Решение по дело №218/2020 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: 260020
Дата: 30 октомври 2020 г. (в сила от 16 февруари 2021 г.)
Съдия: Димитър Тодоров Маринов
Дело: 20202130200218
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 260020 / 30.10.2020г.  гр. Карнобат

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

К А Р НО Б А Т С К И Я Т      Р А Й О Н Е Н      С Ъ Д ,      ІІІ    състав

На петнадесети октомври   две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                     

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТЪР МАРИНОВ

 

 

                                                 Съдебни заседатели: 1..........................................

                                                                                     2..........................................

 

 

Секретар ………………ДАРИНА ЕНЕВА …............................................

Прокурор...................................................................................................................

Като разгледа докладваното от съдията  ……….МАРИНОВ……….…………

А Н  дело номер...218...............по описа за...............2020................година

          Производството по настоящото дело е по реда на чл. 59  и сл. от ЗАНН , като е образувано по повод подадената жалба от Д.Д.Д.   против наказателно постановление № 6919 от 26.08.2020  година  на Началника на отдел Контрол РПМ в Дирекция Анализ на риска и оперативен контрол  към Агенция Пътна инфраструктура  гр. София  с което на горепосочения жалбоподател  за извършено   от него административно нарушение по чл. 26 ал.2 т.1 буква а от Закона за пътищата  във връзка с чл. 37 ал.1 т.1 от Наредба № 11 от 3.7.2001 г. за движение на извънгабаритни и / или тежки пътни превозни средства на МРРБ  на основание чл. 53 ал.1 т.2  във връзка с чл. 26 ал.2 от Закона за пътищата  му е наложено административно наказание – глоба  в размер на 1000 лв.  .

          Жалбоподателят посочен по- горе      е останал недоволен от така наложеното му административно наказание  посочено по- горе   , като същият   в жалбата си твърди , че не е извършил съответното административно нарушение  за което   му е наложено и съответното горепосочено  административно наказание с горепосоченото наказателно постановление , като   твърди , че същото наказателно постановление се явява напълно незаконосъобразно като издадено в противоречие на процесуалния закон – ЗАНН и материалния закон- ЗП , като посочва точно обстоятелствата касаещи тази твърдяна от него незаконосъобразност – това , че не може да бъде субект  на вмененото му във вина  адм. нарушение , тъй като нито е собственик на процесното ППС , нито е превозвач , счита , че не е налице  несъответствие  между фактическото описание  на нарушението и правната му квалификация ,  с което е било нарушено правото му на защита  и моли съда да го отмени  изцяло.Освен това излага доводи  , че извършеното от него  деяние представлява  маловажен случай  на адм. нарушение и иска и на това основание съдът да отмени издаденото наказателно постановление .

В съдебно заседание жалбоподателят посочен по- горе  редовно призован не се явява лично , като  за него се явява неговият процесуален представител , който  заявява,   че  поддържа жалбата  ведно с всички посочени в нея основания за цялостна  отмяна на наказателното постановление и по този начин не взема друго респ. допълнително становище по жалбата.

          За административнонаказващия орган редовно призован  се явява неговия процесуален представител в съдебно заседание , като същият по този начин  взема становище по  така подадената срещу издаденото наказателно постановление жалба, като счита същата за неоснователна и моли съдът да я отхвърли изцяло като напълно неоснователна.   

След поотделната и съвкупна преценка на събраните по време на съдебното следствие доказателства, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

          Обжалваното от жалбоподателя Д.Д.Д. наказателно постановление №  6919   от 26.08.2020   година  на Началника на отдел Контрол  по РПМ  в Дирекция Анализ  на риска и оперативен контрол   на Агенция Пътна инфраструктура гр. София   е издадено въз основа на АУАН № 7626  от 04.08.2020  година срещу него ,     който констатира за  извършено административно нарушение на дата  04.08.2020    година което се изразява в следното , че  на горепосочената дата   при извършена оперативна проверка в   13, 54  часа    на път I- 6 , км. 445 на входа на гр. Карнобат  в посока гр. Сливен  – гр. Бургас се установило , че жалбоподателят Д.Д. е управлявал  и е осъществявал движение на съчленено ППС с пет оси – МПС с пет  оси- МПС с  марка ДАФ  модел ФТХФ 105.410  с рег. № А 2080 ПА  и полуремарке с три оси с рег. № А :/“– ЕЕ  за което е прието , че е извънгабаритно  по смисъла на параграф 1  т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 3.7.2001 г. за движение на извънгабаритни и / или тежки пътни превозни средства на МРРБ и респ. е и тежко по чл. 3 т.2 от ДР на същата Наредба № 11 от 3.7.2001 г. за движение на извънгабаритни и / или тежки пътни превозни средства на МРРБ  , тъй като при проверката  е установено чрез измерване с ел. везна PW- 10  № К 0200010 и ролетка 1306/ 18 / 5 М. / , че натоварването на задвижващата  / 2 - ра / единична ос на същото ППС е 12, 900 тона при максимално допустимо натоварване от 11, 5 тона – съгласно чл. 7 ал.1  т.4 буква б от същата горепосочена наредба и  че при същото измерено разстояние  между осите  1, 36 м. , сумата от натоварването  на ос  на трайната ос на полуремаркето е 28, 950 т. , при максимално допустимо натоварване от 24 тона , съгласно чл. 7 ал.1 т.3 буква б от същата горепосочена наредба , без съответно разрешение / разрешение  или квитанция  за платени  пътни такси / , издадено по реда на раздел IV от Наредба № 11 от 3.7.2001 г. за движение на извънгабаритни и / или тежки пътни превозни средства на МРРБ от администрацията  управляваща пътя   / АПИ  / за дейност  от специално ползване на пътищата , като извършеното от жалбоподателя нарушение  е за първи  път , с което е била нарушена   разпоредбата на чл. чл. 26 ал.2 т.1 буква а от Закона за пътищата  във връзка с чл. 37 ал.1 т.1 от Наредба № 11 от 3.7.2001 г. за движение на извънгабаритни и / или тежки пътни превозни средства на МРРБ и за което  на основание чл. 53 ал.1 т.2  от Закона за пътищата  му е наложено административно наказание – глоба  в размер на 1000 лв.

