Решение по дело №166/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 ноември 2020 г. (в сила от 30 ноември 2020 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20207220700166
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 181

 

гр. Сливен, 30.11.2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и пети ноември,  две  хиляди  и  двадесета  година,  в  състав:

             

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                                   ЧЛЕНОВЕ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

                                                                         ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                          

При участието на секретаря ВАНЯ КОСТОВА и на прокурора ХРИСТО КУКОВ, като разгледа докладваното от председателя касационно административно-наказателно дело № 166 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното: 

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.     

Образувано е по касационна жалба от Д.С.Е. ***, чрез адв. Г.Д. ***, подадена против Решение № 260054/25.09.2020 г., постановено по АНД № 704/2020 г. по описа на Районен съд – Сливен, с което е потвърдено НП №20- 0804- 001257/29.05.2020г. на Началника на РУ на МВР- Сливен, с което на Д.С.Е. с ЕГН ********** е наложено на основание чл.177, ал.1, т.2 от ЗДвП административно наказание „Глоба” в размер на 200 (двеста) лева за нарушение на чл.150а, ал.1 от ЗДвП. В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Сливен е неправилно, поради нарушение на материалния и процесуалния закон. Счита, че е налице разминаване в датата на извършване на релевираното нарушение – „10.05.2020 г.“ посочена в акта за установяване на административно нарушение получен от жалбоподателя и подписан лично от него и датата посочена в НП и АУАН, приложен от наказващия орган, която след поправката е 11.05.2020 г. Самата поправка не е отбелязано от кого и как е извършена, което представлявало съществено процесуално нарушение. Моли съда да постанови решение, с което отмени решението на Районен съд – Сливен и отмени НП.

В съдебно заседание касаторът Д.С.Е. не се явява. Представлява се  от упълномощен представител – адв. Г.Д., която поддържа жалбата.  Претендира разноски.

Ответникът по касационната жалба – Областна дирекция на МВР- Сливен, редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. В представено писмено становище чрез упълномощен процесуален представител оспорва жалбата като неоснователна, излага съображения за правилност на обжалваното решение и моли да бъде оставено в сила. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура Сливен изразява становище, за неоснователност на касационната жалба. С оглед представените доказателства, съдебното решение се явявало правилно, поради което били налице условия да бъде оставено в сила.

Касационната жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

От представеното и прието по делото НП № 20-0804-001257/29.05.2020 г. Д.С.Е. е санкциониран за извършено нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП на 11.05.2020 г., затова че управлява МПС БМВ 730 Д с рег. № …………. със СУМПС, което е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено. От представения АУАН бл № 540829 от наказващия орган с административно-наказателната преписка  се установява, с просто око без нуждата от специални знания, че върху датата съставяне на акта, датата на извършване на нарушението, датата на връчване на АУАН е извършена поправка, тъй като същите са удебелени и се различават от  начина, по който е записан останалия текст.

Пред първата инстанция пълномощникът на жалбоподателя е представил екземпляр от  АУАН бл. № 540829,  връчен на нарушителя при съставянето му, в който екземпляр без поправка като дата на съставяне на акта, датата на извършване на нарушението, датата на връчване на АУАН е посочена "10.05.2020 г.“

Приобщена е и докладна записка вх. № УРИ-1670р 16651 от 14.07.2020 г. изготвена от мл. П. и. Д. С., от която се установява, че при написване на АУАН № 540829 е била допусната грешка за датата на приключване и съставянето на акта, който той е коригирал на двата екземпляра, а на връчения на господина не е имал възможност, тъй като бил освободен.

В обжалваното решение, районният съд е приел, че по несъмнен начин от събраните по делото доказателства се установява, че : е извършено нарушението; за целта е изготвена докладна записка от актосъставителя и наказващият орган се е съобразил с нея и е издал наказателно постановление, в което е посочил точната дата на извършване на нарушението, а именно 11.05.2020г.; при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаването на атакуваното наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да доведат до отмяна на наказателното постановление; наказанието е определено в минимален размер и съответства на характера на нарушението и степента на вината на жалбоподателя. При такива мотиви районният съд е потвърдил издаденото НП.

Съдът извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материални закон и констатира, че РС Сливен е постановил неправилен съдебен акт.

Налице е разминаване в датата на извършване на релевираното нарушение – "11.05.2020 г." или "10.05.2020 г." В НП е посочена първата дата, в АУАН преди поправката е посочена втората дата, а самата поправка не е отбелязано от кого и кога е извършена. При това положение заради неотбелязването на автора на поправката, а и факта, че в екземпляра връчен на нарушителя поправка няма, следва да се приеме, че тази поправка е извършена след като този екземпляр на АУАН е бил връчен на касатора, поради което тя не може да му бъде противопоставена и по отношение на него датата на извършване на нарушението посочена в АУАН е "10.05.2020 г.", която обаче е различна от датата на нарушението по връченото му НП, която е "11.05.2020 г.".

Настоящата инстанция не споделя мотивите на първоинстанционния съд, че наказващият орган се е съобразил с изготвена докладна записка от актосъставителя, тъй като тя е изготвена на 14.07.2020 г., а НП е издадено на 29.05.2020 г. и връчено на Е. на 08.06.2020 г.

В санкционните производства, каквото е това по ЗАНН, е необходимо съдържанието на актовете да е ясно и пълно, за да могат да породят правните си последици. Наказателните постановления са актове на правораздаване и следователно имат статута на присъда по НПК, докато с АУАН на конкретно лице се вменява извършването на конкретно административно нарушение и същите имат характера на постановление за привличане на обвиняем. Поради това тези актове не могат да бъдат променяни, допълвани, допълнително мотивирани и др., нито пък е допустимо санкционираното лице или съдът да извлича по тълкувателен път законово определените им реквизити, в частност датата на извършване на нарушението. В този смисъл, докато в АПК (чл. 62, ал. 2) е предвидена възможност за поправка на очевидни фактически грешки, допуснати в административния акт, то в НПК, който на основание чл. 84 от ЗАНН е субсидиарно приложим в административнонаказателното производство, такава възможност за поправка на очевидни фактически грешки не е предвидена.

От обективна страна административното нарушение се характеризира с дата на извършване, която следва да бъде посочена в АУАН и НП, така както изисква чл. 42, т.3 и чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН, като следва датата в АУАН и НП да е идентична. Посочването на този факт относно обективната страна на административното нарушение е от значение както за защитата на административно-наказания субект, който има право да научи всички установени елементи на вмененото му нарушение, за да организира защитата си, но има значение и за съдебната проверка с оглед законосъобразността на акта, с който е наложено наказанието и наличието на доказване на всеки един от елементите от обективна и субективна страна на твърдяното нарушение. Датата на нарушението е част от главния факт в административно-наказателното производство и се включва в предмета на доказване по делото, тъй като е меродавният момент, който законът свързва с възникване на отговорността на дееца. Посочването на различни дати на извършване на нарушението от наказаното лице в съдържанието на АУАН – връчен му и НП е съществено процесуално нарушение, което е основание за отмяна на последното.

Изложеното по-горе мотивира настоящият съдебен състав да приеме, че като е потвърдил наказателно постановление №20-0804-001257/29.05.2020г., районният съд е постановил решение при неправилно приложение на закона, което следва да бъде отменено, като бъде отменено и наказателното постановление.

Основателно и своевременно се явява искането на касатора за присъждане на всички, сторени от него разноски в административно-наказателно производство в размер на 600 лева платено адвокатско възнаграждение. Възражението за прекомерност е неоснователно, доколкото уговореният и заплатен адвокатски хонорар е съобразен с разпоредбите на съгласно чл. 18, ал. 2 вр. с чл. 7, ал. 2 от Наредба № 1 от 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /изм. ДВ бр. 45 в сила от 15.05.2020 г. / и чл. 63, ал. 3 ЗАНН.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Решение260054/25.09.2020 г., постановено по АНД № 704/2020 г. по описа на Районен съдСливен, и  вместо  него  ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ НП № 20-0804-001257/29.05.2020г. на Началника на РУ на МВР- Сливен, с което на Д.С.Е. с ЕГН ********** е наложено на основание чл.177, ал.1, т.2 от ЗДвП административно наказаниеГлоба” в размер на 200 (двеста) лева за нарушение на чл.150а, ал.1 от ЗДвП.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Сливен да заплати на Д.С.Е. с ЕГН ********** разноски в размер на 600,00 (шестстотин) лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                     

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: