Решение по дело №116/2020 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 260019
Дата: 2 март 2021 г. (в сила от 28 юни 2021 г.)
Съдия: Галин Христов Георгиев
Дело: 20203210200116
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2020 г.

Съдържание на акта

 

     Р Е Ш Е Н И Е

                №…..

                                                        ГР.БАЛЧИК,02.03.2021  г.

 

                                        В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав, в публично съдебно заседание на девети февруари през две хиляди и двадесет и първа година,   в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ  :ГАЛИН ГЕОРГИЕВ

                                                      СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :1.

                                                                                                         2.

при секретаря: РАДОСТИНА СТОИЛОВА

и в присъствието на прокурора:.БЕЗ

като разгледа докладваното от Председателя  АНХД116  по описа за..2020 год.на БРС,  за да се произнесе взе предвид следното:................................................…

 

Производството е образувано по предявена жалба от Б.П.Б.,ЕГН**********,***,чрез адвокат Й.А. *** офис1,срещу Електронен Фиш за налагане на Глоба Серия К №2898725 на ОД на МВР-Добрич,с правно основание в разпоредбата на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Жалбата е постъпила ведно със административна преписка в Районен съд-Балчик ,с вх.№1340 на 13.05.2020г.чрез Административно –наказващия орган.

Б. твърди в жалбата си,че обжалвания електронен фиш е необоснован,незаконосъобразен.Твърди,че не е спазен срока за издаване на електронния фиш и по този начин е допуснато съществено процесуално нарушение.Моли съда да отмени изцяло електронния фиш,като незаконосъобразен.

 Редовно призован,жалбоподателят не се явява в с.з.лично или чрез представител.

От името на своя подзащитен,адвокат А. представя писмени становища,изразява становище по същество,като поддържа жалбата и моли същата да бъде уважена,като процесният електронен фиш,бъде отменен.Претендира направени деловодни разноски,в размер на 360 лева.

Представя писменни доказателства-договор за правна помощ,за направени деловодни разноски ,под формата на адвокатско възнаграждение,в размер на 360 лева.

Възиваемата страна,редовно призована не се представлява в с.з.В изрично писмено становище  получено в БРС с Рег.№261764 от 18.12.2020год.възиваемата страна изразява становище,да бъде отхвърлена жалбата,като неоснователна и недоказана,като бъде потвърден процесният електронен  фиш.със същото писмено становище се прави възражение за прекомерност на претендираните деловодни разноски.

Събрани и приети са писмени доказателства,представени с административната преписка.

Съдът след преценка на събраните писмени и гласни доказателства,прие за установена следната фактическа обстановка :

Жалбоподателят е водач на МПС.

На 27.05.2018г. лек автомобил марка „М. 2,0”с Рег.№***,се движил по Главен път I-9,до км.64+800,до кръстовището за с.Стражица,Балчишка община,Добричка област.

На 27.05.2018г.,в 15,44ч.,автомобилът,бил засечен с техническо средство- Мобилна система TFR 1M,с №558(клип 13637).

 Мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M е монтирана на  специализиран полицейски автомобил,ползван от ОД на МВР-Добрич.

В процесният електронен фиш е прието,че автомобилът бил управляван в нарушение на разпоредбата на чл.21 ал.2 от ЗДвП с установена скорост от 99км/ч.,при ограничение на скоростта с пътен знак,в размер на 60 км/ч.,като превишената стойност е в размер на 21 км/ч.

В момента на констатиране на административното нарушение,жалбоподателят не бил спрян от контролния полицейски орган.В последствие,служителят,който работел с мобилната система за видеоконтрол копирал от системата,заснетия клип№13637 и започнал процедура по установяване на водача,управлявал автомобила на процесната дата,час и място.

От справката за собственост е установено,че автомобилът е собственост на  К. П. Й. от гр.Варна.Срещу него е издаден Електронен фиш серия К №2251667.На 12.07.2019год.,след получаването на електронния фиш,К. Й.,на основание чл.189 ал.5 от ЗДвП,подава писмена декларация,като сочи данни на лицето ,което според него е извършило административното нарушение,управлявайки процесният автомобил.К. Й. посочва ,че именно жалбоподателя Б.Б. е управлявал автомобила.

На основание чл.189 ал.5 от ЗДвП,първоначално издадения електронен фиш е анулиран и е издаден нов такъв,а именно процесният ЕФ серия К №2898725 срещу жаалбоподателя Б.Б..

            Видно от справката по образец за водач и неговите нарушения по ЗДвП,процесният електронен фиш е издаден на 24.07.2019 год.т.е.12 дни след подаването на декларацията от страна на К. Й..

 Било прието,че жалбоподателят Б.Б. е допуснал административно нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП,поради което е издаден електронен фиш Серия К №2898725, с който на Б. е наложено административно наказание Глоба в размер на 100 лева.

           Гореизложената фактическа обстановка се установява по събраните по делото доказателства.

           При така установената фактическа обстановка,въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление,по отношение на законосъобразността,обосноваността и правилността му,съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата :

Независимо от направените опити да се съберат доказателства относно установяване датата на връчване на електронния фиш,такива доказателства не се събраха в хода на съдебното производство.

Видно от жалбата ,тая е подадена с Рег.№357000-2814 на 21.04.2020 год.в деловодството на възиваемата страна.

При липса на категорични доказателства,относно датата на връчване на електронния фиш,съдът приема,че следва да се приложи правилото,че всяко съмнение относно конкретна дата ,следва да се тълкува в полза на жалбоподателя.

В предвид това,и с оглед липсата на оспорване на срока за обжалване от страна на възивамата страна,съдът приема,че срокът за обжалване на електронния фиш  е спазен и жалбата е надлежно подадена именно в този законоустановен четиринадесет дневен срок от съобщението.

С оглед на това жалбата е процесуално допустима.

           Относно материално-правната и процесуална законосъобразност и обоснованост на обжалваното наказателно постановление.

Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен фиш" когато не е предвидено наказание лишаване от права и отнемане на контролни точки,като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията.

Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП в редакцията му с ДВ бр.54/2017г.в сила от 05.07.2017г.При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

 

 

 

 

Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т.е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор. В процеса по издаването на ел. фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на административно-наказателното производство.

 

 

 

 

С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта.

В разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП  беше добавен терминът "автоматизирано" техническо средство, а съгласно & 6 т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП- "Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закон за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.

 

 

 

 

В мотивите към проекта на закона за изменение и допълнение на ЗДвП се посочва, че една от причините за въведените изменения е именно Тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на Върховния административен съд, с което реализирането на административно-наказателната отговорност за нарушения на Закона за движение по пътищата,чрез издаване на електронен фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите. Посочва се, че използването на мобилни технически средства е автоматизиран процес, при който единствената намеса на контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на автоматизираното техническо средство.

Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните средства способ.

Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни, са преминали метрологична проверка,съгласно Закона за измерванията, в това число и софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при стриктно спазване на нормативните предписания.

При въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган - Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал, което е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка.

Принципът на действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ: измерване на скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера,визуализираща измерването, респективно превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата вида системи е от централизирана информационна система.

 

 

 

 

 

 

 

 

В съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, АНО е изпратил на съда цялата преписка с информация за участъка от пътя, на който се извършва контрол на скоростта с автоматизирано техническо средство, с описание на мястото и географските координати,разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни относно одобрения тип средство за измерване ,а именно Мобилната система за видеоконтрол за нарушения на правилата за движение тип TFR1-М -558 и за радарен скоростомер тип „Трафик Радар” TR4D. Писмени доказателства относно всички тези обстоятелства се съдържат в кориците на делото.

 

 

 

 

В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол "TFR1-M-558 надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък.

Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за видеоконтрол няма това качество.

Съгласно разпоредбата на чл.188 от ЗДвП Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство,а когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.С декларацията по чл.189 ал.5 от ЗДвП,Й.именно посочва като водач на МПС,жалбоподателя.

В конкретния казус е установено,че имено жалбоподателя, е управлявал лекия автомобил марка М. 2.0 с Рег.***.

 

 

 

 

 

 

 

 

Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и конкретно наказание за това нарушение.

Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с извършеното нарушение, а именно: за самоличността на служителя, наложил глобата; за самоличността на нарушителя; за мястото и времето на нарушението; за моторното превозно средство, с което е извършено нарушението; за нарушените разпоредби, за размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане.

При санкциониране с електронен фиш  нарушението следва да е установено и заснето с АТСС в отсъствие на контролен орган и на нарушител.

Процесният електронен фиш е съобразен като съдържание,форма и реквизити с изискванията на закона.Не е налице твърдяното съществено процесуално нарушение от страна на жалбоподателя.В административната преписка са представени пълни и взаимно допълващи се доказателства,установяващи по безспорен начин виновното допускане на административното нарушение по чл.21 ал.2 от ЗДвП от страна на Б..Изискванията на закона за формата и съдържанието на електронния фиш,не включват детайлно описване на всички доказателства,въз основа на които той се издава.

С промяната в чл.189,ал.1 от ЗДвП в бр.54 на ДВ от 2017г. изрично е посочено,че ЕФ се издава в случаите когато не е предвидено наказание лишаване от права,като самото нарушението се доказва с факта на заснемането.Заснемането на автомобила, е станало на 12.05.2018г. видно както от клип №13637 така и от самия ЕФ,с посочване датата на нарушението .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Според чл.21 ал.2 от ЗДвП, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак.

В настоящия случай ,нарушението е констатирано в извън населено място,по Главен път I-9,до кръстовището за с.Стражица,общ.Балчик,като ограничение с пътен знак ,в участъка  е имало,като същото е установено с пътен знак и то е ограничение за движение на МПС със скорост до 60км/ч.

 

 

 

 

Санкционната норма на  чл.182 ал.2,т.3 от ЗДвП,предвижда, че водач, който превиши разрешената максимална скорост извън населено място -за превишаване от 21 до 30 км/ч - с глоба 100 лв.

Спорът по настоящото делото се свежда до това дали в случая имаме допуснато описаното в ЕФ административно нарушение и дали са допуснати съществени процесуални нарушение при издаването на електронния фиш.

Горецитираната правна норма,тази по чл.189,ал.4 от ЗДвП,както бе посочено и по-горе е въведено дефинираното понятие „АТСС”,ясно е проведено разграничението,че тези уреди за контрол,които установяват и автоматично заснемат нарушения,могат да бъдат както стационарни,така и мобилни,така както бе посочено и по- горе.Използваният от законодателя критерий в този случай е дали нарушението се установява в присъствие или отсъствие на контролен орган,като в разпоредбата на чл.189,ал.4 от ЗДвП изрично е посочено че когато при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.От анализа на посочената разпоредба следва извода,че административно наказателна отговорност може да бъде осъществена посредством издаването на електронен фиш както в случаите когато АТСС е мобилно,така и когато е стационарно,по аргумент и на чл.3 от Наредба №8121з-523/12.05.2015г. за условията и реда за ползване на АТСС и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,където е регламентирана процедурата,регулираща действията на контролните органи при използване както на стационарни,така и на мобилни технически средства  .Според посочената разпоредба на чл.3 от Наредба изрично е посочено,че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение  по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на Автоматизирана информационна система.

Тук вече следва да се посочи ,че ЗДвП бе доразвит и изрично вече е посочено,че издаването на ЕФ е тогава необходим ,когато за съответното нарушение не е предвидено на първо място лишаване от право да се управлява МПС и на второ не е предвидено да бъдат отнети контролни точки на водача.

От казаното до тук ,следва извода,че по отношение на констатираното нарушение на разпоредбата на чл.182,ал.2,т.3 във вр.с чл.21,ал.2 от ЗДвП е предвидено единствено административно нарушение Глоба ,поради което в този смисъл съдът преценява ,че правилно наказващият орган е издал не НП ,а електронен фиш.

При анализа на събраните доказателства,съдът прецени,че при издаването на обжалвания процесен Електронен фиш не са допуснати съществени процесуални нарушение,водещи до отмяната му.   

Според съда не е нарушен срокът за издаване на електронния фиш, пи смисъла на чл.34 от ЗАНН.

Тази разпоредба предвижда да се състави АУАН,(в конкретния казус ЕФ) в тримесечен срок от откриване на нарушителя.Жалбоподателят е установен,след подаване на декларацията от К. Й. на 12.07.2019год.,а видно от събраните доказателства-справка по образец за нарушения на водач по ЗДвП,процесният електронен фиш е издаден на 24.07.2019год.т.е. в рамките на законовия тримесечен срок.

Процесният електронен фиш е издаден в съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.4,във вр.с чл.188,ал.1 от ЗДвП.Както съдът посочи,спазени са били разпоредбите на ЗДвП и правилно Б.П.Б.,в качеството му на ,управляващ автомобила,към момента на допускане на административното нарушение, е бил санкциониран с издаване на ЕФ,в който е посочено наложеното наказание.

Наказанието е съобразено с разпоредбата на чл.182,ал.2,т.3 от ЗДвП,размера е определен правилно в съответствие с наказуемата скорост,поради което съдът счита,че ЕФ е законосъобразен и следва да бъде потвърден изцяло.

По отношение на направеното искане за заплащане на деловодни разноски в размер на 360 лева,направено от жалбоподателя,чрез неговия процесуален представител,съдът счита,че същото ,с оглед на потвърждаването на електронния фиш,не следва да бъде присъждано,като съдът не дължи произнасяне.

Водим от гореизложеното,съдът,

          

 

                                               Р     Е     Ш     И     :

 

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло Електронен фиш за налагане на Глоба,серия К №2898725 на ОД на МВР-Добрич,с който за констатирано на 27.05.2018г.,в 15,44ч. по Главен Път I-9,до км.64+800,до кръстовището за с.Стражица,Балчишка община,Добричка област,при управление на лек автомобил марка М. 2.0,с Рег.№***,административно нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП,на Б.П.Б. ЕГН**********,***,е наложено административно наказание Глоба в размер на 100лв.(сто лева),като законосъобразен.  

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Добрич в четиринадесет дневен срок от съобщението му до страните.

 

 

 

                                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ :