Решение по дело №34/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1192
Дата: 22 юни 2023 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20237180700034
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  1192/22.6.2023г.

 

гр. Пловдив,  22.06.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на двадесет и втори  май през две хиляди деветнадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                                                                                                       

при секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 34 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и исканията на страните:

1. Производството е по реда на чл. 144 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл. 224а и чл. 215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

2. Образувано е по жалба на Д.А., ЛНЧ **********, с постоянен адрес: ***, А.Е., гражданин на Израел, роден на *** г. с постоянен адрес:*** и Е.К.А., ЛНЧ **********, с постоянен адрес: ***, чрез адв. Д.К., срещу заповед № РДЦ-22-797 от 25.11.2022г. на кмета на район „Централен“ при  община Пловдив, с която е наредено незабавно спиране и е забранен достъпът до строеж: „Основен ремонт на стълбището на СОС с идентификатор 56784.518.1035.1.1 в сграда с идентификатор 56784.518.1035.1 и с административен адрес: гр.Пловдив, ул.“Хр.Г.Данов“ № 7-7а. В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на административния акт и се иска отмяната му от съда. Оспорват се фактическите констатации на контролните орган. Поддържа се, че не е налице соченият от контролния орган строеж, нито са извършвани строителни работи, представляващи „основен ремонт“, за които да се изисква издаване на разрешение за строеж и одобряване на проектна документация. Твърди се, че извършените строителни работи са резултат от изпълнение на нормативно поставеното за собствениците задължение по чл. 195 от ЗУТ и са продиктувани от необходимостта за предотвратяване и отстраняване на увреждания и разрушаване на обекта. Сочи се и необоснованост на административния акт в частта, с която е спряно строителството в притежаваното от жалбоподателите жилище – СОС 56784.518.1035.1.1. Поддържа се също, че липсата на  съгласуване по Закона за културното наследство няма пряко отношение към наличието на фактическите и правни основанията за издаване на процесната заповед, тъй като общинската администрации няма правомощия в тази насока. Сочи се съдебна практика, отразена в Решение № 4273/21.04.2023 г., постановено по адм. дело № 1387/2022г. на ВАС.

3. Ответникът – кмет на район „Централен“ при община Пловдив, не взема становище по допустимостта и основателността на жалбата.

4. Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

ІІ. По допустимостта:

5. Жалбата е подадена в предвидения процесуален срок при наличието на правен интерес срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

6. Съставен е Констативен акт № 26 от 10.10.2022г. за установяване на „незаконен строеж“, отразяващ резултатите от извършена проверка от служители на район „Централен“ при Община Пловдив на обект: „Основен ремонт на стълбището на СОС с идентификатор 56784.518.1035.1.1 в сграда с идентификатор 56784.518.1035.1 и с административен адрес: гр.Пловдив, ул.“Хр.Г.Данов“ № 7-7а. Установено е, че имот с идентификатор 56784.518.1035 е собственост на Д.А. и А.Е. при равни идеални части. Като участници в строителство са посочени Д.А. и Е.К.А.. За строежа не се представят строителни книжа. Проверяваната сграда с идентификатор 56784.518.1035.1  представлява единична недвижима културна ценност „Жилищно – търговска сграда на д-р А.“, декларирана с писмо № 395/13.02.85 г. на НИПК, заведена под № 338 в регистъра на НИНКН. В стълбищата клетка на сградата (разположена в южната й част) и са монтирани  предстенни обшивки, частично възстановени и/или частично заменени и монтирани са нови ел. и ОВК инсталации, отрязвани и премахнати са дървени греди, представляващи част от подовата конструкция на таванския етаж.  Ремонтът в СОС 56784.518.1035.1.1  се състои в частично възстановени и/или частично заменени и монтирани нови ел. и ОВК инсталации, свързани с тези, монтирани в стълбищната клета. Проверката е извършена в присъствието на Д.А. и Е.К.А., които потвърдили, че са възложители на ремонта. Същите заявили, че за извършените строителните работи не се изиска разрешение за строеж и одобряване на проект.

7. Въз основа на фактическата обстановка, отразена в Констативен акт № 26 от 10.10.2022г., кметът на район „Централен“ при община Пловдив издал заповед № РДЦ-22-797 от 25.11.2022г., с която на основание чл.224а, ал.5 вр. чл. 225, ал. 2, т. 2 ЗУТ   и заповед № 21ОА-1412/10.06.2021г. на кмета на община Пловдив за делегиране на правомощия, наредил незабавно спиране на строеж: „Основен ремонт на стълбището на СОС с идентификатор 56784.518.1035.1.1 в сграда с идентификатор 56784.518.1035.1 и с административен адрес: гр.Пловдив, ул.“Хр.Г.Данов“ № 7-7а. В мотивите си административният орган посочил, че строежът се изпълнява без одобрени проекти, съгласувани по реда на Закона за културното наследство и издадено разрешение за строеж. 

8. По делото бе допусната съдебна експертиза с вещо лице строителен инженер – Я.Р., чието заключение се прие без възражения от страните и се кредитира с доверие от съда. След оглед на място експертът установява, че извършените строителни дейности в стълбищната клетка на сграда с идентификатор 56784.518.1035.1 и СОС 56784.518.1035.1.1  не засягат конструктивни елементи, основни части, съоръжения или инсталации на сградата. Не е налице промяна на фактическото предназначението на самостоятелния обекти или в общите части на сградата. Извършените в СОС ид. 56784.518.1035.1.1 строителни и монтажни работи обхващат: облицовка на стени с гипсокартон, ремонт на дограма и дюшеме, полагане на теракот, подмяна на ел. инсталация. В общите части на сградата също е монтирана облицовка от  гипсокартон, подменена е ел. инсталацията и са прокарани са ОВК инсталации. Предвид вида и характера на извършените строителни работи вещото лице ги класира сред дейностите, попадащи в понятието за „текущ ремонт“.  

9. Събраха се показанията на свидетеля Н. В. Н. . Същия заявява, че има служебна връзка с оспорващите, тъй като обслужвам имота им в гр. Пловдив на ул. „***“ № 7 от 2019г. Конструктивни промени оспорващите не са правели изобщо в цялата сграда. Искали да приведат стълбището и общите части в приличен вид, тъй като с времето сградата е претърпяла частичен пожар. През лятото на 2022 г. затворили пусканите от наемателите кабели и тръби частично с гипсокартон. По стълбище и общите части не е правено друго.

10. За удостоверяване на компетентността си да издава актове от категорията на процесния ответникът представя заповед № 21ОА-1412/10.04.2021 г. на кмета на община Пловдив, с която на основание § 1, ал. 3 от ДР на ЗУТ на кмета на район „Централен“ при община Пловдив е предоставено правомощието да издава заповеди чл. 224а, ал. 1 от ЗУТ.

IV. От правна страна:

11. Според чл. 224а, ал. 1 от ЗУТ, кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице с мотивирана заповед спира изпълнението и забранява достъпа до строеж или до част от строеж от четвърта до шеста категория с нарушения по смисъла на чл. 224, ал. 1. Съгласно посочената правна норма основния за забрана достъпа до строеж или до част от строеж са налице, когато строежът се извършва: 1) без влязло в сила разрешение за строеж; 2) при съществени отклонения по смисъла на чл. 154, ал. 2, т. 5 – 8; 3) със строителни продукти, несъответстващи на изискванията на чл. 169а, ал. 1, или в нарушение на правилата за изпълнение на строителните и монтажните работи и на основните изисквания към строежите по чл. 169, ал. 1 и 3; 4) без осигурен от възложителя строителен надзор в случаите, когато такъв е задължителен; 5) без да е съставен протокол за строителна линия и ниво и/или без да е заверена заповедната книга; 6) без съгласуване с Министерството на културата при условията и по реда на Закона за културното наследство - за недвижими културни ценности и за строежи в техните граници и охранителните им зони, когато това се изисква по реда на този закон; 7) без да са изпълнени специалните изисквания и/или да са налице актовете по смисъла на чл. 142, ал. 5, т. 7 и 8;

Заповедта по чл. 224а, ал. 1 от ЗУТ се издава въз основа на констативен акт, съставен от служителите за контрол по строителството в администрацията на всяка община (район). Актът се връчва на заинтересуваните лица, които могат да подадат възражения в 7-дневен срок. Когато нарушителят е неизвестен, копия от констативния акт и от заповедта се поставят на строежа и на определените за това места в сградата на общината, района или кметството.

Според §5, т.38 от ДР на ЗУТ „Строежи" са надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация, реконструкция по автентични данни по смисъла на чл. 74, ал. 1 от Закона за културното наследство и адаптация на недвижими културни ценности, огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства със и без промяна на предназначението.

Според §5, т. 40 от ДР на ЗУТ "Строителни и монтажни" са работите, чрез които строежите се изграждат, ремонтират, реконструират, преустройват, поддържат или възстановяват.

Според чл. 148, ал. 1 от ЗУТ строежи могат да се извършват само ако са разрешени съгласно този закон. По аргумент от чл. 142, ал. 1 и чл. 144, ал. 1 вр. чл. 145, ал. 1 от ЗУТ и чл. 1, ал. 2 от  Наредба № 4 от 2001 г. /обн., ДВ, бр. 51 от 5.06.2001 г./ инвестиционните проекти, които са основание за издаване на разрешение за строеж, подлежат на съгласуване и одобряване от съответните компетентни органи.

Съгласно чл. 151, ал. 1, т. 1, т. 6 и т. 9 от ЗУТ не се изисква разрешение за строеж: за текущ ремонт на сгради; остъкляване на балкони и лоджии; консервация и реставрация на фасади и на художествени елементи и стенописи в интериор на архитектурно-строителни и художествени културни ценности и консервация на археологически недвижими културни ценности. По смисъла на § 5, т.43 от ДР на ЗУТ "Текущ ремонт" на строеж е подобряването и поддържането в изправност на сградите, постройките, съоръженията и инсталациите, както и вътрешни преустройства, при които не се: а) засяга конструкцията на сградата; б) извършват дейности като премахване, преместване на съществуващи зидове и направа на отвори в тях, когато засягат конструкцията на сградата; в) променя предназначението на помещенията и натоварванията в тях.

Според ал. 2 на чл. 151 от ЗУТ за недвижими културни ценности в техните граници и охранителни зони посочените дейностите се изпълняват след съгласуване по реда на Закона за културното наследство с изключение на теренната консервация.

Съгласно чл. 83, ал. 1, т. 1 вр. чл. 84, ал. 2, т. 2 от ЗКН инвестиционните проекти за реставрация и ремонти на единични недвижи културни ценности с категория "местно значение" се одобряват и строежите се изпълняват по реда на Закона за устройство на територията след съгласуване по реда на чл. 84, ал. 1 и 2 от ЗКН. Съгласуването се извършва с писмено становище от министъра на културата или оправомощени от него длъжностни лица и заверка с печат върху графичните материали в срок до 4 месеца от датата на постъпване на съответната документация в Националния институт за недвижимо културно наследство /НИНКН/ или в общината, определена по чл. 17, ал. 3. В случаите, когато единични недвижими културни ценности с категории "местно значение", попадат в границите и охранителните зони на групови недвижими културни ценности с категории "световно значение" и "национално значение", съгласуването от министъра на културата се извършва след писмено становище на директора на НИНКН.

Според чл. 157, ал. 1 от ЗУТ за начало на строежа съобразно издаденото разрешение за строеж се счита денят на съставяне на протокола за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво, а когато такъв не се изисква - датата на заверка на заповедната книга.

Доказателствата по делото и приетата без възражения експертиза, сочат че според своя вид и обем извършените в процесната сграда строителни и монтажни работи представляват „текущ ремонт“.

Обсъдената правна регламентация налага извода, че в хипотезата на чл. 151, ал. 2 вр. ал. 1, т. 1 ЗУТ и чл. 83, ал. 1, т. 1, б. "а" ЗКН, когато се засяга сграда - единична културна ценност, на съгласуване подлежат всички видове строителни и монтажни работи, без оглед на това дали в съвкупност представляват „основен“ или „текущ“ ремонт. Иначе казано, въпреки че текущият ремонт по дефиницията на  § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ не представлява „строеж“, при неговото изпълнение в обект – недвижима културна ценност следва да се съблюдава предвиденият съгласувателен режим, в противен случай ще е налице нарушение по смисъла на чл. 224, ал. 1, т. 6 ЗУТ (в този смисъл Решение № 668 от 15.01.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5014/2019 г., II о.,).  По делото не се формира спори, че такова предварително съгласуване с Министерството на култура на извършените строителни и монтажни работи не е извършвано. Не се спори и по това, че сградата, предмет на строителна намеса, има статут на единична културна ценност, декларирана през 1985г. от Националния институт за паметниците на културата. Това обстоятелство е отразено и в представеното от жалбоподателите конструктивно обследване. При  това положение,  след като съгласувателният режим не е спазен, административният орган законосъобразно е определил извършеното строителство в хипотезата на нарушение по чл. 224, ал. 1, т. 6 от ЗУТ и е издал заповед са спиране на строителството.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя, относно обхвата на наложената забрана. Хипотезата на чл. 83, ал. 1, т. 1, б. "а" ЗКН, освен че борави с общото понятие „ремонт“, не диференцира съгласуването съобразно местоположението в сградата, където ще се извършват строителни и монтажни работи. Напротив нормата гласи, че за ремонти в единични културни ценности и в техните граници се изисква съгласуване по реда на чл. 84, ал. 1 и 2 от ЗКН. След като строителни и монтажни работи са извършени в процесния самостоятелен обект в сграда и в общите части на сградата, правилно заповедта по чл. 224а ЗУТ е издадена по отношение на засегнатите от строителните дейности части.

Сочената от оспорващите съдебна практика, отразена в Решение № 4273/21.04.2023 г., постановено по адм. дело № 1387/2022г. на ВАС, е неотносима към предмета на настоящия спор. Контролираният в посоченото производство административен акт е издаден на основание чл. 225а ЗУТ и неговата законосъобразност се подчинява на самостоятелни правни норми – чл. 225, ал. 2 ЗУТ, чиито обхват не намира приложение към състава на чл. 224, ал. 1 ЗУТ. Основанията за спиране на строеж и премахването на незаконен строеж имат самостоятелно приложно поле и различни фактически състави. В случая правомощието на ответния административен орган да следи за спазване на режима по чл. 151, ал. 2 вр. ал. 1, т. 1 ЗУТ и чл. 83, ал. 1, т. 1, б. "а" ЗКН са изрично предвидени в хипотезата на чл. 224, ал. 1, т. 6 от ЗУТ. При установяване на това нарушение органът е длъжен да предприеме действия за опазване на установения ред на държавно управление.

Не се установява и нарушение на принципа за съразмерност, залегнал в чл. 6 от АПК, доколкото със заповедта не се цели да бъдат засегнати права на адресата в степен по-голяма от необходимото за изпълнение на законово установените правомощия на административния орган.

Мотивиран от горното при проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че обжалваният административен акт е издаден от материално и териториално компетентен орган в предписаната от закона форма, без съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Това обосновава извода за неоснователност на жалбата.

V. По съдебните разноски:

12. Ответникът в настоящото производство не е отправил надлежна претенция за присъждане на съдебни разноски, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.

Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.А., ЛНЧ **********, с постоянен адрес ***, А.Е., гражданин на Израел, роден на *** г. с постоянен адрес *** и Е.К.А., ЛНЧ **********, с постоянен адрес: ***, чрез адв. Д.К., срещу заповед № РДЦ-22-797 от 25.11.2022г. на кмета на район „Централен“ при  община Пловдив.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните за неговото постановяване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/