Определение по дело №102/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юни 2023 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20237090700102
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 май 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 542

В ИМЕТО НА НАРОДА

гр. Габрово, 01.06.2023 г.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО, в закрито заседание на първи юни, две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

 

като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 102 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба вх. № СДА-01-968 от 25.05.2023 г., подадена от «Евима Футбол Консултинг» ЕООД, със седалище и адрес науправление гр. Габрово, ЕИК: *********, против Решение № 78 от 28.04.2023 г. на министъра на околната среда и водите

С процесното Решение е оставена без уважение жалба, подадена от дружеството, против предписания, обективирани в Констативен протокол /КП/ № 16-17 от 10.10.2022 г. на РИОСВ – Благоевград.

С така посочения КП /с № 17-16/10.10.2022 г., а не № 16-17, както е посочено в Решението/ служители от РИОСВ – Благоевград са обективирали резултатите от извършена извънредна проверка на инвестиционно предложение /ИП/ «Изграждане на тренировъчни футболни игри в поземлен имот с идентификатор № 61813.51.375 в местността Миланец по одобрените КККР на гр. Разлог, обл. Благоевград. Проведена е процедура по оценка за съвместимост с предмета и целите на опазване на защитена зона /ЗЗ/ BG0000626 „Крушаре“ за опазване на природните местообитания и дивата флора и фауна, приключило с издаване на Решение № 50-00 от 09.10.2017 г. по оценка за съвместимост на директор РИОСВ Благоевград. Налице е предвидено изменение на ИП, което планира промяна на вида на оградните колове, към които да бъде прикрепена оградна телена мрежа с височина от 2.00 м по границите на имота, в момента прикрепена на дървени колове 0.80 м., като е заявено мрежата да бъде прикрепена към метални колове, без да са заявени други промени в обхвата и/или необходимост за промяна на същия, характеристиките и параметрите, предмет на оценката за степента на въздействие върху ЗЗ. Проведено е производство по чл. 2, ал. 2 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимост на планове, програми, проекти  и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване  на защитените зони /Наредба за ОС/, приключило с писмо изх. № 2525/1/ от 16.06.2022 г. на директор РИОСВ – Благоевград. Възложителят е подал уведомление вх. № 4220 от 07.10.2022 г. за заверена заповедна книга за строеж „Тренировъчни футболни игрища“ и „Подпорни стени“ с местонахождение – така посочения ПИ, в което се съдържа информация за издаденото разрешение за строеж /РС/ № 134 от 21.12.2018 г. и дата на съставяне на протокол образец 2/2а/ за откриване на строителна площадка, определяне на линия и ниво на строежа: 03.10.2022 г. От тази информация се установява, че на 03.10.2022 г. в този ПИ е открита строителна площадка и определена строителна линия за изграждане на съблекални, обслужваща сграда и 6 броя подпорни стени, съгл. РС. Описано е накратко съдържанието на ИП – откриване на 4 бр. футболни игрища, вид настилка на спортните терени, водоснабдяване и т.н. ИП не предвижда изграждане на съблекални, санитарни помещения и трибуни за посетители и зрители, както и водоснабдяване с вода за битови нужди, изграждане на изгребна яма. Предвижда се поставяне на 2-4 химически тоалетни. Предвидено е изграждане на цялостна ограда по границите на имота с оградна телена мрежа с височина до 2 м., която да се прикрепи към метални колове, разположени на разстояние 2.20 – 2.50 м един от друг, монтаж на 28 броя тръбни стълбове за прикрепване на осветителни тела и фотоволтаични панели за захранването им, без предвиждане на изграждане на електрозахранващи кабелни линии и присъединяване към електроразпределителната мрежа, както и трафопост. Предвидени са 20 бр. паркоместа и достъп до имота чрез изграждане на път с размери 2 х 6 м от готови бетонови елементи през напоителен канал.

Видно от протокола за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строеж обектите „Тренировъчни футболни игрища“ и „Подпорни стени“, съгласно издаденото РС, определените нива на строежа включват изграждане на съблекални и обслужваща сграда, които не са предвидени в ИП, съгласувано с Решение № 50-ОС/2017 г. на директор РИОСВ – Благоевград.

В тази връзка служители от администрацията със съдействието на служители от община Разлог на 10.10.2022 г. са извършили проверка на място в имота, като констатациите им са обективирани в горепосочения Протокол от същата дата. Предвид констатациите, в протокола е отразено, че издаденото решение автоматично прекратява действието си на основание чл. 31, ал. 11 от Закона за биологичното разнообразие /ЗБР/ и чл. 155, ал. 2, във вр. с чл. 148, ал. 3 от ЗООС на дружеството – жалбоподател са дадени задължителни предписания, които се оспорват от него, а именно: Да не се извършват дейности в ПИ, които не са съгласувани по реда на глава Шеста от ЗООС и чл. 31 от ЗБР, включително дейности, съгласувани с Решение № 50-ОС/2017 г. на директора на РИОСВ – Благоевград, което е прекратило действието си автоматично на посоченото основание.

По подадената жалба органът, автор на това Решение, е изложил следните мотиви:  Неизпълнението на предписанията е скрепено със санкция по чл. 166, т. 3 от ЗООС и съставляват ИАА, подлежащ на административно обжалване. Издадени са от оправомощени служители при спазване на изискванията за форма на акта и при изпълнение на процесуалните изисквания. Издадените РС и два броя заповеди за неговото изменение следва да се считат за нищожни поради това, че Решението от 2017 г. по оценка за съвместимост е изгубило правно действие. Налице е разминаване между дейностите, предвидени с ИП, разгледано в процедурата по чл. 31 от ЗБР, и определените нива на строителна линия и ниво на строеж съгласно издаденото РС и заповедите, с които същото е изменено. Законодателят е предвидил при проектиране и разрешаване на строителството, дейността да се съобрази с изискванията на други специални закони, каквито са ЗООС и ЗБР, поради което не могат да се извършват дейности, които не са съгласувани по реда на чл. 31 от ЗБР, което обосновава извода на административния орган да издаде предписание в този смисъл. ИАА следва да е съобразен с целите на закона и с основополагащия принцип по чл. 6 от АПК на съразмерност, като той и изпълнението му не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. Законът цели преустановяване на нарушения на правилата за извършване на дейности, които не са съгласувани с регионалния орган на МОСВ и това е целта на издадените предписания, обективирани в този КП. По тези съображения жалбата на дружеството против тях е отхвърлена и предписания са потвърдени.

Решението е изпратено на жалбоподателя със съпроводително писмо изх. № Ж-42 от 28.04.2023 г. и получено от Йорданка Маринова на 04.05.2023 г. Жалбата до АС – Габрово е депозирана на 18.05.2023 г. – в 14-дневния срок и като подадена от заинтересовано лице следва да се разгледа по същество.

Същата се явява нередовна, т.к. не са налице данни жалоподателят да е заплатил дължима държавна такса от 50.00 лв. по сметката на съда, поради което за отстраняване на тази нередовност на жалбоподателя следва да бъдат дадени указания. С оглед спазване принципа за бързина и икономия на административния процес делото следва да се насрочи в открито съдебно заседание с конституиране и призоваване на страните.

В жалбата си дружеството сочи, че същото не е започнало действително да осъществява ИП, съгласувано с Решение № 50-ОС/2017 г. по оценка за съвместимостта, поради което същото не е прекратило автоматично действието си от 09.10.2017 г. /датата, на която е издадено/.Към датата на извършване на проверката са извършени следните правни и фактически действия по него: 1.През 2022 г. са извършени предписани от РИОСВ – Благоевград действия и е изготвен план за мониторинг; 2. Сключен е договор със строителна фирма – изпълнител и фирма за строителен надзор; 3. През август, 2022 г. чрез квалифициран геодезист за забити дървени колове за оразмеряване на терена; 4. Направена е поръчка и по нея са доставени бетонови паркинг-елементи за обекта; 5. Внесени са документи в Община Разлог и на 03.10.2022г. е съставен протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на обекта. Тези елементи са задължителна част от ИП и реалното им осъществяване свидетелства, че изискванията на чл. 30, ал. 11, ал. 2 от ЗБР са спазени, поради което не може да се счита, че Решението от 2017 г. е изгубило правното си действие. Законът изисква осъществяването да започнало, като за това е достатъчно извършването дори само на едно действие по реализация на предложението. Не са налице извършени от страна на дружеството нарушения, което е отразено и в КП, спазени са всички предписания, дадени от РИОСВ.

В свой отговор, съдържащ се в съпроводителното писмо, с което административната преписка и жалбата са изпратени в АС- Габрово, директор дирекция „Правна“ при МОСВ оспорва жалбата на дружеството като недопустима, т.к. е подадена против ИАА, който не подлежи на обжалване, като контролен такъв. На оспорване подлежи КП в частта му, в която с него са дадени оспорените предписания, а с обжалваното Решение те само са потвърдени, но с него не е налице произнасяне по същество и първоначалният ИАА не е нито изменен, нито отменен. На това основание се моли жалбата да се остави без разглеждане.

Предписанията са дадени на основание чл. 148, ал. 3, във вр. с чл. 155, ал. 2 от ЗООС. На същите следва да се гледа като налагане на принудителна административна мярка по смисъла на чл. 159 от ЗООС, съгл. Определение № 254/10.01.2017 г. по адм.д. № 13523/2016 г. по описа на ВАС, Определение № 8725 от 10.10.2022 г. на ВАС по адм. д. № 8223/2022 г., VI о.; Определение № 11066 от 2.11.2021 г. на ВАС по адм. д. № 10042/2021 г., VI о. и др. и по този повод те подлежат на съдебен контрол. Според законовите правила Министерството на околната среда и водите осъществява контрол върху компонентите на околната среда и факторите, които им въздействат, който контрол е превантивен, текущ и последващи се осъществява на национално равнище от министъра на околната среда и водите или от оправомощени от него лица, а на регионално равнище - от директорите на РИОСВ, директорите на басейновите дирекции, директорите на националните паркове, областните управители и от кметовете на общините или от упълномощени от тях длъжностни лица. По време на извършването на текущия контрол длъжностни лица, определени от органите по чл. 148, ал. 3, съставят констативни протоколи, в които се отразяват констатираните факти и обстоятелства и се дават задължителни предписания с посочване на срокове и отговорници за изпълнението им. Процесният КП е съставен при реализирането на тази процедура. В случая от съдържанието на жалбата става ясно, че на практика жалбоподателят оспорва дадените предписания, макар и погрешно да е посочил предмета й като обжалване на „Решение № 78 от 28.04.2023г. на министъра на околната среда и водите“, с което на практика същите се потвърждават. В действителност се констатациите и изводите, залегнали в КП, като се твърди, че направените от служителите на РИОСВ – Благоевград констатации са неправилни и не отговарят на действителното фактическо положение. Освен това с молба от 26.05.2023 г. жалбоподателят уточнява, че обжалва КП № 16-17 от 10.10.2022 г. /съдът приема, че отново е налице техническа грешка в изписване номера на протокола, който е № 17-16, но в потвърдителното решение и жалбата е с разменени двойки цифри, като става ясно кой ИАА се оспорва в случая/.

Воден от изложеното и на основание чл. 154, ал. 1, във вр. с чл. 153, ал. 1, чл. 170, във вр. с чл. 9, ал. 4  от АПК, Административен съд- Габрово

 

ОПРЕДЕЛИ:

КОНСТИТУИРА страни в производството:

1.Жалоподател: „Евима Футбол Консултинг“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Габрово, ул. „Видима“ № 7, ап. 16, ЕИК: *********.

Призовка да се изпрати на така посочения адрес, както и на адрес: гр. Габрово, ул. „Първи май“ № 1В, адв. И.Х..

2.Ответници, в качеството на органи, издали процесния ИАА:

1.Галина Симеонова Цветкова - главен експерт в РИОСВ – Благоевград;

2.Миглена Симеонова Харалампиева – главен експерт в РИОСВ – Благоевград.

Адрес за призоваване на ответниците: гр. Благоевград, ул. „Свобода“ № 1.

 

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание за 10.07.2023 г. от 10.45 ч., за когато на страните да се изпратят призовки.

 

УКАЗВА на жалбоподателя, че същият следва в 7-дневен срок от съобщаването да внесе по сметката на АС – Габрово държавна такса от 50.00 лв. и в същия срок да приложи оригинален платежен документ, удостоверяващ изпълнението на това задължение.

При неизпълнение на указанията по отношение установяване спазването на срока за обжалване на ИАА в посочения срок жалбата ще се остави без разглеждане, а делото следва да бъде прекратено.

В тежест на жалбоподателя е да докаже изпълнението на действията, посочени в жалбата и момента, в който са осъществени те, както и че между тях и одобреното ИП с Решението от 2017 г. на директор РИОСВ – Благоевград не са налице разминавания.

 

УКАЗВА на ответника, че в негова тежест е да установи съществуването на фактическите основания, посочени в процесното Решение и потвърдените с него задължителни предписания, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, вкл.: Да докаже наличието на правомощия на органите, издали процесния ИАА да издават актове от типа на същия; Да докаже, че е налице разминаване между одобреното /съгласувано/ инвестиционно предложение и Разрешението за строеж с изменящите го два броязаповеди и изпълненото на място строителство от жалбоподателя в процесния поземлен имот, както и че Решение № 50-00/09.10.2017 г. на директора на РИОСВ – Благоевград е изгубило правна обвързваща сила; Да посочи предприети ли са действия от ОП -  Благоевград във връзка с подаден до същата Сигнал изх. № 676/6/ от 14.12.2022 г. на директор РИОСВ – Благоевград, с който се иска упражняване на правомощия по обявяване на нищожност на РС № 134 от 21.12.2018 г. на главен архитект при Община Разлог и ако са предприети такива действия то какви са те и на какъв етап е производството, ако е налице такова; Да докаже наличието на основания, поради които Решение № 50-ОС/09.10.2017 г. на директора на РИОСВ – Благоевград е изгубило действието си, считано от датата на неговото постановяване.

По делото да се представят от същата страна в 3-дневен срок четливи оригинали или надлежно заверени ксерокопия на: Доклад за резултатите от извършен мониторинг на природно местообитание 6410, което е представено по делото като ксерокопие, което е нечетливо и в този си вид не може да бъде прието и обсъдено като доказателство. Същото се отнася и за писмо от 08.04.2022 г., с което е изпратен за съгласуване план за мониторинг на природното местообитание; окомерни скици към Протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа от 3.10.2022 г., които също са нечетливи – находящи се на л. 2 и л. 3 от същия протокол; Страната следва в същия срок да представи съгласуваното с Решение № 50-ОС/2017 г. на директор РИОСВ– Благоевград инвестиционно предложение за изграждане на тренировъчни футболни игрища в ПИ № 61813.512.375 в м. Миланец по одобрени КККРП на гр. Разлог, общ. Разлог, обл. Благоевград. Представено е инвестиционно предложение, одобрено от гл. архитект на 20.12.2018г., като съдът не може да установи, дали то е идентично с представеното и одобрено такова през 2017 г. от директор РИОСВ.

 

Определението не подлежи на обжалване.

 

Препис от съдебния акт да се изпрати на страните в едно с призовките.

 

 

 

 

         СЪДИЯ:

     /ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА/