Решение по дело №12803/2018 на Софийски градски съд

Номер на акта: 3655
Дата: 20 май 2019 г. (в сила от 20 май 2019 г.)
Съдия: Анета Илчева Илчева
Дело: 20181100512803
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 3 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. София, 20.05.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Софийски градски съд, Гражданско отделение, ІІ-Г въззивен състав, в публично заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ДИМИТРОВА

          ЧЛЕНОВЕ: СОНЯ НАЙДЕНОВА

        АНЕТА ИЛЧЕВА

 

при участието на секретаря Алина Тодорова, разгледа докладваното от мл. съдия Анета Илчева в. гр. д. № 12803 по описа за 2018 г. по описа на СГС и взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 258 и сл. ГПК.  

С решение № 35994 от 25.06.2018 г., постановено по гр. д. № 32527/2016 г. по описа на СРС, 87 състав, са отхвърлени предявените от Р.Б.П. срещу М. на В.Р.кумулативно съединени осъдителни искове за заплащане на следните суми: сумата от общо 330 лева, представляваща възнаграждение за труд, положен през време на официални празници за периода 01.04.2013 г. – 30.06.2014 г. и на 06.09.2014 г.; сумата от 60 лева, представляваща мораторна лихва за периода 01.07.2013 г. – 20.05.2016 г.; сумата от 196 лева, представляваща възнаграждение за положен нощен труд за периода 01.04.2013 г. – 30.06.2014 г.; сумата от 36 лева, представляваща мораторна лихва за периода 01.07.2013 г. – 20.05.2016 г.; сумата от 747 лева, представляваща възнаграждение за извънреден труд, получен вследствие на приравняването на нощен труд към дневен труд с коефициент 1,143; сумата от 136 лева, представляваща мораторна лихва за периода 01.07.2013 г. – 20.05.2016 г.

Подадена въззивна жалба от ищцата Р.Б.П. срещу решението в цялост, в която се излагат съображения за необоснованост и неправилност на крайния съдебен акт. Сочи се, че ЗМВР предвижда изплащането и на други възнаграждения, извън тези в чл. 202 ЗМВР, тъй като изброяването там не е лимитативно. Счита, че субсидиарно приложение намира ЗДСл относно изплащането на държавните служители на допълнително възнаграждение за нощен труд и работа през официалните празници, тъй като общият закон намира приложение и при липса на изрична разпоредба в ЗМВР, тъй като в противен случай ще е налице поставянето на въззивницата в по-неравностойно положение спрямо другите държавни служители. Намира, че Европейската социална харта и Международният пакт за икономически, социални и културни права изискват компенсиране на служителите за полагане на нощен труд и труд по време на официални празници. Претендира разноски.

В представени писмени бележки  ответникът М. на В.Р.оспорва като неоснователна жалбата и изтъква, че ищцата е работила на смени. Излага, че ЗМВР не препраща към ЗДСл и работата извън редовното работно време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд. Намира, че не следва да се заплаща за нощен труд и труд по време на официални празници, когато той се включва в редовната смяна. Намира, че ищцата не е полагала труд на официални празници през исковия период. Претендира юрисконсултско възнаграждение и за двете съдебни инстанции.

Съдът, като съобрази доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съгласно правилата на чл. 235, ал. 2 ГПК, намира за установено следното от фактическа и правна страна, във връзка с наведените във въззивната жалба пороци на оспорения съдебен акт и възраженията на насрещната страна:

Жалбата е подадена в срока по чл. 259, ал. 1 ГПК, поради което е допустима, но разгледана по същество е неоснователна.

Съгласно чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от релевираните въззивни основания в жалбата. Първоинстанционното решение е валидно и допустимо, не са допуснати нарушения на императивни материалноправни норми.

СРС, 87 състав, е бил сезиран с кумулативно съединени осъдителни искове с правно основание чл. 67, ал. 7, т. 1 ЗДСл, чл. 67, ал. 7, т. 3 ЗДСл и чл. 67, ал. 7, т. 2 ЗДСл.

По арг. от чл. 169 ЗМВР (отм.) следва да се приеме, че служителите на М.то са две категории - държавни служители и лица, работещи по трудово правоотношение. Статутът на държавните служители се урежда по ЗМВР, а този на работещите по трудово правоотношение - по същия закон и по реда на KT. ЗМВР, който е специален по отношение на ЗДСл, на който се позовава ищцовата страна при обосноваване на вземанията си, на първо място тъй като урежда отношенията на държавните служители, престиращи труд само в посоченото М. и на второ място поради обстоятелството, че със ЗИД на ЗМВР (ДВ, бр. 69/2008 г.) е приет §1а на ДР на ЗМВР, където е посочено, че за неуредените въпроси по глава XV, XVI, XVIII и XIX се прилагат съответно разпоредбите на ЗДСл. Налице е била изрична препратка за съответно приложение на общите разпоредби към неуредените въпроси от специалната материя и това е засягало включително въпросите за получаваните възнаграждения на държавните служители в системата на МВР. Последните са уредени в раздел VІ на Глава XV на ЗМВР, отм. със ЗИД на МВР (ДВ бр. 88/2010 г., в сила от 01.01.2011 г.). Безспорно е, че при наличието на нормативни актове с една и съща юридическа сила и обхват, специалният нормативен акт дерогира общия.

С оглед на заеманата от въззиваемата длъжност следва да се приеме, че същата работи като държавен служител в МВР. Ето защо правоотношенията между нея и нейния работодател, включително и за претендираните допълнителни възнаграждения за положен нощен, извънреден труд и труд по време на официални празници се уреждат от ЗМВР (отм.).

На основание чл. 202, ал. 1, т. 3 ЗМВР (отм.) на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за извънреден труд, като размерът, условията и редът за изплащане се определят с акт на министъра на вътрешните работи. Съгласно чл. 202, ал. 5 ЗМВР служителите на МВР получават и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на МС. Изричното уреждане в специален закон на видовете, размерите и условията, при които могат да бъдат изплащани допълнителни възнаграждения на служителите на МВР, които не са ангажирани по трудов договор, изключва, според настоящия съдебен състав, приложението на общия закон, по-конкретно на чл. 67, ал. 7, т. 1 и 3 ЗДСл, предвиждащи изплащането на допълнително възнаграждение за положен нощен труд и допълнително възнаграждение за труд, положен на официални празници.

На основание чл. 211, ал. 1 ЗМВР (отм.) нормалната продължителност на работното време на държавните служители в системата на МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 дневна работна седмица. Предвидено е изчисляването на работното им време като подневно, а за работещите на 8, 12 и 24 часови смени - сумарно на тримесечен период. Компенсирането на работата извън редовното работно време е уредено в чл. 211, ал. 5 ЗМВР (отм.), при което за отработените до 50 часа на отчетен период се заплаща възнаграждение за извънреден труд, а за отработено време над 50 часа компенсацията включва и допълнителен отпуск за служителите, работещи на смени, каквато е ищцата по делото. Редът за разпределението на работното време, за неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време се определят с акт на министъра на В.Р.- Инструкция № Із-2453 от 04.12.2012 г. (отм.) за реда за разпределяне на работното време на държавните служители в МВР, отчитането и компенсиране на работата извън установеното работно време. В съответствие с уреденото работните смени се организират в седмичен и месечен график, изготвен от началника на съответната структура или от служител, определен със заповед на ръководителя на съответната структура. В раздел ІV подробно е уреден редът за отчитане и заплащане на положения извънреден труд, а в раздел V и VІ е залегнал механизмът на полагане и отчитане на извънредния труд.

На основание  чл. 211, ал. 7 ЗМВР (отм.) редът за разпределянето на работното време, за неговото отчитане и за компенсиране работата на държавните служители извън редовното работно време се определя с инструкция на министъра на вътрешните работи. При изрична разпоредба в ЗМВР (отм.), то този закон следва да намери приложение по отношение на служебните правоотношения, а не ЗДСл, респ. Наредбата за структурата и организацията на работната заплата и Наредба за заплатите на служителите в държавната администрация. Съгласно вече отменения §1а от ДР на ЗМВР (ДВ, бр.69/2008 г., отм., бр. 88/2010 г., в сила от 1.01.2011 г.) за неуредените в глави XV, XVI, XVIII и XIX въпроси се прилагат разпоредбите на ЗДСл. В разпоредбите на чл. 202, ал. 1, вр. чл. 211, ал. 7 ЗМВР (отм.) е дадена изчерпателна регламентация на отчитането и компенсирането на положения от държавните служители към МВР извънреден труд, а именно съответната инструкция, издадена по изрична законова делегация. В този смисъл препращане към ЗДСл, респ. към горепосочените две наредби, не следва да се прави. От друга страна, както вече беше отбелязано, § 1а от ДР на ЗМВР е отменен, считано от 01.01.2011 г. и препращане към ЗДСл е недопустимо дори и за неуредени в ЗМВР (отм.) въпроси.

Мотивиран от изложеното и като взе предвид, че в ЗМВР (отм.) липсва уреждане на отношенията, свързани с полагане на нощен труд, извънреден труд и труд по време на официални празници следва извода, че суми за допълнителни трудови възнаграждения за положен такъв не се следват, понеже се касае за специфична дейност, уредена от специален закон. В този смисъл следва да се приеме, че исковете за заплащане на допълнителни възнаграждения за положен нощен труд, извънреден труд и за труд по време на официални празници са неоснователни и правилно са били отхвърлени, като същият извод следва да се направи и по отношение на свързаните с тях акцесорни искове за заплащане на обезщетения за забавено плащане върху претендираните главници.

Поради съвпадане на крайните изводи на двете съдебни инстанции обжалваното решение следва да бъде потвърдено като правилно, а оплакванията на въззивницата във въззивната жалба оставени без уважение като неоснователни.

При този изход на правния спор, предмет на настоящото съдебно производство, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК, вр. чл. 273 ГПК право на разноски в производството има въззиваемата страна, която е направила искане за присъждането им. Поради неподаване на отговор на въззивната жалба и неявяване в съдебно заседание юрисконсултско възнаграждение следва да бъде присъдено в минимален размер на основание чл. 78, ал. 8 ГПК, вр. чл. 37 ЗПП, вр. чл. 25, ал. 1 НЗПП а именно в размер на 100 лева. Юрисконсултско възнаграждение за първоинстанционното производство е присъдено от районния съд, поради което такова не следва да бъде присъждано повторно в настоящото производство.

На основание чл. 280, ал. 3 ГПК и съобразно цената на предявените искове настоящото въззивно решение не подлежи на касационно обжалване.

Така мотивиран, Софийски градски съд, ІІ-Г въззивен състав

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА решение № 35994 от 25.06.2018 г., постановено по гр. д. № 32527/2016 г. по описа на СРС, 87 състав.

ОСЪЖДА Р.Б.П., ЕГН **********, да заплати на М. на В.Р.на основание чл. 273, вр. чл. 78, ал. 3, вр. чл. 78, ал. 8 ГПК, вр. чл. 37 ЗПП, вр. чл. 25, ал. 1 НЗПП  сумата от 100 лева – разноски за юрисконсултско възнаграждение за въззивното производство.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                   

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                  

 

 

 

                     2.