ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 27
гр.Русе, ……03.10.2022г.………..
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд-Русе, II-ри състав, в закрито заседание на 03 октомври през две хиляди двадесет и
втора година, в състав:
СЪДИЯ: Спас Спасов
като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 385 по
описа за 2022 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на „ИС Комерс“ ЕООД, гр.
Русе, чрез адв. М., против заповед № ЗТД-4000-110(32-38531/06.02.2019 г.) на
директора на ТД „Дунавска“ - към агенция
„Митници“. В жалбата се сочи, че дружеството извършва бункероване на кораби,
плаващи по река Дунав, и в частност, зарежда с гориво корабите на една от
най-големите фирми от Австрия. Сочи се, че по силата на заповедта се извършва и
физически контрол чрез измерване на кантар на превозното средство преди всяко
едно бункероване, което създава редица неудобства – предварително информиране
за място и час на теглене, осигуряване представител на митница, изчакване и на
последно място – заплащане на такса за измерването. Според жалбоподателя тези
действия представляват тормоз и пречка за осъществяване на стопанската дейност
на жалбоподателя и създават условия за нелоялна конкуренция. Иска се отмяната й
като нецелесъобразна и незаконосъобразна.
Съдът намира жалбата за
недопустима.
Оспорената заповед е
издадена на осн. чл. 102 и чл. 104 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС), с цел обезпечаване на
митническия контрол и надзор на акцизите стоки. С нея е наредено, считано от 07.02.2019 г. до отпадане на необходимостта, да
бъдат осъществявани контролни действия при зареждане (бункероване) с газьол и
енергийни продукти, съдържащи газьол със съответните кодове на плавателни
съдове на определените за целта места по река Дунав. Предвидено е контролът да
се осъществява от служители на съответния митнически пункт. Задълженията на
служителите са, с цел превенция на нарушенията, както и изпълнение па
изискванията на акцизното законодателство, касаещи корабното зареждане,
контролът да обхваща следните действия: след подаване на заявка (капитанска
заявка) за бункероване, дежурният митническия служител да изисква данни от
капитана и/или упълномощения представител (корабен агент) за доставчика на
енергийните продукти за корабно зареждане, данъчния склад от който ще бъдат
изведени, както и за превозвач и превозно средство; да се пристъпва към замерване на наличните
количества в плавателния съд и сравняването им с декларираните в капитанската
заявка; на заявените за бункероване час и дата натовареното с маркиран газьол
превозното средство да премине контролно замерване през сертифицирана автовезна
в присъствието на митническите органи; след претегляне превозното средство да
се придружава от митнически служител до мястото, където ще се извърши корабното
зареждане; след окончателното разтоварване да се пристъпва към замерване на количествата в горивните танкове
на плавателния съд; да се извършва се ново замерване на автоцистерната на същата
автовезна от която се снемат показанията (пълно-празно); предвид спецификата на
енергийните продукти, по преценка да се вземат проби за лабораторен анализ.
Съобр. чл. 102, ал. 1-3 от ЗАДС контролът върху акцизните стоки,
включително върху тези под режим отложено плащане на акциз, се осъществява от
митническите органи. Той включва проверки и ревизии на данъчнозадължените лица,
както и проверки на всички други лица, държащи или извършващи дейности с
акцизни стоки. При осъществяване на контрола митническите органи имат право да
инсталират технически устройства за осъществяване на контрол върху движението и
използването на акцизни стоки и отпадъци от тютюн; да извършват полеви тестове
или да вземат проби за лабораторен анализ; поставят технически или други
средства за контрол върху движими или недвижими вещи - обозначаващи, че
достъпът или разпореждането с тях са ограничени. Нормите на ал. 1 и 2 съдът
преценява като диспозитивни, респ. правомощията за контрол не се ограничават
само с визираните неизчерпателно в ал. 3.
От така изведения прочит на разпоредбите се налага извод, че с
обжалваната заповед се прецизират правомощията на митническите служители, към
които е насочена оспорената от дружеството заповед. Със същата заповед не се създават
права или задължения или непосредствено не се засягат права, свободи или
законни интереси на дружеството, различни от тези, вменени с чл. 102 от ЗАДС,
поради което заповедта няма характер на административен акт с външна
насоченост, а представлява вътрешноведомствен акт по смисъла на чл. 2, ал. 2,
т. 3 от АПК, които актове са изключени от съдебен контрол.
Действително е възможно с този акт да не е създадена най-добрата
организация по изпълнение на законовите правомощия на административния орган,
но тези действия, като нецелесъобразни, както се твърди и в жалбата, не могат
да бъдат разгледани в съдебно производство по осъществяване на контрол за
законосъобразност, поради изричната забрана, вменена с чл. 145, ал. 1 от АПК,
като жалбоподателят разполага с възможност да оспори заповедта, досежно нейната
нецелесъобразност, пред директора на агенцията, на осн. чл. 83, ал. 2 от АПК.
Заплащането на такса за измерването би могло да бъде прието като
засягане на правния интерес на жалбоподателя, но съдът съобразява
обстоятелството, че такова задължение не е вменено с обжалваната заповед, а
такава се дължи по силата на друг, различен акт.
По изложените съображения и на осн. чл. 159, т. 1 от АПК жалбата
следва да се остави без разглеждане, а производството по делото следва да бъде
прекратено.
Воден от горното Административен съд – Русе, II-ри състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на „ИС Комерс“ ЕООД, гр. Русе, против
заповед № ЗТД-4000-110(32-38531/06.02.2019 г. на директора на ТД „Дунавска“
- към агенция „Митници“
ПРЕКРАТЯВА производството по делото
Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен
административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му
СЪДИЯ: