушилен цех) със застроена площ 1439 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица], представляваща двуетажна сграда за енергопроизводство със застроена площ от 282 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], представляваща двуетажна сграда (библиотека) със застроена площ от 134 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място] и представляваща двуетажна обществена сграда ( тоалетни) със застроена площ от 69 кв.м.; сграда с [идентификатор], находяща се в община Перник, област Перник, [населено място], [улица], № 1, представляваща двуетажна сграда ( клуб на младежта) със застроена площ 485 кв.м.; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица], представляваща складова база с два етажа, със застроена площ от 432 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица], предназначена за хангар, депо, гараж с един етаж и застроена площ от 74 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица], представляваща двуетажна промишлена сграда ( парова централа) със застроена площ 224 кв.м; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица]представляваща двуетажна складова сграда със застроена площ от 227 кв.м.; сграда с [идентификатор], находяща се в област Перник, община Перник, [населено място], [улица], представляваща едноетажна сграда за водоснабдяване и канализация, със застроена площ от 199 кв.м. Доказателства за тези изводи са представените чрез административната преписка Постановление за възлагане на недвижим [имот номер]/2007/000873 от 15.01.2009 година, Протокол за въвод във владение № 0612/2007/000877 от 23.01.2009 година Постановление за възлагане на недвижим [имот номер]/2003/010640 от 25.11.2008 година, Постановление за допълване и поправка на очевидна фактическа грешка на постановление за възлагане на недвижим [имот номер]/2003/010697 от 18.03.2009 година.Налице е и другата предпоставка, изискуема се по чл.11 от ЗМДТ, а именно да е налице подлежащ на облагане с данък върху недвижимите имоти имот, която предпоставка безспорно е налице, а така също и тези имоти попадат в строителните граници на населеното място, предвид което подлежат на облагане с ДНИ. Въз основа на изложеното следва да се приеме, че за процесните недвижими имоти са налице предпоставките, визирани в закона за тяхното облагане с данък върху недвижимите имоти.

Съгласно чл. 15, ал. 1 от Наредбата за определяне размера на местните данъци и такси на община Перник и чл. 22 от ЗМДТ размерът на задълженията за ДНИ е 2 на хиляда върху данъчната оценка на имота. Предвид възприетия размер на данъчните оценки на процесните поземлени имоти и сгради, съдът следва да определи следните размери на данък върху недвижимите имоти за данъчен период 2023 година, както следва:

-за [ПИ] област Перник, община Перник, [населено място], [жк], вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП Ниско застрояване ( до 10 м.), площ 704 км.м., стар номер 14444, квартал 158 при данъчна оценка равна на оценъчната стойност в размер на 10 657,50 лева и при ставка 2 на хиляда, дължимият размер на данъка е 21, 32 лева ;

-за [ПИ], област Перник, община Перник, [населено място], [жк], [улица], вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП за друг вид производствен, складов обект, площ 9991 кв.м., стар номер 8681, [жк], парцел 4 при общо размер на данъчната оценка за земя и сгради в размер на 530 609 лева и при ставка 2 на хиляда дължимият размер на данъка за данъчен период 2023 година е в размер на 1 061,21 лева, а не както е определен от страна на административния орган в размер на 1 739,17 лева.

Задълженията за ДНИ не са заплатени от страна на жалбоподателя, поради което същият дължи и лихви за забава. По силата на чл. 4, ал. 2 от ЗМДТ, във връзка с чл. 9б от ЗМДТ за невнесените в срок местни данъци и такси се събират лихви по ЗЛДТЗПДВ по реда на ДОПК. В този смисъл е разпоредбата на чл. 175, ал. 1 от ДОПК, според която за неплатените в законоустановените срокове публични задължения се дължат лихви в размер, определен в съответния закон. Задължението за данъци и такси битови отпадъци представлява публично вземане по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 3 от ДОПК. С неплащането на задълженията в регламентирания срок, данъчно задълженото лице изпада в забава и дължи лихва, която е начислена за посочения имот.

Съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗМДТ, ДНИ се заплаща на две равни вноски в сроковете до 30 юни и до 30 октомври на годината, за която е дължим, като за невнесените в срока задължения се начислява лихва, съгласно чл.1 от ЗЛДТДПДВ. От страна на жалбоподателя не се ангажират доказателства, които да сочат на недължимост на лихвите. Въз основа на това следва да се приеме, че дължимите лихви са както следва:

-за [ПИ] област Перник, община Перник, [населено място], [жк], вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП Ниско застрояване ( до 10 м.), площ 704 км.м., стар номер 14444, [жк], 32 лева се дължат лихви в размер на 2,96 лева или общо задължения 24,28 лева;

-за [ПИ], област Перник, община Перник, [населено място], [жк], [улица], вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП за друг вид производствен, складов обект, площ 9991 кв.м., стар номер 8681, [жк], парцел 4 при данък в размер на 1 061,21 лева се дължат лихви в размер на 147,42 лева или общо задължения 1 208,63 лева.

С оглед на изложеното, по отношение на установените размери за данък върху недвижимите имоти, относно [ПИ], област Перник, община Перник, [населено място], [жк], [улица], вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП за друг вид производствен, складов обект, площ 9991 кв.м., стар номер 8681, [жк], парцел 4, издаденият Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК № 24-2494-1/ 03.09.2024 година следва да бъде изменен, като установеният размер на задължения за данъчен период 2023 година бъде намален от 1 980,88 лева в общ размер на 1 208,63 лева, в това число главница в размер на 1 061,21 лева и лихви в размер на 147,42 лева. По отношение на за [ПИ] област Перник, община Перник, [населено място], [жк], вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП Ниско застрояване ( до 10 м.), площ 704 км.м., стар номер 14444, квартал 158 направените от страна на административния орган изчисления са правилни и като такива следва да бъдат потвърдени.

Относно такса битови отпадъци:

Съобразно разпоредбата на чл. 11 от ЗМДТ данъчнозадължени лица за такса битови отпадъци са тези лица, които са собственици на облагаемия с данък недвижим имот, а както вече стана ясно жалбоподателят „***“ ЕООД се явява данъчнозадължено лице, доколкото същият е декларирал имоти, които се явяват негова собственост и се намират в границите на [населено място]. Процесните имоти безспорно подлежат на облагане с такса за битови отпадъци. Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ за всяка една услуга поотделно – сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци и депа или други съоръжения, а така също и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване.

Кметът на Община Перник е издал на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ Заповед № 1932 от 28.10.2022 година, с които са определени границите на районите, видът на предлаганите услуги, както и честотата на сметоизвозването, относно периода от 01.01.2023 година до 31.12.2023 година. От съдържанието на посочената заповед се установява, че в т. 3 са изрично посочени районите, в които ще се извършват само услуги по третиране на отпадъци в депа и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, което означава, че за имотите, които не попадат в районите посочени в тази точка се считат, че по отношение на тях са предоставени и трите вида услуги, за които се дължи заплащане такса за битови отпадъци, т.е. в това число не само третиране на битови отпадъци в депа и поддържане на чистота на територията на обществено ползване, а и сметосъбиране и сметоизвозване. В настоящият случай се установява, че двата поземлени имота, които са собственост на жалбоподателя попадат в Район 2, а именно в границите на [жк] и [жк], които от своя страна не попадат в изключенията.

Разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ предвижда, че такса за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битови отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, като размерът на таксата се определя по реда на чл.66 за всяка услуга поотделно – сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци и депа или други съоръжения, чистотата на териториите за обществено ползване.

От анализа на тази разпоредба се установява, че не се събират такси относно първата и втората услуга – сметосъбиране и сметоизвозване и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване само когато същите не се предоставят от страна на общината, а относно третата услуга – обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци – когато няма такива. В настоящият случай такива предпоставки не са установени, а напротив. Видно от представените доказателства в хода на настоящото съдебно производство на територията на община Перник и в частност в [жк], в които се намират процесните имоти е предоставена услуга по сметосъбиране и сметоизвозване, а така също и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Това се доказва на първо място от представените договори – Договор № 149 от 07.05.2021 година, сключен между Община Перник, в качеството на възложител и „***“ АД с ЕИК: ***, в качеството на изпълнител, чийто предмет е предоставяне на услуга по събиране и транспортиране на отпадъци , който е със срок на изпълнение 60-месеца. От друга страна е налице Договор № 298 от 09.12.2022 година, сключен между Община Перник, в качеството й на възложител и „***“ ДЗЗД, в качеството на изпълнител с предмет текущо поддържане на общински озеленени площи. Изпълнението на тези договори е осъществено, за което са налице събрани в съдебното производство доказателства, обективирани в депозираната Молба с вх. №94 от 16.01.2025 година и приложени към него два броя приложения, в които се съдържат копия на фактури, издадени от съответните доставчици, които се явяват изпълнители по горепосочените договори, в едно с платежни нареждания и съпроводителни документи, в това число актове за завършване и заплащане на определени видове дейности, констативни протоколи и месечни отчетни протоколи. Предвид което съдът счита, че от страна на община Перник е предоставена услуга по сметосъбирането и сметоизвозването, поради което следва да се приеме, че за тях следва да бъдат събрани съответните такси.

Що се отнася до третата услуга, а именно обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депа за отпадъци, нормативната уредба прокламира, че такса във връзка с такава услуга няма да се дължи единствено, ако на територията на общината няма изградени депа за отпадъци, което в настоящият случай не е така, тъй като са налице множество доказателства, в това число Решение по оценка на въздействието върху околната среда № 16-5/2000 година, Разрешение за ползване № СТ-05-2612 от 29.12.2015 година, относно разрешение за ползване на строеж „регионално депо за неопасни отпадъци – [населено място],с обща площ от 140 дка, в землището на [населено място], община Перник, местност „***“ и „***“, а така също и Договор № 8 от 19.01.2021 година за възлагане на обществена поръчка с предмет „Експлоатация и стопанисване на Регионална система за управление на отпадъци в регион Перник за общините Перник, Брезник, Земен, Ковачевци, Р. и Трън, включваща Клетка № 1 и Клетка № 2 (нова) на Депо за неопасни отпадъци, инсталация за предварително сепариране на отпадъци и инсталация за компостиране“. С цел доказване изпълнението на поръчката по този договор от страна на ответника бяха представени писмени доказателства, в това число месечни справки, констативни протоколи, кантарни бележки. Въз основа на всичко това следва да се посочи, че тази услуга е била реализирана от страна на община Перник, тъй като съществуват надлежни доказателства във връзка с нейното изпълнение, предвид което и във връзка с нея следва да се дължи заплащане на съответния размер такса от страна на данъчнозадълженото лице.

Определянето на размера на таксите за битови отпадъци за процесната 2023 година следва да бъде съобразено с изискванията, посочени в Наредба №2 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Перник и Решение № 374 от 18.12.2020 година на Общински съвет Перник. С цитираното решение Общински съвет Перник е приел основата за определяне на такси за битови отпадъци и промилите за съответните услуги, като е посочил, че за нежилищни имоти на предприятията и нежилищни имоти на гражданите таксата да битови отпадъци се определя в промили върху по – високата между отчетната им стойност и данъчната оценка, както следва: 1) за сметосъбиране и сметоизвозване – 2,5 промила; 2) за обезвреждане на битови отпадъци в депа – 3,2 промила; 3) за чистотата на териториите за обществено ползване – 0,8 промила.

Отчитайки обстоятелството, че по отношение на процесните имоти размерът на таксата са битови отпадъци следва да се формира от посочените в предходния абзац три компонента, и предвид определената в хода на настоящото съдебно производство данъчна основа за всеки един от имотите, съдът установи, че за данъчен период 2023 година досежно за [ПИ], област Перник, община Перник, [населено място], [жк], [улица], вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП за друг вид производствен, складов обект, площ 9991 кв.м., стар номер 8681, [жк], парцел 4 правилно е бил определен размерът на дължимата такса, а именно 42,63 лева и лихвите за просрочие, които са в размер на 5,93 лева. Не така обаче стои въпросът при определяне размерът на дължимите такси за битови отпадъци по отношение на [ПИ], област Перник, община Перник, [населено място], [жк], [улица], вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП за друг вид производствен, складов обект, площ 9991 кв.м., стар номер 8681, [жк], парцел 4, тъй като при безспорно установен друг размер на данъчната оценка, то следва да бъде определен и нов размер на дължимите такси за битови отпадъци, а именно в размер на общо 2 583,23 лева, в това число главница в размер на 2 268,04 лева и лихви в размер на 315,19 лева. Ето защо и в тази част, издаденият от страна на административния орган акт за установяване на задължения, следва да бъде изменен.

