Решение по дело №315/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 март 2022 г. (в сила от 7 април 2022 г.)
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20217260700315
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 172

 

17.03.2022г., гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на двадесет и втори февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

СЪДИЯ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА

 

Секретар: Мария Койнова

като разгледа докладваното от съдия Р. Чиркалева адм. дело № 315 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

 

Образувано е по жалба на „ИВАЙЛО 20001“ ООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя Г.А., против Решение за отхвърляне на проектно предложение рег.№ в ИСУН BG16RFOP002-2.073-22022 на ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 от 02.03.2021г.

В жалбата се твърди, че решението е неправилно и незаконосъобразно. Сочи се, че още с получаването на съобщението за издаването му в ГДД за 2019г. била установена допусната техническа грешка като в шифър 0110 било проснато да се посочат нетните приходи, тъй като в дружеството тези приходи били равни на общите приходи, посочени в шифър 0100 от ГДД. Своевременно – на 12.03.2021г., било подадено уведомление до НАП за да бъде разрешено извършването на корекция на подадената за 2019г. ГДД. На 16.03.2021г. такова разрешение било получено, след което била подадена коригираща ГДД, която на 17.03.2021г. била прикачена в ИСУН. Това бил възможно най-краткият срок, в който можело да бъде извършена корекцията. Моли се оспореният акт да бъде отменен.  

В писмена молба, подадена от пълномощник, се изтъква наличие на спад в оборота на дружеството през април 2020г. с над 20 % в сравнение с оборота през април 2019г. Конкретно се посочва, че от Справка-декларация за ДДС за април 2020г. било видно, че данъчната основа на дружеството за доставки за визирания месец била 8605.65 лева, като тази сума била посочена в подаденото до управляващия орган проектно предложение. Общият нетен приход от продажби за 2019г. бил 174 168.43 лева, като при разделянето му на 12 се получавала средна сума на месец от 14 514.04 лева. Съпоставянето на последната със сумата 8605.65 лева показвало наличие на изискването за спад в нетния приход с повече от 20 %. Поради това дружеството отговаряло на заложените критерии.

Претендират се разноски по делото.

Ответникът - Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 от 02.03.2021г., в писмен вид (л.47, 92) чрез процесуален представител, навежда доводи за неоснователност на жалбата, тъй като кандидатът не отговарял на изискванията за получаване на безвъзмездна финансова помощ.

Съдът, като взе предвид доводите на страните и въз основа на събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България - ИСУН 2020, жалбоподателят „ИВАЙЛО 20001“ ООД е подал Проектно предложение, с генериран референтен № BG16RFOP002-2.073-22022 (л.64) с наименование „Преодоляване недостига на средства и липсата на ликвидност, настъпила в резултат от епидемичния взрив от COVID-19“ по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, като попълнил формуляр за кандидатстване.

При проверка на документите по проектното предложение на дружеството е бил съставен Оценителен лист (л.93), в който е посочено, че кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т.11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Съгласно предоставена информация от НАП, към датата на кандидатстване кандидатът подал декларация с №2600И0233883/18.05.2020г., в която не били посочени данни за нетните приходи от продажби за 2019г. Поради това не била налице възможност да бъде отчетен спад от поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019г. Кандидатът не отговарял и на изискването на т.9 - минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект, от Условията за кандидатстване и Критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Нетните му приходи от продажби за 2019г., отчетени към датата на кандидатстване, съгласно предоставена информация от НАП, били 0 лева. Предвид посочено, кандидатът не можел да получи безвъзмездна помощ по процедурата.

На 11.03.2021г. чрез ИСУН 2020 на „ИВАЙЛО 20001“ ООД е съобщено оспореното Решение за отхвърляне на проектно предложение рег.№ в ИСУН BG16RFOP002-2.073-22022 на ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, издадено на 02.03.2021г., с приложен към същото одобрен от административния орган Списък на предложените за отхвърляне на проектни предложения на двадесет и трета оценителна комисия. В т.4 от Списъка се посочва, че: 1. Кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т. 11.1, подт. 5) от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложете 4 към Условията за кандидатстване), съгласно която кандидатите следвало да са регистрирали спад поне 20 % в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. спрямо нетния месечен оборот (нетни приходи от печалби от продажби) през 2019г. Посочено е, че съгласно предоставената информация от НАП, към датата на кандидатстване кандидатът подал декларация с №2600И0233883/18.05/2020г., в която не били посочени данни за нетните приходи от продажби за 2019г. Предвид това, не била налице възможност да бъде отчетен спад от поне 20% в оборота за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот през 2019г. („нетните приходи от продажби“). Записано е, че съгласно Приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектни предложения“, при несъответствия с изискванията по т.13 – 23 и т.27, проектното предложение се отхвърля. 2. Кандидатът не отговаря на изискването на т.9 – Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и критерий №25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложете 4 към Условията за кандидатстване). Прието, че нетните приходи от продажби на кандидата за 2019г., отчетени към датата на кандидатстване, съгласно предоставена информация от АНП били 0.00 лева. Предвид описаното кандидатът не можело да получи финансова помощ по процедурата.

По делото са представени и приети от съда Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020, процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ /Условия за кандидатстване/ (л.49-63); Критерии и методология за оценка на проектни предложения по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020, BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ (л.109-123); Годишна данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за данъчния финансов резултат и дължимия годишен корпоративен данък вх.№2600И0255953 от 17.03.2021г., за данъчна година 2019г. (л.7,146); Годишна данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за данъчния финансов резултат и дължимия годишен корпоративен данък вх.№2600И0233883 от 18.05/2020г. за данъчна година 2019г. (л.16); Годишна данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за данъчния финансов резултат и дължимия годишен корпоративен данък вх.№2600И0283328 от 30.06.2021г. за данъчна година 2020г.; Справка-декларация за данък върху добавената стойност за данъчен период м.04.2020г. (л.156).

Въз основа на така установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, срещу годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ, в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл.35, т.3, а съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице.

В случая не е спорно, че за управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 е определена Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ на Министерство на икономиката, както и че издателят на оспорения акт е бил определен от министъра на икономиката да изпълнява функции на  ръководител на управляващия орган на оперативната програма. Ето защо, оспореният акт се явява издаден от компетентен орган.

Решението на управляващия орган е в изискуемата писмена форма с посочване в него на фактически и правни основания за издаване.

Не се установява в хода на процедурата по издаване на административния акт да са допуснати съществения процесуални нарушения, поради което и същият на подлежи на отмяна на това основание.

Съдът приема, че оспореното решение  е съобразено и с материалния закон.

За да постанови акта си административният орган се позовал от правна страна на т.11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване, критерий №16 от Приложение 4 - „Критерии и методология за оценка на проектни предложения“, на текст от приложението, т.9 от Условията за кандидатстване и критерий №25 от Приложение 4 - „Критерии и методология за оценка на проектни предложения“.

Според т.11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване (л.52), допустими са проектни предложения на „кандидати, които са регистрирали спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот (нетни пригоди от продажби) през 2019г.“.

В Критерий №16 от Приложение 4 -  „Критерии и методология за оценка на проектни предложения“ (л.111) е записано, че проектното предложение е допустимо за оценка когато „кандидатът е заявил, че е предприятие регистрирало спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019г.“

Съгласно текст (л.113) от Приложение 4 - „Критерии и методология за оценка на проектни предложения“, „при несъответствие с изискванията по т.13 - 23 и т.27, проектното предложение се отхвърля“.

В т.9 от Условия за кандидатстване (л.51 гр.) е записано, че „безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за 2019г. (част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“), или при еднолични търговци в Годишната данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ за 2019г. (Приложение 2, Част III, шифър 2-30011 „Нетни приходи от продажби“). Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019г.“. С критерий №25 от Приложение 4 - „Критерии и методология за оценка на проектни предложения“ е предвидено да се допускат до оценка само кандидати и проектни предложения, при които „общият размер на заявената безвъзмездна финансова помощ е по-нисък или равен на 10 % от стойността на нетните приходи за продажби, посочени в Годишната данъчна декларация за 2019г.“.

В случая за 2019г. дружеството жалбоподател е подало в НАП ГДД вх.№2600И0233883 от 18.05.2020г. (л.16). В същата, в част V, т.1.1 „нетни приходи от продажби“, шифър 0110, е записана сума 0.00 лева.

Впоследствие – на 17.03.2021г., след издаване на оспорения акт, след изтичане на крайния срок за подаване на проектни предложения по процедурата – 15.06.2020г., и след изтичане на срока по чл.75, ал.3 от Закона за корпоративното подоходно облагане, дружеството е подало коригираща декларация вх.№2600И0255953 (л.7), в която в част V, т.1.1 „нетни приходи от продажби“, шифър 0110, е записана сума 17 168.43 лева.

Не е спорно по делото, че Условията за кандидатстване са били утвърдени като част от документите по чл.26, ал.1 ЗУСЕСИФ и същите са влезли в сила, и така са станали задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях дружеството жалбоподател е било предварително и надлежно запознато.

 В т.9 от Условията за кандидатстване изрично е посочено, че „…към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали ГДД за 2019г. пред НАП съобразно разпоредбите на ЗКПО и ЗДДФЛ“, като в същата точка е предвидено и че „управляващият орган ще извърши корекция в бюджета на основание предоставените данни по служебен път от НАП“, в случай, че кандидатът е посочил по-голям от допустимия размер от 10 % от „нетните приходи за продажби“ съгласно ГДД за 2019г. Следователно при разглеждане на документите на кандидатите определящо значение има резултатът, деклариран пред НАП.

В случая релевантна е ГДД, въз основа на която е подадено проектното предложение и впоследствие е извършена справката от административния орган, а не декларираните в декларацията за финансови данни към проектното предложение нетни приходи от продажби, нито тези декларирани в последваща коригираща ГДД, подадена след крайния срок за подаване на проектни предложения. Допуснати грешки или неточности във вече подадената ГДД, следва да бъдат взети под внимание от управляващия орган единствено, ако са отстранени с подадена в последствие коригираща декларация и то в срока за подаване на проектните предложения. В този смисъл е практиката на върховната съдебна инстанция, изразена в Решение №164 от 11.01.2022г. на ВАС по адм. д. №7882/2021г., VII о., Решение №12552 от 8.12.2021г. на ВАС по адм. д. №7692/2021г., VII о., Решение №10837 от 27.10.2021г. на ВАС по адм. д. №6820/2021г., VII о. Решение №1637 от 22.02.2022г. на ВАС по адм. д. №9980/2021г., VII о. и мн. др.

Действително, както вече се посочи, в случая дружеството жалбоподател е подало коригираща декларация, с която е променило декларирания преди това показател „нетни приходи от продажби“ (шифър 0110), но това се явява ирелевантно обстоятелство, с оглед датата на подаване на ГДД. Към датата на извършената служебна проверка в НАП от оценителя, както и към дата на издаване на оспорения акт, коригираща декларация не е била подадена. Направената корекция с декларацията от 17.03.2021г. е следвало да се извърши в срока за подаване на проектните предложения, преди датата на оценката и да не води до промяна на стойността, посочена в проектното предложение, какъвто е настоящият случай.

С оглед на така установеното, предвидената в т.9 от Условията за кандидатстване възможност на органа да изисква разяснения и документи, не може да бъде приложена, тъй като не съществува разминаване в данните – в срока за подаване на проектното предложение е подадена само една декларация пред НАП, тази от 18.05.2020г., в която изрично е посочена стойност на „нетните приходи от продажби“ 0.00 лева, поради което е невъзможно да се установи наличие или липса на спад поне 20 % в оборота на дружеството (нетен приход от продажби) през април 2020г. в сравнение със средномесечния оборот (нетен приход от продажби) от 2019г.

Оспореният административен акт е издаден на основание чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и чл. 20, ал. 1, т. 3 от ПМС №162 от 5.07.2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020 г.

 В т.21.2 от Условията за кандидатстване, в съответствие с чл.21, ал.1, т.2 от цитирания закон е предвидено отпускане на безвъзмездна финансова помощ при опростени правила - без извършване на техническа и финансова оценка. При това положение оценяването на предложенията не се осъществява на два етапа – оценка на административното съответствие и допустимостта и техническа и финансова оценка, а на един – само оценка на административното съответствие и допустимостта. В този смисъл, като основание за предоставяне на безвъзмездната помощ се явява не качеството на проектното предложение, а съответствието на кандидата с условията за допустимост. Тези условия за допустимост се проверяват от органа въз основа на служебно изведена информация от информационната система на НАП, където е отразена подадената от кандидата ГДД за 2019г. Водещо значение в това производство има принципът на бързина, предвид което предложението се отхвърля при констатирано несъответствие с критериите за допустимост. Облекченият ред за кандидатстване и разглеждане на проектните предложения по процедурата цели своевременно предоставяне на помощта на нуждаещите се правни субекти - по опростени правила, при които редуцирането на критериите и етапите за предоставяне на помощта е оправдано с оглед водещата цел - да постигне преодоляване на последиците от пандемията.

Съгласно т. 11.1.5) от Условията за кандидатстване един от критериите за допустимост на кандидатите е наличието на регистриран спад поне 20% в оборота за месец април 2020 г. спрямо средно месечния оборот през 2019 г. Доказването на средно месечния оборот за 2019 г. е чрез годишната данъчна декларация, а този за месец април 2020 г. се декларира в Приложение № 2. С оглед на това тогава, когато от представените документи и годишната данъчна декларация е видно, че кандидатът няма изискуемия спад в оборота той се явява недопустим за финансиране и проектното предложение се отхвърля. В този смисъл е Решение №9280 от 24.08.2021г. на ВАС по адм. д. №5451/2021г

В случая, подадената от кандидата годишна данъчна декларация за 2019г, към датата на извършване на оценка за съответствие от страна на органа е безспорно, че той не отговаря на изискванията за допустимост. Ето защо фактическо основание за отказа на управляващия орган се явява подкрепено от събраните по делото доказателства, а правното съответства на приложимия материален закон. Последващо извършената корекция на декларираните от лицето данни се явява ирелевантна относно дължимата от органа оценка за допустимост на предложението към датата на издаване на оспорения акт. 

По изложените съображения, съдът приема оспорения акт за законосъобразен, поради което подадена против него жалба следва да бъде отхвърлена.

 

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ИВАЙЛО 20001“ ООД с ЕИК *********, против Решение за отхвърляне на проектно предложение рег.№ в ИСУН BG16RFOP002-2.073-22022 на ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 от 02.03.2021г.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС по реда на АПК в 14-дневен срок от деня на съобщаването му на страните.

                                                   

                                                                    СЪДИЯ: