Решение по КНАХД №1338/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1616
Дата: 14 септември 2020 г.
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20207180701338
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                      

                                                            1616,      2020  година  14.09.     град Пловдив

 

             

                     В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд-Пловдив, XXIV състав,в публично съдебно  заседание на четиринадесети  август през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                  Председател:НЕДЯЛКО БЕКИРОВ

 

                                                 Ч                                                                                  Членове: ДАРИНА МАТЕЕВА

                                                                           ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

 

 

при секретар Събина Стойкова    

и с участието на прокурор Мария Тодорова

като разгледа докладваното от  съдия  Д.Матеева  КАН дело № 1338 по описа за 2020 год., за да се произнесе съобрази следното:

 

   Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба от „ЕВРОПЕЙСКА РЕЦИКЛИРАЩА ГРУПА“ ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. “Рогошко шосе“ № 6А, представлявана от управителя Д.Ш., чрез адв. Д., против Решение № 730 от 22.04.2020г. на Пловдивския районен съд, VІІІ н.с., постановено по АНД № 8082 по описа на съда за 2019г., с което е потвърдено Наказателно постановление № 76 от 04.12.2019г. на Директор на РИОСВ - гр. Пловдив, с което на дружеството, на основание чл. 53, ал. 2 от ЗАНН и чл. 35, ал. 1, вр. чл. 11, ал. 1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ) е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 2 000лв. /две хиляди/ лева за нарушение на чл. 35, ал. 1, вр. чл. 11, ал. 1 от ЗЧАВ.

Касационният жалбоподател твърди, че съдебният акт на първоинстанционния съд е неправилен и незаконосъобразен. Излага подробни писмени съображения. Претендира се отмяна на решението на районния съд, респективно отмяната на НП и разноските по делото.

Ответникът по касационната жалба РИОСВ – гр. Пловдив, чрез процесуалния си представител, намира касационните оплаквания за неоснователни като представя отговор по касационната жалба. В съдебно заседание поддържа изложеното в писмения отговор. Претендира отхвърляне на жалбата и разноските по делото.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна, а решението на първоинстанционния съд е правилно и законосъобразно.   

Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

Настоящата съдебна инстанция намира, че разгледана по същество жалбата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

Първоинстанционният съд е установил следната фактическа обстановка: на 26.09.2019г., в 15,45ч. е извършена проверка на цех за рециклиране на отпадъци от пластмаса и производство на регранулат, находящ се в  гр.Пловдив, бул.“Рогошко шосе“ № 6А, стопанисвано от „Европейска рециклираща група“ ООД, от експерти в отдел „Контролна дейност“ при РИОСВ гр.Пловдив. Проверката е във връзка с постъпили сигнали от граждани, подадени на „Зелен телефон“ на РИОСВ – гр. Пловдив с оплаквания от усетена непоносима миризма на разтопена пластмаса.

В хода на проверката, документирана с Констативен протокол № 9121 от 26.09.2019 г. ,проверяващите органи Назиле Скендер - главен експерт в отдел „КО“, Веселин Кондов – старши експерт в отдел „УООП“ и Атанаска Бъчварова – старши експерт в отдел „УООП“ в РИОСВ - гр. Пловдив установяват, че от страна на дружеството се извършват дейности по събиране, предварителна обработка и рециклиране на твърди пластмасови отпадъци, включително дейност по екструдиране и гранулиране. Дейността е извършвана при осем часов режим /от 08:00 часа до 17:00 часа/ на работа на инсталацията за  рециклиране при 5-дневна работна седмица. Постъпилите на площадката пластмасови отпадъци се складират, след което се извършва ръчно сортиране на отпадъчния материал. В инсталацията за рециклиране постъпват отпадъчните пластмаси под формата на филиа или детайли, след което се раздробяват в роторен агрегат на мленки, изпират се и се изсушават. Обработеният материал се подава в екструдера за гранулиране, гранулите се охлаждат във вана с вода и се събират в бункер. Готовият гранулат се опакова в чували.

Проверяващите установили, че производствените и вентилационните газови потоци, носители на емисии, се изпускат неорганизирано в атмосферния въздух. Констатирано е, че не е осигурено улавяне, пречистване и извеждане в атмосферния въздух на производствените газови потоци, формирани от инсталацията, разположена в производственото хале. Установено е, че в конкретния случай дейността по екструдиране и гранулиране е източникът на отпадъчни газове, които се разпространяват неорганизирано от площадката на проверявания обект. Извън границите на площадката на обекта се усеща задушлива миризма на разтопена пластмаса.

Въз основа на констатираното по време на проверката, е направена констатация, че дружеството не е осигурило организиране в атмосферата на отделяните в процеса на екструдиране и гранилиране вредни вещества – прахообразни вещества, бензен и полициклични ароматни въглеводороди, в съответствие с изискванията на чл. 11, ал. 1 от ЗЧАВ. От страна на „Европейска рециклираща група“ ООД е извършено административно нарушение на чл. 35, ал. 1 от ЗЧАВ, вр. чл. 11, ал. 1 от същия закон. Съставен е АУАН № 61/25.10.2019 г. в присъствието на упълномощения представител на нарушителя, който го е подписал без възражения.

Последвало е издаването на НП № 76 от 04.12.2019г. на Директор на РИОСВ гр. Пловдив, с което на нарушителя е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 2 000лв. /две хиляди/ лева за нарушение на чл. 35, ал. 1, вр. чл. 11, ал. 1 от ЗЧАВ.

Районният съд е обсъдил събраните писмени и гласни доказателства в тяхната съвкупност и логическа последователност и е приел, че съставянето на АУАН не са допуснати нарушения на изискванията на ЗАНН. Издаденото НП съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН и е издадено от оправомощен административнонаказващ орган, съгласно заповед № РД-8 от 10.01.2011г. на министъра на околната среда и водите. Спазени са и давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН.

Районният съд е приел, че вмененото на дружеството нарушение по чл. 35, ал. 1, вр. чл. 11, ал. 1 от ЗЧАМ е действително осъществено, тъй като собственикът не е осигурил улавянето на формираните от производствения процес вредни вещества (замърсители), не е изградил и не е оборудвал изпускащо устройство с точка за вземане на проба, осигуряващо извършването на регламентирани измервания, в съответствие с действащите стандартизационни документи.

Първоинстанционният съд е приел, че правилно по реда на чл. 35, т. 1 от ЗЧАВ, на юридическото лице е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева, т.е. близо до средния съгласно санкционната норма, като наказващият орган се е съобразил с изискванията на чл. 27 от ЗАНН за индивидуализация на административните наказания, като е отчел степента на обществена опасност на конкретното нарушение.

Изводите на първоинстанционния съд са правилни и законосъобразни и се споделят от настоящата касационна инстанция. Несъмнено по делото се установява, че е извършена проверка от експерти при РИОСВ - гр. Пловдив в производственото хале на „Европейска рециклираща група“ ООД се отчита носещата се непоносима миризма дори и извън него. Установено е неорганизирано изпускане на производствените и вентилационните газови потоци, представляващи носители на емисии в обекта, породено от неизправната технологична апаратура за пречистването на формираните от екструдера емисии на вредни вещества, което  е  неизпълнение на изискванията  по чл.11, ал.1 от ЗЧАВ. Нарушението е ясно и точно установено и се подкрепя от събраните писмени и гласни доказателства. Изпълнена е и разпоредбата на чл. 40, ал.1 от ЗАНН. След като административнонаказващият орган е изпълнил стриктно тези изисквания, то с нищо не е ограничено правото на защита на административнонаказаното лице.

Размерът на наложената санкция е в съответствие със  степента на обществена опасност на извършеното от  касационния жалбоподател нарушение. Не е налице маловажност на случая по чл. 28 ЗАНН, тъй като нарушението не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от типичната такава за нарушения от същия вид. Констатираното деяние засяга значими обществени интереси и се характеризира със завишена степен на обществена опасност, доколкото същото представлява реална заплаха за живота и здравето на неограничен брой граждани и би могло да доведе до неблагоприятни последици върху околната среда.

По изложените по-горе съображения, настоящият съдебен състав намира, че обжалваното решение, постановено от Пловдивския районен съд, не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено при правилно приложение на материалния закон, без да са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което следва да бъде оставено в сила, а касационната жалба - като неоснователна и недоказана следва да бъде оставена без уважение със законните последици от това.

При този изход на делото и с оглед направеното от ответника по касационната жалба искане, основателно се явява искането за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение в полза на РИОСВ-Пловдив. С изменението на ЗАНН в ДВ, бр. 94/2019 г. беше предвидено, че в съдебните производства по административнонаказателни дела страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Съгласно чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, в полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Ето защо в полза на РИОСВ –гр. Пловдив следва да се присъдят поисканите разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв. /осемдесет/ лева, на основание чл. 144 АПК вр. чл. 78, ал. 8 ГПК вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП вр. чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Административен съд - Пловдив

 

                                                                                                                       

Р     Е     Ш     И :

 

 ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 730/22.04.2020 год., постановено по АНД № 8082/2019 год., по описа на Районен съд - Пловдив, VІІІ н.с.

ОСЪЖДА „ЕВРОПЕЙСКА РЕЦИКЛИРАЩА ГРУПА“ ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. “Рогошко шосе“ № 6А, представлявана от управителя Д.Ш. да заплати на РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ – гр. Пловдив сумата в размер на 80лв. /осемдесет лева/, възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

                                     

 

 

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

 

                                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

 

 

                                                                              2.