Решение по дело №276/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 214
Дата: 6 декември 2021 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20217280700276
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 214/6.12.2021 г.

 

гр. Ямбол, 06.12.2021 г. 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на двадесет и четвърти ноември две хиляди  двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 276 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София, чрез изпълнителния директор против Заповед №ДК-09-Я-1/27.09.2021 г. на началника на РДНСК-Ямбол, с която е спряно изпълнението на незаконен строеж: „Ремонт и възстановяване на язовирна стена “Малък манастир-2“, ПИ № ******* с. Малък манастир, общ. Елхово и нови съоръжения към нея“, находящ се в ПИ *******, ПИ *******, *******, *******, *******, *******, *******, ******* по КККР на с. Малък манастир, общ. Елхово, обл.Ямбол и е забранен достъпа до същия строеж.

В жалбата се твърди, че при издаване на процесната заповед РДНСК-Ямбол неправилно и незаконосъобразно е приела, че цитирания строеж е незаконен по смисъла на чл.225, ал.2, т.2 ЗУТ, доколкото е изпълнен без изискващите се строителни книжа - без одобрени инвестиционни проекти, без разрешение за строеж, без протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа, съставен по образец 2/2а от Наредба № 3/31.07.2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, в нарушение на чл.137, ал.3 и чл.148, ал.1 ЗУТ, защото в конкретния случай изпълнението на строежа е при условията на чл.148, ал.6 ЗУТ, съгласно които при бедствени и аварийни ситуации разрешения за строеж по изключение могат да се издават по частични работни проекти, както и че строителни книжа могат да се комплектуват и по време на изпълнението на неотложните аварийни и възстановителни работи или след изпълнението им и се предават на органа, компетентен да издаде разрешение за строеж и следователно извършените от „Монтажи“ ЕАД спешни/аварийни ремонти дейности по горепосочения язовир, без издадено разрешение за строеж, не биха могли да доведат до обявяване на строежа за незаконен по смисъла на чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ, поради което се претендира за отмяна на Заповед № ДК-09-Я-1/27.09.2021 г. на началника на РДНСК Ямбол като неправилна и незаконосъобразна.

В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна по съображения посочени в писмено становище. Прави искане за отхвърлянето й и за присъждане на разноски.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

С Решение №495/13.07.2018 г. на Министерски съвет е определено „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-София да възлага ремонтите и реконструкциите на язовири държавна и общинска собственост и е одобрен списък от 03.07.2018 г. на язовирните стени и съоръжения към тях, на които следва да се извърши основен ремонт или реконструкция, като язовир „Малък манастир“ е включен в списъка на язовирите нуждаещи се от спешен ремонт в област Ямбол. В констативен протокол № 06-02-46/20.04.2018 г. на ДАМТН е направено описание на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „Малък манастир“ и са дадени предписания.

С Договор от 18.04.2019 г. сключен между „ДКК“ ЕАД-гр.София и „Монтажи“ ЕАД-гр.София, последното е приело да извърши ремонт и реконструкция на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „Малък манастир-2“.

С Писмо изх. №93-01-205/10.09.2020 г. „Монтажи“ ЕАД-гр.София във връзка с изпълнение на ремонтно-възстановителни дейности по язовир „Малък манастир 2“ се обръща към кмета на община Елхово с молба за съдействие за издаване на разрешение за извършване на сеч на храсти и дървета.

С писма изх.№№93-01-206, №93-01-207, №93-01-208, №93-01-209, №93-01-210, №93-01-211/10.09.2020 г. относно “Ремонт и възстановяване на стената на язовир „Малък манастир 2“, ПИ *******, с. Малък манастир, общ. Елхово и съоръженията към нея", „Монтажи“ ЕАД-гр.София в изпълнение на чл.142 от Закона за водите и във връзка със становищата на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ от 11.08.2020 г. и РИОСВ Стара Загора от 20.08.2020 г. уведомява директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, директора на Регионална дирекция "Гранична полиция"-Елхово, кмета на община Елхово, областен управител на област с административен център Ямбол, директора на ОД на МВР-Ямбол и директора на РДГ-Сливен, че от 15.09.2020 г. започва контролирано изпускане на яз.„Малък манастир-2“, община Елхово, област Ямбол, като след приключване на контролираното изпускане ще започне изпълнението на ремонтно-възстановителните работи по язовирната стена и съоръженията към нея.

Видно от Писмо изх. №ПУ-01-616 (1)/11.08.2020 г. на Министерство на околната среда и водите, Басейнова дирекция „Източнобеломорски район”  е направила заключение, че инвестиционно предложение за „Ремонтно възстановителни работи на язовирна стена „Малък Манастир-2” и прилежащите към нея съоръжения” е допустимо от гледна точка на ПУРБ на ИБР, ПУРН на ИБР 2016-2021 г. и постигане на целите на околната среда, при спазване на изброените условия.

С Писмо изх. №КОС-01-3711(3)/20.08.2020 г. Министерство на околната среда и водите, Регионална инспекция по околната среда и водите-Стара Загора уведомява „ДКК“ ЕАД-гр.София, че за инвестиционното предложение не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от Наредбата за ОС.

Областният управител на област Ямбол е подал до директора на РДНСК-Ямбол Сигнал вх.№ЕЛ-439-00-813/16.07.2021 г. срещу извършване на строителни дейности на язовир, представляващ ПИ № 45907.59.290 по КККР на с.Малък манастир за това, че на обекта се извършват строителни дейности, които не са ремонтно-възстановителни и е направено искане предвид правомощията съгласно разпоредбите на Закона за устройство на територията да бъде извършена проверка дали строителните дейности, които се извършват на язовира представляват ново строителство.

РДНСК-Ямбол е изпратила Писмо изх.№ЕЛ-439-00-312/21.07.2021 г. до „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София, „Монтажи“ ЕАД-гр.София и „Ростер“ ООД-гр.Смолян, получено от адресатите с известия за доставяне, че във връзка със сигнал от Областен управител на област Ямбол срещу извършване на строителни дейности, които не са ремонтно-възстановителни на язовир, представляващ поземлен имот с идентификатор 45907.59.290 по КККР на с.Малък манастир, за които няма издадени разрешения за строеж съгласно уведомяване от кмета на община Елхово, ще бъде извършена проверка на място на същия язовир на 23.07.2021 г. от 10,30 часа, при която е необходимо да се осигури представител, както и да се предоставят на проверяващите копия от налични строителни книжа-одобрени и съгласувани инвестиционни проекти, разрешение за строеж, протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа; договори между всички участници в строителството, документи, удостоверяващи правоспособност на участниците в строителството; съгласувателни документи от контролни органи и други организации; актове и протоколи, съставени по време на строителството и други документи, относими към предмета на сигнала.

В отговор на искане изх.№ЕЛ-439-00-312/21.07.2021 г. от РДНСК-Ямбол, в дирекцията е постъпило писмо вх. №ЕЛ-439-00-881/09.08.2021 г., с което областният управител на област Ямбол е представил Акт за публична държавна собственост № 3943/02.12.2019 г. за ПИ с идентификатор ******* по КККР на с.Малък манастир.

С Писмо изх. № ЕЛ-439-00-340/11.08.21 г. РДНСК-Ямбол е уведомила „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София и „Монтажи“ ЕАД-гр.София, че са представени копия от съгласувателни писма с държавни контролни органи, включително писмо изх.№ ПУ-01-616(1)/11.08.2020 г. на директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, където в заключение е записано, че „Предвидените по проект дейности по оформяне на речното корито подлежат на разрешителен режим според чл.46, ал.1, т.1, буква „г“ от Закона за водите“-за язовир „Малък манастир-2“ и писмо изх.№ ПУ-01-387(1)/03.06.2020 г. на и.д. директор на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, където в заключение е записано, че „Предвидените дейности по реконструкция и модернизация на язовирната стена и дейностите по оформяне на трапецовидно корито, подлежат на разрешителен режим според чл.46, ал.1, т.1, буква „а“ и „г“ от Закона за водите“-за язовир „Пчела“, поради което в срок до 7 работни дни от получаване на писмото, следва да представят в РДНСК Ямбол Разрешително за ползване на воден обект за язовир „Малък манастир-2“ и язовир „Пчела“ по смисъла на чл.46, ал.1 от Закона за водите, за което с Писмо вх.№ЕЛ-439-00-911/18.08.2021 г. „Монтажи“ ЕАД-гр.София е отговорило, че Разрешително за ползване на воден обект за язовир "Малък манастир 2" по смисъла на чл.46, ал.1 от Закона за водите са подадени към Басейнова дирекция "Източнобеломорски район" и са заплатени съответните такси, като след получаването им разрешителните ще бъдат предоставени в най-кратки срокове.

Във връзка с постъпилите с Писмо вх. №ЕЛ-439-00-916/19.08.2021 г. от ДНСК данни и указания, РДНСК-Ямбол с Писмо изх. № ЕЛ-439-00-348/19.08.2021 г. е информирала „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София и „Монтажи“ ЕАД-гр.София, че предвид високата обществена значимост на строежа и принципа на съразмерност по чл.6 от АПК е необходимо в срок до 10 дни от получаването да представят в РДНСК-Ямбол доказателства за възникнали бедствени и аварийни ситуации и за изпълнени неотложни аварийни и възстановителни работи на строежа с цел прилагане на разпоредбата на чл.148, ал.6 ЗУТ, респективно комплектуване на строителните книжа и предаването им на органа, компетентен да издаде разрешение за строеж, както и че ако не бъдат представени посочените доказателства, строежа ще се приеме за незаконен по смисъла на чл.225, ал.2, т.2 ЗУТ и ще бъдат предприети действия и образувано административно производство по реда на чл.224, ал.5 ЗУТ за спиране и забрана достъпа до него и издаване на заповед за премахване по реда на чл.225, ал.1 ЗУТ.

В Становище вх. №ЕЛ-439-00-987/08.09.2021 г. относно Сигнал с изх. №ОУ-03325/16.07.2021 г. от Областен управител на област Ямбол срещу извършване на строителни дейности на язовир поземлен имот с идентификатор 45907.59.290 по КККР на с. Малък манастир, „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София застъпва тезата, че извършените от „Монтажи" ЕАД спешни/аварийни ремонти дейности по язовира, без издадено разрешение за строеж, не биха могли да доведат до обявяване на строежите за незаконни по смисъла на чл.225, ал.2, т.2 ЗУТ, доколкото попадат във фактическия състав на нормата на чл.148, ал.6 ЗУТ.

Видно от Протокол за започване на ремонтно-възстановителни работи подписан от инвеститора „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София и изпълнителя „Монтажи“ ЕАД-гр.София на 15.09.2020 г. е започнало изпълнението на ремонтно-възстановителните работи на Обект за ремонт и възстановяване: ремонт и възстановяване на язовирна стена “Малък манастир-2“, ПИ № *******, с.Малък манастир, общ. Елхово и съоръженията към нея.

С Писмо вх. №ЕЛ-439-00-988/09.09.2021 г. „Монтажи“ ЕАД-гр.София изразява становище относно сигнал с изх. № ОУ-03325/16.07.2021 г. от Областен управител на област Ямбол, че дружеството в съответствие с чл.148, ал.6 ЗУТ е предприело необходимите законови действия за комплектуване на нужните строителни книжа, както и че спирането на изпълнението на спешни ремонтни дейности и евентуалното премахване на строежа ще създаде опасност за живота на населението, живеещо в непосредствена близост до язовира.

Служители на РДНСК-Ямбол са извършили проверка на строеж: „Ремонт и възстановяване на язовирна стена “Малък манастир-2“, ПИ № ******* с.Малък манастир, общ.Елхово и съоръженията към нея“, находящ се в ПИ *******, ПИ *******, *******, *******, *******, *******,     *******, ******* по КККР на с.Малък манастир, общ.Елхово, обл.Ямбол, за което са съставили Констативен акт № ДК-01-1/07.09.2021 г.

В последния е посочено, че имотите са публична държавна или публична общинска собственост, строежа е държавна собственост, възложител е „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София и изпълнителя е „Монтажи“ ЕАД-гр.София, и че се извършват  строително-монтажни работи по ремонта и възстановяване на язовирната стена и нови съоръженията към нея, представляващи основен ремонт и реконструкция по смисъла на т.42 и т.44, §5 от ДР на ЗУТ.

Отбелязано е, че за строежа са представени инвестиционен проект във фаза технически проект, писмо изх.№ КОС-01-3711 (3)/20.08.2020 г. от директора на РИОСВ-Стара Загора, писмо изх.№ ПУ-01-616 (1)/11.08.2020г. от директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, протокол от 15.09.2020 г. за започване на ремонтно-възстановителни работи и за предаване на строителната площадка от собственика и възложителя на изпълнителя, заповедна книга № ДКК-8/15.09.2020 г. заверена от „Геоексперт България“ ЕООД, доклад с резултатите от обследването и анализа на техническото състояние на язовирна стена „Малък манастир-2“ и съоръженията към нея, технически паспорт на Язовир „Малък манастир“, като не са представени одобрен проект в т.ч. съгласувани и одобрени части на проекта, разрешение за строеж и протокол за откриване на строителна площадка образец 2/2а от Наредба № 3/31.07.2003 г.

Прието е, че са нарушени разпоредбите на чл.137, ал.3 и чл.148, ал.1 ЗУТ и че съставения констативен акт е основание за започване на административно производство по реда на чл.224, ал.5 ЗУТ за спиране изпълнението на строителни и монтажни работи и забрана достъпа до строежа и за издаване заповед за премахване по реда на чл.225, ал.1 ЗУТ.

Служители на РДНСК-Ямбол са извършили проверка за съответствието на горния строеж с предвижданията на действащия подробен устройствен план, за което са съставили Констативен акт № ДК-01-2/07.09.2021 г. и са установили, че строежа се намира в землището на с.Малък манастир, общ.Елхово, обл.Ямбол в имоти, за които няма разработен Подробен устройствен план, съгласно данни от направена проверка в общинска администрация на община Елхово.

Във връзка с горното, което е основание за започване на административно производство по реда на чл.224, ал.5 ЗУТ за спиране изпълнението на строителни и монтажни работи и забрана достъпа до строежа и за издаване заповед за премахване по реда на чл.225, ал.1 ЗУТ, РДНСК-Ямбол с Писмо изх. №ЕЛ-439-00-374/10.09.2021 г. е отправила покана до „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София, чрез Р.К. да се яви в офиса на дирекцията за връчване на констативните актове.

С Писмо изх. №ЕЛ-439-00-376/15.09.2021 г. РДНСК-Ямбол е уведомила кмета и главния архитект на община Елхово за съставените констативни актове и установени нарушения, които са основание за започване на административно производство по реда на чл.224, ал.5 ЗУТ за спиране изпълнението на строителни и монтажни работи и забрана достъпа до строежа и за издаване заповед за премахване по реда на чл.225, ал.1 ЗУТ.

Относно Констативен акт № ДК-01-1/07.09.2021 г. и Констативен акт № ДК-01-2/07.09.2021 г. в РДНСК-Ямбол са постъпили Възражение вх.№ЕЛ-439-01-066/27.09.2021 г. и Възражение вх.№ЕЛ-439-01-065/27.09.2021 г. от „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София, чрез изпълнителния директор Р.К., че не е налице извършване на вменените нарушения, поради което да не се започва административно производство по реда на чл.224, ал.5 ЗУТ за спиране изпълнението на строителни и монтажни работи и забрана достъпа до строежа и да не се издава заповед за премахване по реда на чл.225, ал.1 ЗУТ.

Със Заповед №ДК-02-Я-1/27.09.2021 г. на Началника на РДНСК-Ямбол е спряно изпълнението на незаконен строеж: „Ремонт и възстановяване на язовирна стена “Малък манастир-2“, ПИ № ******* с. Малък манастир, общ. Елхово и нови съоръжения към нея“, находящ се в ПИ *******, ПИ *******, *******, *******, *******, *******, *******, ******* по КККР на с. Малък манастир, общ. Елхово, обл.Ямбол и е забранен достъпа до същия строеж, за което на оспорващия е съобщено с Писмо изх.№ЕЛ-439-00-404/30.09.2021 г. и известие за доставяне.

Със 3аповед №ДК-14-11/20.10.2021 г. на Началника на РДНСК-Ямбол е извършена поправка на очевидна фактическа грешка в Заповед с пореден номер 1 от 27.09.2021 г. с регистрационен индекс съгласно номенклатурата на делата ДК-09-Я, като на страница първа, изписаният под Заповед номер ДК-02-Я-1/27.09.2021 г. буквено-цифров индекс да се чете №ДК-09-Я-1/27.09.2021 г., за което на оспорващия е съобщено с Писмо изх. №ЕЛ-439-00-443/22.10.2021 г. и известие за доставяне.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед №ДК-09-Я-1/27.09.2021 г. на началника на РДНСК-Ямбол, с която е спряно изпълнението на незаконен строеж: „Ремонт и възстановяване на язовирна стена “Малък манастир-2“, ПИ № ******* с. Малък манастир, общ. Елхово и нови съоръжения към нея“, находящ се в ПИ *******, ПИ *******, *******, *******, *******, *******, *******, ******* по КККР на с. Малък манастир, общ. Елхово, обл.Ямбол и е забранен достъпа до същия строеж.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона. Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

Оспорената заповед  на началника на РДНСК-Ямбол е постановена от надлежен орган в кръга на неговата компетентност по чл.222, ал.1, т.1 и т.3 ЗУТ и Заповед №РД-13-171/13.06.2019 г. на началника на ДНСК, същата е мотивирана и издадена в изискуемата писмена форма при спазване на процедурата визирана в закона. Няма несъответствие с целта на закона и не е в противоречие с материалноправните норми, по следните съображения:

По силата на по чл.222, ал.1, т.1 и т.3 ЗУТ началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или упълномощено от него длъжностно лице спира незаконни строежи от първа до трета категория включително по смисъла на чл.225, ал.2, части от тях, както и отделни строителни и монтажни работи  , както и забранява достъпа до тези строеж и разпорежда поставянето на отличителни знаци за ограничаване и недопускане на хора и механизация на строежите.

Съгласно чл.224, ал.5 и ал.6 ЗУТ при констатиране на строеж от първа до трета категория, незаконен по смисъла на чл.225, ал.2, органите на Дирекцията за национален строителен контрол съставят констативен акт, който се връчва на заинтересуваните лица, които могат да подадат възражения в 7-дневен срок. Заповедта за спиране на незаконния строеж се издава от началника на Дирекцията за национален строителен контрол или от упълномощено от него длъжностно лице в тридневен срок от изтичането на срока за възражения. Когато нарушителят е неизвестен, копия от констативния акт и от заповедта се поставят на строежа и на определените за това места в сградата на общината, района или кметството, като със заповедта за спиране по ал.5 се забранява достъпът до строежа.

По дефиницията на чл.225, ал.2 ЗУТ строеж или част от него е незаконен, когато се извършва:1.в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план; 2.без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж; 3.при съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект по чл.154, ал.2, т.1, 2, 3 и 4; 4.със строителни продукти, несъответстващи на изискванията по чл.169а, ал.1, или в нарушение на правилата за изпълнение на строителните и монтажните работи, ако това се отразява на конструктивната сигурност и безопасното ползване на строежа и е невъзможно привеждането на строежа в съответствие с изискванията на този закон; 5.при наличие на влязъл в сила отказ за издаване на акт по чл.142, ал.5, т.8; 6.в нарушение на изискванията за строителство в територии с особена териториалноустройствена защита или с режим на превантивна устройствена защита по чл.10, ал.2 и 3.

В случая строеж „Ремонт и възстановяване на язовирна стена “Малък манастир-2“, ПИ № ******* с. Малък манастир, общ. Елхово и нови съоръжения към нея“ е първа категория според чл.137, ал.1, т.1, буква “д“ от ЗУТ и чл.2, ал.5, т.1 от Наредба № 1/30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи, което не се спори между страните и обуславя материалната компетентност на началника на Дирекцията за национален строителен контрол, респ. на упълномощеното от него длъжностно лице и в случая на началника на РДНСК-Ямбол.

Заповедта е издадена въз основа на констативни актове, съставени от служители на РДНСК-Ямбол, които съгласно чл.224, ал.5 са компетентни да констатират незаконни строежи, поради което тези актове притежават материална доказателствена сила.

Спазено е и визираното в процедурата изискване за връчване на актовете на адресата, който ги е получил, чрез пълномощник упълномощен с пълномощно №РД-18-06/16.09.2021 г. от изпълнителния директор на „ДКК“ ЕАД-гр.София.

Последния се е ползвал от законовата си възможност и е депозирал писмени възражения против всеки от актовете и същите са били разгледани и обсъдени при постановяване на оспорения акт, което е направено в рамките на тридневния срок от изтичането на срока за възражения.

Процесната заповед е мотивирана от началника на РДНСК-Ямбол, който се е позовал на констативни актове № ДК-01-1/07.09.2021 г. и № ДК-01-2/07.09.21 г. и е приел, че изграждания строеж е незаконен по смисъла на чл.225, ал.2, т.2 ЗУТ, т.к. се извършва без одобрени инвестиционни проекти и без разрешение за строеж, изискуеми от разпоредбите на чл.137, ал.3 и чл.148, ал.1 ЗУТ, според които строежите се изпълняват в съответствие с предвижданията на подробния устройствен план и съгласувани и одобрени инвестиционни проекти при условията и по реда на този закон, и могат да се извършват само ако са разрешени съгласно същия.

 Тази фактическа обстановка, възприетата в заповедта, и формулираните въз основа на нея правни изводи кореспондират изцяло със събраните доказателства и са в съответствие с материалноправните норми.

В случая  строежа се явява незаконен съгласно чл.225, ал.2, т.2 ЗУТ, т.к. е без одобрени инвестиционни проекти и без разрешение за строеж и не попада в обхвата на изчерпателно посочените в чл.147, ал.1 и чл.151, ал.1 от ЗУТ изключения, при които е допустимо строеж да се осъществи без тях.

Липсата на такива безспорно се установява от ангажираните по делото доказателства и липсата на твърдения или наведени данни от оспорващия в обратна насока, който не само не сочи наличието им, а се позовава на внесена при компетентните органи документация и очакване на бъдещото им издаване.

От друга страна не може да бъде споделена защитната теза на жалбоподателя, че изпълнението на строежа е при условията на чл.148, ал.6 ЗУТ.

Последния предвижда, че при бедствени и аварийни ситуации разрешения за строеж по изключение могат да се издават по частични работни проекти, като строителните книжа могат да се комплектуват и по време на изпълнението на неотложните аварийни и възстановителни работи или след изпълнението им и се предават на органа, компетентен да издаде разрешението за строеж.

При липса на такива в ЗУТ, следва да се ползват легалните дефиниции дадени в чл.2 ЗЗБ и §1, т.3 от ДР на ЗЗБ, че „бедствие“ е значително нарушаване на нормалното функциониране на обществото, предизвикано от природни явления и/или от човешка дейност и водещо до негативни последици за живота или здравето на населението, имуществото, икономиката и за околната среда, предотвратяването, овладяването и преодоляването на което надхвърля капацитета на системата за обслужване на обичайните дейности по защита на обществото, а по смисъла на ЗЗБ: "авария" е инцидент от голям мащаб, включващ пътища, магистрали и въздушен трафик, пожар, разрушаване на хидротехнически съоръжения, инциденти, причинени от дейности в морето, ядрени инциденти и други екологични и промишлени аварии, причинени от дейности или действия на човека.

В този аспект нормата на  чл.148, ал.6 ЗУТ въвежда изключение, приложимо в условията на бедствена или аварийна ситуация, от общите правила на закона, точно с оглед аварийността, съответно спешността на ситуацията, за да гарантира започване на необходимите строителни работи в най-кратки срокове, т.е. преди да се изчака изготвянето на цялостен проект и издаване на съответното разрешение за строеж на целия обект. С цел бързина при извършване на строежа законодателят допуска разрешаването на строежите в аварийни ситуации да става поетапно.

Казаното не отменя задължението да са налице одобрен инвестиционен проект и респективно разрешение за строеж за целия обект и за всички извършени по него строителни дейности, каквито в случая не са налице.

Трябва да се има предвид, че дори в такива ситуации разрешението за строеж е необходимо за законното му реализиране, макар издаването му да е допустимо при облекчен режим, защото изискването за наличие на одобрен инвестиционен проект и разрешение за строеж гарантира безопасността и сигурността на извършеното строителство.

В този аспект оспорващия не посочва нещо, което да се дефинира като бедствие или авария по смисъла на ЗЗБ, т.к. последния при всички случаи има предвид настъпването на конкретно събитие от действителността, което пряко и непосредствено във времето и пространството оказва своето значително негативно въздействие.

Ето защо включването на въпросния язовир в списъка на нуждаещите се от спешен ремонт, на което се позовава жалбоподателя, само по себе си не отговаря на горните изисквания, за се приеме че представлява бедствени и аварийни ситуации и да обоснове приложението на чл.148, ал.6 ЗУТ.

В подкрепа на това е и обстоятелството, че решението за включването на язовира в списъка е от 13.07.2018 г., докато договор между „ДКК“ ЕАД-гр.София и „Монтажи“ ЕАД-гр.София за извършване на ремонт и реконструкция на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „Малък манастир-2“ е сключен на 18.04.2019 г., т.е. 9 месеца по-късно, а ремонтно-възстановителните работи са започнали на 15.09.2020 г. или 26 месеца по-късно, което изначално изключва действията да са извършвани в спешен и неотложен порядък, за да се приеме наличието на бедствена или аварийни ситуация.

Ето защо, въпреки че изпълнителя „Монтажи“ ЕАД-гр.София е започнал действия за окомплектоване на необходимите строителни книжа, то същите, както и тези на инвеститора „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София са достатъчно отдалечени във времето от Решение №495/13.07.2018 г. на Министерски съвет, за да се случват в горната хипотеза.

В този смисъл определяйки строежа като незаконен, административният орган е действал в съответствие със изискванията на закона.

Ето защо с оглед наличието на визираните в закона предпоставки, се касае за незаконен строеж по смисъла на чл.225, ал.2, т.2 ЗУТ, който е извършен без одобрен инвестиционен проект и без разрешение за строеж, и по силата на чл.224, ал.5 и ал.6 ЗУТ се спира и се забранява достъпа до него.

Предвид посоченото атакуваната заповед е валидна, като издадена от оправомощено лице, в кръга на неговите пълномощия, при наличието на дължимите материално-правните предпоставки и без да са налице нарушения на процесуалните норми, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателят на основание чл.144 АПК във връзка с чл.78, ал.8 ГПК следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски - юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на „Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София, **, ЕИК *********, представлявано от изпълнителния директор против Заповед №ДК-09-Я-1/27.09.2021 г. на началника на РДНСК-Ямбол, с която е спряно изпълнението на незаконен строеж: „Ремонт и възстановяване на язовирна стена “Малък манастир-2“, ПИ № ******* с. Малък манастир, общ. Елхово и нови съоръжения към нея“, находящ се в ПИ *******, ПИ *******, *******, *******, *******, *******, *******, ******* по КККР на с. Малък манастир, общ. Елхово, обл.Ямбол и е забранен достъпа до същия строеж.

ОСЪЖДА Държавна консолидационна компания“ ЕАД-гр.София, **, ЕИК ********* да заплати на РДНСК-Ямбол направените по делото разноски-юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

  СЪДИЯ: /п/ не се чете