Решение по дело №270/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 май 2023 г. (в сила от 2 май 2023 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20237140700270
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

302/02.05.2023г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на двадесет и осми април през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                          Председател: Соня Камарашка

                                                                                            Членове: Бисерка Бойчева

                                                                                                             Мария Ницова

 

при секретаря Петя Видова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 270 по описа на съда за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Предмет на касационното административно – наказателно производство е Решение №44 от 17.02.2023 г. постановено по АНД № 20221630201237 по описа за 2022г. на Районен съд – Монтана, с което е отменено наказателно постановление № 71 от 29.08.2022г. издадено от Директор на Областна дирекция по безопасност на храните – Монтана /ОДБХ-Монтана/. С наказателното постановление на А.П.М. *** е наложено административно наказание глоба в размер на 2000.00 лева /две хиляди/, на основание чл.131, ал.1,т.5 от Закон за храните /ЗХ/, за извършено административно нарушение по чл.18 от Регламент /ЕО/ 178/2002 на Европейски парламент и на съвета от 28 януари 2002г. за установяване на общите принципи и изисквания на законодателството в областта на храните, за създаване на Европейски орган за безопасност на храните и за определяне на процедури относно безопасността на храните.

Касационният жалбоподател Областна дирекция по безопасност на храните – Монтана, представлявана от директора в писмено становище поддържа касационната жалба, твърди доказаност на извършеното административно нарушение от страна на административно наказаното лице, тъй като субект на отговорност е всяко лице, което следва да следи и обезпечи спазване на изискванията за проследимост. Твърди се, че извършеното административно нарушение е доказано от обективна и субективна страна. Моли за отмяна на въззивното решение и потвърждаване на издаденото НП. Депозира възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.

Ответника по касационната жалба А.П.М. се явява лично и с чрез надлежно упълномощения адвокат З*** М*** , като оспорва жалбата, моли за оставяне в сила на въззивното решение, по доводи изложени в същото. Претендира разноски.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, правилно е приложен материалния закон и не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което атакуваното решение следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от страна във въззивното производство издател на НП, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

В настоящото производство не са събрани относими към предмета на делото писмени доказателства по реда на чл. 219, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК във вр. чл.63в от ЗАНН жалбата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

За да постанови обжалваното решение, с което е отменил обжалваното пред него наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно, съставът на Районен съд – Монтана е приел от фактическа страна, че на 01.08.2022г. в 11:35 часа в класически ресторант на „В*** ” ООД, находящ се в гр.Монтана, ул.“Ц*** С*** № * при извършена проверка от В*** Д*** на длъжност главен инспектор в отдел „Контрол на храните” при ОДБХ - Монтана, в присъствието на свидетелите В*** Г*** и Е*** Л*** - гл. инспектори в отдел „Контрол на храните” по повод постъпил сигнал от клиент на ресторанта по ел. поща на ОДБХ – гр.Монтана, „..че е консумирал супа топчета в ресторанта, която е имала кисел вкус….“. В хода на проверката било установено, че наличните към момента храни и суровини в кухненския блок - приготвяни на място - супи, готови ястия и заготовки от червени и бели меса като кюфте, пилешка пържола от бут, хапки от сирена и пилешко месо и др., не са обозначени по начин в местата на тяхното съхранение (хладилни съоръжения), улесняващ тяхната проследимост. Не може да се представят документи за произход на храни, както и кои са доставили храните и суровините.

Така установената фактическа обстановка, която се подкрепя от писмените и гласните доказателства по делото, не е спорна между страните.

От въззивния съд въз основа на приетите и приобщени доказателства - в хода на съдебното следствие е установил, че извършеното деяние е несъставомерно тъй като административно наказаното лице не притежава качеството на „стопански субект“ по см. на чл.3 § 3 от Регламент /ЕО/ №178/2002г. Наред с това е посочил, че от събраните гласни и писмени доказателства по делото не се установява А.П.М. да е отговаряла за гарантиране на спазването на изискванията на законодателството в областта на храните в рамките на „В*** “ ООД гр.Монтана, където е работила на длъжност „готвач“.

Тези доводи довели до отмяна на издаденото НП изцяло се споделят от настоящия касационен състав.

Съгласно разпоредбата на чл.18, параграф 1 от Регламент ЕО 178/2002 на Европейския парламент и на Съвета от 28 януари 2002 г. за установяване на общите принципи и изисквания за законодателството в областта на храните, за създаване на европейския орган за безопасност на храните и за определяне на процедурите относно безопасността на храните, на всички етапи на производство, преработка и разпространение се създава възможност за проследяване на храни, фуражи, животни, които се отглеждат за производство на храни и всякакви други вещества, които са предназначени за или се очаква да бъдат вложени в дадена храна или фураж. В пар. 2 на същата разпоредба е предвидено, че стопанските субекти в хранителната и фуражната промишленост трябва да могат да установят всяко лице, което им е доставило храна, фураж, животно, отглеждано за производство на храни или вещество, което е предназначено за или се очаква да бъде вложено в дадена храна или фураж. За тази цел субектите трябва да разполагат със системи и процедури, позволяващи предоставянето на тази информация на компетентните органи при поискване от тяхна страна.

Съгласно санкционната разпоредба на чл. 131, ал. 1, т. 5 от Закона за храните, налага се глоба или имуществена санкция в размер от 2000 до 4000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, на лице, което не спазва изискванията за проследимост по чл. 18 от Регламент (ЕО) № 178/2002.

В случая административно наказаното лице е работило като „Готвач“ в търговското дружество „В*** “ ООД гр.Монтана, същото не стопанисва търговския обект, в който съответните хранителни стоки са били разпространени. Съответното лице, стопанисващо процесния обект е длъжно да осигури възможност за проследяване на храните и на всички други вещества, предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат вложени в храни, на всички етапи на производство, преработка и дистрибуция, като за целта следва да изисква и съхранява информация за всеки свой доставчик на храни, на животни, отглеждани с цел производство на храни, и на вещества, предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат вложени в храни. Тази законово уредена отговорност не само не може да бъде делегирана на други лица, но и в случая това не е сторено, поради което и административно наказаното лице не представлява годен субект на нарушението на чл. 18, параграф 1 от Регламент ЕО 178/2002 на Европейския парламент и на Съвета от 28 януари 2002 г.

В обобщение на изложеното касационата инстанция не констатира наличието на поддържаните от касатора основания за отмяна на проверяваното решение на Районен съд – Монтана, други такива не бяха установени и при служебно дължимата проверка по чл.218, ал.2 от АПК, поради което решението следва да бъде оставено в сила като валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон.

С оглед очерталия се изход на делото, в полза на ответника, съгласно чл.63д, ал.1 и ал.2 от ЗАНН, следва да бъде присъдено поисканото адвокатско възнаграждение, предвид приложения договор за правна защита и съдействие в размер на 500,00лева /петстотин/. Размерът на претендираното адвокатско възнаграждение е съобразен с разпоредбата на чл.18, ал.2 във вр. чл.7, ал.2, т.2 от Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради, което и възражението на касатора за прекомерност е неоснователно.

По изложените съображения на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63в, ал.1 от ЗАНН и чл.63д, ал.1 и ал.2 от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №44 от 17.02.2023 г. постановено по АНД № 20221630201237 по описа за 2022г. на Районен съд – Монтана.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните – Монтана да заплати на А.П.М. с ЕГН * ***, сумата от 500.00лева /петстотин/, представляваща заплатено адвокатско възнаграждение пред касационната инстанция.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: