Р Е Ш Е Н И
Е
№............................
гр. Кюстендил,31.05.2021 г.
В И М Е Т О
НА Н А Р О Д А
Кюстендилски
районен съд, III-ти състав,в открито съдебно заседание на двадесети април, две хиляди двадесет
и първа година , в състав :
Председател:
Мая Миленкова
При
Секретаря: Даниела Кирилова
Като разгледа докладваното от
съдия Миленкова АНД №153 по описа за 2021 година на КРС и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на Раздел V “Обжалване на наказателните постановления”, чл.59 и сл.
от Закона за административните нарушения и наказания.
Обжалвани са 2 наказателни постановления, съответно с №№ 530398-F559608/06.08.2020 г. и 530399-F559611/06.08.2020 г. и двете издадени от Директор на офис Кюстендил към ТД на НАП София . С всяко от постановленията е наложена на „ВИП Василеви“ ЕООД имуществена санкция на осн. чл. 355, ал.1, пр.1 от Кодекса за социалното осигуряване от по 500 лева за нарушения както следва : по чл. 4, ал.1, т.1, б.“а“ от наредба№Н-13/2019 г. и по чл.4, ал.3, т.1 от Наредба Н-13/2019 г.
По съображения, изложени в жалбата управителят на дружеството моли съда да отмени обжалваните наказателни постановления .
Въззиваемата страна ТД на НАП София, чрез процесуалния си представител
юрисконсулт М. моли съда да потвърди атакуваните наказателни постановления като
правилни и законосъобразни.
Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата, становището на процесуалния представител на въззиваемата страна и след като анализира събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна /лице, което е санкционирано/ в рамките на преклузивния 7 - дневен срок за обжалване, предвиден в чл. 59, ал.2 от ЗАНН. По същество жалбата е неоснователна.
От фактическа страна съдът установи следното:
Във връзка с възложена проверка № 22001020050535-ОРП-001/03.07.2020 г. на лица, извършващи транспортна дейност относно задължението за осигуряване на персонала е проверен търговец – „ВИП ВАСИЛЕВИ“ЕООД. Проверката е извършена от служител на „Фискален контрол“ - св. А. М.. В хода на проверката е установено, че дружеството е извършвало транспортна дейност с МПС с рег.№ ***** и водач Б. А. И., с ЕГН – **********, за което лице не са подадени декларации обр.№1 и обр.№6 от Наредба Н-13/2019 г. на Министъра на финансите за м.май 2020 г. На 07.07.2020 г. до „ВИП ВАСИЛЕВИ“ ЕООД е изпратено съобщение във връзка с пропуснатото деклариране на данни .
За установяване на нарушението е извършена проверка на актуалното състояние на всички действащи трудови договори, при която е установено, че лицето Б. И. има сключен трудов договор с „ВИП ВАСИЛЕВИ“ЕООД от 24.04.2020 г., но няма подадени Декларации обр.№1 и обр.№6 от Наредба Н-13/2019 г. на МФ.
За установените нарушения на 15.07.2020 г. св. М. съставила 2 АУАН съответно за нарушения по чл.4, ал.1, т.1, б.“а“ от Наредба№Н-13/2019 г. на МФ и за нарушение по чл. 4, ал.3, т.1 от същата наредба.
Въз основа на акта били издадени обжалваните постановления, с които на „ВИП ВАСИЛЕВИ“ЕООД са наложени две имуществени санкции с правно основание чл. 355, ал.1 от Кодекса за социалното осигуряване , като всяка е в размер на 500 лева.
Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на св. А. М.–актосъставител. Показанията на тази свидетелка съдът кредитира като обективни, последователни, непротиворечиви и кореспондиращи с останалите доказателствени средства събрани по делото.
При така изложената фактическа обстановка, съдът приема следното от правна страна:
При съставяне на АУАН и издаване на атакуваните НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН.
Актовете са съставени изцяло в съответствие с разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН, като нарушенията са изчерпателно описани и подробно са посочени обстоятелствата, при които са извършено и установени . Актовете са съставени от компетентни лица и в същите са дадени правни квалификации на установените нарушения.
Постановленията са издадени от компетентен орган в кръга на неговата
компетентност, в предвидената от закона форма, при спазване на
материалноправните и процесуални разпоредби и е съобразено с целта на закона.
Разгледан спорът по същество, съдът намира следното :
На основание чл. 5, ал. 4, т. 2 от КСО осигурителите, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в НАП данни за декларация за сумите за дължими осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и данък по – по отделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване.
Съгласно чл. 2, ал.1 от Наредба Н-13/2019 г. на МФ „Работодателите, осигурителите и техни клонове и поделения, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица или упълномощени от тях лица подават в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите декларации по образец № 1, 3 и 5 съгласно приложения № 1, 2 и 3.“
Съгласно ал.2 на същата норма от наредбата „работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения, осигурителните каси за своите членове – осигурители, самоосигуряващите се лица и лицата по или упълномощени от тях лица подават в компетентната териториална дирекция на НАП декларация образец 6 съгласно Приложение № 4“.
Според разпоредбата на чл. 4, ал.1, т.1, б.“а“ от Наредба Н-13/2019 г. на МФ „Декларация образец № 1 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите:
1. от работодатели, осигурители и техните клонове и поделения – за всеки
календарен месец:
а) до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните,
включително и при полагащо се обезщетение на трудоустроено лице, на което не е
предоставена подходяща работа; при начислено или изплатено възнаграждение за
същия месец след този срок – до края на месеца, в който е начислено или
изплатено възнаграждението;“
А съгласно чл. 4, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г., „Декларация образец 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на НАП от работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения за дължимите осигурителни вноски и вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" едновременно с подаване на декларация Образец №1“. Срокът за подаване на декларация образец 1 (а следователно и декларация образец 6) според чл. 4, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г., когато задължено лице е работодател, осигурител и техните клонове и поделения, е за всеки календарен месец до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните“.
Гореизложеното означава, че за всеки календарен месец работодателят и осигурителят /какъвто се явява жалбоподателят/ следва да предоставя в НАП декларации – Образец 1 и Образец 6 до 25-то число на следващия месец. От събраните по делото доказателства става ясно, че „ВИП ВАСИЛЕВИ“ЕООД е работодател и осигурител на лицето Б.А. И., включително и за периода 01.05.2020 г. – 31.05.2020 г. Това означава, че дружеството-жалбоподател се явява задължено лице по чл. 4, ал. 1, т.1, б.“а“ и по чл. 4, ал.3, т. 1, от Наредба Н-13/2019 г. на МФ и в качеството си на задължено лице е следвало да подаде в ТД на НАП офис Кюстендил декларации - Образец 1 и Образец 6 за месец май 2020 г. за лицето Б. И. .
По делото се установи, че дружеството е подало по електронен път с квалифициран електронен подпис на 15.07.2020 г. декларации обр.1 и обр.6 , отнасящи се за м. май 2020 г.
Законодателят е предвидил срок, в рамките на който трябва да бъде изпълнено посоченото по-горе задължение. С изтичането на този срок се реализира фактическият състав на всяко едно от процесните нарушения. Като не е подал пред ТД на НАП София, офис Кюстендил декларация образец 6 и декларация обр.1 за месец май 2020 г. до 25.06.2020 г. (и е направил това едва на 15.07.2020 г.) „ВИП ВАСИЛЕВИ“ЕООД (като осигурител и работодател) е реализирало от обективна страна всяко едно от нарушенията, съответно : по чл.4, ал.1, т.1, б.“а“ от Наредба Н-13/2019 г. на МФ и по чл. 4, ал.3, т.1 от наредба Н-13/2019 г. на МФ.
От субективна страна следва да се посочи, че нарушителят е юридическо лице и неговата административна отговорност е обективна и безвиновна.
Това нарушение е формално. За осъществяването му следва да се докаже, че е изтекъл нормативно предвиденият срок за подаване на декларации обр. 1 и обр.6 /за м. май 2020 г. в случая - до 25.06.2020 г. / и че „ВИП ВАСИЛЕВИ“ЕООД , в качеството си на осигурител и работодател, е имал и не е изпълнил задълженията си да подаде пред ТД на НАП София тези декларации. За довършването на деянието не е необходимо да са настъпили вредни последици.
Съгласно чл. 355, ал. 1 от КСО който наруши разпоредбите на и от КСО и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който не подаде или не подаде в срок декларация с данните по от КСО или декларация от самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.
Няма данни по делото да е налице и предходно нарушаване на осигурителните правила от страна на жалбоподателя, което съдът ще отчита като смекчаващо отговорността обстоятелство. От друга страна изминалият срок на закъснение не е прекалено дълъг и не следва да отежнява административната отговорност на дружеството. При превес на смекчаващите отговорността обстоятелства съдът счита, че правилно административнонаказващият орган е определил наказания в минимален размер за всяко едно от нарушенията. Поради това и съдът следва да потвърди издадените от Директора на офис Кюстендил при ТД НАП София наказателни постановления.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 ЗАНН съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 530398-F559608/06.08.2020 г. и наказателно постановление № 530399-F559611/06.08.2020 г. и двете издадени от Директор на офис Кюстендил към ТД на НАП София , с които на „ВИП Василеви“ ЕООД са наложени имуществени санкции на осн. чл. 355, ал.1, пр.1 от Кодекса за социалното осигуряване от по 500 лева за нарушения както следва : по чл. 4, ал.1, т.1, б.“а“ от наредба№Н-13/2019 г. и по чл.4, ал.3, т.1 от Наредба Н-13/2019 г.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Кюстендил в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Районен
съдия :