О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 542
В ИМЕТО НА НАРОДА
гр. Габрово,
01.06.2023 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ГАБРОВО, в закрито заседание на
първи юни, две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ
КИРОВА-ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от председателя адм. дело №
102 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба вх. № СДА-01-968 от 25.05.2023 г., подадена
от «Евима Футбол Консултинг» ЕООД, със седалище и адрес науправление гр.
Габрово, ЕИК: *********, против Решение № 78 от 28.04.2023 г. на министъра на
околната среда и водите
С процесното Решение е оставена без уважение жалба, подадена от
дружеството, против предписания, обективирани в Констативен протокол /КП/ №
16-17 от 10.10.2022 г. на РИОСВ – Благоевград.
С така посочения КП /с № 17-16/10.10.2022 г., а не № 16-17, както е
посочено в Решението/ служители от РИОСВ – Благоевград са обективирали
резултатите от извършена извънредна проверка на инвестиционно предложение /ИП/
«Изграждане на тренировъчни футболни игри в поземлен имот с идентификатор №
61813.51.375 в местността Миланец по одобрените КККР на гр. Разлог, обл.
Благоевград. Проведена е процедура по оценка за съвместимост с предмета и
целите на опазване на защитена зона /ЗЗ/ BG0000626 „Крушаре“ за опазване на природните
местообитания и дивата флора и фауна, приключило с издаване на Решение № 50-00
от 09.10.2017 г. по оценка за съвместимост на директор РИОСВ Благоевград.
Налице е предвидено изменение на ИП, което планира промяна на вида на оградните
колове, към които да бъде прикрепена оградна телена мрежа с височина от 2.00 м
по границите на имота, в момента прикрепена на дървени колове 0.80 м., като е
заявено мрежата да бъде прикрепена към метални колове, без да са заявени други
промени в обхвата и/или необходимост за промяна на същия, характеристиките и
параметрите, предмет на оценката за степента на въздействие върху ЗЗ. Проведено
е производство по чл. 2, ал. 2 от Наредба за условията и реда за извършване на
оценка за съвместимост на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и
целите на опазване на защитените зони
/Наредба за ОС/, приключило с писмо изх. № 2525/1/ от 16.06.2022 г. на директор
РИОСВ – Благоевград. Възложителят е подал уведомление вх. № 4220 от 07.10.2022
г. за заверена заповедна книга за строеж „Тренировъчни футболни игрища“ и
„Подпорни стени“ с местонахождение – така посочения ПИ, в което се съдържа
информация за издаденото разрешение за строеж /РС/ № 134 от 21.12.2018 г. и
дата на съставяне на протокол образец 2/2а/ за откриване на строителна
площадка, определяне на линия и ниво на строежа: 03.10.2022 г. От тази
информация се установява, че на 03.10.2022 г. в този ПИ е открита строителна
площадка и определена строителна линия за изграждане на съблекални, обслужваща
сграда и 6 броя подпорни стени, съгл. РС. Описано е накратко съдържанието на ИП
– откриване на 4 бр. футболни игрища, вид настилка на спортните терени,
водоснабдяване и т.н. ИП не предвижда изграждане на съблекални, санитарни
помещения и трибуни за посетители и зрители, както и водоснабдяване с вода за
битови нужди, изграждане на изгребна яма. Предвижда се поставяне на 2-4
химически тоалетни. Предвидено е изграждане на цялостна ограда по границите на
имота с оградна телена мрежа с височина до 2 м., която да се прикрепи към
метални колове, разположени на разстояние 2.20 – 2.50 м един от друг, монтаж на
28 броя тръбни стълбове за прикрепване на осветителни тела и фотоволтаични
панели за захранването им, без предвиждане на изграждане на електрозахранващи
кабелни линии и присъединяване към електроразпределителната мрежа, както и
трафопост. Предвидени са 20 бр. паркоместа и достъп до имота чрез изграждане на
път с размери 2 х 6 м от готови бетонови елементи през напоителен канал.
Видно от протокола за откриване на строителна площадка и определяне на
строителна линия и ниво на строеж обектите „Тренировъчни футболни игрища“ и
„Подпорни стени“, съгласно издаденото РС, определените нива на строежа включват
изграждане на съблекални и обслужваща сграда, които не са предвидени в ИП,
съгласувано с Решение № 50-ОС/2017 г. на директор РИОСВ – Благоевград.
В тази връзка служители от администрацията със съдействието на служители
от община Разлог на 10.10.2022 г. са извършили проверка на място в имота, като
констатациите им са обективирани в горепосочения Протокол от същата дата. Предвид
констатациите, в протокола е отразено, че издаденото решение автоматично
прекратява действието си на основание чл. 31, ал. 11 от Закона за биологичното
разнообразие /ЗБР/ и чл. 155, ал. 2, във вр. с чл. 148, ал. 3 от ЗООС на
дружеството – жалбоподател са дадени задължителни предписания, които се
оспорват от него, а именно: Да не се извършват дейности в ПИ, които не са
съгласувани по реда на глава Шеста от ЗООС и чл. 31 от ЗБР, включително
дейности, съгласувани с Решение № 50-ОС/2017 г. на директора на РИОСВ –
Благоевград, което е прекратило действието си автоматично на посоченото
основание.
По подадената жалба органът, автор на това Решение, е изложил следните
мотиви: Неизпълнението на предписанията
е скрепено със санкция по чл. 166, т. 3 от ЗООС и съставляват ИАА, подлежащ на
административно обжалване. Издадени са от оправомощени служители при спазване
на изискванията за форма на акта и при изпълнение на процесуалните изисквания.
Издадените РС и два броя заповеди за неговото изменение следва да се считат за
нищожни поради това, че Решението от 2017 г. по оценка за съвместимост е
изгубило правно действие. Налице е разминаване между дейностите, предвидени с
ИП, разгледано в процедурата по чл. 31 от ЗБР, и определените нива на
строителна линия и ниво на строеж съгласно издаденото РС и заповедите, с които
същото е изменено. Законодателят е предвидил при проектиране и разрешаване на
строителството, дейността да се съобрази с изискванията на други специални
закони, каквито са ЗООС и ЗБР, поради което не могат да се извършват дейности,
които не са съгласувани по реда на чл. 31 от ЗБР, което обосновава извода на
административния орган да издаде предписание в този смисъл. ИАА следва да е
съобразен с целите на закона и с основополагащия принцип по чл. 6 от АПК на
съразмерност, като той и изпълнението му не могат да засягат права и законни
интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се
издава. Законът цели преустановяване на нарушения на правилата за извършване на
дейности, които не са съгласувани с регионалния орган на МОСВ и това е целта на
издадените предписания, обективирани в този КП. По тези съображения жалбата на
дружеството против тях е отхвърлена и предписания са потвърдени.
Решението е изпратено на жалбоподателя със съпроводително писмо изх. №
Ж-42 от 28.04.2023 г. и получено от Йорданка Маринова на 04.05.2023 г. Жалбата
до АС – Габрово е депозирана на 18.05.2023 г. – в 14-дневния срок и като
подадена от заинтересовано лице следва да се разгледа по същество.
Същата се явява нередовна, т.к. не са налице данни жалоподателят да е
заплатил дължима държавна такса от 50.00 лв. по сметката на съда, поради което
за отстраняване на тази нередовност на жалбоподателя следва да бъдат дадени
указания. С оглед спазване принципа за бързина и икономия на административния
процес делото следва да се насрочи в открито съдебно заседание с конституиране
и призоваване на страните.
В жалбата си дружеството сочи, че същото не е започнало действително да
осъществява ИП, съгласувано с Решение № 50-ОС/2017 г. по оценка за
съвместимостта, поради което същото не е прекратило автоматично действието си
от 09.10.2017 г. /датата, на която е издадено/.Към датата на извършване на
проверката са извършени следните правни и фактически действия по него: 1.През
2022 г. са извършени предписани от РИОСВ – Благоевград действия и е изготвен
план за мониторинг; 2. Сключен е договор със строителна фирма – изпълнител и
фирма за строителен надзор; 3. През август, 2022 г. чрез квалифициран геодезист
за забити дървени колове за оразмеряване на терена; 4. Направена е поръчка и по
нея са доставени бетонови паркинг-елементи за обекта; 5. Внесени са документи в
Община Разлог и на 03.10.2022г. е съставен протокол за откриване на строителна
площадка и определяне на строителна линия и ниво на обекта. Тези елементи са
задължителна част от ИП и реалното им осъществяване свидетелства, че
изискванията на чл. 30, ал. 11, ал. 2 от ЗБР са спазени, поради което не може
да се счита, че Решението от 2017 г. е изгубило правното си действие. Законът
изисква осъществяването да започнало, като за това е достатъчно извършването
дори само на едно действие по реализация на предложението. Не са налице
извършени от страна на дружеството нарушения, което е отразено и в КП, спазени са
всички предписания, дадени от РИОСВ.
В свой отговор, съдържащ се в съпроводителното писмо, с което
административната преписка и жалбата са изпратени в АС- Габрово, директор
дирекция „Правна“ при МОСВ оспорва жалбата на дружеството като недопустима,
т.к. е подадена против ИАА, който не подлежи на обжалване, като контролен
такъв. На оспорване подлежи КП в частта му, в която с него са дадени оспорените
предписания, а с обжалваното Решение те само са потвърдени, но с него не е
налице произнасяне по същество и първоначалният ИАА не е нито изменен, нито
отменен. На това основание се моли жалбата да се остави без
разглеждане.
Предписанията
са дадени на основание чл. 148, ал. 3, във вр. с чл. 155, ал. 2 от ЗООС. На
същите следва
да се гледа като налагане на принудителна административна
мярка по смисъла на чл. 159 от ЗООС,
съгл. Определение
№ 254/10.01.2017 г. по адм.д. № 13523/2016 г. по описа на ВАС,
Определение №
8725 от 10.10.2022 г. на ВАС по адм. д. № 8223/2022 г., VI о.;
Определение №
11066 от 2.11.2021 г. на ВАС по адм. д. № 10042/2021 г., VI о. и др. и по този повод те подлежат на съдебен контрол. Според
законовите правила Министерството на околната среда и водите осъществява
контрол върху компонентите на околната среда и факторите, които им въздействат,
който контрол е превантивен, текущ и последващи се осъществява на национално
равнище от министъра на околната среда и водите или от оправомощени от него
лица, а на регионално равнище - от директорите на РИОСВ, директорите на
басейновите дирекции, директорите на националните паркове, областните
управители и от кметовете на общините или от упълномощени от тях длъжностни
лица. По време на извършването на текущия контрол длъжностни лица, определени
от органите по чл. 148, ал. 3,
съставят констативни протоколи, в които се отразяват констатираните факти и
обстоятелства и се дават задължителни предписания с посочване на срокове и
отговорници за изпълнението им. Процесният КП е съставен при реализирането на
тази процедура. В случая от съдържанието на жалбата става ясно, че на практика
жалбоподателят оспорва дадените предписания, макар и погрешно да е посочил
предмета й като обжалване на „Решение № 78 от 28.04.2023г. на министъра на
околната среда и водите“, с което на практика същите се потвърждават. В
действителност се констатациите и изводите, залегнали в КП, като се твърди, че
направените от служителите на РИОСВ – Благоевград констатации са неправилни и
не отговарят на действителното фактическо положение. Освен това с молба от
26.05.2023 г. жалбоподателят уточнява, че обжалва КП № 16-17 от 10.10.2022 г.
/съдът приема, че отново е налице техническа грешка в изписване номера на
протокола, който е № 17-16, но в потвърдителното решение и жалбата е с
разменени двойки цифри, като става ясно кой ИАА се оспорва в случая/.
Воден от изложеното и на основание чл. 154, ал.
1, във вр. с чл. 153, ал. 1, чл. 170, във вр. с чл. 9, ал. 4 от АПК, Административен съд- Габрово
ОПРЕДЕЛИ:
КОНСТИТУИРА страни в
производството:
1.Жалоподател: „Евима
Футбол Консултинг“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Габрово, ул.
„Видима“ № 7, ап. 16, ЕИК: *********.
Призовка да се изпрати
на така посочения адрес, както и на адрес: гр. Габрово, ул. „Първи май“ № 1В,
адв. И.Х..
2.Ответници, в
качеството на органи, издали процесния ИАА:
1.Галина Симеонова
Цветкова - главен експерт в РИОСВ – Благоевград;
2.Миглена Симеонова
Харалампиева – главен експерт в РИОСВ – Благоевград.
Адрес за призоваване на
ответниците: гр. Благоевград, ул. „Свобода“ № 1.
НАСРОЧВА делото за
разглеждане в открито съдебно заседание за 10.07.2023 г. от 10.45 ч., за когато
на страните да се изпратят призовки.
УКАЗВА на
жалбоподателя, че същият следва в 7-дневен срок от съобщаването да внесе по
сметката на АС – Габрово държавна такса от 50.00 лв. и в същия срок да приложи
оригинален платежен документ, удостоверяващ изпълнението на това задължение.
При неизпълнение на
указанията по отношение установяване спазването на срока за обжалване на ИАА в
посочения срок жалбата ще се остави без разглеждане, а делото следва да бъде
прекратено.
В тежест на
жалбоподателя е да докаже изпълнението на действията, посочени в жалбата и
момента, в който са осъществени те, както и че между тях и одобреното ИП с
Решението от 2017 г. на директор РИОСВ – Благоевград не са налице разминавания.
УКАЗВА на ответника, че
в негова тежест е да установи съществуването
на фактическите основания, посочени в процесното Решение и потвърдените с него
задължителни предписания, както и изпълнението на законовите изисквания при
издаването му,
вкл.: Да докаже наличието на правомощия на органите, издали процесния ИАА да
издават актове от типа на същия; Да докаже, че е налице разминаване между
одобреното /съгласувано/ инвестиционно предложение и Разрешението за строеж с
изменящите го два броязаповеди и изпълненото на място строителство от
жалбоподателя в процесния поземлен имот, както и че Решение № 50-00/09.10.2017
г. на директора на РИОСВ – Благоевград е изгубило правна обвързваща сила; Да
посочи предприети ли са действия от ОП -
Благоевград във връзка с подаден до същата Сигнал изх. № 676/6/ от
14.12.2022 г. на директор РИОСВ – Благоевград, с който се иска упражняване на
правомощия по обявяване на нищожност на РС № 134 от 21.12.2018 г. на главен
архитект при Община Разлог и ако са предприети такива действия то какви са те и
на какъв етап е производството, ако е налице такова; Да докаже наличието на
основания, поради които Решение № 50-ОС/09.10.2017 г. на директора на РИОСВ –
Благоевград е изгубило действието си, считано от датата на неговото постановяване.
По делото да се
представят от същата страна в 3-дневен срок четливи оригинали или надлежно
заверени ксерокопия на: Доклад за резултатите от извършен мониторинг на
природно местообитание 6410, което е представено по делото като ксерокопие,
което е нечетливо и в този си вид не може да бъде прието и обсъдено като
доказателство. Същото се отнася и за писмо от 08.04.2022 г., с което е изпратен
за съгласуване план за мониторинг на природното местообитание; окомерни скици
към Протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна
линия и ниво на строежа от 3.10.2022 г., които също са нечетливи – находящи се
на л. 2 и л. 3 от същия протокол; Страната следва в същия срок да представи
съгласуваното с Решение № 50-ОС/2017 г. на директор РИОСВ– Благоевград
инвестиционно предложение за изграждане на тренировъчни футболни игрища в ПИ №
61813.512.375 в м. Миланец по одобрени КККРП на гр. Разлог, общ. Разлог, обл.
Благоевград. Представено е инвестиционно предложение, одобрено от гл. архитект
на 20.12.2018г., като съдът не може да установи, дали то е идентично с
представеното и одобрено такова през 2017 г. от директор РИОСВ.
Определението не подлежи на обжалване.
Препис от съдебния акт да се изпрати на страните
в едно с призовките.
СЪДИЯ:
/ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА/