Решение по дело №219/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 февруари 2022 г. (в сила от 28 февруари 2022 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20217190700219
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е   

№ 24

 

Гр. Разград, 28 февруари 2022 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито заседание на петнадесети февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛА РОБЕВА

                                  ЧЛЕНОВЕ:    ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                                                                 МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА и в присъствието на прокурора ТИХОМИР ТОДОРОВ  разгледа докладваното от съдия ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА касационно дело № 219 по описа за 2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във вр. чл.63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба против Решение № 55/ 11.11.2021г., постановено по АНД № 147/ 2021г. по описа на Районен съд – Кубрат, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 38-0001436/28.05.2021 г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ (РД „АА“) - Русе, с което на основание чл. 178а, ал. 7, т. 3 от ЗДвП на И. П. И. от гр. К., обл. Р., е наложена глоба в размер на 1 500.00 лева за извършено нарушение по чл. 44, ал. 1, т. 3, б. „а“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства (Наредба № Н-32).

Недоволен от решението е останал наказващият орган. В жалбата си сочи, че то е неправилно, постановено при нарушение на процесуалните правила и норми и в противоречие с материалния закон, поради което моли съда да го отмени, ведно с произтичащите от това законни последици.

Ответникът по касационната жалба е депозирал писмено становище, в което заявява, че тя е неоснователна и недоказана и моли съда да остави в сила решението на районния съд.

Прокурорът заключава, че жалбата е неоснователна и предлага на съда да остави в сила решението на районния съд, като правилно и законосъобразно.

Разградският административен съд след като прецени направените  оплаквания, анализира събраните по делото доказателства и извърши служебна проверка на обжалваното решение на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, констатира следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок от надлежна страна срещу съдебен акт, който подлежи на инстанционен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни изводи:

Събраните в хода на производството доказателства сочат, че със Заповед № РД-12-736/14.04.2021 г.  на Директора на РД „АА“ е  възложено на 19.04.2021г. да се извърши комплексна проверка на пункт за технически прегледи в гр. Кубрат, стопанисван от "Пешеви“ ООД. При преглед на записите от автоматизираната информационна система е констатирано, че на 07.04.2021г. И. П. И. като технически специалист, при извършване на технически преглед на лек автомобил „Опел Зафира“ с per. № ********, отбелязал в Протокол № 25136313 в позиция 1.4 - полезно действие и ефективност на спирачката за паркиране - „да“, въпреки че измерването не е извършено съгласно методиката и Наредба № Н-32/2011г., а именно- при извършване на измерването на полезното действие и ефективността на спирачката за паркиране се подпомага чрез натискане на крачния педал, видно от светване на стоп светлините на автомобила. Прието е, че с тези действия той е извършил нарушение по чл. 44, ал. 1 , т. 3, б. „ а“ от Наредба № Н-32 и срещу него е съставен АУАН  № 288823/ 19.04.2021г. Въз основа на съставения АУАН, при идентично фактическо описание и правна квалификация на вмененото нарушение с процесното НП на основание чл. 178а, ал. 7, т. 3 от ЗДвП на И.П.И. е наложена глоба в размер на 1 500 лв. С решението си Кубратският районен съд е отменил НП, като в мотивите си е приел, че то е постановено при допуснато процесуално нарушение и в противоречие с материалния закон. Изложените от него съображения напълно се споделят и от настоящата инстанция.

Както в АУАН, така и в НП не са посочени достатъчно ясно, пълно и коректно законовите разпоредби, които са нарушени.

Посочената разпоредба чл. 44, ал. 1, т. 3, б. „а“ от Наредба № Н-32 въвежда общото задължение на техническия специалист да извършва периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство (ППС), при спазване на изискванията, определени в тази наредба. Разпоредбата е обща, бланкетна и препращаща. Приложената санкционната норма на чл. 178а, ал. 7, т. 3 от ЗДвП също препраща към подзаконовия нормативен акт. Според нея технически специалист, който не провери изправността на оборудването, частите, агрегатите, уредбите, механизмите, елементите и характеристиките на пътните превозни средства които подлежат на преглед за проверка на техническата изправност, по методите, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1 от ЗДвП (Наредба № Н-32), се наказва с глоба в размер 1 500 лв.

Съгласно императивното изискване на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН в  НП следва да се посочат и законните разпоредби, които са нарушени.  Когато те са бланкетни, е необходимо в НП да се посочат и  съответните правни норми от същия или друг нормативен акт, които уреждат нарушеното позитивно правило за поведение. В случая това изискване не е изпълнено.

Съгласно чл. 31, ал. 1 от Наредба № Н-32 периодичните прегледи на ППС обхващат комплектността и изправността на агрегатите, уредбите и механизмите, които имат връзка с безопасността на движението, отделянето на отработилите газове, нивото на шума и изправността на шумозаглушителните им устройства и се извършват при спазване на Методиката за извършване на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства  (Приложение № 5 към Наредба № Н-32). Следователно с Методиката са посочени подлежащите на проверка системи, уредби и механизми на превозните средства. В нея са описани и препоръчителните методи за тяхната проверка,  както и критериите, които трябва да бъдат използвани, за да се определи дали техническото състояние на превозното средство е приемливо.

С оглед на това в случаите, когато се ангажира административна отговорност за нарушение на технически специалист, свързано с начина на проверка за техническа изправност на ППС, в АУАН и НП следва да се посочи  съответната нарушена разпоредба от Методиката, защото само в нея се съдържат конкретните правила за поведение, които той следва да изпълнява.

Съдът споделя и изводите, че описаното деяние неправилно е квалифицирано като нарушение по чл. 44, ал. 1, т. 3, б. „а“ от Наредба № Н-32. Както вече беше посочено тази норма е обща. Във връзка с проверките за изправност на спирачната система има специална норма. Съгласно чл. 44, ал. 1, т. 1, б. „б“ от Наредба № Н-32 при извършването на периодичните прегледи на ППС техническият специалист, участващ в комисията, извършва проверка на техническата изправност на ППС съгласно методиката по чл. 31, ал. 1 и при спазване на технологичната карта по чл. 18, ал. 1, т. 4, като извършва необходимите проверки и измервания на спирачна уредба и състоянието на отработилите газове; разпечатва резултатите от измерванията, вписва върху тях заключение за съответствието с нормативните изисквания, подписва се и ги подпечатва със своя индивидуален печат.

В мотивите към Тълкувателно решение №8/16.09.2021г., постановено по т. д. №1/2020г. Върховният административен съд изрично се позовава на практиката на ЕСПЧ, съгласно която Конвенцията изисква обвиненият да бъде информиран подробно не само за действията, за които се твърди, че е извършил, т. е. за фактите, на които се основават обвиненията, но и за правната квалификация, която им се дава. Според утвърдената практика на ЕСПЧ за правото на защита и справедлив съдебен процес информирането на обвиненото лице  за правната квалификация на деянията е също толкова важно, колкото и информирането за фактическата обстановка на обвинението.

По принцип съдебният контрол е контрол за законосъобразност на атакуваното НП и при него е недопустимо да се отстраняват допуснатите нарушения и да се излагат доводи, с които се тълкува,  допълва или поправя волята на наказващия орган. Ето защо липсва възможност едва с  решението си съдът да предявява на наказаното лице факти и обстоятелства, надхвърлящи или излизащи извън предмета на "административното обвинение", по които то не се е защитавало до момента, както и да посочва коректно съответните разпоредби, които са нарушени.

Въз основа на така изложените съображения съдът намира, че обжалваното решение е валидно, обосновано и правилно, поради което следва да се остави в сила.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 55/11.11.2021г., постановено по АНД № 147/ 2021г. по описа на Районен съд – Кубрат.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

            ЧЛЕНОВЕ:1./п/

                                2./п/