Решение по дело №7312/2018 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 685
Дата: 5 април 2019 г. (в сила от 2 август 2019 г.)
Съдия: Иван Георгиев Калибацев
Дело: 20185330207312
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

  685, гр.Пловдив, 05.04.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивският районен съд, VI н.с., в публичното заседание на 14.03.2019 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВАН КАЛИБАЦЕВ

 

при секретаря Маргарита Георгиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 7312/2018г. по описа на ПРС, VI н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

 

            Обжалвано е Наказателно постановление № 27-100-2/03.11.2017г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит” /ИАМО/, гр. София, с което на С.И.И., ЕГН **********, в качеството му на управител на МБАЛ „Тримонциум” ООД е наложено административно наказание „ГЛОБА” в размер на 300 /триста/ лева на основание чл.229, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/ във връзка с чл.235 от ЗЗ.

            По съображения изложени в жалба и писмени бележки С.И. моли съда да отмени атакуваното наказателно постановление като незаконосъобразно и неправилно. Редовно призован, не се явява в съдебно заседание, а се представлява от пълномощника си адв. М., която поддържа жалбата.

           Въззиваемата страна – ИА „Медицински одит”, редовно призована, не изпраща представител.  

           Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване, намира следното от фактическа и правна страна:

           Жалбата е подадена в предвидения от закона срок, поради което е допустима, а разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

         На основание Заповед № РД 27-100/23.03.2017 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит", изменена и допълнена със Заповед № РД 27-100-1 от 28.03.2017 г, комисия от ИАМО извършила проверка на „Многопрофилна болница за активно лечение Тримонциум" ООД, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Цар Борис III Обединител" № 126, за времето от 27.03.2017 г. до 31.03.2017 г. включително, със задача: Проверка по писмо с вх. № МО-05-64/14.02.2017 г. от ТД на НАП гр. Пловдив, с което е бил препратен сигнал от Д.Т.. В сигнала си пациентът е пояснил, че за извършени оперативни интервенции на двете очи в „МБАЛ Тримонциум" ООД е заплатил сума от 2 300 лв.

При проверка на място в лечебното заведение се установило следното :

МБАЛ Тримонциум" ООД, гр. Пловдив осъществявало дейността си в съответствие с „Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № МБ-348/19.04.2016 г.", издадено от Министерство на здравеопазването на основание чл.46, ал. 2, във връзка с чл.50, ал.2 от ЗЛЗ.

Съгласно Разрешението за дейност в лечебното заведение имало разкрито Отделение по очни болести - с трето ниво на компетентност, в изпълнение на медицински стандарт по „Очни болести".

Лечебното заведение имало сключен Договор № 164762/27.05.2016г. за извършване на амбулаторни процедури" с НЗОК, в чийто предмет на дейност под № 19 фигурирало „Оперативно отстраняване на катаракта".

Д-р С.И.И., в качеството му на ********* на лечебното заведение, издал „Заповед № 25/26.01.2016 г.", с която  регламентирал: „1. Пациентът да заплаща лещите и услугите, незаплатени от НЗОК по цени в приложението. 2. При промяна на покупните цени приложенията да се актуализират".

В Приложение 1 към Заповедта били включени следните материали за операция на катаракта незаплатени от НЗОК: леща IQ - 324.00 лв.; факокасета - 79.00 лв.; слив за аспирация и иригация - 6.00 лв.; слив за фако - 14.09 лв.; типче А/И - 152.00 лв.; ножче 150 - 19.00 лв.; скосен нож 45 градуса 2.75 мм- 23.97 лв.; ножче 3,2 мм - 27.97 лв.; хиалорунат - 32.00 лв.; контраст БЛУ - 16.00 лв.; дисковиск-96.60лв.; хипромел-22.50лв. Общо 813.52 лв., както и „Услуги и операция на катаракта, незаплатени от НЗОК": Авторефрактометрия - 36.60 лв.; Оптична кохерентна томография -179,65 лв.; Изчисляване на ВОЛ по различни ФОР - 120.00 лв.; Общо 336.43 лв.".

Според проверяващите органи към ИАМО в алгоритъма на Амбулаторна процедура 19 в т.2., в частта „Скъпоструващи медицински изделия за провеждане на лечение" НЗОК е била категорична, че не заплаща само скъпоструващото медицинско изделие „Очна леща и вискосубстанция". Тоест всички останали материали, необходими за имплантирането на медицинското изделие, са били включени в стойността на Амбулаторната процедура, за изпълнението на която лечебното заведение получавало финансиране от НЗОК.

В „Приложение 1" към Заповед № 25/26.012.2016г., издадена от д-р С.И., в качеството му на Управител на лечебното заведение, били включени и услуги при операция на катаракта, незаплатени от НЗОК: Авторефрактометрия - 36.60 лв.; Оптична кохерентна томография -179,65 лв.; Изчисляване на ВОЛ по различни ФОР - 120.00 лв., като описаните изследвания от Авторефрактометрия и Изчисляване (вътреочна леща) по различни ФОР (формули) проверяващите преценили, че са елементи от изпълнението на Алгоритъма на Амбулаторна процедура 19 и били също включени в пакета от болнични здравни дейности, които се заплащали от НЗОК по тази амбулаторна процедура.

Вследствие на горните констатации актосъставителят Р.Р.Б. на длъжност „*******” приела, че С.И.И., в качеството му на управител на МБАЛ „Тримонциум” ООД е нарушил разпоредбите на чл.2, ал.4 от Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, приета с ПМС № 119 от 22.05.2006 г., в частта „не могат да определят цени и да изискват и приемат плащания/доплащания от задължително здравноосигурените лица за предоставяната им медицинска помощ от пакета по ал. 1, за която лицата имат съответното направление", ал.1 Здравноосигурените лица в Република България имат право да получават медицинска помощ в обхвата на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), които им гарантират достъпно лечение в съответствие със стадия, развитието, тежестта и остротата на съответното заболяване", във връзка с чл.81, ал.3 от Закона за здравето.

Нарушението било установено на 31.03.2017 г., която била приета и за дата на неговото извършване.

 За така констатираното нарушение бил издаден АУАН № А-27-100-2/18.05.2017г., а въз основа на него и обжалваното наказателно постановление.

В хода на съдебното следствие в качеството на свидетел беше разпитана актосъставителят Р.Р.Б., която  потвърждава изложените в АУАН констатации. В допълнение сочи, че в приложението на издадената от С.И.И. заповед за оперативно лечение на катаракт били описани материали, които не се заплащали от НЗОК, като заявява, че от всички описани в приложението материали НЗОК не заплащала само лещата и вискосубстанциите, а всички останали се поемали от Здравната каса и не следвало да се доплащат от пациента. В тази връзка актосъставителят признава, че хиалорунатът и хипромелът са вискосубстанции, които не се заплащат от НЗОК, като няма ясен спомен, защо е приела в акта си, че същите неправилно са били посочени в приложението като такива, които е трябвало да се заплащат допълнително. Що се отнася до описаните в същото приложение услуги авторефрактометрия и изчисляване на вътреочна леща те сами по себе си представлявали задължителни диагностични процедури и също не следвало да се заплащат допълнително.

В хода на съдебното производство беше разпитан в качеството на свидетел К.В.К. - работещ в очното отделение на болницата, управлявана от жалбоподателя, който заявява, че той е извършил операцията на пациента по чиято жалба е била извършена процесната проверка, като категорично твърди, че издадената от С.И.И. заповед е била достъпна за всички пациенти, както и че посочените в нея изследвания и материали не са включени в Алгоритъма на процедура № 19 и не се поемат от НЗОК.

Показанията на св. К. се подкрепят и тези на св. Т. – ***** в Очна клиника към УМБАЛ „Св. Георги” ЕАД и ***** в МБАЛ „Тримонциум” ООД, според която материалите посочени в приложението към заповедта на С.И.И. напълно съвпадат с тези, които се използват във всяка клиника извършваща такъв тип операции, а изследванията посочени отново в приложението не съвпадат с описаните в Алгоритъма на процедура № 19, като св. Т. обяснява, че те се извършвали по преценка на оператора за по-голяма прецизност и качество на операцията.

Съдът кредитира показанията на горепосочените свидетели като логични, последователни, непротиворечиви и кореспондиращи с останалите доказателства по делото. В подкрепа на фактическата обстановка са и приложените към административнонаказателната преписка писмени доказателства, надлежно приобщени към доказателствения материал по делото.

При разглеждане на делото е назначена и съдебно-медицинска експертиза с вещо лице офталмолог, според чието заключение описаните в процесната Заповед материали и изследвания не са включени в пакета по алгоритъма на Амбулаторна процедура 19 „Оперативно отстраняване на катаракта”. Съдът кредитира така посочената експертиза като обективно и компетентно изготвена, с нужните знания и опит в съответната област.

При така установената по несъмнен и категоричен начин фактическа обстановка и след преценка на събраните по делото доказателства, Съдът счита, че наказателното постановление е НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО и като такова следва да бъде отменено.

Това е така, тъй като според настоящата инстанция не са налице категорични доказателства за извършено от страна на С.И.И. нарушение на правилата, установени в чл.2, ал.4 от Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ. Напротив въз основа на приложените писмени доказателства, както и на база показанията на свид. К. и св. Т., както и от заключението на изготвената СМЕ се налага изводът, че посочените в Приложение 1 към Заповедта на С.И.И. материали за операция на катаракта, а именно - леща IQ -324.00 лв.; факокасета- 79.00 лв.; слив за аспирация и иригация - 6.00 лв.; слив за фако - 14.09 лв.; типче А/И - 152.00 лв.; ножче 150 - 19.00 лв.; скосен нож 45 градуса 2.75 мм- 23.97 лв.; ножче 3,2 мм - 27.97 лв.; хиалорунат - 32.00 лв.; контраст БЛУ - 16.00 лв.; дисковиск-96.60лв.; хипромел-22.50лв. не се заплащат от НЗОК и следователно не е налице неправомерно поведение на същия, изисквайки с тази заповед заплащането им от пациентите. Освен това от показанията на свид. К. и св. Т., и от заключението на СМЕ е видно, че посочените в АУАН и НП хиалорунат и хипромел всъщност представляват вискосубстанции, тоест са изключени от материалите, заплащани от НЗОК, но въпреки това актосъставителят и наказващият орган са преценили, че се заплащат от касата, което впоследствие дори св. Б. признава, че не е така. Установи се също въз основа на горепосочените доказателства, че описаните в АУАН и НП три изследвания в процесната Заповед не съвпадат с никое от задължителните изследвания по алгоритъма на Амбулаторна процедура 19 „Оперативно отстраняване на катаракта” и следователно също не се покриват от Здравната каса.

Отделно от горното в АУАН и в НП се твърди, че датата на деянието е 31.03.2017г., когато е било и установено. От друга страна цялото описание на същото не само не подкрепя, но и опровергава това твърдение, доколкото наказващият орган счита, че самата издадена от жалбоподателя заповед е неправомерна и въз основа на нея незаконосъобразно са получени парични средства от пациента Т.. Последните събития, обаче, по никакъв начин не са се случили на 31.03.2017г., тъй като Заповедта е с дата 26.01.2016г., а платежните документи за извършени плащания от пациента са от месец юни и месец септември 2016г. Тоест по никакъв начин не се установява твърдяното нарушение да е извършено именно на 31.03.2017г., което само по себе си е съществено нарушение на процесуалните правила, довело до ограничаване правото на защита на санкционираното лице.

    Мотивиран от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН , Съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 27-100-2/03.11.2017г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит” /ИАМО/, гр. София, с което на С.И.И., ЕГН **********, в качеството му на управител на МБАЛ „Тримонциум” ООД е наложено административно наказание „ГЛОБА” в размер на 300 /триста/ лева на основание чл.229, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/ във връзка с чл.235 от ЗЗ.

Решението може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, пред Административен съд Пловдив, на основанията, предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

                                                    

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Вярно с оригинала!

М.Г.