Р Е Ш Е Н И Е
№370/5.5.2021г.
Административен съд – Пазарджик,
първи състав, на пети април две хиляди и двадесет
и първа година в публично заседание в
следния състав:
Председател:
Мариана Шотева
при секретаря Тодорка
Стойнова като
разгледа докладваното от съдия Шотева административно дело номер 1062 по описа
за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Делото
е образувано по жалба на А.С.М.,*** против Решение за прекратяване на производството
по оценка на проектно предложение № 03-РД/2899 от 15.09.2020г. издадено то ИД
на ДФЗ-РА- В. Г.. С процесното решение е прекратено производството по оценка на
проектно предложение BG06RDNP001-4.002-002-0086
в ИСУН, УРН 678703, ИД№13/04/1/2/00152 от 12.10.2018г., подадено от А.М..
Посочва
се в жалбата, че решението е незаконосъобразно. Жалбоподателят счита, че
неправилно решаващият орган е прекратил
производството, като представя доказателства , че за всички имоти е налице правно
основание за владението им.
В
съдебното заседание жалбоподателят се
представлява от М. – съпруг на жалбоподателката. Процесуалният представител
изразява становище за незаконосъобразност на обжалвания административен акт. Поддържа
изложеното в жалбата.Твърди, че не е налице основание за прекратяване на
производството по оценка на проектно предложение.Сочи доказателства.
Ответникът
- директор на Изпълнителен директор на ДФЗ-РА, чрез процесуалния представител –
юриск.Н. оспорва жалбата, моли да се потвърди решението на изпълнителния
директор на ДФ“Земеделие“. Моли за присъждане на разноски.
Административен
съд – гр. Пазарджик в настоящия си състав, намери за установено следното:
Жалбата
е подадена в законоустановения 14-дневен срок от лице имащо правен интерес от
обжалването, с оглед на което се явява процесуално допустима.
Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна.
Заявление
за подпомагане с № BG06RDNP001-4.002-0086 в ИСУН е
подадено на 12.10.2018 г. от жалбоподателката А.М. за „Модернизиране
стопанството на земеделски производител А.М. чрез закупуване на специализирана
земеделска техника". Заявлението не е допуснато до техническа и финансова
оценка. Извършени били административни проверки на представените документи,заявените
данни и други обстоятелства, свързани с проектното предложение по подмярка 4.1.2.
от ПРСР 2014-2020. Било установено, че проектното предложение на А.М., с
Идентификационен номер в ИСУН: BG06RDNP001-4.002-0086, не отговаря на изискванията
на точка 3, буква б) от Раздел 11.1.:
„кандидатите
по т.1 трябва да са получили от земеделска дейност най-малко 33 на сто от
общите си приходи/доходи за предходната календарна година", което се
доказва с: „Документи, доказващи "правно основание за ползване на имотите
регистрирано в съответната общинска служба по земеделие, от които е произведена
селскостопанската продукция, чрез чиято реализация са сформирани
приходите/доходите в ГДД за предходната календарна година спрямо годината на
кандидатстване, имотите под наем или аренда, в т.ч. имотите, попадащи извън
обхвата на чл. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, трябва:
а) да
са ползвани въз основа на документи, доказващи правното основание за ползване, които
са регистрирани в общинската служба по земеделие по реда на чл. 376 от Закона
за собствеността и ползването на земеделските земи не по-късно от края на
предходната стопанска година спрямо годината на кандидатстване, и/или
б) не по-късно от края на предходната стопанска
година спрямо годината на кандидатстване да са посочени в анкетните формуляри
на анкетната карта по Наредба № 3 от 1999 г. за стопанската година, през която
е произведена селскостопанската продукция, чрез чиято реализация са сформирани
приходите/доходите в ГДД, и/или
в) да са ползвани въз основа на документи,
доказващи правното основание за ползване,които са нотариално заверени не
по-късно от края на предходната стопанска година спрямо годината на
кандидатстване, съгласно точка 17. 3 от Раздел 11.1. „Критерии за допустимост
на кандидатите" от Условията за кандидатстване.
Било
установено, че в представената Справка
-Декларация за приходите от земеделска дейност, заявените имоти не отговарят на
изискванията на точка 17.3 от условията за кандидатстване и не са представени договори за тях за
2016/2017 година към подаденото заявление по подмярка 4.1.2. В Справка
-Декларация за приходите от земеделска дейност, обхващаща периода от
01.01.2017_до 31.12.2017 година са заявени имоти -№019096, 019177, 019216, 019220,
019426, 020692,025317, 025321, 025323 от които е произведена продукцията за
2017 г. След справка в регистър по Наредба №3, се установило, че е направена
пререгистрация на 26.01.2017г. за стопанската 2016/2017 година. В анкетният
формуляр са декларирани само имоти с №019220 и 121056.
С
оглед констатираните несъответствия е изпратено уведомително писмо чрез ИСУН с
№ BG06RDNP001-4.002-0086 -М002 за установени липси и нередовност на 22.01.2020.
Кандидатът предоставил отговор на 03.02.2020, т.е. в рамките на допустимия срок
за тяхното отстраняване, към който предоставил нова Справка -Декларацията за
приходите от земеделска дейност, със заявени имоти с № 019096. 019216, 019220,
024294, 121056. Също така предоставил справка с правни основания за стопанската
01.10.2016 до 30.09.2017г. заверена от Общинска служба земеделие Пещера. От
така представената справка/ приобщена към доказателствата по делото/ е видно,
че жалбоподателката няма правно основание за имоти с №019096 и 019216. Към
писмото не са предоставени документи, доказващи правно основание за ползване на
имотите регистрирани в съответната общинска служба по земеделие от която е
произведена продукцията за 2017 г. и обяснителна записка. Извършено е
преизчисления на база предоставената Справка -Декларацията за приходите от
земеделска дейност. В анкетната карта за стопанската 2016/2017 са заявени само
имоти №019220 и №121056 и в резултат на извършените проверки на заявените данни
и предоставените документи, прихода от земеделска дейност в процентно отношение
възлиза на 19.81. С оглед изложената фактическа обстановка и представените
документи, на основание точка 3, буква б) и точка 17. 3 от Раздел 11.1.
„Критерии за допустимост на кандидатите", към Условията за кандидатстване,
подаденото проектно предложение Идентификационен номер в ИСУН:
BG06RDNP001-4.002-0086 не е допуснато до техническа и финансова оценка.
Прието
е, че проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН: BG06RDNP001-4.002-0086,
не отговаря на изискванията на точка 15 от Раздел 11.1 „Критерии за допустимост
на кандидатите" от Условията за кандидатстване, а именно „Когато земята,
върху която са разположени културите, включени при определяне на изискуемия
минимален икономически размер на стопанството от левовата равностойност на 6000
евро СПО, се обработва на база на споразумение за масиви за ползване на
земеделските земи, изготвено на основание чл. 37в, ал. 2 от Закона за
собствеността и ползването на земеделските земи, кандидатът за същия размер на
площта на земята, върху която са разположени тези култури, трябва да има имоти,
включени в споразумението за масиви, които да са негова собственост н/или да са
наети/арендувани с минимален срок на действие пет години от датата на подаване
на проектното предложение." При извършени административни проверки на
представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани с
проектно предложение Идентификационен номер в ИСУН: BG06RDNP001-4.002-0086 е
установено, че се обработват имоти на база споразумение за масиви за ползване
на земеделските земи, изготвено на основание чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗ, но към
дата на кандидатстване не са предоставени договори, които да са собственост
и/или да са наети/арендувани от кандидата с минимален срок на действие пет
години от датата на подаване на проектното предложение, с площ равна на същия
размер на площта с които участва в споразумението.Тези обстоятелства се
потвърждават и от приетата по делото експертиза.
