Р Е Ш Е Н И Е
№ 32 /15.02.2022 г., гр. Добрич
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на дванадесет и шести януари две хиляди
двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА
МИЛЕВА
При участието на секретаря Мария Михалева разгледа докладваното от председателя адм. д. №203/2021 г. по
описа на Адм С - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 45, ал. 11, във вр. с чл. 45, ал.
4 от ЗМСМА и чл. 32, ал. 2 от ЗАдм.
Образувано е по оспорване на областен управител на област
Добрич срещу решение № 319 по протокол № 20/29.04.2021 г. на ОбС - Балчик в което на осн. чл.45, ал.9 от ЗМСМА, ОбС Балчик приема повторно Решение
№301 по Протокол №19 от заседание на ОбС Балчик, проведено на 08.04.2021 г., с
което решение на осн. чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, чл.52, ал.1, т.4 във връзка с
чл.52, ал.2 от ЗКИР и заявление вх. №26-00-492-001/07.10.2020 г. е дадено
съгласие да се измени кадастралната карта на гр. Балчик, м. „Момчил“, като ПИ
№02508.90.749 – собственост на община Балчик и ПИ №02508.90.765 – собственост
на „Албена“АД се обединят и се образува нов ПИ №02508.90.805 с площ
211 665 кв.м., в който „Албена“ АД участва с 205 421 кв.м., а община
Балчик участва с 6 244 кв.м., съгласно приложен проект за изменение на
кадастралната карта на гр. Балчик. С решението е упълномощен кмета на община
Балчик да извърши последващите действия по изпълнение на решението.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на решението. Сочи се, че с решението си
общинския съвет цели чрез обединяване на имотите да се създаде съсобственост
между община Балчик и „Албена“АД, но предвид статута на имота – общинска
собственост, представляващ публична общинска собственост, същият не може да
бъде предмет на съсобственост върху новообразувания имот. В тази връзка се
позовава на разпоредбата на чл.7, ал.1 и ал.2 от ЗОбС.
По тези съображения се иска решението да бъде отменено като
незаконосъобразно. Претендира
се юриск. възнаграждение.
Ответникът - Общински съвет - Балчик, чрез процесуалния си представител,
счита оспорването за неоснователно. Твърди, че въпросното изявление е единствено и само съгласие за
изменение на КК и поставя началото на едно административно производство, което
тепърва ще се развива пред съответната СГКК. Сочи се, че само и единствено в
правомощията на общинския съвет е да даде началото на въпросната процедура, но
не и да извърши проверка, дали са налице основанията за изменение на КК. Моли се
жалбата да бъде отхвърлена и да бъдат писъдени сторените по делото
съдебно-деловодни разноски.
Заинтересованата страна - "АЛБЕНА“ АД, чрез своя процесуален представител не
изразява становище по жалбата а предоставя на съда.
Добричкият административен съд, като взе предвид становищата на страните и
след преценка на събраните по делото доказателства, съобразно разпоредбата на
чл. 168 от АПК, приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Оспорването е предприето в срок, от легитимирано лице, срещу годен за обжалване
административен актове, поради което е процесуално допустимо. В чл. 32, ал. 2 Закона за
администрацията е посочено, че областният управител може да оспорва
незаконосъобразни актове на общинските съвети по реда на ЗМСМА. Това негово правомощие
е регламентирано в чл. 45, ал. 4, във вр., ал. 11 от ЗМСМА, а изрично в чл. 8,
ал. 11 от ЗОбС е предвидено, че актовете на общинския съвет за придобиване,
управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, подлежат на контрол и могат да бъдат
оспорвани по реда на чл. 45 от ЗМСМА. Процесните решения попадат в обхвата на
чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, поради което и на основание чл. 8, ал. 11 от ЗОбС
са годен предмет на съдебна проверка - така определение № 5493 от 19.04.2011 г.
по адм. д. № 4662/2011 г. на ВАС, ІІ о., определение № 3986 от 21.03.2011 г. по
адм. д. № 3268/2011 г. на ВАС, ІІІ о. и др.
Разгледано по същество, оспорването е основателно по следните съображения:
От данните по административната преписка се установява, че Предложение с вх.
№26-00-492-101/07.10.2020 г. до кмета на община Балчик, „Албена“ АД е поискало
закупуване на имот №02508.90.749 – общинска собственост. Представена е
скица-предложение за изменение на КК на гр. Балчик по силата на което изменение
се предвижда обединение на ПИ 02508.90.749, собственост на община Балчик и ПИ
№02508.90.765, собственост на дружеството.
На 31.03.2021 г. кметът на община Балчик е внесъл в ОбС - Балчик докладна записка с
вх. №118 относно
разглеждане на предложение на Красимир Станев – Изп. директор на „Албена“ АД. В
същото е посочено, че със своя Заповед №АдК-04-6/11.03.2021 г. Областен
управител на област Добрич връща за ново обсъждане взетото решение, с указание
за неговата отмяна. В докладната записка е посочено, че полският път с идент.
02508.90.749 обслужва само имоти, собственост на „Албена“ АД, като поради това
се явява с отпаднало предназначение като път – публична общинска собственост.
Предвид което предлага предложението да бъде внесено за обсъждане пред общински
съвет Балчик.
Докладната записка е подкрепена на заседание на постоянните комисия по устройство на територията,
строителство и екология, съвместно с Постоянната комисия по бюджет, финанси,
евроинтеграция и еврофондове и е внесена за разглеждане на
заседанието на ОбС - Балчик, насрочено на 08.04.2021 г. Видно от Протокол №19 от 08.04.2021
г. на заседанието са присътвали 15 общински съветници при общ брой от 21
общински съветници. Предложението на кмета е гласувано поименно с единодушие, в
резултат на което е взето решение №301, с което осн. чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА,
чл.52, ал.1, т.4 във връзка с чл.52, ал.2 от ЗКИР и заявление вх.
№26-00-492-001/07.10.2020 г. е дадено съгласие да се измени кадастралната карта
на гр. Балчик, м. „Момчил“, като ПИ №02508.90.749 – собственост на община
Балчик и ПИ №02508.90.765 – собственост на „Албена“АД се обединят и се образува
нов ПИ №02508.90.805 с площ 211 665 кв.м., в който „Албена“ АД участва с
205 421 кв.м., а община Балчик участва с 6 244 кв.м., съгласно
приложен проект за изменение на кадастралната карта на гр. Балчик.
Със Заповед №АдК-04-12/16.04.2021 г.
издадена на основание чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, областният управител на област Добрич
е върнал решението на ОбС - Балчик за ново обсъждане с указания за неговата отмяна
поради противоречието му с материалния закон.
С Докладна записка, вх.
№151/26.04.2021 г. на кмета на община Балчик до Председателя на ОбС Балчик се
посочва, че така направеното оспорване от областния управител не следва да се
уважава, а се предлага общински съвет да приема повторно решение №301 по
Протокол №19 от заседание на общински съвет Балчик, проведено на 08.04.2021 г.
На 27.04.2021 г. е проведено и
заседание на Постоянната комисия по бюджет, финанси, евроинтеграция и
еврофондове, обективирано в Протокол, с което се приема предложението за ново
обсъждане на решение №301.
Видно от протокол №20 от 29.04.2021 г. на
заседанието са присъствали 15 общински съветници при общ брой от 21 общински съветници. Предложението на
кмета е гласувано поименно с единодушие, в резултат на което е взето оспореното
решение №319, с което
се приема повторно Решение №301 по Протокол №19 от заседание на ОбС Балчик,
проведено на 08.04.2021 г.
Със заповед № Ад К-04-12/16.04.2021 г., издадена на основание чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, областният управител на област Добрич е върнал решението на ОбС - Балчик за ново обсъждане с
указания за неговата отмяна поради противоречието му с материалния закон.
Заповедта е получена в ОбС - Балчик на 20.04.2021 г. съгласно известие за
доставяне на л.7 от делото.
Не е спорно, че в срока по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА общинският съвет не е
разгледал върнатия за ново разглеждане акт, в резултат на което на 12.05.2021 г. е подадена жалба от областен управител на област
Добрич, по която е образувано настоящото административно дело.
В административната преписка се
съдържа Проект за изменение на КК на гр. Балчик за ИП 02508.90.765 и
02508.90.749 с възложител „Албена“ АД и Договор за продажба на общински имот,
касаеща имоти с идент. №02508.90.757 и 02508.90.750, които имоти община Балчик
е продала на „Албена“ АД.
По делото не се представиха
доказателства за собствеността на „Албена“ АД на имот с идент. №02508.90.850,
предмет на решението на общинския съвет, независимо, че дружеството бе
задължено да представи документ за собственост.
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните
правни изводи:
Оспореното решение е взето съобразно
правомощията на ОбС, предвидени в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, с необходимия
кворум и мнозинство съгласно чл. 27, ал. 2, ал. 4 и, ал. 5 от ЗМСМА, в
предписаната от закона форма, при липса на допуснати съществени процесуални
нарушения.
По
съответствието на решението с материалния закон.
Решението е постановено в противоречие с разпоредбата на чл. 7, ал. 2
от ЗОС, съгласно която имотите и вещите - публична общинска собственост, не
могат да се отчуждават и да се прехвърлят в собственост на трети лица. Имоти -
публична общинска собственост, могат да се обременяват с ограничени вещни права
само в случаите, определени със закон. Т.е. забранява се правото на
собственост да бъде притежавано от друг субект, различен от общината до момента
в който по реда на чл.6 от ЗОбС не бъде променено предназначението на имотите,
публична общинска собственост.
Отделно
от това, както се установи по делото липсват каквито й да е доказателства, че „Албена“
АД е собственик на имот №02508.90.805, предмет на решението. Няма представен
документ за собственост, няма и издадена скица на поземления имот. Само по
твърдение на изпълнителния директор на „Албена“ АД, че те са собственик на
имота, без да се извърши допълнителна проверка от общинския съвет /неговите
комисии/ се е взело едно незаконосъобразно решение.
Неоснователно
е становището на ответника, че въпросното съгласие само поставя началото на
едно административно производство, което следва да се разгледа от СГКК и същите
не трябва да изследват дали са налице законовите предпоставки за това
изменение. Изрично в чл.52, ал.1, т.4 от ЗКИР е посочено, че при съединяване на
съседни имоти, собственост на различни лица се извършва след представяне на
документ, удостоверяващ съсобствеността на новообразувания имот, т.е преди
подаване на проекта в СГКК следва да е налице безспорно документи,
удостоверяващи правото на собственост и едва тогава, да бъде направено искането
за промяна. Както се каза и по-горе в настоящия казус не са налице документи за
собственост, удостоверяващи, че „Албена“ АД е собственик на имот с
№02508.90.805.
По гореизложените съображения и с оглед събраните
доказателства, съдът приема, че е решението е постановено в противоречие с
материално правните разпоредби. Това определя
жалбата на областен управител на област Добрич като основателна, респективно налага извода, че Решение №319 по протокол № 20/29.04.2021 г. от заседание на Общински съвет - Балчик е незаконосъобразно, което съставлява основание за
отмяната на същото по аргумент от чл. 146, т. 2 и т. 4 от АПК.
С
оглед изхода на спора, на областен управител на област Добрич следва да бъдат
присъдени сторените по делото разноски, в размер на 80 лв. юриск.
възнаграждение.
Водим от горното, Административен
съд
Добрич, ІV състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Решение № 319 по протокол № 20/29.04.2021 г. на ОбС - Балчик в което на осн. чл.45, ал.9 от ЗМСМА, ОбС Балчик приема повторно Решение №301 по Протокол №19 от заседание на
ОбС Балчик, проведено на 08.04.2021 г., с което решение на осн. чл.21, ал.1,
т.8 от ЗМСМА, чл.52, ал.1, т.4 във връзка с чл.52, ал.2 от ЗКИР и заявление вх.
№26-00-492-001/07.10.2020 г. е дадено съгласие да се измени кадастралната карта
на гр. Балчик, м. „Момчил“, като ПИ №02508.90.749 – собственост на община
Балчик и ПИ №02508.90.765 – собственост на „Албена“АД се обединят и се образува
нов ПИ №02508.90.805 с площ 211 665 кв.м., в който „Албена“ АД участва с
205 421 кв.м., а община Балчик участва с 6 244 кв.м., съглсно
приложен проект за изменение на кадастралната карта на гр. Балчик.
ОСЪЖДА Общински съвет
Балчик да заплати на Областен управител на област Добрич, сторените по делото
разноски в размер на 80 /Осемдесет/ лева, юриск. възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния
административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от
съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл. 137 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: