Решение по дело №3728/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3429
Дата: 22 юли 2024 г.
Съдия: Маргарита Димитрова Димитрова
Дело: 20241110203728
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 март 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 3429
гр. София, 22.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 110-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на седемнадесети юни през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:МАРГАРИТА Д. Д*А
при участието на секретаря ДАЛИЯ ЦВ. Г*
като разгледа докладваното от МАРГАРИТА Д. Д*А Административно
наказателно дело № 20241110203728 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по подадена жалба от „*******“ ООД, ЕИК: ********,
със седалище и адрес на управление гр.Неделино, обл.Смолян, ул.“Д*******“
№17, представлявано от управителя Н* Г* Бе*, чрез адв.П. Й. от АК-Плевен,
против електронен фиш №**********, издаден от А“ПИ“-МРРБ, с който на
основание 187а, ал.2, т.3, във вр. с с чл.179, ал.3б от ЗДвП е наложена
имуществена санкция в размер на 2500 лева, за нарушение на чл.102, ал.2 от
ЗДвП.
Жалбата е бланкетна. Оспорва се процесният ел.фиш, като неправилно
и незаконосъобразно издаден, поради което се иска неговата отмяна.
Жалбоподателят, чрез надлежно упълномощения си процесуален
представител – адв.П. Й. от АК-Плевен, след приключване на съдебното
следствие, навежда доводи, че законодателят е предвидил издаване на ел.фиш
за нарушения по чл.179, ал.3 от ЗДвП, но не и за такива по чл.179, ал.3б от
ЗДвП, в каквато хипотеза попада настоящия случай. Сочи, че процедурата за
налагане на административно наказание за нарушение на чл.179, ал.3б от
ЗДвП е предвидена в чл.189е, ал.1 от ЗДвП, която предвижда съставяне на
АУАН и издаване на НП, доколкото са различни субектите на двете нарушения
1
и предвидените наказания за тях. В тази връзка твърди, че като е издал ел.фиш
за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, вместо АУАН и НП, АНО е допуснал
съществено процесуално нарушение и неправилно е приложил материалния
закон, което от своя страна е ограничило правото на защита на
санкционираното лице да направи своите възражения и да ангажира
доказателства в рамките на утвърдената в закона процедура.
Моли съда на посочените основание да отмени процесният ел.фиш, като
незаконосъобразен. Претендира присъждане на направените от жалбоподателя
разноски в настоящото производство.
Ответната страна по жалбата в лицето на издателя на ел.фиш - А“ПИ“-
МРРБ, чрез надлежно упълномощения си процесуален представител – юрк.Д*
Д*, след приключване на съдебното следствие, моли съда да потвърди
процесния ел.фиш, като правилен и законосъобразен, като развива доводи в
тази насока. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско
възнаграждение. Прави изрично възражение за прекомерност на
претендираните разноски от жалбоподателя.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
становищата на страните, приема за установено следното от фактическа
и правна страна:
Жалбата е подадена от активно легитимирано лице, при наличие на
правен интерес да обжалва ел.фиш и в законоустановения 14-дневен
преклузивен срок по чл.189ж, ал.5 от ЗДвП, във вр. с чл.59, ал.2 от ЗАНН.
Ел.фиш е връчен на 06.11.2023 г., а жалбата е подадена на 17.11.2023 г., поради
което се явява процесуално допустима и следва да бъда разгледана по
същество.
Разгледана по съществото, жалбата е основателна.
Издаден е електронен фиш №********** за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на
пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП, за това, че на 01.09.2021 г., в 12:34 часа, е
установено нарушение с ППС – влекач „МАН ТГХ 18.440 4х2 БЛС“, с рег.
№******, с технически допустима максимална маса 20500, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 6, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща
техническа допустима максимална маса на състава 0, в община Столична, за
2
движение по път А-6 км. 50+427, с посока Нарастващ километър, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е
заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, тъй като за
посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация
за преминаването.
В ел.фиш е отразено, че нарушението е установено с устройство
№10181, представляващо елемент от електронната система за събиране на
пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП, намиращо се на път А-6 км. 50+427.
За посоченото нарушение на жалбоподателя „*****“ ООД, със законен
представител Н* Г* Бе*, в качеството на регистриран собственик на МПС, на
основание чл.187а, ал.2, т.3, във вр. с чл.179, ал.3б от ЗДвП, е наложена
имуществена санкция в размер на 2500 лева, за нарушение на чл.102, ал.2 от
ЗДвП.