Прието
е, че проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН: BG06RDNP001-4.002-0086,
не отговаря на изискванията на точка 3 буква в) от Раздел 11.1 „Критерии за
допустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване: „към датата на
подаване на проектното предложение кандидатите по т. 1 трябва да: в) имат
икономически размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем
(СПО) в границите между левовата равностойност на 6000 евро и 7999 евро
включително и над 50 на сто от СПО на стопанството е от секторите
"Животновъдство", "Плодове и зеленчуци" и/или "Етеричномаслени и
лекарствени култури", съгласно
продуктите, посочени в
Приложение №3". При извършени административни проверки на представените документи,
заявените данни и други обстоятелства, свързани с проектно предложение
Идентификационен номер в ИСУН: BG06RDNP001-4.002-0086 е установено, че се обработват имоти на база
споразумение за масиви за ползване на земеделските земи. изготвено на основание
чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗ, но имоти - 61220.19.177, 61220.19.426 и 61220.25. 323
не са включени в анкетната карта за стопанката 2018/2019 година, въпреки че се
стопанисват на база споразумение за ползване по чл. 37в. Във връзка с точка 7
от Раздел 21.2 „Оценка на административно съответствие и допустимост" от
Условията за кандидатстване на
22.01.2020г. е изпратено уведомително писмо чрез ИСУН . Кандидатката предоставя
отговор на 03.02.2020 в рамките на допустимия срок за тяхното отстраняване. В
представеният отговор кандидатката предоставя двустранен договор за пренаемане
на земя от 11.02.2019г. между А.С.М. и М. Йорданова М. със срок на действие за
стопанската 2018/2019 година. В този договор са заявени имоти с № 61220.19.177,
61220.19.426 и 61220.25.323. При извършена справка от страна на
административния орган в регистър правно основание за 2019 година, упоменатите
имоти фигурират като правно основание на името на А.С.М. и са придобити на база
споразумение за ползване по чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗЗ. Съгласно Заповед № РД46 -
395 от 08.08.2018г. на Министър на земеделието, храните и горите - "
Влязла в сила заповед по чл.37в, ал.4 от ЗСПЗЗ, с която е одобрено
разпределението на масивите за ползване, е административен акт, които не
поражда вещни права (право на собственост, право на ползване, ограничени вещни
права) за участниците в споразумението върху масивите, респ. върху включените в
тях имоти, поради което те нямат правната възможност да заменят или да отдават
под наем разпределените масиви, сключвайки договори за замяна или за наем след
издадената заповед". Посочените по-горе имоти са заявени за кампания 2019
с култури -3.272 дка картофи и 1.4 дка угар от друго лице - М. Йорданова М., за
която липсва информация в регистър „Правни основания". В резултат на това
е преизчислен началният икономически размер на стопанството и първоначалното
СПО от 7204,69 евро на 8308,83 евро. С оглед изложената фактическа обстановка и
представените документи, на основание точка 3 буква в) от Раздел 11.1 „Критерии
за допустимост на кандидатите към
Условията за кандидатстване подаденото проектно предложение не е допуснато до
техническа и финансова оценка. Прието е
,че проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН: BG06RDNP001-4.002-0086
не отговаря на изискванията на точка 6, буква а) от Раздел 11.1 „Критерии за
допустимост на кандидатите от Условията
за кандидатстване: „Цялата налична в земеделското стопанство земя трябва да се
стопанисва от кандидата:
а)
с правно основание, регистрирано в съответната общинска служба по земеделие,
през целия период считано от датата на подаване на проектното предложение до
изтичане на пет години от датата на подписване на административния
договор".
При извършената проверка е установено и, че Бизнес плана е разработен на база 68.517 дка,
но не всички представени документи за ползване на земя отговарят на
изискванията на т.6 буква а) от раздел 11.1 от Условията за кандидатстване. Дадена
е възможност на жалбоподателката да представи отговор и доказателства .Кандидатката
предоставя отговор на 03.02.2020 в рамките на допустимия срок за тяхното отстраняване.
В представеният отговор, кандидата не предоставя обяснителна записка и
документи за ползване, отговарящи на точка 6 буква а). С оглед изложената
фактическа обстановка и представените документи, на основание точка 6 буква а)
от Раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите " към Условията за
кандидатстване не се допуска до техническа и финансова оценка.проектното
предложение.
За
недопускане до техническа и финансова оценка, кандидатът е уведомен в ИСУН на
13.07.2020 г. Информация за недопускане на проекта до техническа и финансова
оценка е качена и на страницата на ДФ „Земеделие", публикувана на
13.07.2020 г. На 13.07.2020 г. кандидатът е отворил уведомлението в ИСУН.
Крайният срок за отговор е 20.07.2020 г.
В
рамките на крайния срок - 20.07.2020 г. кандидатът е възразил срещу
недопускането на проектното предложение до техническа и финансова оценка с
писмо комуникационен № BG06RDNP001-4.002-0086-М003 в ИСУН с дата 20.07.2020 г.,
т.е. възражението е подадено в рамките на едноседмичния срок, регламентиран в
чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕСИФ.
Във
възражението кандидатът отбелязва, че „във връзка с изискванията на точка 3,
буква б) от Раздел 11.1., декларира, че продукцията от картофи за стопанската
2016-2017г. отговаря на изискванията на точка 3, буква б) от Раздел 11.1 от
Условията за кандидатстване. В отговора предоставен на 03.02.2020 г е приложена
попълнена Справка декларация за приходите от земеделска дейност. В допълнение
към нея има и копие на заявлението за директни плащания за 2017г. от което е видно,
че по схемата за обвързано подпомагане на зеленчуци (основна група) са заявени
0.81 ха. Площта е формирана от следните имоти:№№ 019096, 019216, 019220,
024294. 121056. Това е видно и от картите на физическите блокове приложени към
заявлението. В допълнение, на етап подаване на проектното предложение и напълно
в съответствие с изискванията по подмярката е подадено и заверено копие на
данъчна декларация с декларирани приходи от земеделска дейност. Също на етап
подаване на проектното предложение са приложени и приемно-предавателни
протоколи за продадена през 2017 г. продукция от картофи. Същите са представени
на вниманието на ДФЗ по схемата за обвързано подпомагане на зеленчуци (основна
група), на база на тях са получени и субсидии по схемата. Има и платени данъци
и осигуровки към НАП. За стопанска 2016-2017 на името на кандидата би следвало
да се водят правни основания за имоти с номера №№019096 и 019216. От
приложеното заявление за директни плащания е видно, че кандидатът е единствения
реален ползвател на двата имота, произведената продукция е декларирана пред ДФ
„Земеделие" и НАП и са платени нужните данъци и осигуровки. В тази си част възражението на кандилата е
прието като основателно.
Като основателно е прието и възражението
на жалбоподателката във връзка с
изискванията на точка 15 от раздел 11.1, от Условията за кандидатстване - „Когато
земята, върху която са разположени културите, включени при определяне на
изискуемия минимален икономически размер на стопанството от левовата
равностойност на 6000 евро СПО, се обработва на база на споразумение за масиви
за ползване на земеделските земи, изготвено на основание чл. 37в. ал. 2 от
Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, кандидатът за същия
размер на площта на земята, върху която са разположени тези култури, трябва да
има имоти, включени в споразумението за масиви, които да са негова собственост
и/или да са наети/арендувани с минимален срок на действие пет години от датата
на подаване на проектното предложение", Жалбоподателката е възразила, че не
е приложима за конкретното проектно предложение, понеже минималният
икономически размер от 6000 СПО се формира от имотите ползващи се на база
дългосрочни договори за аренда. В тях попадат 12 имота върху които се отглеждат
картофи, като общата им площ е 18,100 дка. СПО което формират е в размер на 6
107,89 евро. В допълнение в проектното предложение също има включени и 12 имота
с естествени ливади, ползващи се отново с десет годишни договори за аренда,
които са също са част от първоначалното СПО. Приложена е разбивка на имотите от
които се определя изискуемият минимален икономически размер от 6000 евро:
Имот
№ 024191 - използваема земеделска площ 3.000 дка;
Имот
№ 020774 - използваема земеделска площ - 2,000 дка
Имот
№ 009144 - използваема земеделска площ - 2,700 дка
Имот
№ 020772 - използваема земеделска площ - 0,900 дка
Имот
№ 021648 - използваема земеделска площ - 1,000 дка
Имот
№ 020015 - използваема земеделска площ - 1,000 дка
Имот
№ 020380 - използваема земеделска площ - 1,300 дка
Имот
№ 021250 - използваема земеделска площ - 1,450 дка
Имот
№ 003057 - използваема земеделска площ - 1,400 дка
Имот
№ 018187 - използваема земеделска площ - 1,000 дка
Имот
№ 025015 - използваема земеделска площ - 1,100 дка
Имот
№ 025305 - използваема земеделска площ - 1,250 дка
С
обща площ 18,100 дка. Общо СПО - 6107,89. Установено е, че всички имоти влизащи
във формиране на изискуемото минимално СПО се ползват на база договор за аренда
за 10г.
Като основателно е прието и възражението
на жалбоподателката относно изискванията
на т. 6, буква а) от раздел 11.1 от условията за кандидатстване - проектното
предложение е разработено на база 68,517 дка, като на етап кандидатстване са
приложени всички придружаващи документи за имотите включени в таблица 1
"Налична за стопанството земя" от бизнес плана. Приложени са
договорите за аренда, едногодишните договори и споразумението за ползване на
имоти.Приложено е копие от контролният лист от извършено посещение на място във
връзка с участието по подмярката. В контролният лист явно е описано, че има
съотвествие в заявените в таблица 1 "Налична за стопанството земя".
Не са констатирани нередности при теренната проверка."
Прието
е за неоснователно възражението на жалбоподателката относно точка 3, буква в) от раздел 11.1.
Жалбоподателката твърди, че към датата
на подаване на проектното предложение СПО на стопанството е било 7 204, 69 евро
което отговаря изцяло на изискванията за кандидатстване по подмярката. Имоти с
номера. 61220.19,177. 61220.19.426 и 61220.25.323 фигурират в споразумението за
ползване на масиви, но не са разпределени по реда на чл. 37 в), а са имоти
които са били с регистрирано правно основание, които в последствие са
прехвърлени на друг земеделски стопанин.
От
приетите по делото писмени доказателства е видно, че въпросните три имота са
регистрирани за стопанската 2018-2019 г. на името на М. М.. Имотите присъстват
в заверените анкетни формуляри на М. М. за стопанската 2018-2019 г. В
допълнение, трите имота са заявени и по линия на директни плащания от М. М., а
не от жалбоподателката. При подаване на заявление за участие по Директни
плащания ДФЗ приема без възражения заявените от М. М. имоти и дори изплаща
субсидии по прилежащите схеми за директни плащания. Въпросните имоти с номера №№
61220.19.177, 61220.19.426 и 61220.25.323 не са обработвани от жалбоподателката
през стопанската 2018-2019, не са заявени за директни плащания и не е коректно
ДФЗ да ги смята като част от стопанство на ЗП А.С.М.. Към възражението е
приложен договор за отдаване под наем на въпросните имоти и анкетната карта на М.
М..
Съгласно
заповед № РД 46-395 от 18.08.2018 на Министъра на земеделието, храните и
горите, кандидатът няма правна възможност да заменя или да отдава под наем в
годината на кандидатстване по процедурата. Видно е, че именно през 2018г. с
оглед приложен договор за отдаване под наем на въпросните имоти и анкетната
карта същите са отдадени под наем на М. М..
С
оглед на гореизложеното , административният орган е приел, че с оглед
обстоятелството, че проектното предложение не отговаря на изискванията на
т.3,б.“в“ от Раздел 11.1. към Условията за кандидатстване , същото не следва да
се допусне до техническа и финансова оценка и е издадено процесното решение №
03-РД/2899/15.09.2020г.
Гореописаната
фактическа обстановка се потвърждава от приетите по делото писмени
доказателства. Същата не се променя и с оглед разпитания по делото свидетел С.,
както и приетата по делото съдебно-техническа експертиза.
Видно
е, че производството по оценка на проектно предложение BG06RDNP001-4.002-0086 в
ИСУН, УРН 678703,ИД № 13/04/1/2/00152 от 12.10.2018г. е прекратено единствено за това, че са налице
договори за отдаване под наем на имоти от А.М. на М. М. през годината на
кандидатстване. Всички останали възражения са приети като основателни отстрана
на административния орган.
Съдът
намира, че материалният закон е приложен правилно.
Извършена
е пълна и точна преценка от страна на администартивния орган относно
представените писмени доказателства, както и е отговорено на всяко едно
възражение от страна на жалбоподателя. Спазена е процедурата за издаване на
решението, макар и след три години от подаване на проектното предложение.
Поради
горното, съдът намира като цяло решението като правилно, подадената жалба за
неоснователна, поради което следва да се отхвърли.
Като
е оставил е прекратил производството по оценка на проектно предложение
BG06RDNP001-4.002-0086 в ИСУН, УРН 678703,ИД № 13/04/1/2/00152 от 12.10.2018г. е
постановил един правилен и законосъобразен акт.
С
оглед изхода от спора на ответника се дължи юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лева.
По
изложените съображения Административен съд Пазарджик, Първи състав
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на А.С.М. *** против Решение за прекратяване на производството по
оценка на проектно предложение № 03-РД/2899 от 15.09.2020 г., издадено от ИД на
ДФЗ - РА - Васил Грудев .
ОСЪЖДА
А.С.М. *** да заплати в полза на ИД на ДФЗ-РА разноски в размер на 100 (сто) лева,
представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Решението
не е окончателно и подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване
на съобщението за изготвено решение.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: /П/