Видно от събраните по делото доказателства – писмени такива –стокова разписка № LD – 47931  от 04.08.2020 г.,  протокол за измерване на процесното превозно средство от 04.08.2020 г. , ксерокопия от личната карта на жалбоподателя , ЕО сертификат за одобрение на горепосочения тип  ел. везна ,ведно с превод на български език , ЕО – декларация за съответствие и  сертификат  за проверка на ЕС на везни с неавтоматическо действие  , както и от гласните доказателства - показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели Д.З. и К.Х. ,  които се явяват очевидци  на извършеното от жалбоподателя деяние , е че същите доказателства доказват формално , че жалбоподателят е извършител на адм. нарушение което му се приписва  със съставения АУАН и издаденото въз основа на него процесно наказателно постановление, като същото обстоятелство не  се опровергава от никакви събрани по делото доказателства.

С оглед на същото горепосочено, съдът намира , че следва да се занимае с твърдяните от жалбоподателя други основания за отмяна на наказателното постановление сочени в жалбата , че наказателното  постановление е  издадено в противоречие на процесуалния закон – ЗАНН и материалния закон- ЗП – това , че жалбоподателят не може да бъде субект  на вмененото му във вина  адм. нарушение , тъй като нито е собственик на процесното ППС , нито е превозвач , че не е налице  съответствие  между фактическото описание  на нарушението и правната му квалификация ,  с което е било нарушено правото му на защита  , както и  че извършеното от жалбоподателя   деяние представлява  маловажен случай  на адм. нарушение .

          С оглед на гореизложеното съдът намира, че от една страна безспорно се установи , че жалбоподателят е извършил вмененото му адм. нарушение, като правилно адм. наказващия орган е квалифицирал извършеното от него адм. нарушение като нарушение на горепосочените разпоредби на по реда на Закона за пътищата и горепосочената Наредба № 11 от 3.7.2001 г. за движение на извънгабаритни и / или тежки пътни превозни средства на МРРБ, а не като такова нарушение на Закона за движение по пътищата , по който последен закон и адм. наказващия орган – Агенция пътна инфраструктура и неговите служители  нямат правомощия. Тука следва да се посочи още и факта , че АУАН в тези му горепосочени части  е съставен в изпълнение  на разпоредбите на чл. 42 и сл. от ЗАНН и при правилно приложение на материалния закон – ЗП , като тук липсва твърдяното от жалбоподателя несъответствие  между фактическото описание на нарушението  и приложената правна норма   и затова  той се явява законосъобразен и съобразно процесуалния и материалния закони и като такъв се явява и издаденото  въз основа на него наказателно постановление Отделно следва да се посочи , че не само собствениците на извънгабаритни  и / или тежки превозни средства , но и лицата които фактически извършват превозите  носят отговорност за движението на същите  да снабдят  описаните превозни средства  със съответните документи , каквото и задължение те имат  по смисъла на разпоредбите на чл. 15 ал.3 и чл. 8 ал.5 от горепосочената наредба , независимо дали е нужно да подадат документи и да получат съответното разрешение след заплащането на съответните такси  или само да заплатят последните .Следователно  и самият водач на автомобила в случая жалбоподателят като го е управлявал , тъй като  същият е бил тежкотоварен  е имал задължението да се снабди  със съответното разрешително след заплащането на такси или да заплати съответните такси , като получи съответния документ затова , който да бъде представен на съответните контролни органи. Като не е сторил това , съдът счита , че жалбоподателят е извършил адм. нарушение което му се приписва.      

Следва да се изселдва от съда и твърдението на жалбоподателя , че извършеното от него деяние се явява маловажно  по смисъла на чл. 28  от ЗАНН и като не е изложил мотивирана преценка  за липса на основание за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН адм. наказващия орган е нарушил закона . Освен това тъй като  адм. наказващия орган е направил извод в противна насока , то същият извод се явявал необоснован, като на това основание се претендира отмяна на наказателното постановление. Съдът намира, че следва да разгледа и това направено възражение от жалбоподателя  с оглед на това  дали  случая  е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН съобразно събраните по делото доказателства и понеже административнонаказващия орган не е приложил същата разпоредба , то съдът след като намери, че са  налице предпоставките за това , само  на това същото основание да отмени  наказателното постановление, поради издаването му в противоречие на закона.Съдът намира, че  преценката на административнонаказващия орган  за  „ маловажност „  по смисъла на чл. 28 от ЗАНН на извършеното от жалбоподателя се прави  по законосъобразност  и това същото подлежи на съдебен контрол и тъй като това – преценката дали случая е маловажен и дали това е преценено по законосъобразност от адм. наказващия орган, подлежи на съдебен контрол от страна на настоящия съд тъй като последния е инстанция  по съществото на спора . Дали случая е маловажен съдът се ръководи от нормата на чл. 9 ал.2 от НК към която препраща разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН , като в случая тази разпоредба чл. 9 ал.2 от НК  и обстоятелствата  изключващи отговорността са приложими и към  административнонаказателния  процес. Затова същата норма- чл. 9 ал.2 от НК  е обстоятелство изключващо отговорност  вкл. и адм. наказателната по отношение на жалбоподателя. Като съобрази доказателствата по делото  настоящия съд намира, че в случая не следва да се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН тъй като  случаят не е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН  понеже адм. нарушение   е общественоопасно по смисъла на чл. 10 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН тъй като в случая се касае за отношения свързани с осигуряването на безопасността на движението по пътищата свързани с предотвратяването на опасни за обществото и населението съответни ПТП и или нанасянето на увреждания на пътната настилка на републиканската пътна мрежа . В случая законът е постановил, че само с осъщественото от жалбоподателя действие в определения от закона срок  е достатъчно само неговото наличие респ. извършване,  за да възникне съответната административнонаказателна отговорност  на жалбоподателя , тъй като в случая  са увредени важни държавни и обществени  права свързани със спазване на нормите свързани с осигуряването на здравето и имуществото на Държавата и гражданите при използване на съответната републиканска пътна инфраструктура   и съответно установения в страната правов ред . Затова и в случая съдът намира, че извършеното от жалбоподателя е формално адм. нарушение и не е маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН и не може да се отмени и на това искано от жалбоподателя основание процесното наказателно постановление.

Безспорно е установено , че жалбоподателят е извършил процесното адм. нарушение , както бе посочено по- горе и този факт се подкрепя от събраните по делото доказателства , вкл. писмени и гласни  , като този извод на съда не се опровергава от никакви събрани по делото доказателства . По този начин съдът намира, че жалбоподателят е извършител на адм. нарушение на разпоредбите  на ЗП и Наредба № 11 от 3.7.2001 г. за движение на извънгабаритни и / или тежки пътни превозни средства на МРРБ, като в случая адм. наказващия орган е  наложил горепосоченото адм. наказание на жалбоподателя за това извършено от него адм. нарушение на , като в случая правилно адм. наказващия орган като е счел , че е налице това обстоятелство смегчаващо вината му е наложил съответното адм. наказание в минималния размер .

          С оглед на гореизложеното съдът намира, че не са налице твърдяните от жалбоподателя незаконосъобразност на процесното наказателно постановление обжалвано от него и поради това , че същото се явява напълно законосъобразно , то следва да бъде потвърдено изцяло от настоящия съд.   

Мотивиран от гореизложеното Карнобатският районен съд

                                           

 

Р       Е      Ш        И       :

         

         

         

          ПОТВЪРЖДАВА   изцяло   наказателно постановление    6919   от 26.08.2020   година  на Началника на отдел Контрол  по РПМ  в Дирекция Анализ  на риска и оперативен контрол   на Агенция Пътна инфраструктура гр. София   което е издадено въз основа на АУАН № 7626  от 04.08.2020 година  против Д.Д.Д. с ЕГН ********** *** с което  за извършено от него адм. нарушение на дата 04.08.2020   г. на разпоредбата на чл. 26 ал.2 т.1 буква а от Закона за пътищата  във връзка с чл. 37 ал.1 т.1 от Наредба № 11 от 3.7.2001 г. за движение на извънгабаритни и / или тежки пътни превозни средства на МРРБ на основание чл. 53 ал.1 т.2 от  Закона за пътищата  му е наложено административно наказание – глоба  в размер на 1000 лв., като  напълно законосъобразно .

          РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд Бургас  в 14 дневен срок, считано от съобщаването му на страните.

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: