Определение по дело №195/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 май 2020 г. (в сила от 15 септември 2020 г.)
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20207200700195
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр. Русе, 21 май 2020 год.

 

 

Административен съд Русе, в закрито съдебно заседание на 21 май през две хиляди и двадесета година в състав:

                                     

      Председател:   ДИАН ВАСИЛЕВ

    Членове:  РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

 ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

След като разгледа докладваното от съдията-докладчик Василев административно дело № 195 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе по редовността и допустимостта на съдебното производство, взе предвид следното:

Делото е образувано след постъпила в съда жалба от Н.С.С., лично в качеството си на физическо лице  и като представител на фирма ЕТ „Ниси-Н.С.“, ЕИК *********. Жалбата е насочена срещу Заповед №РД-01-704/14.03.2020г., издадена от кмета на община Русе и касаеща въвеждането на мерки за противоепидемична защита на територията на община Русе до 29.03.2020г. или до отмяната на извънредните мерки, въведени от Националния оперативен щаб и Министерство на здравеопазването.

От външна гледна точка жалбата е била нередовна, тъй като към нея е липсвал приложен документ за платена държавна такса за завеждане на делото, т.е. не отговаря на изискванията на чл.151, т.3 от АПК.

В дадения от съда срок, жалбоподателят, в качеството си на физическо лице внася държавна такса от 10 лева, но иска освобождаване по отношение на заплащане на таксата от 50 лева за ЕТ „Ниси-Н.С.“.

Съдът, с определение от 07 май 2020 год. остави без движение производството по адм. дело №195 по описа на съда за 2020 год., досежно жалбата на ЕТ „Ниси-Н.С.“. Указа  на жалбоподателя-ЕТ, че само при наличието на хипотезите, разписани в разпоредбите на ТЗ- напр. чл. 620, ал. 1 и ал. 5, чл. 649, ал. 6, чл. 694, ал. 2 от ТЗ и ако изпълнява условията, разписани в чл.83, ал.2 от ГПК, неговото искане към съда за освобождаване от държавна такса, следва да подкрепи освен с доказателства за наличие на хипотеза по ТЗ и със следните документи и данни за: 1. доходите на лицето и на неговото семейство; 2. имущественото състояние, удостоверено с декларация; 3. семейното положение; 4. здравословното състояние; 5. трудовата заетост; 6. възраст; 7. други обстоятелства, търговеца би могъл да бъде освободен от внасяне на държавна такса.

На оспорващия бе даден 7-дневен срок от съобщението, да представи такива доказателства, в противен случай съдът ще остави без уважение искането за освобождаване от държавна такса, касателно ЕТ.

В дадения от съда срок, изтекъл на 14.05.2020г., указанията не бяха изпълнени, единствено в съда постъпи молба за спиране на настоящото производство, до приключване на преюдициално такова, водено във ВАС.

С оглед на така изложеното, за да се произнесе по искането за освобождаване от държавна такса, касаеща ЕТ, съдът установи следното:

Настоящото дело е образувано след жалба от Н.С., лично в качеството си на физическо лице  и като представител на фирма ЕТ „Ниси-Н.С.“, ЕИК *********. Молбата за освобождаване от държавна такса за съдебното производство е предявена от Н.С. в качеството му на ЕТ „Ниси-Н.С.“. Доколкото едноличният търговец по дефиниция следва да бъде състоятелен и платежоспособен, разпоредбата на чл. 83, ал. 2 от ГПК не се прилага по отношение на търговци и същите не могат да бъдат освобождавани от заплащането на държавни такси.

Според чл. 83, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), приложим и в производствата по административни дела по силата на чл. 144 АПК, такси и разноски по съдебното производство не се внасят от физически лица, за които е признато от съда, че нямат достатъчно средства да ги заплатят, а при преценката по този въпрос съдът взема предвид имущественото състояние на молителя, удостоверено от него с декларация, семейното положение, трудовата заетост, възрастта и други констатирани обстоятелства. Законодателят обаче има предвид освобождаване само и единствено за физически лица, не и за търговци по смисъла на ТЗ.

Липсата на изпълнени указания и доказателства в посока наличието на хипотезите, разписани в разпоредбите на ТЗ - чл. 620, ал. 1 и ал. 5, чл. 649, ал. 6, чл. 694, ал. 2 от ТЗ, ведно с казаното в по-горните два абзаца досежно волята на законодателя, разписана в чл.83, ал.2 от ГПК, водят на извода за дължимост от страна на ЕТ „Ниси-Н.С.“ на държавна такса за съдебното производство. Навнасянето й, предвид и дадените още с определение на съда от 23.04.2020г. указания, съобразно разпоредбата на чл.158, ал.3 от АПК, ще доведат и до прекратяване на съдебното производство в тази му част, досежно жалбата на ЕТ.

По отношение допустимостта на съдебното производство, инициирано от Н.С.С., в качеството си на физическо лице  и като представител на фирма ЕТ „Ниси-Н.С.“:

Както посочихме по-горе, делото е образувано по негова жалба/в двете му качества/ срещу Заповед №РД-01-704/14.03.2020г., издадена от кмета на община Русе и касаеща въвеждането на мерки за противоепидемична защита на територията на община Русе до 29.03.2020г. или до отмяната на извънредните мерки, въведени от Националния оперативен щаб и Министерство на здравеопазването.

Междувременно, видно от получена по делото справка, изходяща от кмета на община Русе е, че кметът със Заповед №РД-01-1018 от 05.05.2020г. е отменил оспорената Заповед №РД-01-704/14.03.2020г., за което е налице и изричен диспозитив в заповедта от 05.05.2020г.

При така развилите се обстоятелства, отмяната на оспорената заповед с издаването на нова такава, е със силата на оттегляне на първоначално издадения административен акт.

Налице е хипотезата на чл.156, ал.1 от АПК. Това води от своя страна до следните последствия:

За оспорващия, както в качеството му на физическо лице, така и като ЕТ е отпаднал правния интерес от оспорване на вече отменения административен акт, който по своята природа се явява общ такъв. В настоящото производство липсва годен за обжалване административен акт. Друг е въпроса, че за ЕТ „Ниси-Н.С.“ производството се явява недопустимо и поради нередовност на жалбата му поради липса на внесена държавна такса.

Съдът е изправен пред хипотезата на чл.159, т.3 и т.4 от АПК- оспореният административен акт е оттеглен и за оспорващият, в качеството му на физическо лице/в която част съдебното производство е редовно/, липсва правен интерес от оспорване и липсва годен за обжалване административен акт. Спрямо ЕТ „Ниси-Н.С.“ са налице и повече основания за прекратяване на съдебното производство, освен последното посоченото и липсата на внесена държавна такса.

Воден от това, на основание чл. 83, ал. 2 от ГПК, вр. с  чл. 144 АПК и чл.156, ал.1, вр. с чл.159, т.3 и т.4 АПК съдът

 

                                            О П Р Е Д Е Л И :                                   

 

ОСТАВЯ без уважение искането на ЕТ „Ниси-Н.С.“ за освобождаване от внасяне на държавна такса в производството по адм. дело №195 по описа на съда за 2020 год.

 ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Н.С.С., в качеството му на физическо лице  и като представител на фирма ЕТ „Ниси-Н.С.“, ЕИК ********* срещу Заповед №РД-01-704/14.03.2020г., издадена от кмета на община Русе и касаеща въвеждането на мерки за противоепидемична защита на територията на община Русе до 29.03.2020г. или до отмяната на извънредните мерки, въведени от Националния оперативен щаб и Министерство на здравеопазването.

Прекратява производството по адм. дело №195/2020г. по описа на Административен съд Русе.

Определението може да бъде оспорено с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в срок от 7 дни от съобщаването му на страните.

                                                       

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

 

            

             2.