В ел.фиш е отразено, че независимо от налагането на това
административното наказание, „*****“ ООД дължи и заплащане на
съответната такса по чл.10б, ал.5 от ЗП, съобразно категорията на
притежаваното ППС в размер на 119 лева.
В ел.фиш е посочено, че „*****“ ООД може да се освободи от
административнонаказателна отговорност, ако в 14-дневен срок от получаване
на настоящия ел.фиш, бъде заплатена компесаторна такса по чл.10, ал.2 от ЗП
в размер на 750 лева, при спазване на чл.189е, ал.3 и ал.4 от ЗДвП, както и че с
плащането на компесаторната такса в срок, ел.фиш ще бъде анулиран, а
задължението по чл.10б, ал.5 от ЗП ще се счита за изпълнено.
Описаната по-горе фактическа обстановка съдът приема за установена
от приобщените по делото писмени доказателства, а именно: процесният
ел.фиш; известия за доставяне; извлечение от доклад от ЕССПТ за установени
нарушения по чл.179, ал.3-3в; статични изображения във вид на снимков
материал на ППС – 2 броя; справка за собственост на МПС; справка от
А“ПИ“-МРРБ, ведно с относими писмени доказателства към нея.
Съгласно разпоредбата на чл.102, ал.2 от ЗДвП, собственикът е длъжен
да не допуска движението на ППС по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията,
във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса по
3
чл.10, ал.1 от ЗП, според категорията на ППС. Ако в свидетелството за
регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него. В
настоящия случай е нарушена съществено процедурата, по която е
ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя
„*****“ ООД, изразяващо се в смесване на хипотезите на чл.179, ал.3 от ЗДвП
и чл.179, ал.3б от ЗДвП, като в този смисъл единственото релевирано
възражение от жалбоподателя се явява основателно.
В нормата на чл.179, ал.3б от ЗДвП е предвидена санкция за собственик
на пътно превозно средство от категорията по чл.10б, ал.3 от ЗП, за което
изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП.
Тази разпоредба се допълва от текста на чл.187а, според който при
установяване на нарушения по чл.179, ал.3-3б от ЗДвП в отсъствие на
нарушителя, каквото е процесното, се счита, че ППС е управлявано от
собственика му, а в ал.2 е посочено, че когато собственик на ППС е
юридическо лице, за допуснатото движение на ППС без да са изпълнени
задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по
чл.10, ал.1 от ЗП, на него се налага имуществена санкция по т.3 от същата
алинея в размер на 2 500 лева, каквато санкция е наложена и в случая.
Съгласно чл.39, ал.4 от ЗАНН, за случаи на административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в
отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон,
овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над
необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен фиш.
Следователно, за да бъде издаден електронен фиш за процесното нарушение
на нормата на чл.179, ал.3б от ЗДвП, това трябва да е предвидено в закон.
Съгласно чл.189ж, ал.1, изр.1 о тЗДвП, /в редакцията ДВ, бр.105 от 2018 г., в
сила от 01.09.2019 г./, при нарушение по чл.179, ал.3, установено и заснето от
електронната система по чл.167а, ал.3, може да се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение.
Съгласно чл.189ж, ал.7 от ЗДвП, по отношение на електронния фиш за
нарушение по чл.179, ал.3-3б се прилагат разпоредбите на чл.189, ал.10.
Систематичното тълкуване на цитираните разпоредби обуславят извод, че
неправилно на „***** ООД е ангажирана отговорност по чл.179, ал.3б от
4
ЗДвП, като е издаден електронен фиш при условията на чл.189ж от ЗДвП.
Съгласно ал.1 на чл.189ж от ЗДвП електронен фиш може да се издаде, т.е.
предвидена е една правна възможност, а не задължение за наказващия орган,
когато се установи нарушение на чл.179, ал.3 от ЗДвП. За нарушения като
процесното, а именно: такова по чл.179, ал.3б от ЗДвП, законът не е
предвиждал да се издава ел.фиш, считано към момента на сочената дата на
извършване на нарушението - 01.09.2021 г. Правните норми на чл.179, ал.3 и
ал.3б от ЗДвП имат различно съдържание. С първата се предвижда наказание
за водач, който управлява ППС по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл.10, ал.1, т.1 от ЗП, а с
втората – наказание за собственик на ППС от категорията по чл.10б, ал.3 от
ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10,
ал.1, т.2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни,
посочени в чл.10б, ал.1 от ЗП. Различни са субектите, на които може да бъдат
наложени и предвидените със закона различни по вид и размер наказания,
различни са и нарушенията, за осъществяването на които се налагат тези
наказания – незаплатена такса по чл.10, ал.1, т.1 от ЗП – по чл.179, ал.3 от
ЗДвП, и изцяло или частично незаплатена дължима такса по чл.10, ал.1, т.2 от
ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни - по чл.179, ал.3б
от ЗДвП. Приложение намират разпоредбите, регламентиращи съставянето на
АУАН и издаването на НП, при наличието на предпоставките за това.
До извод, различен от горния, не би могло да се достигне и въз основа на
нормата на чл.189ж, ал.7 от ЗДвП, съгласно която по отношение на ел.фиш за
нарушение по чл.179, ал.3–3б се прилагат разпоредбите на чл.189, ал.10, тъй
като това би означавало по тълкувателен път да се изведе възможност за
съставяне на ел.фиш, което е недопустимо при ангажиране на
административнонаказателната отговорност на едно лице. Изложеното се
отнася и до неправилно цитираната в оспорения ел.фиш норма на чл.187а от
ЗДвП, в която също не е изрично предвидена възможността да се издаде
електронен фиш за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, а урежда субекта на
нарушението. Съгласно цитираната разпоредба, при установяване на
нарушения по чл.179, ал.3–3б в отсъствие на нарушителя се счита, че ППС е
управлявано от собственика му, а в случаите, в които в СРППС е вписан
ползвател – от ползвателя, освен ако бъде установено, че ППС е управлявано
от трето лице. Законодателят не е предвидил издаване на ел.фиш при
5
установено нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, поради което съдът намира,
че в случая липсва изрична законова разпоредба, предвиждаща възможността
да бъде съставен ел.фиш за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, считано към
01.09.2021 г. Това се дължи на пропуск на законодателя, с оглед цитираните
вече разпоредби и не може да бъде безспорно установено, като е недопустимо
по тълкувателен път и чрез разширително тълкуване на нормата на чл.189ж,
ал.1 от ЗДвП, да се приеме че тя се отнася и до нарушенията по чл.179, ал.3б
от ЗДвП. Едва с изменение на разпоредбата на чл.189ж, ал.1 от ЗДвП, обн. в
ДВ, бр.13 от 2024 г., в сила от 13.02.2024 г., е добавено, че ел.фиш може да се
издава за нарушения по чл.179, ал.3-3б от ЗДвП. По изложените по-горе
съображения, обжалваният ел.фиш следва да бъде отменен, като неправилно и
незаконосъобразно издаден, а именно: поради нарушение на процесуалния
закон и неправилно приложение на действащия материален закон, което прави
безпредметно разглеждане на спора по същество.
По разноските:
На основание чл.63д от ЗАНН, страните имат право на разноски, които
се присъждат по реда на АПК. С оглед изхода на делото, право на разноски
има жалбоподателя. Правоимащата страна прави изрично искане за
присъждане на направени разноски за заплатено адвокатско възнаграждение в
настоящото производство, като представя надлежни доказателства за
заплатено в брой адвокатско възнаграждение в размер от 850 лева за
осъщественото процесуално представителство от надлежно упълномощен
адвокат, съгласно представеното пълномощно. С оглед своевременно
направено възражение за прекомерност на заплатеното в този размер
адвокатско възнаграждение от ответната страна по жалбата, съдът намира, че
претенцията на жалбоподателя следва да бъде намалена до минималния
размер от 550 лева, предвиден в разпоредбата на чл.7, ал.2, т.2 от Наредба
№1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, в който
размер следва да се присъди в полза на жалбоподателя.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ на основание чл.63, ал.3, т.1 и т.2, във вр. с ал.2, т.1, във вр. с
ал.1, във вр. с чл.58д, т.4 от ЗАНН, ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ №**********,
6
издаден от А“ПИ“-МРРБ, с който на „*******“ ООД, ЕИК: ********, със
седалище и адрес на управление гр.Неделино, обл.Смолян, ул.“Д*******“
№17, представлявано от управителя Н* Г* Бе*, на основание чл.187а, ал.2, т.3,
във вр. с с чл.179, ал.3б от ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на
2500 лева, за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП, като НЕПРАВИЛЕН и
НЕЗАКОНОСЪОРАЗЕН.
ОСЪЖДА на основание чл.63д от ЗАНН, А“ПИ“-МРРБ, да заплати
на„*******“ ООД, ЕИК: ********, със седалище и адрес на управление
гр.Неделино, обл.Смолян, ул.“Д*******“ №17, представлявано от управителя
Н* Г* Бе*, сумата от 550 лева /петстотин и петдесет лева/, представляваща
направени разноски в настоящото производство за процесуално
представителство от адвокат.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд София-град на основанията, предвидени в НПК и по
реда на Глава 12 от АПК, в 14–дневен срок от получаване на съобщението от
страните, че е изготвено.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7

Съдържание на мотивите

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по подадена жалба от „******** ООД, ЕИК: ********,
със седалище и адрес на управление гр.Неделино, обл.Смолян, ул.“Добри
Чинтулов“ №17, представлявано от управителя Н* Г* Б*, чрез адв.П* Й* от
АК-Плевен, против електронен фиш №**********, издаден от ********, с
който на основание 187а, ал.2, т.3, във вр. с с чл.179, ал.3б от ЗДвП е наложена
имуществена санкция в размер на 2500 лева, за нарушение на чл.102, ал.2 от
ЗДвП.
Жалбата е бланкетна. Оспорва се процесният ел.фиш, като неправилно
и незаконосъобразно издаден, поради което се иска неговата отмяна.
Жалбоподателят, чрез надлежно упълномощения си процесуален
представител – адв.П* Й* от АК-Плевен, след приключване на съдебното
следствие, навежда доводи, че законодателят е предвидил издаване на ел.фиш
за нарушения по чл.179, ал.3 от ЗДвП, но не и за такива по чл.179, ал.3б от
ЗДвП, в каквато хипотеза попада настоящия случай. Сочи, че процедурата за
налагане на административно наказание за нарушение на чл.179, ал.3б от
ЗДвП е предвидена в чл.189е, ал.1 от ЗДвП, която предвижда съставяне на
АУАН и издаване на НП, доколкото са различни субектите на двете нарушения
и предвидените наказания за тях. В тази връзка твърди, че като е издал ел.фиш
за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, вместо АУАН и НП, АНО е допуснал
съществено процесуално нарушение и неправилно е приложил материалния
закон, което от своя страна е ограничило правото на защита на
санкционираното лице да направи своите възражения и да ангажира
доказателства в рамките на утвърдената в закона процедура.
Моли съда на посочените основание да отмени процесният ел.фиш, като
незаконосъобразен. Претендира присъждане на направените от жалбоподателя
разноски в настоящото производство.
Ответната страна по жалбата в лицето на издателя на ел.фиш - ********,
чрез надлежно упълномощения си процесуален представител – юрк.Д* Д*,
след приключване на съдебното следствие, моли съда да потвърди процесния
ел.фиш, като правилен и законосъобразен, като развива доводи в тази насока.
Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Прави изрично възражение за прекомерност на претендираните разноски от
жалбоподателя.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
становищата на страните, приема за установено следното от фактическа
и правна страна:
Жалбата е подадена от активно легитимирано лице, при наличие на
правен интерес да обжалва ел.фиш и в законоустановения 14-дневен
преклузивен срок по чл.189ж, ал.5 от ЗДвП, във вр. с чл.59, ал.2 от ЗАНН.
Ел.фиш е връчен на 06.11.2023 г., а жалбата е подадена на 17.11.2023 г., поради
което се явява процесуално допустима и следва да бъда разгледана по
1
същество.
Разгледана по съществото, жалбата е основателна.
Издаден е електронен фиш №********** за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на
пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП, за това, че на 01.09.2021 г., в 12:34 часа, е
установено нарушение с ППС – влекач „МАН ТГХ 18.440 4х2 БЛС“, с рег.
№******, с технически допустима максимална маса 20500, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 6, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща
техническа допустима максимална маса на състава 0, в община Столична, за
движение по път А-6 км. 50+427, с посока Нарастващ килом*, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е
заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, тъй като за
посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация
за преминаването.
В ел.фиш е отразено, че нарушението е установено с устройство
№10181, представляващо елемент от електронната система за събиране на
пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП, намиращо се на път А-6 км. 50+427.
За посоченото нарушение на жалбоподателя „*****“ ООД, със законен
представител Н* Г* Б*, в качеството на регистриран собственик на МПС, на
основание чл.187а, ал.2, т.3, във вр. с чл.179, ал.3б от ЗДвП, е наложена
имуществена санкция в размер на 2500 лева, за нарушение на чл.102, ал.2 от
ЗДвП.
В ел.фиш е отразено, че независимо от налагането на това
административното наказание, „*****“ ООД дължи и заплащане на
съответната такса по чл.10б, ал.5 от ЗП, съобразно категорията на
притежаваното ППС в размер на 119 лева.
В ел.фиш е посочено, че „*****“ ООД може да се освободи от
административнонаказателна отговорност, ако в 14-дневен срок от получаване
на настоящия ел.фиш, бъде заплатена компесаторна такса по чл.10, ал.2 от ЗП
в размер на 750 лева, при спазване на чл.189е, ал.3 и ал.4 от ЗДвП, както и че с
плащането на компесаторната такса в срок, ел.фиш ще бъде анулиран, а
задължението по чл.10б, ал.5 от ЗП ще се счита за изпълнено.
Описаната по-горе фактическа обстановка съдът приема за установена
от приобщените по делото писмени доказателства, а именно: процесният
ел.фиш; известия за доставяне; извлечение от доклад от ЕССПТ за установени
нарушения по чл.179, ал.3-3в; статични изображения във вид на снимков
материал на ППС – 2 броя; справка за собственост на МПС; справка от
********, ведно с относими писмени доказателства към нея.
Съгласно разпоредбата на чл.102, ал.2 от ЗДвП, собственикът е длъжен
да не допуска движението на ППС по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията,
във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса по
2
чл.10, ал.1 от ЗП, според категорията на ППС. Ако в свидетелството за
регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него. В
настоящия случай е нарушена съществено процедурата, по която е
ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя
„*****“ ООД, изразяващо се в смесване на хипотезите на чл.179, ал.3 от ЗДвП
и чл.179, ал.3б от ЗДвП, като в този смисъл единственото релевирано
възражение от жалбоподателя се явява основателно.
В нормата на чл.179, ал.3б от ЗДвП е предвидена санкция за собственик
на пътно превозно средство от категорията по чл.10б, ал.3 от ЗП, за което
изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП.
Тази разпоредба се допълва от текста на чл.187а, според който при
установяване на нарушения по чл.179, ал.3-3б от ЗДвП в отсъствие на
нарушителя, каквото е процесното, се счита, че ППС е управлявано от
собственика му, а в ал.2 е посочено, че когато собственик на ППС е
юридическо лице, за допуснатото движение на ППС без да са изпълнени
задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по
чл.10, ал.1 от ЗП, на него се налага имуществена санкция по т.3 от същата
алинея в размер на 2 500 лева, каквато санкция е наложена и в случая.
Съгласно чл.39, ал.4 от ЗАНН, за случаи на административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в
отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон,
овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над
необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен фиш.
Следователно, за да бъде издаден електронен фиш за процесното нарушение
на нормата на чл.179, ал.3б от ЗДвП, това трябва да е предвидено в закон.
Съгласно чл.189ж, ал.1, изр.1 о тЗДвП, /в редакцията ДВ, бр.105 от 2018 г., в
сила от 01.09.2019 г./, при нарушение по чл.179, ал.3, установено и заснето от
електронната система по чл.167а, ал.3, може да се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение.
Съгласно чл.189ж, ал.7 от ЗДвП, по отношение на електронния фиш за
нарушение по чл.179, ал.3-3б се прилагат разпоредбите на чл.189, ал.10.
Систематичното тълкуване на цитираните разпоредби обуславят извод, че
неправилно на „***** ООД е ангажирана отговорност по чл.179, ал.3б от
ЗДвП, като е издаден електронен фиш при условията на чл.189ж от ЗДвП.
Съгласно ал.1 на чл.189ж от ЗДвП електронен фиш може да се издаде, т.е.
предвидена е една правна възможност, а не задължение за наказващия орган,
когато се установи нарушение на чл.179, ал.3 от ЗДвП. За нарушения като
процесното, а именно: такова по чл.179, ал.3б от ЗДвП, законът не е
предвиждал да се издава ел.фиш, считано към момента на сочената дата на
извършване на нарушението - 01.09.2021 г. Правните норми на чл.179, ал.3 и
ал.3б от ЗДвП имат различно съдържание. С първата се предвижда наказание
за водач, който управлява ППС по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл.10, ал.1, т.1 от ЗП, а с
3
втората – наказание за собственик на ППС от категорията по чл.10б, ал.3 от
ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10,
ал.1, т.2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни,
посочени в чл.10б, ал.1 от ЗП. Различни са субектите, на които може да бъдат
наложени и предвидените със закона различни по вид и размер наказания,
различни са и нарушенията, за осъществяването на които се налагат тези
наказания – незаплатена такса по чл.10, ал.1, т.1 от ЗП – по чл.179, ал.3 от
ЗДвП, и изцяло или частично незаплатена дължима такса по чл.10, ал.1, т.2 от
ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни - по чл.179, ал.3б
от ЗДвП. Приложение намират разпоредбите, регламентиращи съставянето на
АУАН и издаването на НП, при наличието на предпоставките за това.
До извод, различен от горния, не би могло да се достигне и въз основа на
нормата на чл.189ж, ал.7 от ЗДвП, съгласно която по отношение на ел.фиш за
нарушение по чл.179, ал.3–3б се прилагат разпоредбите на чл.189, ал.10, тъй
като това би означавало по тълкувателен път да се изведе възможност за
съставяне на ел.фиш, което е недопустимо при ангажиране на
административнонаказателната отговорност на едно лице. Изложеното се
отнася и до неправилно цитираната в оспорения ел.фиш норма на чл.187а от
ЗДвП, в която също не е изрично предвидена възможността да се издаде
електронен фиш за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, а урежда субекта на
нарушението. Съгласно цитираната разпоредба, при установяване на
нарушения по чл.179, ал.3–3б в отсъствие на нарушителя се счита, че ППС е
управлявано от собственика му, а в случаите, в които в СРППС е вписан
ползвател – от ползвателя, освен ако бъде установено, че ППС е управлявано
от трето лице. Законодателят не е предвидил издаване на ел.фиш при
установено нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, поради което съдът намира,
че в случая липсва изрична законова разпоредба, предвиждаща възможността
да бъде съставен ел.фиш за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП, считано към
01.09.2021 г. Това се дължи на пропуск на законодателя, с оглед цитираните
вече разпоредби и не може да бъде безспорно установено, като е недопустимо
по тълкувателен път и чрез разширително тълкуване на нормата на чл.189ж,
ал.1 от ЗДвП, да се приеме че тя се отнася и до нарушенията по чл.179, ал.3б
от ЗДвП. Едва с изменение на разпоредбата на чл.189ж, ал.1 от ЗДвП, обн. в
ДВ, бр.13 от 2024 г., в сила от 13.02.2024 г., е добавено, че ел.фиш може да се
издава за нарушения по чл.179, ал.3-3б от ЗДвП. По изложените по-горе
съображения, обжалваният ел.фиш следва да бъде отменен, като неправилно и
незаконосъобразно издаден, а именно: поради нарушение на процесуалния
закон и неправилно приложение на действащия материален закон, което прави
безпредметно разглеждане на спора по същество.
По разноските:
На основание чл.63д от ЗАНН, страните имат право на разноски, които
се присъждат по реда на АПК. С оглед изхода на делото, право на разноски
има жалбоподателя. Правоимащата страна прави изрично искане за
4
присъждане на направени разноски за заплатено адвокатско възнаграждение в
настоящото производство, като представя надлежни доказателства за
заплатено в брой адвокатско възнаграждение в размер от 850 лева за
осъщественото процесуално представителство от надлежно упълномощен
адвокат, съгласно представеното пълномощно. С оглед своевременно
направено възражение за прекомерност на заплатеното в този размер
адвокатско възнаграждение от ответната страна по жалбата, съдът намира, че
претенцията на жалбоподателя следва да бъде намалена до минималния
размер от 550 лева, предвиден в разпоредбата на чл.7, ал.2, т.2 от Наредба
№1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, в който
размер следва да се присъди в полза на жалбоподателя.
5