Решение по дело №51/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юли 2020 г. (в сила от 7 декември 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700051
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 259

гр. Перник, 01.07.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         Административен съд-Перник, в публично съдебно заседание на деветнадесети юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                 Съдия: Слава Георгиева

         При секретаря Е. В., като разгледа административно дело № 51/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 166, ал. 2 от Данъчноосигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във вр. с чл. 27, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 3.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. (Наредба № 11/03.04.2008г.).

         Образувано е жалба на М.И.К., с адрес *** против Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/3807 от 03.10.2019г. издаден от зам. изпълнителен директор на  ДФ“Земеделие“.  С акта за установяване на публично държавно вземане М.И.К. е изключен от подпомагане и е установено публично държавно вземане в размер на 16717.15лв., представляващо 50% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2012г., 2013г. и 2014г..

В жалбата се навеждат доводи за неправилност и незаконосъобразност на издадения АУПДВ. Застъпва се тезата, че актът е издаден от некомпетентен орган и липсват правни основания, на които да се издаде такъв акт. Земята е поддържана в добро земеделско и екологично състояние и това, че не е подавано заявление за подпомагане за 2015г.  не влече към връщане на суми. Прави възражение за изтекла погасителна давност на претендираното вземане.

         В открито съдебно заседание, жалбоподателят не се явява, а се представлява от адв. М. Г., от АК-С.. Поддържа жалбата и пледира същата  да се уважи. Заявява присъждане на разноски, за което представя списък на разноските по чл. 80 от ГПК. В указания срок депозира писмени бележки, в които доразвива доводите си за отмяна на оспорвания акт.

         В открито съдебно заседание ответникът – заместник – изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, редовно призован не се е явил и не е изпратил представител. По делото на 19.06.2020г. е постъпила молба от юк. П., в която е изразено становище за неоснователност на жалбата. Направено е искане жалбата да се отхвърли като неоснователна и да се присъди юрисконсултстко възнаграждение. Направено е и  възражение  за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

По допустимостта:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и от страна, която е засегната от акта. Оспорва се индивидуален административен акт. Поради това същата е процесуално допустима и се дължи разглеждането й по същество.

Административен съд–Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени доказателства, приема за установено:

От фактическа страна:

Жалбоподателят през 2012г. е регистриран с УРН № 574230. През кампания 2012г. е подал заявление с УИН № 14/300512/32539 от 15.05.2012г. и е регистриран по следните схеми и мерки за подпомагане: „Схема за единно плащане на площ”, “Схема за национални доплащания на хектар земеделска земя”  и „Плащания за природни ограничения на земеделски стопани в планински райони”. По силата на това заявление е поел пет годишен ангажимент за извършване на земеделска дейност в съответния необлагодетлстван район.  По мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“  за кампания 2012 е оторизирана и съответно платена сума в размер на ****лв.

За кампания 2013г. М.И.К. е подал заявление за регистрация и заявление за подпомагане по УРН № 574230 с УИН №14/120613/35885  на 28.05.2013г., по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ и по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“, с УИН 14/120613/35885. По мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“  за кампания 2013 е оторизирана и съответно платена сума в размер на ****лв.

За кампания 2014г. М.И.К. е подал под УРН № 574230 заявление  с УИН № 14/270514/37682 на 13.05.2014г., по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ , по Схема за национални доплащания на хектар земеделска земя /СНДР/, по Схема за преразпределително плащане /СПП/ и по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“. По мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“  за кампания 2014 е оторизирана и съответно платена сума в размер на ****лв.

За кампания 2015г. М.И.К. е подал под УРН № 574230 входящ номер/дата: 18051435 от 16.06.2015г. По делото е приет протокол от резултати от автоматични проверки на въведени данни, от който е видно, че на 16.06.2015г. е стартирала проверка по УРН № 574230 на обработка за кампания на 2015 по вх. № 18051435 от 16.06.2015г. и е констатирана грешка, че не са декларирани всички площи, за които има правно основание за ползване.  Проверката е завършила на 23.06.2015г. и е констатирала неизпълнение на пет годишен ангажимент, тъй като не е подадено заявление по мярка 211. Депозирано е  заявление за подпомагане 2015 от 23.06.2015г., в което не е декларирано подпомагане по нито една от изброените схеми. На всяка страница от заявлението собственоръчно е вписано „отказам се от подадено заявление“. Посочена е дата 23.06.2015г. и подпис. 

За кампания 2016  М.И.К. под   УРН № 574230 е подавал заявления за подпомагане по схема “Компенсаторни плащания в планински райони /подмярка 13.1/НР1/.

С писмо изх. № 01-6500/3807 от 27.06.2019г. заместник– изпълнителен директор на ДФ „Земеделие” е открил производство за установяване на публично държавно вземане. Основание за образуване на производството е неспазване на петгодишен ангажимент по мярка 211 поет със заявление  УИН 14/300512/32539 в кампания 2012г., като през 2015г. не е подадено заявление  от страна на жалбоподателя по тази мярка. Прието е, че не са спазени изискванията на чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г.. С писмото К. е уведомен за изплатените до момента суми за кампании 2012г., 2013г. и 2014г., които са съответно в общ размер на 33434.30лв., като е посочено, че на основание чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11/03.04.2008г., същият следва да възстанови сума в размер на 16 717.15лв., която представлява 50% от получената субсидия по мярка 211 поради прекратяване на участието си в мярка 211 след третата година от поетия ангажимент. Предоставена е и възможност за депозиране на възражения. Писмото е съобщено на жалбоподателя на 12.07.2019г., видно от известие за доставяне. Възражения  са подадени в указания срок.

Зам.-изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ е издал АУПДВ с изх. № 01-6500/3807 от 03.10.2019г., с който на основание чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г. е изключил от подпомагане М.И.К. и установил  подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 16717.15 лв., представляващо 50% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании  2012г., 2013г. и 2014г..

Предмет на съдебен контрол е законосъобразността на АУПДВ с изх. № 01-6500/3807 от 03.10.2019г., издаден от зам.-изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“.

Така възприетата фактическа обстановка се основава на документите в административната преписка приети като годни доказателства по делото. 

При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

АУПДВ е издаден от компетентен орган. Чл. 166, ал. 1 от ДОПК предвижда, че публичните държавни вземания се установяват от органа, определен в съответния закон. Съответният закон в случая е Закона за подпомагането на земеделските производители. В чл. 20а, ал. 5 от ЗПЗП е предвидено, че изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” издава актове за установяване на публични държавни вземания по реда на ДОПК. Ал. 6 на същата разпоредба урежда възможността това правомощие да бъде делегирано на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. По делото е приложена Заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019г., издадена от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, с която /т. 18, т. 19/ на основание чл. 20а, ал. 6 от ЗПЗП правомощията по чл. 20а, ал. 5 от ЗПЗП за издаване и подписване на писма за откриване на производство по издаване на актовете за установяване на публични държавни вземания и за издаване и подписване на актовете за установяване на публични държавни вземания по мярка 211 „Плащания за земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони” и/или изключване от подпомагане по чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008г. за условията и реда за прилагане на мярка 211, са делегирани на Петя Славчева, заместник изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“. Както писмото за откриване на административно производство, така и оспорвания акт са подписани именно от Петя Славчева, заместник изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“. Въз основа на това се приема, че доводът за липса на компетентност на издателя на административния акт е неоснователен. Актът е издаден от компетентен орган, поради което не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.

Актът е издаден в писмена форма и отговаря на изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК. Има посочени правни основания и изложени фактически такива. Мотивиран е. Съдържа ясно и конкретно разпореждане, разяснена е възможността, срока и органа, пред който може да се обжалва, датиран и подписан е. Не се констатират основания по чл. 146, т. 2 от АПК за отмяната му.

При издаване на акта не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да се възприемат за съществени и само на това основание АУПДВ да се отмени. Административният орган се е позовал на резултати от административна проверка по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП, които са обективирани в писмените доказателства по делото. Налице са и доказателства за извършени компенсаторни плащания по мярката за кампания 2012 и следващите. Ответникът представя доказателства за уведомяване на адресата на акта по реда на чл. 26, ал. 1 от АПК за започване на административно производство по установяване на публично държавно вземане, като по този начин е осигурена възможността му по чл. 34 от АПК да участва в производството. Актът е издаден след като са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая по реда на чл. 35 от АПК. При това положение се приема, че не са налице основания, които да доведат до отмяна на акта в условията на чл. 146, т. 3 от АПК.

С Наредба № 11/03.04.2008г. се уреждат условията и редът за прилагане на мерки от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013г., финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Една от тези мерки е  "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планински райони".

Обжалваният акт за установяване на публично държавно вземане е издаден при правилно приложение на материалния закон. В чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г. са предвидени задължения за кандидатите за подпомагане по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони” да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период от най-малко пет последователни години от първото компенсаторно плащане и да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото компенсаторно плащане. Санкцията за неизпълнение на задължението по чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредбата е уредена в чл. 14, ал. 1 от същият нормативен акт. В относимата редакция, след изменението му с Решение № 4401 от 13.04.2016г. на ВАС по АД № 4639/2015г., обнародвано в ДВ бр. 13/07.02.2017г. и към датата на издаването му, е предвидено, че земеделски стопанин, който не подаде заявление за подпомагане по време на поетия петгодишен ангажимент, се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови получените до момента компенсаторни плащания за необлагодетелстваните райони или част от тях в зависимост от годината, в която e прекратил участието си в мерките. Издаване на акт за прекратяване на подпомагане, към дата на издаване на атакувания АУПДВ не е предвидено, като предпоставка за установяване на публично държавно вземане. Доводите на защитата в противна насока са неоснователни. Няма данни изразът "изключване от подпомагане" да е идентичен с израза "прекратяване на ангажимент". В подкрепа на този извод са и  Решение № 4708 от 7.04.2014г. на ВАС по АД № 10843/2013г., Решение № 3536 от 13.03.2014г. на ВАС по АД № 9856/2013г.  

В настоящия случай, жалбоподателят е получил първото компесаторно плащане по мярка 211 за кампания  2012 година и формален спор между страните няма. Получил е и плащания по мярката и за кампании 2013г. и 2014г. Приетите извлечения от сметка са официални електронни документи, приобщени към доказателствения материал по делото по реда на чл. 184, ал. 1 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК, чрез представянето им на хартиен носител и удостоверяват, посочените в тях обстоятелства. Доказателствената им стойност не е разколебана в хода на настоящето производство. С оглед на това са приема, че на жалбоподателят е изплатена сума по мярка 211 за процесните години в размер на 33434.30лв.  Затова съгласно чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г. е имал задължение в продължение на още две години да осъществява субсидираната дейност и да подава заявления за подпомагане. От доказателствата по делото се приема, че същият не е подал заявление за подпомагане за 2015г. по мярка 211, което е било установено от ответника при извършената от него административна проверка по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП. Направения отказ от подадено заявление е погасил правото му. Въведените аргументи касателно вина за неподадено заявление и направен отказ от подадено заявление не се възприемат, доколкото жалбоподателят към този момент е пълнолетен и сам може да ръководи действията и постъпките си. В случая не са налице и основания по чл. 15 от Наредба № 11/03.04.2008г., изключващи прилагането на разпоредбата на чл. 14 от наредбата. Жалбоподателят като земеделски производител, който от години се занимава с този вид дейност е знаел за последиците от неподаване на заявление. След като за кампания 2015г. по мярка 211 няма подадено заявление, то е налице основание за приложение на нормата на чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008г. за изключване на жалбоподателят от подпомагане и за установяване в негова тежест на публично държавно вземане в размер на 50% от общо получените компесаторни плащания за необлагодетествани райони, съгласно чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредбата. Именно на това правно основание се е позовал и административния орган. От доказателствата по делото, се установява, че общият размер на изплатените суми по мярка 211 за кампании 2012г., 2013г. и 2014г. е 33434.30лв. Затова правилно е определена като подлежаща на възстановяване от жалбоподателят сума в размер на 16717.15 лв.

Въведеното възражение за погасяване по давност е неоснователно. В случая не намира приложение ЗЗД, и по конкретно чл. 111, б. “в” от ЗЗД, тъй като не става въпрос за периодични плащания.  С оспорения акт са установени публични вземания, попадащи в чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК. Специалният закон не предвижда ред за установяване на публичното вземане за възстановяване на компенсаторно плащане на основание чл. 14 от Наредба № 11/3.04.2008г., поради което и на основание чл. 166, ал. 2 ДОПК, актовете за установяване на публични държавни вземания се издават по реда на АПК, поради което предвиденият  в чл. 109, ал. 1 от ДОПК срок за образуване на производство по ДОПК е неприложим. Не е изтекъл и срокът по чл. 171, ал. 1 от ДОПК. В подкрепа на това е и  чл. 73, § 1 от Регламент (ЕО) № 796/2004 на Комисията от 21 април 2004г., при недължимо плащане, земеделският производител следва да възстанови въпросната сума плюс лихва, изчислена в съответствие с § 3, като задължението за възстановяване, посочено в параграф 1, не се прилага, ако периодът, изтекъл от датата на плащане на помощта и тази на първото известяване на бенефициента от компетентния орган относно недължимото естество на въпросното плащане, е повече от 10 години, които в случая не са изтекли.

Предвид изложеното се приема, че оспореният акт за установяване на публично държавно вземане е издаден при наличие на предвидените  в чл. 14, ал. 1, т. 3, във вр. с чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г. материални предпоставки. Съгласно разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от Наредбата при наличие на извършени компесаторни плащания и неизпълнение на задължението на получателя им да подаде заявление за подпомагане е налице основание за изключване от подпомагане по мярка 211 и за установяване на публично държавно вземане. В случая както се прие по-горе фактическите основания са се осъществили и затова оспореният административен акт е материално законосъобразен.

 АУПДВ съответства и на целта на закона. По разбиране на състава развитие на селските и планинските райони чрез безвъзмездно финансиране се постига при дългосрочно осъществяване на подпомаганата дейност. По мярка 211 е прието, че продължителността и следва да е поне 5 години. Преждевременното и прекратяване е в противоречие с целта, формулирана в чл. 2, т. 9 от ЗПЗП за които се предоставя субсидията, затова задължаването на получателят  да я възстанови е в съответствие с целта по чл. 2, т. 9 от ЗПЗП, в частност тези посочени в чл. 1, ал. 4 от Наредба № 11/03.04.2008г..

 С  оглед на изложеното настоящия състав намира, че жалбата е напълно неоснователна и като такава ще се отхвърли. АУПДВ е издаден от компетентен орган, в предписаната от закона форма. При издаването му са спазени административно производствените правила и са приложени относимите правни основания. Същият е съобразен и с целта на закона.

         По разноските:

При този изход на спора ответната страна има право на разноски. Присъждането на разноски за юрисконсулско възнаграждение е направено своевременно. Разгледана по същество претенцията е основателна. Съгласно чл. 143, ал. 4 от АПК жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответника по жалбата съдебни разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 150лева, определено по реда на чл. 24  от Наредба за заплащането на правната помощ. 

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.И.К. против Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/3807 от 03.10.2019г. издаден от зам. изпълнителен директор на  ДФ“Земеделие“. 

ОСЪЖДА М.И.К., с ЕГН **********, с адрес *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие”, със седалище и адрес: гр. София, бул. Цар Борис ІІІ № 136, съдебни разноски в размер на 150.00 лв. /сто и петдесет лева/.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                       

СЪДИЯ: /п/