Определение по дело №414/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 ноември 2020 г. (в сила от 24 ноември 2020 г.)
Съдия: Стела Александрова Динчева
Дело: 20207220700414
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

 

гр. Сливен, 11.11.2020  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в закрито  заседание на единадесети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТЕЛА ДИНЧЕВА

 

при секретаря    и с участието на прокурора …..  като разгледа докладваното от съдия Динчева адм. д.    414 по описа за 2020 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на чл. 166 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 14 от Закона за общинската собственост /ЗОбС/.

Образувано е по жалба на ЕТ „Ю.-Ю. А.“ със седалище и адрес на управление *** представлявано от у. Ю. А. Д. срещу Заповед № РД-15-3031/23.10.2020 год. на Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 63, ал. 1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Сливен, е определено „Д.-К.“ ООД за спечелило търга с предложена наемна цена от 443 лева без ДДС по отношение на имот 12 кв.м., разположен на първия етаж в сграда със застроена площ 885 кв.м. на СУ „К. К.“ г.С.

С жалбата е направено искане за спиране изпълнението на заповедта, което искане е предмет на разглеждане в настоящото производство.

Съдът намира, че искането за спиране на предварителното изпълнение на оспорената заповед, е недопустимо и следва да бъде оставено без разглеждане. Съображенията за това са следните:

Нормата на чл. 166, ал. 1 от АПК изрично закрепва суспензивния ефект на жалбата срещу индивидуалния административен акт като общо правило. Различни ценности, които законът защитава, налагат изключения с допускане на предварително изпълнение, надделяващо над този суспензивен ефект. То обезпечава прилагането на акт за да бъде удовлетворена чрез пряка акция на администрацията неотложната обществена нужда във връзка, с която същият е издаден. На първо място суспензивният ефект по чл. 166, ал. 1 от АПК се дерогира, когато със специален закон изрично се предвиди предварително изпълнение на даден вид административни актове съгласно чл. 166, ал. 4 от АПК. На второ място суспензивният ефект по чл. 166, ал. 1 от АПК не важи и когато административен, орган с разпореждане допусне предварително изпълнение на издаден от него административен акт съгласно чл. 60 от АПК. На трето място, чл. 166, ал. 1 от АПК не действа и когато съдът допусне предварително изпълнение съгласно чл. 167 от АПК. Спирането му във всички тези варианти дава временна защита на застрашените от него права и законни интереси на оспорващия, поради което константно съдебната практика го квалифицира като обезпечителна мярка на жалбата, която цели да попречи, докато спорът е висящ, да бъдат осъществени порочно възникнали последици от оспорения административен акт при запазване на фактическото и правното положение в състоянието отпреди издаването му.

При допуснато предварително изпълнение от административния орган с разпореждане по чл. 60 от АПК, което е влязло в сила, независимо дали е било оспорено или не по съдебен ред, или е предвидено със закон, без изрична забрана за съдебен контрол, оспорващият има право да поиска то да се спре от съда по чл. 166, ал. 2, респ. по чл. 166, ал. 4 от АПК. Тъй като предварителното изпълнение по интензитет не се отличава от окончателното вече приложено, то засяга негативно правната сфера на оспорващия и може да компрометира търсената от него съдебна защита правейки я безпредметна. За да балансират риска чл. 166, ал. 2 и ал. 4 от АПК овластяват съдът да спре това предварително изпълнение и да възстанови общото правило за спиране на изпълнението на административния акт с оспорването му по чл. 166, ал. 1 от АПК. Или с чл. 166, ал. 2 и чл. 166, ал. 4 от АПК законодателят е овластил съда да отнеме привилегията на предварителното изпълнение на оспорения административен акт, спирайки го.

Правото да се иска спиране на предварителното изпълнение по чл. 166, ал. 2 от АПК възниква с влизане в сила на разпореждането по чл. 60, ал. 1 от АПК, с което административният орган го е допуснал, независимо дали то е било обжалвано и съдът окончателно е признал законосъобразността му или като неоспорено в срок е влязло в сила. Това спиране е предназначено да обезпечи правата на оспорващия по време на висящността на съдебното производство. Защитата се състои в осуетяване настъпването по предварително изпълнение на породените от оспорения акт неблагоприятни за него правни последици. Аналогично, правото по чл. 166, ал. 4 от АПК възниква в момента на издаване на административен акт от вид, на който отделен закон придава предварително изпълнение, а упражняването му има описаната обезпечителна функция. И в двата случая абсолютна предпоставка за допустимост на искането по чл. 166, ал. 2 от АПК и по чл. 166, ал. 4 от АПК е наличието на предварително изпълнение, допуснато административно или нормативно, подлежащо на спиране от съда.

Нито един от тези варианти не е осъществен в случая.

В оспорената заповед не е включено разпореждане по чл. 60, ал. 1 от АПК за допускане на предварително изпълнение. Такова не е допуснато и съгласно чл. 60, ал. 2 от АПК с отделно разпореждане, издадено от Кмета на Община Сливен видно от приложената по делото административна преписка. За оспорената заповед няма предвидено предварително изпълнение, което да е допуснато със специален закон. Ето защо предявеното по делото искане за спиране не може да се квалифицира и/или разгледа по реда на чл. 166, ал. 2 от АПК или по реда на чл. 166, ал. 4 от АПК. Обобщавайки, съдът приема предявеното по делото искане за спиране за недопустимо, поради което същото следва да се остави без разглеждане.

С оглед спецификата и бързината на производството по чл.166 от АПК държавна такса по делото не е събрана при неговото образуване. Ето защо съдът следва да осъди оспорващия с настоящия съдебен акт да заплати държавна такса за разглеждане на делото в размер на 50 лева.

Водим от горното състав на Административен съд – Сливен

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на ЕТ „Ю.-Ю. А.“ ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** представлявано от у. Ю. А. Д. за спиране на предварителното изпълнение на Заповед № РД-15-3031/23.10.2020 год. на Кмета на Община Сливен като НЕДОПУСТИМО.

ОСЪЖДА ЕТ „Ю.-Ю. А.“ ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** представлявано от у. Ю. А. Д. ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Административен съд Сливен държавна такса за разглеждане на делото в размер на 50 /петдесет/ лева

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                              СЪДИЯ