Решение по дело №1867/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1615
Дата: 6 декември 2021 г. (в сила от 6 декември 2021 г.)
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20217050701867
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

              № …………./ ……………12.2021г.

 

              В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –гр. Варна, І тричлене състав, в публично заседание на четвърти ноември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

                          ЧЛЕНОВЕ:ИВЕТА ПЕКОВА

 ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

при секретаря Елена Воденичарова и с участието на прокурора С.З., като разгледа докладваното от съдията Е. Янакиева к.адм.д. № 1867/2021 г. по описа на Административен съд – гр. Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 70 - 73 от ЗАНН.

Образувано е по предложение на С.З. – прокурор в Окръжна прокуратура – Варна, на основание чл.70,ал.1,б. „в“ от ЗАНН за възобновяване на административно-наказателно производство, образувано възоснова на АУАН №11-01-579/26.07.2018г., съставен от държавен финансов инспектор в АДФИ и за отмяна на Наказателно постановление № 11-01-579/22.01.2019г. на Директора на АДФИ, с което е наложена глоба в размер от 200.00лв. на К.В.Д..

В Предложението е посочено, че сезиращият прокурор е наблюдаващ ДП №141/2018г., съответно делото било образувано по сигнал на Кмета на община Девня във връзка с допуснати нарушения в работата на длъжностни лица по ръководене, управление и стопанисване на повереното им имущество в „МБАЛ Девня“ ЕООД, като от това последвали значителни повреди, унищожение или разпиляване на имуществото или други значителни щети за дружеството и община Девня – общо вреда в размер около 14000.00лв. Това деяние е квалифицирано като престъпление по чл.219 ал.1 НК вр.чл.26 ал.1 НК. Констатациите в доклада на АДФИ са, че са допуснати нарушения на чл.13 ал.3 ЗФУКПС, а именно липса на процедури за разрешаване и одобряване, за разделяне на отговорностите между служителите. Посочените деяния били прогласени за административни нарушения със съответните НП, които не били обжалвани от санкционираните лица. Същите деяния били част от предмета на разследване на образуваното ДП по чл.219 ал.1 НК и именно за да се продължи разследването по делото и с цел избягване на възможността за едно и също деяние лицето да бъде наказвано два пъти се констатира необходимост от възобновяване на ОНП, съответно от отмяна на наказателните постановления.

 

В открито съдебно заседание наблюдаващият прокурор се явява лично и поддържа предложението.

Ответникът – Агенция за държавна финансова инспекция, не се представлява, не  изразява становище.

Заинтересованата страна – К.В.Д. редовно призован, се явява лично. Заявява, че не е обжалвал НП, защото бил съгласен с констатациите в него.

 

Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

С Наказателно постановление №11-01-579/22.01.2019 г. на директора на АДФИ, за нарушаване на разпоредбите на чл. 4 ал. 1 от ЗФУКПС във връзка с чл.5 ал. 2 от ЗФУКПС и вр. с чл. 7 ал. 1 т. 15 от ЗФУКПС, К.В.Д. е наказан на осн. чл.32, ал.1, т.1  вр. чл.35, ал.1 от ЗДФИ, с административното наказание "глоба" в размер на 200лв., за това, че в периода 21.11.2013г. до 07.12.2015г., в качеството  си на управител на „МБАЛ Девня“ ЕООД – организация от публичния сектор по смисъла на чл.2 ал.2 т.7 от ЗФУКПС не е въвел адекватни и ефективни системи за финансово управление и контрол, включващи политики и процедури, с които да бъде осъществено финансово управление и контрол на организация от публичния сектор. 

С Постановление от 15.10.2018г. е образувано  досъдебно производство за това, че за времето от 01.01.2013г. до 31.03.2016г. в гр. Девня, при условията на продължавано престъпление, длъжностни лица от „МБАЛ Девня“ ЕООД, не положили достатъчно грижи за ръководенето, управлението, стопанисването или запазването на повереното им имущество или за възложената им работа и от това последвали значителни повреди, унищожение или разпиляване на имуществото или други значителни щети за дружеството и община Девня - общо вреда в размер на около 14 000 лева - престъпление по чл. 219 ал. 1 от НК, вр с чл. 26 ал. 1 от НК. Производството е образувано възоснова на материалите по преписка рег.№ 13244/2017г. по описа на ОП-Варна , при наличие на законен повод по см. на чл.208 от НК - съобщение до прокурора и достатъчно данни - справка от проверка, писмени сведения от лица, писма, докладни записка, доклад на АДФИ и др. Същото е спряно с  постановление от 17.08.21г. Не се установява К.В.Д. да е привличан в качество на обвиняем по горепосоченото досъдебно производство.

 

При така установените факти, съдът намира от правна страна следното:

Разглежданото в настоящото производство предложение е  процесуално допустимо. Подадено е от компетентен орган. Независимо, че е неправилно квалифицирано основанието, доколкото е посочено, че предложението се подава на осн.чл.70 б.“в“, съдът приема   че фактите, изложени в него кореспондират с хипотезата, посочена като основание в б.“д“, които ще разгледа като предмет на проверка за законосъобразност.  В ЗАНН не е предвиден изричен преклузивен срок, в който може да се направи предложение за възобновяване по б. "д" на чл. 70, ал. 1 така, както това е предвидено в нормата на чл. 71 от ЗАНН по отношение на останалите основания за възобновяване. Поради това съдът приема, че съобразно с чл. 84 от ЗАНН, принципно са приложими сроковете за възобновяване, предвидени в НПК, а с оглед на конкретния случай, видно и от датата на издаване на постановлението за спиране на досъдебното производство, прокурорът е спазил и предвидения в НПК едномесечен срок да поиска възобновяване, считано от датата на спирането, съгласно чл. 24, ал. 4 от НПК.

Разгледано по същество, предложението е неоснователно.

      Предпоставката за възобновяване на административно-наказателно производство по чл. 70 б.“д“ от ЗАНН е деянието за което е приключило административнонаказателното производство да съставлява престъпление.

От събраните в производството доказателства безспорно се установява, че с влязлото в сила наказателно постановление, чиято отмяна се търси, на К.В.Д. е наложено административно наказание "глоба" в размер на 200лв. за това, че  в периода 21.11.2013г. до 07.12.2015г., в качеството  си на управител на „МБАЛ Девня“ ЕООД – организация от публичния сектор по смисъла на чл.2 ал.2 т.7 от ЗФУКПС не е въвел адекватни и ефективни системи за финансово управление и контрол, включващи политики и процедури, с които да бъде осъществено финансово управление и контрол на организация от публичния сектор. Необходимо с оглед изложените в предложението доводи е съдът да прецени дали това административно нарушение по същество обективира и признаците на извършено престъпление по реда на чл. 219, ал. 1 вр. чл.26 ал.1 от НК, оттам дали се констатират предпоставките за възобновяване на АНП и отмяна на НП.

Извършената проверка от касационния състав дава основание да се счита, че не се констатира такава идентичност на фактите, която да обосновава извод за наличие на предпоставките за възобновяване на АНП и отмяна на НП. Така, защото  досъдебното производство е образувано за престъпление по чл.219 ал.1 НК, който регламентира наказателна отговорност за длъжностно лице, което не положи достатъчно грижи за ръководенето, управлението, стопанисването или запазването на повереното му имущество или за възложената му работа и от това последва значителна повреда, унищожение или разпиляване на имуществото или други значителни щети на предприятието или на стопанството. В досъдебното производство е установена значителна щета – около 14000лв.

     Същевременно в НП 11-01-579/22.01.2019г. на директора на АДФИ, липсва изявление за констатирана щета. Нарушените текстове, възоснова на които е издадено НП предполагат финансовото управление и контрол да се осъществяват чрез системи за финансово управление и контрол, включващи политики, процедури и дейности, въведени от ръководството на организациите по чл. 2, с цел да се осигури разумна увереност, че целите на организациите са постигнати чрез: 1. съответствие със законодателството, вътрешните актове и договори; 2. надеждност и всеобхватност на финансовата и оперативната информация; 3. икономичност, ефективност и ефикасност на дейностите; 4. опазване на активите и информацията; 5. предотвратяване и разкриване на измами и нередности, както и предприемане на последващи действия. В хода на АНП няма данни изобщо да е провеждано изследване, дали поради невъвеждането и неприлагането на разписани контролни процедури по чл.13 ал.3 ЗФУКПС са настъпили вреди.

В този ред, не се констатира пълна идентичност на фактите, установени в хода на АНП, която да обуславя и изпълнителното деяние по чл.219 ал.1 НК. Действително в изследвания период К.Я. е заемал длъжността управител на „МБАЛ Девня“ ЕООД и като такъв носи пълната управленска отговорност. Това установяване обаче не е достатъчно в конкретния случай, доколкото разпоредбата на чл.70 б. „д“ от ЗАНН налага извод за констатиране на пълна идентичност на фактите, тъй като изрично е регламентирано, че следва деянието, за което е приключило производството да съставлява престъпление. Само невъвеждането на система по ЗФУКПС не обективира извод за наличие на повод и достатъчно данни , обуславящи престъпление по чл.219 ал.1 НК.

В обобщение - няма основания да се приеме, че деянието, изразяващо се в бездействие по въвеждане на адекватни и ефективни системи за финансово управление и контрол, включващи политики и процедури, с които да бъде осъществено финансово управление и контрол на организацията от публичния сектор - „МБАЛ Девня“ ЕООД, осъществява признаците на престъплението по чл. 219 ал. 1 от НК на длъжностно лице от „МБАЛ Девня“. Липсата на тази идентичност води до извод за липса и на предпоставките по чл. 70, ал. 1, б. "д" от ЗАНН, при наличието на които съдът, следва да възобнови административно-наказателното производство.

По гореизложените съображения, I тричленен състав на  Административен съд Варна приема, че следва да остави без уважение предложението на наблюдаващия прокурор като неоснователно.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221, ал. 1 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ предложението на С.З. – прокурор в Окръжна прокуратура – Варна, наблюдаващ прокурор по ДП № 141/2018 г. по описа на ОСлО при ОП – Варна, направено на основание чл.70,ал.1,б.„в“ от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателно производство, образувано въз основа на АУАН №11-01-579/26.07.2018г., съставен от държавен финансов инспектор в АДФИ и за отмяна на Наказателно постановление № 11-01-579/22.01.2019г. на Директора на АДФИ, с което е наложена глоба в размер от 200.00лв. на К.В.Д..

Решението не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                         ЧЛЕНОВЕ:1

 

                                          

 

                                            2