Решение по дело №717/2020 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 7
Дата: 18 януари 2021 г. (в сила от 11 февруари 2021 г.)
Съдия: Доротея Енчева Иванова
Дело: 20203330200717
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 7
гр. Разград , 18.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на шестнадесети
декември, през две хиляди и двадесета година в следния състав:
Председател:ДОРОТЕЯ Е. ИВАНОВА
Секретар:СРЕБРЕНА С. РУСЕВА
като разгледа докладваното от ДОРОТЕЯ Е. ИВАНОВА Административно
наказателно дело № 20203330200717 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Маркони Къмпани ООД ЕИК ********* гр.
Завет, против наказателно постановление № 38-0001353/25.09.2020г. на
Директор РД „АА” гр. Русе към ИА “Автомобилна администрация” гр.София,
с което на основание чл.97, ал.1 от ЗАвП на дружеството е наложена
имуществена санкция в размер на 5000 лв. за нарушение на чл.37, ал.1 от
Наредба № Н-3 от 07.04.2009г. на МТ, в която счита НП за
незаконосъобразно и неправилно, описаното деяние е несъставомерно, а
наложеното наказание е явно несправедливо и моли да бъде отменено изцяло.
В с.з. процесуалният представител- адв. М. заявява, че поддържа жалбата на
посочените в нея основания, като допълва наличието на основания за
приложението на чл.28 от ЗАНН, което не е сторено от наказващия орган и
също е основание за отмяна на НП.
Въззиваемата страна – РД “Автомобилна администрация”- Русе към
Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” гр.София, в
придружителното писмо към преписката заявява становище, че НП е
съобразено с материалните и процесуалните правила при издаването му. При
редовност в призоваването не се явява представител в с.з.
1
Районна прокуратура гр.Разград при редовност в призоваването, не
се явява представител и не заявява становище по жалбата и НП.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
Обжалваното НП е издадено въз основа на акт за установяване на
административно нарушение от 29.06.2020г., съставен срещу обжалващото
дружество, за това, че “на 29.06.2020г. около 15:00 часа в гр. Разград, бул.
***, при извършване на комплексна проверка и съставен констативен
протокол на превозвача Маркони Къмпани ООД, извършващ обществен
превоз на товари с Лиценз за извършване на международен превоз на товари
№ 3533 от 02.02.2010г., валиден до 01.02.2025г. се установи: Превозвачът
Маркони Къмпани ООД гр. Завет не представя за проверка информация от
паметта на дигиталния тахограф Continental Automotive 1381.105 със сериен
№ **********, монтиран в товарен автомобил МАН ТГХ с рег.№ РР 1066
ВМ, от категория N3 за периода от 01.06.2019г. до 31.05.2020г., обхващащ
периода от предходните 12 месеца. Информацията е изискана от управителя
на превозвача с писмо с рег. № 14-00-55-583/18.06.2020г. на директора на РД
АА- Русе за 13ч. на 29.06.2020г. Товарният автомобил е извършвал
международен превоз на товари с международна товарителница CMR №
200319-1 от 19.03.2020г. по маршрут от с. Ситово, обл. Силистра до гр.
Бремен, Германия, с което е нарушил разпоредбите на чл.37, ал.1 от Наредба
№ Н-3 от 07.04.2009г. на МТ”.
Обстоятелствата по акта са отразени и в самото НП, поради което на
дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв. на
основание чл.97, ал.1 от ЗАвП за цитираното нарушение. Към
административно наказателната преписка са приложени протокол от
контролна проверка на цитирания тахограф, международна товарителница
CMR № 200319-1 от 19.03.2020г., писмо с рег. № 14-00-55-583/18.06.2020г.,
констативен протокол от 29.06.2020г., както и заповед за определяне на
комептентни лица.
По делото е разпитан свидетелят М. /актосъставител/, който по
същество потвърждава изложените в АУАН обстоятелства относно
извършената проверка и съставените актове за това, че за две превозни
2
средства няма извлечена информация от паметта на тахографа, която да им
предостави.
Въз основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е основателна и доказана, а НП като незаконосъобразно и
неправилно следва да бъде отменено от съда.
С оглед дадените правомощия съдът извърши цялостна проверка на
НП и АУАН, като констатира, че същите са издадени от компетентни органи,
при спазване на предвидената процедура.
Нарушението обаче не е индивидуализирано от обективна и
субективна страна съобразно изискванията на закона, като описаното от
фактическа страна нарушение не е подведено под съответната правна норма,
респ. състав на административно нарушение.
Контролните и наказващите органи са приели, че е нарушен чл.37,
ал.1 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009г. на МТ визиращ задължението на
превозвачите да извличат и съхраняват информацията, записана в паметта на
дигиталния тахограф и в картата на водача, и да я предоставят за проверка
при поискване от контролен орган, и по-точно че превозвачът Маркони
Къмпани ООД не е предоставил вече извлечената информация от тахографа.
Съответният състав на административно нарушение, при нарушение
на цитираната Наредба, в частност член, е чл.104 от ЗАвП, който в ал.7
предвижда имуществена санкция в размер на 2000 лв. на превозвач или на
лице по чл. 12б, ал. 1, извършващо превози за собствена сметка, които не
съхраняват тахографските листа, разпечатките и извлечените данни от
дигиталния тахограф или картата на водача за период 365 дни или отказват да
ги предоставят за проверка от контролните органи.
Квалифицирайки и санкционирайки нарушението като такова по
чл.97, ал.1 от ЗАвП наказващият орган е допуснал съществено нарушение на
процесуалните правила /чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН/, тъй като не е посочил
правилно законните разпоредби, които са нарушени и води до отмяна на НП.
3
Цитираната конкретно нарушена норма на чл.104, ал.7 от ЗАвП се
явява специална по отношение на чл.97, ал.1 от ЗАвП и касае именно
предоставянето на данни, а не документи, както е при общата разпоредба.
Следва да се има предвид и факта, че и двете разпоредби касаят умишлено
непредставяне на документи и данни, което следва да бъде установено от
контролните органи, т.е. следва да се налице противоправен отказ от страна
на превозвача да представи исканите документи/данни. В случая липсват
каквито и да било доказателства, а и твърдения от страна на контролните и
наказващия орган, че е налице отказ от страна на превозвача да представи
исканите данни. Това е отще едно основание за незаконосъобразност на НП,
което води до неговата отмяна.
По изложените съображения обжалваното НП се явява
незаконосъобразно и неотговарящо на изискванията на закона, поради което
следва да бъде отменено.
Воден от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО НП 38-
0001353/25.09.2020г. на Директор РД „АА” гр. Русе към ИА “Автомобилна
администрация” гр.София, с което на основание чл.97, ал.1 от ЗАвП на
Маркони Къмпани ООД ЕИК ********* гр. Завет е наложена имуществена
санкция в размер на 5000 лв. за нарушение на чл.37, ал.1 от Наредба № Н-3 от
07.04.2009г. на МТ.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.

Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
4