Решение по дело №420/2020 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 167
Дата: 23 юни 2020 г. (в сила от 27 ноември 2020 г.)
Съдия: Валентин Костадинов Спасов
Дело: 20205140200420
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

23.06.2020

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийският районен

Съд                     

 

състав

На

18 юни

                                      Година

2020

В публично заседание и следния състав:

                                                 Председател

Валентин Спасов

Секретар

Диана Георгиева

 

разгледа докладваното от

Съдията

 

АН

дело номер

420

по описа за

2020

година

 

Производството е образувано по жалба на „ДМС-2018” ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Д.М.С., ЕГН:**********, против Наказателно постановление № К-НП- 225 от 04.11.2019г., издадено от Директор на Областна дирекция по безопасност на храните-  Кърджали, с което на основание чл. 41 ал.2 от Закона за храните, е наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лева, за нарушение на чл. 9 ал.1 от Закона за храните /ЗХ/.

В жалбата се сочи, че атакуваното НП било неправилно и незаконосъобразно с оглед противоречието му с материалния закон и допуснатите нарушения на процесуалните правила, поради което моли съда да го отмени.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.

Административно наказващият орган- директора на Областна дирекция по безопасност на храните-  Кърджали, се представлява от ю.к. К., който оспорва основателността на жалбата и счита атакуваното НП за правилно и законосъобразно.

 Съдът, като изслуша показанията на свидетелите и обсъди приетите по делото писмени доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, подадена от легитимирана страна в законоустановеният за това срок. Разгледана по същество същата е допустима, но неоснователна.

Въз основа на събраният доказателствен материал съдът установи следната фактическа обстановка:

На 23.10.2019 г., в магазин за хранителни стоки находящ се в с. Дъждино, общ. Кърджали, собственост на фирма «ДМС -2018» ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявана от управителя Д.М.С., била извършена планова проверка от д-р Д.- гл. инспектор в отдел „Контрол хрени”, и свидетеля д-р Р., в съответствие с план за официален контрол, при която били установени храни без етикет на български език, а именно:

едър булгур «Cevik»- 2 бр.х 1 кг.-L02080419; срок на годност до 11.04.2021г.; среден булгур «saban»- 1 кг.- L00026; срок на годност до 06.04.2021 г.; макарони «boncuk»- 1 бр.х 500 .-L8120TA; срок на годност до 14.12.2020 г.м макарони «sedano»-ulker- 1 бр.х 500.-LB242AA.; доматен сок «yurdum»- 1 бр.х 850 .-L KNF-45; най-добър до 02.2022 г., с което приели, че е нарушен чл.9(1) от Закона за храните, за което нарушение съставили в присъствието на управителя АУАН № КХ-Ю-090007/23.10.2019г.,  предявен и връчен лично на управителя, който го подписал без възражение.

В законоустановения срок по чл. 44, ал.1 от ЗАНН, писмени възражения против Акт за установяване на административно нарушение не били направени.

Въз основа на акта било издадено процесното НП, в което АНО, при идентична фактическа обстановка, издал атакуваното постановление, в което при правилно вписване на ЕИК и адрес на управление на дружеството е изписал грешно наименованието му-«ДМС -2018» ЕООД. Описано е още, че не са налице предпоставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на маловажност по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Изложените в акта за административно нарушение фактически констатации се потвърждават при разпита на актосъставителя д-р Р. Д. и свидетеля по акта д-р Б.Р.. Двамата свидетели са категорични, че при извършената проверка в процесният обект се установило, че в магазина се предлагат стоки без етикети на български език. Показанията на двамата свидетели кореспондират с  приложените към административно-наказателната преписка и приети по делото писмени доказателства, които са безпротиворечиви, относно подлежащите на доказване факти и установяват по несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователни и логични.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е депозирана от надлежно лице, в установения от закона 7-дневен срок от връчването на НП, поради което е допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна, по следните съображения:

Атакуваното НП е издадено в съответствие с императивно установената за това процедура и от компетентен орган. Както в акта, така и в НП е отразено, че административно-наказателното производство е започнало със съставяне на акт за установяване на административно нарушение. В АУАН и НП подробно, точно и ясно са посочени всички индивидуализиращи нарушителя елементи, съгласно Търговския закон - име и фирма на търговеца, неговото седалище и адрес на управление, ЕИК и представляващото го физическо лице. Наличието на тези елементи са достатъчни, за да се приемат за спазени строго формалните изискването на чл. 42, ал. 1, т. 6 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗАНН, като се съобрази, че в казуса се касае за констатирано административно нарушение, осъществено от търговско дружество. В конкретния случай АУАН е съставен от д-р Р. Д. на длъжност гл. инспектор в отдел "Контрол на храните" към ОДБХ – Кърджали, който се явява материално компетентен за това орган и дава пълно описание на нарушението и обстоятелствата, при които същото е извършено. В тази насока са и показанията на свидетеля Р., който е участвал при извършване на проверката и констатиране на нарушението, както и при съставянето на акта за установяване на административно нарушение. Действително, в НП е сгрешено наименованието на фирмата, но посочените правилно ЕИК, седалище и адрес на управление, както и трите имена на управителя, които са съществени индивидуализиращи белези на ЮЛ, не опорочават акт в степен, водещ до неговата отмяна на това основание, според настоящия състав. Чрез изпълнение на изискванията на чл. 42 от ЗАНН органът издал АУАН постига пълна индивидуализация на нарушението и нарушителя, без да ограничава правото на защита на дружеството-жалбоподател. Издадения в съответствие с процесуалните норми акт е редовен и като такъв се явява правно основание за издаване на НП. Съдът счита, че не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на административно-наказателната отговорност на дружеството-жалбоподател не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството и обуславят отмяна на обжалвания санкционен акт, поради което неоснователни се явяват възраженията на защитата в тази насока, въпреки допуснатата техническа грешка относно датата на издаване на АУАН.

Съгласно разпоредбата на  чл. 9, ал. 1 от ЗХ, търговците на храни са длъжни да предлагат на потребителите в страната храни, етикетирани на български език, като се допуска данните на етикетите освен на български език да бъдат обявени и на други езици. По безспорен и категоричен начин се установи, че на посочената в акта за нарушение дата и място проверяващите служители са установили в търговския обект на дружеството-жалбоподател, а именно магазин за търговия с храни, хранителни стоки, които не са етикетирани на български език. Тези обстоятелства се установяват по несъмнен начин от показанията на всичките разпитани по делото свидетели от една страна, а от друга- не се  оспорват от жалбоподателя нито в жалбата, нито в писмената молба. Безусловно тези констатации правилно са квалифицирани от административнонаказващият орган, като административно нарушение на  чл. 9, ал. 1 от Закона за храните.  "Търговец на храни" е всяко физическо или юридическо лице, което се занимава с търговия с храни по смисъла на т. 60, а по смисъла на тази точка "търговия" е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри на храни. Несъмнено в случая жалбоподателят е юридическо лице, което е осъществявало приемане и съхранение с цел продажба на храни без етикет на български език, съобразно горепосочените легални дефиниции, е търговец на храни, който е нарушил нормата на  чл. 9, ал. 1 от ЗХ. По изложените съображения, съдът приема процесното административно нарушение за осъществено от обективна страна от дружеството- жалбодател.

След като правилно е квалифицирал административното нарушение, административнонаказващият орган правилно и законосъобразно е ангажирал административната отговорност на дружеството на основание чл. 41, ал. 2 от Закона за храните, като е наложил на дружеството-жалбоподател имуществена санкция в минималния установен от закона размер от 500 лева. Предвид естеството на разглежданото административно нарушение, както и това, че са изложени за продажба хранителни продукти без етикет на български език, разглежданото административно нарушение се отличава със завишена степен на обществена опасност, тъй като създава опасност и риск за здравето на хората. Именно това обстоятелство води до невъзможност разглежданото деяние да бъде квалифицирано, като маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, в каквато насока направеното възражение следва да бъде отхвърлено като неоснователно.

Предвид гореизложеното съдът намира обжалваното наказателно постановление за правилно и законосъобразно, което като правна последица обуславя неговото потвърждаване.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1, предл. 1 от ЗАНН, съдът

                                            Р   Е   Ш   И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № К-НП-225 от 04.11.2019г., издадено от Директор на Областна дирекция по безопасност на храните-  Кърджали, с което на „ДМС-2018” ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК ***, представлявано от управителя Д.М.С., ЕГН:**********, на основание чл. 41 ал.2 от Закона за храните, му е наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лева, за нарушение на чл. 9 ал.1 от Закона за храните

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд Кърджали.

 

 

 

                                                          Районен съдия: