Р Е Ш Е Н И Е
№ 268
20.08.2019 г.
град Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Десети
наказателен състав,
на
петнадесети август две хиляди и деветнадесета година,
в публично
съдебно заседание в състав:
Съдия: Пламен Георгиев
Секретар:
Михаела Стойчева
Прокурор:
като
разгледа докладваното от съдия Пламен Георгиев
АНД № 834 по
описа на Районен съд - Хасково за 2019 г. и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. от Закона за административните нарушения и наказания.
Образувано е по жалба от Д.В.Б. ***
срещу Наказателно постановление № 18-1253-002145 от 30.04.2019 г. на Началника
на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Хасково, с което на основание чл. 53
от ЗАНН и чл. 178, ал. 1, т. 9 от Закона за движението по пътищата, на
жалбоподателя е наложено административно наказание “Глоба” в размер на 2000
лева, за нарушение по чл. 178, ал. 1, т. 9 ЗДвП. В жалбата се релевират
оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното с нея наказателно
постановление. Твърди се от страна на жалбоподателя, че не била посочена
правилно датата на извършване на нарушението, като се излагат подробни и
конкретни съображения в тази насока и произтичащи от тях друга група доводи –
за необоснованост на фактическите констатации, доколкото лицата, участвали в
хода на административнонаказателното производство били участници при връчване
на разпореждането, но не ставало ясно как същите лица били констатирали
неговото неизпълнение. Била налице непълнота в обстоятелствената част на
процесния акт за установяване на административно нарушение на издаденото въз
основа на него наказателно постановление от гледна точка необходимите
реквизити. Било налице нарушение и по чл. 51, ал. 2, вр. ал. 1, б. „в“ от ЗАНН
при издаване на акта за установяване на административно нарушение, доколкото
актосъставителят бил заинтерисован, с оглед факта, че той бил издал и
процесното разпореждане по ЗДвП. Следователно, било налице основание той да се
отведе от участие в административнонаказателното производство. С оглед изложеното
в жалбата, моли съда да постанови решение, с което да отмени атакуваното
наказателно постановление.
В съдебно заседание пред Районен
съд – Хасково, жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не изпраща
упълномощен по делото представител.
Административнонаказващият орган -
Началникът на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Хасково, редовно призован,
не се явява и не изпраща представител. Представя становище по жалбата при
изпращане в съда на административно наказателната преписка в насока доводите в
нея да не се вземат предвид от съда и същата да бъде оставена без уважение.
Жалбата е
подадена в законоустановения срок, срещу подлежащ на обжалване акт, от лице,
легитимирано да атакува наказателното постановление, поради което е процесуално
допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се
произнесе по основателността й и след като се запозна и прецени събраните
доказателства при извършената проверка на обжалваното наказателно
постановление, намира за установено следното:
На 01.11.2019 г., било издадено от
свид. П.М.П., на длъжност „инспектор“ в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-
Хасково, в присъствието на свид. М.И.М., на длъжност към онзи момент „мл. автоконтрольор“
в Сектор „ПП“ при ОД на МВР – Хасково, по отношение на жалбоподателя Д.В.Б., в
качеството му на Кмет на Община Хасково Разпореждане, рег. № 1253р –
1029/01.11.2019 г., на основание чл.165, ал.1, т. 3 от ЗДвП, вземайки предвид
посочените в него обстоятелства и правни основания - разпоредбите на
нормативната уредба в Република България, изискванията за изграждането и
сигнализиране на изкуствените неравности за снижаване на скоростта на движение
на пътните превозни средства, които били осъвременени. Посочено е, че
сигнализирането на изкуствените неравности е регламентирано в три подзаконови
нормативни документи: Наредба № РД-02-20-10 от 2012 г. за условията за
изграждане или монтиране върху платното за движение на изкуствени неравности и
на други средства за ограничаване скоростта на движение и изискванията към тях
/изм. ДВ, бр.32 от 2015 г./; Наредба №2 от 2001 г. за сигнализация на пътищата
с пътна маркировка /изм. и доп. ДВ. бр.74 от 20 Септември 2016 г./; Наредба №18
от 2001 г. за сигнализацията на пътищата с пътни знаци /изм. и доп. ДВ, бр.35
от 15 май 2015 г.)/ Вписано е изкуствени неравности да се изпълнят, при
стриктно спазване на изискванията на Наредба № РД-02-20-10 от 5 юли 2012 г. за
условията за изграждане или монтиране върху платното за движение на изкуствени
неравности и на други средства за ограничаване на скоростта на движение и
изискванията към тях, издадена от Министерството на регионалното развитие и
благоустройството и Министерството на вътрешните работи, обн. ДВ. бр.56 от 24 юли
2012 г. В разпореждането е записано още, че местоположението за изграждане или
монтиране върху платното за движение на изкуствени неравности и на други
средства за ограничаване на скоростта на движение се определя с проект за
организация на движението извън границите на населените места и с генерален
план за организация на движението в населени места и селищни образувания в
съответствие с изискванията на Наредба № 1 от 2001 г. за организиране на
движението по пътищата /ДВ, бр. 13 от 2001г./. В случаите, когато не са
изработени генерални планове или проекти за организация на движението,
местоположението на средствата, се определя от собственика на пътя, съответно
от администрацията, управляваща пътя, съгласувано със службите, определени от
министъра на вътрешните работи, за контрол по спазване на правилата за
движение. За изграждането или монтирането на средствата за ограничаване на
скоростта на движение се изработва проект, който е част от инвестиционните
проекти при проектиране на ново строителство, основен ремонт и реконструкция на
съществуващи пътища/улици. Проектът съдържа най-малко: 1. ситуация, надлъжен
профил и обхват на пътния/уличния участък; 2. схема на избраните средства за
ограничаване на скоростта на движение; 3. вид и разполагане на сигнализацията
на средствата по т. 2. Проектната част по ал. 1 се изработва от проектанти с
пълна проектантска правоспособност. Проектната част се съгласува и одобрява по
реда на ЗУТ, когато е част от инвестиционния проект на ново строителство,
основен ремонт и реконструкция на пътя/улицата, или се одобрява от съответната
общинска администрация и от службите за контрол по спазване правилата за
движение, определени от министъра на вътрешните работи, в случаите, когато е
необходимо да се вземат мерки за ограничаване скоростта на движението на
съществуващи пътища/улици. Указано на адресата на разпореждането е, че негово
правомощие и задължение било да предприеме необходимите мерки за премахването
на изкуствени неравности, които не отговарят на изискванията на Наредба № РД-02-20-10
от 5 юли 2012 г. Така, било разпоредено Д.В.Б., в качеството му на кмет и
представляващ Община - Хасково, в срок до 20.11.2018г., да извърши необходимите
дейности за премахването на изкуствените неравности, които не отговарят на
изискванията на Нередба № РД-02-20-10 от 5 юли 2012 г. и изграждането на тяхно
място на нови, съгласно Наредба № РД-02-20-10 от 5 юли 2012 г. на следните
места, както следва: 1. в гр.Хасково на ул. „Пещера“ до хранителен магазин „Ак
Бонар“, премахване от пътното платно на съществуващата неизградена съгласно
изискванията изкуствена пътна неравност и изграждане на нова; 2 в гр. Хасково
на бул. „Съединение“ до завод за „Текстилни влакна“ АД - премахване на
съществуващата неизградена съгласно изискванията пътна неравност и изграждането
на нова; 3. в гр. Хасково на ул. „Република“ - премахване на съществуващите не
изградени съгласно изискванията пътни неравности и изграждането на нови; 4. в
гр. Хасково на ул. „Картечар“ - премахване на съществуващите неизградени
съгласно изискванията пътни неравности и изграждането на нови; 5 в гр. Хасково
на ул. „Хасковска“ до дом.№ 33 и дом № 40 - премахване от пътното платно на
съществуващите до посочените номера, не изградени съгласно изискванията
изкуствени пътни неравности и изграждането на нови; 6. в гр.Хасково на
кръстовището образувано от ул. „Белоградчик“ и ул. „Пещера“, премахване от
пътното платно на съществуващите в зоната на кръстовището, не изградена
съгласно изискванията изкуствени пътни неравности и изграждането на нови; 7. в
гр.Хасково на ул. „Добруджа“ до дом № 64, бл.№31 и бл. № 21-23 - премахване от
пътното платно на съществуващите до посочените номера, неизградени съгласно
изискванията изкуствени пътни неравности и изграждането на нови; 8. в гр.
Хасково на ул. „Дунав“ до магазин „Авеню“ - премахване на съществуващата
неизградена съгласно изискванията пътна неравност и изграждането на нова; 9. в
гр. Хасково на ул. „Стара планина“ до б-я „Глобекс“ - премахване на
съществуващата неизградена съгласно изискванията пътна неравност и изграждането
на нова; 10. в гр. Хасково на ул. „Стара планина“, преди кръстовището с ул.
„Цар Страшимир“ - премахване на съществуващата неизградена съгласно
изискванията пътна неравност и изграждането на нова; 11. в гр. Хасково на ул.
„Каменна“ до дом № 93 - премахване на съществуващата неизградена съгласно
изискванията пътна неравност и изграждането на нова; 12. в гр. Хасково на ул.
„Панорама“ до бл. № 9 - премахване на съществуващата неизградена съгласно
изискванията пътна неравност и изграждането на нова; 13. в гр. Хасково на бул.
„Г.С.Раковски“ до бившата „Автошкола“ - премахване на съществуващата
неизградена съгласно изискванията пътна неравност и изграждането на нова; 14. в
село Малево на път № 505 на километър 6+927, 7+769 и 8+200 - премахване на съществуващите,
неизградени съгласно изискванията пътни неравности и изграждането на нови; 15.
в село Корен на път № 505 на километър 14+158 и км. 14+398 - премахване на
съществуващите, неизградени съгласно изискванията пътни неравности и
изграждането на нови; 16. в село Узунджово на път № 8007 на километър 5+178,
5+438, 5+833и км. 6+405, премахване на съществуващите, неизградени съгласно
изискванията пътни неравности и изграждането на нови; 17. в село Конуш на
ПП-15, премахване на съществуващите, неизградени съгласно изискванията пътни
неравности и изграждането на нови и 18. в село Козлец на ПП-15, премахване на
съществуващите, неизградени съгласно изискванията пътни неравности и
изграждането на нови. Указано на адресата на разпореждането е настъпването на
неблагоприятни последици при неизпълнение на разпореждането, а именно, че ще търсена отговорност по чл.178, ал.1,
т.9 от Закона за движение по пътищата.
Разпореждането е връчено на адресата
лично срещу подпис, според отрязването в разписката приложена към същото.
При извършена последваща проверка,
констатациите и резултатът от която били обективирани в Протокол, рег. № 1253р
– 10956 от 21.11.2019 г. след извършен оглед на изкуствени неравности, било
достигнато от страна на контролните органи от състава на СПП при ОД на МВР –
Хасково до извод, че връченото на 01.11.2018 г. в град Хасково, в сградата на
Община Хасково, пл. „Общински“ № 1, град Хасково разпореждане по реда на 165,
ал. 1, т. 3 от ЗДвП не било изпълнено в срок, поради което срещу жалбоподателя
Д.В.Б. бил съставен на 23.11.2018 г. в негово присъствие от свид. П.М.П. Акт за
установяване на административно нарушение, бл. № 241230 за нарушение по чл. 3,
ал. 1, вр. чл. 178, ал. 1, т. 9, вр. чл. 165, ал. 1, т. 3 ЗДвП, който лицето,
привлечено към административнонаказателна отговорност, след запознаване със
съдържанието, подписало, а в съответната графа за обяснение и възражение по
акта, посочил, че представи такива допълнително.
Такива обаче, в установения срок от
връчване на екземпляр от акта за установяване на административно нарушение,
осъществено на дата 23.11.2019 г. според отбелязването в приложената разписка,
не са постъпили.
При издаване на наказателното
постановление, административнонаказващият орган вписал фактическа обстановка,
идентична с отразената в акта за установяване на административно нарушение, и
на основание чл. 178, ал. 1, т. 9 от ЗДвП, наложил процесната административна
санкция.
Изложената дотук фактическа
обстановка е категорично установена от представените по делото писмени
доказателства, посочени на съответното място по – горе, както и от показанията
на разпитаните в хода на делото свидетели. Съдът кредитира показанията на
свидетеля П. М. П. относно обстоятелствата, свързани предприетите от него
действия при извършване на процесните проверки за установяване на твърдяното
административното нарушение и тези, свързани със съставяне на АУАН, като
вътрешно безпротиворечиви и логически последователни. Дава се вяра и на
показанията на свид. М.И.М. и свид. Н.Й.К. относно последната група
обстоятелства досежно процедурата при съставяне на АУАН.
При така
установените факти съдът намира от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл.
165, ал. 1, т. 3 от закона за движението по пътищата, определени от министъра
на вътрешните работи служби следят за състоянието на пътя и пътните
принадлежности и издават писмени предупреждения, сигнални писма или
разпореждания до собствениците или до администрацията, управляваща пътя, и до
фирмата, поддържаща пътния участък, за отстраняване на установени неизправности
по тях. По силата на чл. 178, ал. 1, т. 9 от ЗДвП, наказва се с глоба от 2000
до 7000 лв който не изпълни дадено му по реда на чл. 165, ал. 1, т. 3
разпореждане. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя
административно наказание е обявено от закона за наказуемо.
В конкретния случай, при преценка
законосъобразността на обжалваното НП, съдът намира, че не са допуснати
нарушения на чл. 40 от ЗАНН, във връзка с процедурата по съставянето и
връчването на АУАН в присъствие на лицето, сочено в него като нарушител и при
обезпечаване правото му на зашита в този аспект в пълен предоставен от закона
обем, като екземпляр от акта му е надлежно връчен. Съставеният акт за установяване на
административно нарушение обаче не отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН
относно минимално необходимите реквизити, които следва да съдържа и конкретно
на т. 3 и т. 4 на цитираната норма.
Същата се отнася до изискването да се опише нарушението и обстоятелствата, при
които е извършено, за да бъде наясно
лицето, което се привлича към административнонаказателна отговорност за какви
факти се цели ангажирането на такава, както и да се обезпечи възможността за
съдебен контрол. Твърдения за тези факти следва да са изложени точно, ясно,
конкретно и безпротиворечиво и да се отнасят до всички обективни признаци от
състава на нарушение. В случая пределно общо е посочено, че жалбоподателят не
бил изпълнил Разпореждане, рег. № 1253р-10291/01.11.2019 г., издадено във
връзка с чл. 165, ал. 1, т. 3 ЗДвП и връчено му на 01.11.2018 г. в съответното
качество, да отстрани нередностите, съгласно
Наредба № РД-02-20-10/2012 г. в посочения в разпореждането срок, без да
се визира какъв е този срок, още по – малко конкретна дата, до която това най –
късно е следвало да стане, като тези обстоятелства не могат да се извличат по
тълкувателен или логически път от съответните документи, дори и те да са
цитирани, както в случая с процесното полицейско разпореждане. По този начин,
макар в АУАН формално да е вписана дата на нарушението, невъзможно е само на
база твърденията да бъде проверено дали това се явява би се явявала, ако така
сочат доказателствата, датата на извършване на деянието, което води до
накърняване правото на защита на жалбоподателя. Освен това, дори да не бъде
споделен доводът за допуснато процесуално нарушение от гледна точка
необходимостта от пълно описание на обстоятелствата, преценката на
актосъставителя, че деянието е извършено на 01.11.2019 г. би се явявала е
неправилна, анализирана и по същество.
Нарушението, за което е привлечен
жалбоподателят, квалифицирано по чл. 178, ал. 1, т. 9, вр. чл. 165, ал. 1, т. 3
от ЗДвП, макар да наподобява по последици т.нар. продължени нарушения, е
формално по своя характер, т.е. не е предвидено настъпването на вредни
последици, за да е съставомерно деянието. Осъществява се чрез бездействие –
когато в законоустановения срок не се предприеме определено правно дължимо
действие, за което е издадено разпореждането и се счита за довършено на датата,
следваща деня, до който най – късно това действие е можело да бъде изпълнено в
съответствие с даденото разпореждане и оттам със закона. В случая, с проценото
писмено разпореждане, на жалбоподателя, който се явява негов адресат, е даден
срок за изпълнение най – късно до
20.11.2018 г. – присъствен ден, вторник. Следователно деянието, свързано с
неговото неизпълнение е довършено от обективна страна на 21.11.2018 г. /също
присъствен ден, макар това да е без значение за съставомерността/. По
изложените съображения, необосновано и неправилно в съставения АУАН, за момент
на извършване на нарушението, е вписана датата 01.11.2018 г., на която всъщност
е връчено процесното полицейско разпореждане и от тази дата всъщност започва да
тече и срокът за неговото правомерно изпълнение от лицето, адресат на
властническото изявление, след като жалбоподателят е узнал за разпореждането.
Следователно няма как в съответствие с материалния закон за деяние на тази дата
да бъде ангажирана отговорността за неизпълнение.
На следващо място, при издаване на
обжалваното наказателно постановление, описаните по - горе пороци при съставяне
на процесния АУАН са пренесени изцяло, което обосновава и преценката за
необходимостта от отмяната на санкционния акт като неправилен и
незаконосъобразен.
С оглед тези съображения, настоящият
съдебен състав намира подадената жалба за основателна, поради което същата
следва да бъде уважена, а атакуваното с нея наказателно постановление, като
неправилно и незаконосъобразно - отменено
Мотивиран
така и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Хасковският районен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
18-1253-002145 от 30.04.2019 г. на Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД
на МВР - Хасково.
Решението подлежи на обжалване пред
Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия: /п/ не се чете
Вярно с
оригинала!
Секретар:
М.С.