Определение по дело №368/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 69
Дата: 8 февруари 2023 г.
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20227100700368
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юли 2022 г.

Съдържание на акта

                                         О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№…………………/08.02.2023 г., гр.Добрич

 

                                                                                                                                 

            ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно заседание на осми февруари през две хиляди двадесет и трета година в състав:

            ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ САНДЕВА

                                                                                                                                           

          като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 368 по описа на АдмС - Добрич за 2022 г., намира следното :

 

          Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.  

Образувано е по жалба на Кооперация „ПТК„К.“, с ЕИК ХХХХХХХ, със седалище и адрес на управление: обл. Добрич, общ. Каварна, гр. Каварна, ул. ХХХХХХ, представлявана от председателя М. Г.З., срещу отказ на областен управител на област Добрич, обективиран в писмо с изх. № ДжС-15-15#20 от 14.06.2022 г., да извърши процедурата по чл. 45а от ЗДС и да прекрати съсобствеността между кооперацията и държавата чрез прехвърляне на идеална част от недвижим имот, а именно: 1199 кв. м. в идеални части от поземлен имот с идентификатор 35064.501.3002 по КККР на гр. Каварна, общ. Каварна, обл. Добрич, целият с площ от 4093 кв.м. В жалбата се излагат доводи, че оспорения отказ е незаконосъобразен и се иска той да  бъде отменен, а преписката да се върне на административния орган за извършване на процедурата по прекратяване на съсобствеността при съобразяване задължителните указания на съда. Налице е и искане за присъждане на разноски по делото.

Ответникът по жалбата – областният управител на област Добрич, чрез процесуалния си представител оспорва основателността на жалбата и иска тя да бъде отхвърлена. Претендира и присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. 

С протоколно определение в открито съдебно заседание, проведено на 16.01.2023 г., е даден ход по същество и делото е обявено за решаване.

В срока за произнасяне след запознаване с материалите по делото съдът констатира, че оспорването е процесуално недопустимо по следните съображения :

От данните по административната преписка е видно, че със заявление с вх. № ДжС-15-15 от 12.11.2021 г. по описа на Областна администрация – Добрич (л.60-64) жалбоподателят е отправил искане до министъра на регионалното развитие и благоустройството за прекратяване на съсобственост с държавата чрез закупуване на 1199/4093 идеални части от ПИ с идентификатор 35064.501.3002 по КККР на гр. Каварна, общ. Каварна, обл. Добрич, актувани с акт за частна държавна собственост № 5672/12.09.2019 г.(л.69-70), а в случай че не е в неговите компетенции да се произнесе по заявлението, да го изпрати на надлежния орган по компетентност.   

По заявлението е образувана преписка с вх. № 90-04-474/2021 г. в МРРБ, по която заместник – министърът на регионалното развитие и благоустройството е отговорил (л.52-54), че имотът е частна държавна собственост и съгласно чл. 45а, ал. 1 от ЗДС прекратяването на съсобствеността между държавата и физическите или юридическите лица чрез продажба на частта от държавата се извършва от областния управител по местонахождението на имота. В резултат на това е върнал преписката на областния управител на област Добрич за последващо процедиране по компетентност.    

С оспореното писмо с изх. № ДжС-15-15#20 от 14.06.2022 г. (л.43-47) областният управител на област Добрич е уведомил кооперацията, че не е възможно да се осъществи процедурата по чл. 45а, ал. 1 от ЗДС предвид на незаконосъобразното изменение на ПУП – ПР на град Каварна през 2008 година.

На практика с подаденото заявление жалбоподателят е поискал да бъде открита процедура за прекратяване на съсобствеността му с държавата чрез изкупуване на частта от недвижимия имот, представляваща частна държавна собственост.

Следователно предмет на оспорване в настоящото производство е отказът на областния управител на област Добрич да даде съгласие за прекратяване на съсобствеността в съсобствения между кооперацията и държавата недвижим имот при условията и по реда на чл. 45а от ЗДС.  

Съгласно чл. 45а, ал. 1 от ЗДС прекратяването на съсобствеността между държавата и физически или юридически лица върху недвижим имот чрез изкупуване дела на държавата се извършва от областния управител по местонахождение на имота. Прекратяването на съсобствеността се извършва на база пазарна оценка на съответния дял от независим оценител, на цена не по-ниска от данъчната оценка на имота.

Съгласно чл. 61, ал. 6 от ППЗДС областният управител възлага на независим оценител да изготви пазарната оценка на заменяемите имоти, а съгласно чл. 66 от ППЗДС правилата за замяна се прилагат и при извършването на доброволна делба на съсобствен между държавата и физически лица недвижим имот, както и в случаите на изкупуване по реда на чл. 36 от ЗС.

Разпоредбата на чл. 36 от ЗС гласи, че съсобствеността на държавата може да бъде прекратена освен чрез делба и чрез продажба на частта на държавата, чрез отстъпване на съсобствениците на друг равностоен имот или чрез откупуване на тяхната част при условия и по ред, определени от МС.

От анализа на нормативната уредба е видно, че прекратяването на съсобствеността с държавата представлява сложен фактически състав, включващ административен и гражданскоправен елемент, като правоотношенията в тези случаи не са на власт и подчинение, а такива между равноправни страни.

Следователно в случая става дума за волеизявление на областния управител, отнасящо се до елемент от сключване на сделка. Ето защо административният орган не действа като орган на управление по отношение на другата страна по сделката и волеизявленията му не представляват индивидуален административен акт. Прекратяването на съсобствеността чрез изкупуване на дела на държавата е договор между ЮЛ и държавата, като никой от съсобствениците не може да бъде задължен да го сключи. Правоотношенията се характеризират с равнопоставеност на субектите и липсва властническо изявление от страна на областния управител. Както заповедта, с която се слага началото на процедурата по чл. 45а от ЗДС, така и отказът за провеждане на тази процедура, не представляват индивидуален административен акт.

Липсва властническо изявление, което е характерно за административните актове. Касае се до гражданскоправна сделка, във фактическия състав на която влиза съгласие за извършването ѝ на областния управител. Според чл. 21 от АПК индивидуални административни актове са тези, издадени по установената от закона форма от компетентен административен орган, в границите на предоставената му власт, с които се засягат или създават права или задължения, както и отказите да се издават такива актове. В случая липсва такъв акт, а и не може по реда на съдебния контрол да се създава задължение за административния орган, за което няма задължение по закон. Затова законодателят е предвидил и съдебната делба като форма за прекратяване на създадената съсобственост.

С оглед на изложеното следва да се приеме, че обжалваният отказ не представлява годен за оспорване индивидуален административен акт, поради което неправилно е даден ход на делото по същество. Липсата на предмет на съдебен контрол е абсолютна пречка за допустимостта на жалбата, поради което и на основание чл. 159, т. 1 от АПК тя следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по нея – да бъде прекратено.

С оглед на изхода от спора жалбоподателят няма право на разноски по делото. На основание чл. 143, ал. 3 от АПК на ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено на основание чл. 24 от НЗПП.   

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК, във вр. чл. 253 от ГПК и чл. 144 от АПК, Добричкият административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И :

                     

ОТМЕНЯ протоколно определение от съдебно заседание, проведено на 16.01.2023 г., с което е даден ход на делото по същество. 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Кооперация „ПТК„К.“, с ЕИК ХХХХХХХ, със седалище и адрес на управление: обл. Добрич, общ. Каварна, гр. Каварна, ул. ХХХХХХ, представлявана от председателя М. Г.З., срещу отказ на областен управител на област Добрич, обективиран в писмо с изх. № ДжС-15-15#20 от 14.06.2022 г., да извърши процедурата по чл. 45а от ЗДС и да прекрати съсобствеността между кооперацията и държавата чрез прехвърляне на идеална част от недвижим имот, а именно: 1199 кв. м. в идеални части от поземлен имот с идентификатор № 35064.501.3002 по КККР на гр. Каварна, общ. Каварна, обл. Добрич, целият с площ от 4093 кв.м.   

          ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 368/2022 г. по описа на Административен съд - Добрич.     

          ОСЪЖДА Кооперация „ПТК„К.“, с ЕИК ХХХХХХХ, със седалище и адрес на управление: обл. Добрич, общ. Каварна, гр. Каварна, ул. ХХХХХХ, представлявана от председателя М. Г.З., да заплати на Областна администрация – Добрич сумата от 100 лева, съставляваща разноски по делото.     

          ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от получаване на съобщението от страните.

 

 

                                 Административен съдия :