Предвид изложеното обжалваният АУЗД следва да бъде изменен в частта относно определените размери за ДНИ и ТБО за 2023 година относно [ПИ], област Перник, община Перник, [населено място], [жк], [улица], вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП за друг вид производствен, складов обект, площ 9991 кв.м., стар номер 8681, [жк], парцел 4, като за данък върху недвижимите имоти от сума в размер на 1 980,88 лева се определи задължение в размер на 1 208,63 лева, а за ТБО от сума в размер на 4 127,58 лева се определи задължения в размер на 2 583,23 лева.

Относно разноските:

При този изход на делото претенциите на страните за присъждане на разноски са частично основателни, съобразно уважената, респективно отхвърлената част от жалбата. За жалбоподателя – при направени разноски в общ размер на 4 800 /четири хиляди и осемстотин/ лева, в това число за заплатена такса за образуване на административно дело в размер на 50 /петдесет/ лева, заплатен депозит за вещо лице в размер на 500 /петстотин/ лева и адвокатско възнаграждение в размер на 4 250,00 лева и уважена част от жалбата в размер на 2 316,59 /две хиляди триста и шестнадесет лева и петдесет и девет стотинки/ при материален интерес от 6 181,29 / шест хиляди сто осемдесет и един лева и двадесет и девет стотинки/ се следват разноски в размер на 1 798,92 /хиляда седемстотин деветдесет и осем лева и деветдесет и две стотинки/. За ответната страна при претендирани направени разноски в размер на 300 /триста/ лева и отхвърлена част от жалбата в размер на 3 864,70 /три хиляди осемстотин шестдесет и четири лева и седемдесет стотинки/ се следват разноски в размер на 187,57 /сто осемдесет и седем лева и петдесет и седем стотинки/.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И :

 

ИЗМЕНЯ Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 24-2494-1 от 03.09.2024 година, издаден от Г. Д. Й. – главен експерт РП, потвърден с Решение № 24/ММО-4447-1 от 07.11.2024 година на директора на дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Перник, в частта относно определените размери за ДНИ и ТБО за 2023 година относно [ПИ], област Перник, община Перник, [населено място], [жк], [улица], вид собственост: частна, вид територия: урбанизирана, НТП за друг вид производствен, складов обект, площ 9991 кв.м., стар номер 8681, [жк], парцел 4, като за данък върху недвижимите имоти от сума в размер на 1 980,88 лева /хиляда деветстотин и осемдесет лева и осемдесет и осем стотинки/ се определя задължение в размер на 1 208,63 лева /хиляда двеста и осем лева и шестдесет и три стотинки/, в това число главница в размер на 1 061, 21 /хиляда шестдесет и един лева и двадесет и една стотинки/ и лихви в размер на 147,42 /сто четиридесет и седем лева и четиридесет и две стотинки/, а за ТБО от сума в размер на 4 127,58 лева /четири хиляди сто двадесет и седем лева и петдесет и осем стотинки/ се определя задължение в размер на 2 583,23 /две хиляди петстотин осемдесет и три лева и двадесет и три стотинки/, в това число главница в размер на 2 268,04 /две хиляди двеста шестдесет и осем лева и четири стотинки/ и лихви в размер на 315,19 /триста и петнадесет лева и деветнадесет стотинки/.

ОСЪЖДА Община Перник да заплати на „***“ ЕООД, с ЕИК: ***, с адрес за кореспонденция [населено място], район „***“, [улица], ет. 3, ап. 5, представлявано от управителя П. И. съдебни разноски в размер на 1 798,92 /хиляда седемстотин деветдесет и осем лева и деветдесет и две стотинки/.

ОСЪЖДА „***“ ЕООД, с ЕИК: ***, с адрес за кореспонденция [населено място], район „***“, [улица], ет. 3, ап. 5, представлявано от управителя П. И. да заплати в полза на Община Перник съдебни разноски в размер на 187,57 /сто осемдесет и седем лева и петдесет и седем стотинки/.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

Съдия: