ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 31.08.2023 г., гр. Добрич
Административен
съд-Добрич, в закрито съдебно заседание на тридесет и първи август през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕЛИНА
ВЕЛЧЕВА
разгледа докладваното адм. д. № 506/2023 г. по описа на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството по делото е образувано по
жалба от Областен управител на Област Добрич срещу Решение № 52-53 по протокол №
52 от заседание на Общински съвет град Добрич, проведено на 25.07.2023 г. ,
с което е дадено съгласие публично общинско търговско дружество „Индустриален парк Добрич“ ЕООД и Община град
Добрич, в качеството на солидарен длъжник, да сключат договор за кредит с „Фонд
Флаг“ ЕАД по силата на който „Индустриален парк Добрич“ ЕООД да поеме
дългосрочен дълг с цел реализиране на проект: „Възлагане на изготвяне на
подробно прединвестиционно проучване за изграждане на „Индустриален парк Добрич“
във връзка с кандидатстване на дружеството, в качеството му оператор на
„Индустриаленпарк Добрич“, за безвъзмездно финансиране по процедура чрез подбор
на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.007 „Програма за публична подкрепа за
развитието на индустриални райони, паркове и подобни територии и за привличане
на инвестиции от Плана за възстановяване и устойчивост, както и е възложено и
са делегирани права на управителя на „Индустриален парк Добрич“ ЕООД и кмета на
Община град Добрич да подготвят и подадат искането за кредит и да подпишат
договора за кредит и договора за залог, както и е възложено и са делегирани
права на управителя на „Индустриален парк Добрич“ ЕООД да сключи договор за
възлагане с „Техпарк инженеринг“ЕООД за изготвяне на „Подробно
прединвестиционно проучване на „Индустриален парк Добрич“ за определяне на
инвестиционно намерение, необходимо за кандидатстване на „Индустриален парк
Добрич“ЕООД за финансиране по процедура чрез подбор на предложения за
изпълнение на инвестиции от крайни получатели, съгласно параметрите на Оферта,
с вх. № 019/14.06.2023 г. от „Техпарк инженеринг“ ЕООД на стойност
356 800, 00 лева без ДДС.
На 31.08.2023 г. по делото постъпи искане
от Общински съвет град Добрич, представляван от председателя инж. Нивелин
Радичков за допускане на предварително изпълнение на оспореното решение.
Искането се обосновава със защита на
особено важни обществени интереси, наличие на опасност да бъде осуетено или
сериозно затруднено изпълнението на атакувания административен акт, както и настъпването
на значителна или трудно поправима вреда от закъснението на изпълнението на
подлежащия на съдебна преценка административен акт.
Заявява се, че Община град Добрич и по –
конкретно нейните жители, имат належаща необходимост от реализирането на
индустриални инвестиции, създаване на благоприятни условия за извършване на
икономическа дейност за инвеститорите в индустриалните паркове/зони и
създаването на нови работни места. Подчертава се, че обществените ползи във
връзка със създаването на благоприятен инвестиционен климат биха се отразили
благоприятно върху здравеопазването, социалните услуги, икономиката,
строителството и индустрията.
Същевременно се обръща внимание на съда,
че крайният срок за подаване на предложение за изпълнение на инвестиции е 17 ч.
на 02.11.2023 г., което предполага, че всяко неоснователно забавяне би довело
до невъзможност да се подготви своевременно адекватно проектно предложение,
поради липсата на реализирано прединвестиционно проучване.
Съдът като взе предвид изложените в
направеното искане правни и фактическо доводи и представените по делото писмени
доказателства прие за установено следното:
Искането е допустимо. Подадено е от
надлежна страна и в законноустановения срок.
Разгледано по същество, съдът намира
искането за неоснователно.
На основание чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА жалбата
срещу оспореният акт има суспензивен ефект,
Съгласно чл. 167 от АПК при всяко
положение на делото, по искане на страна, съдът може да допусне предварително
изпълнение на административния акт при условията, при които то може да бъде
допуснато от административния орган, изчерпателно изброени в чл. 60 от АПК –
осигуряване на живата и здравето на гражданите; защита на особено важни
държавни и обществени интереси; при опасност, че може да бъде осуетено или
сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на
изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда.
Съдът в разглеждания казус следва да
прецени дали са налице наведените в искането условия конкретно по отношение на
обжалвания административен акт. Това са юридически факти и обстоятелства, които
нямат отношение към законосъобразността на оспореното решение.
Съдът намира, че не е налице особен обществен интерес от конкретното
поемане на дългосрочен дълг с максимален размер – 530 000 лева, с цел
реализиране на проект „Възлагане на изготвяне на подробно прединвестиционно
проучване за изграждане на „Индустриален парк Добрич“, тъй като с него пряко не
се засягат такива особени обществени интереси на този етап от процедурата. Съдът
не споделя и довода на Общински съвет град Добрич относно евентуално настъпване
на значителна или трудно поправима вреда от закъснението на изпълнението на
оспорения акт, защото само по себе си, неизпълнението на това конкретно решение
не влече такива вреди. От страната, върху която лежи доказателствената тежест
не бяха представени доказателства за настъпването на значителни и непоправими
вреди, които да са пряка и непосредствена последица от закъснението на
изпълнението.
При изложените по – горе съждения, съдът
намира твърдението относно наличието на опасност за осуетяване или сериозно
затруднение на изпълнението на акта за неоснователни.
С оглед горните съображения съдът намира
искането за неоснователно и недоказано. Като резултат то следва да се остави
без уважение.
Воден от изложените съображения,
Административен съд-Добрич
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Общински
съвет град Добрич, представлявано от председателя за допускане предварително
изпълнение на Решение № 52-53 по протокол № 52 от заседание на Общински съвет
град Добрич, проведено на 25.07.2023 г.
Определението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд в тридневен срок от съобщаването му на Общински
съвет град Добрич.
СЪДИЯ:……..