Решение по дело №837/2021 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: 42
Дата: 30 март 2022 г. (в сила от 6 юли 2022 г.)
Съдия: Васил Венелинов Ставрев
Дело: 20214210200837
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 42
гр. Габрово, 30.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГАБРОВО в публично заседание на четиринадесети
март през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Диян Д. Атанасов
при участието на секретаря Елисавета Б. Илиева
като разгледа докладваното от Диян Д. Атанасов Административно
наказателно дело № 20214210200837 по описа за 2021 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Жалбоподателката ЕК. М. К., ЕГН:**********, с адрес гр. Габрово, ул.
"**********"№5, управител на „Общински пътнически транспорт" ЕООД гр.Габрово,
е обжалвала наказателно постановление №11-01-296/08.09.2021 г. на директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция, с което за извършено нарушение по чл.
13, ал. 3, т. 1 във вр. с чл. 2, ал. 2, т. 7 от Закона за финансовото управление и контрол
в публичния сектор /ред. ДВ, бр. 95 от 29.11.2016 г./, и на основание чл. 32, ал. 1, т. 1
от Закона за държавната финансова инспекция й е наложено наказание глоба в размер
от 500.00 лева. В жалбата се твърди, че наказателното постановление е издадено при
съществени нарушения на административнопроизводствените правила, както и при
нарушение на материалният закон, в подкрепа на което се излагат подробно развити в
същата съображения.
В жалбата и в съдебно заседание, чрез процесуален представител адвокат Н.М., се
излагат подробни съображения за незаконосъобразност на обжалваното наказателното
постановление, като се иска отмяната му и присъждане на разноски.
Ответникът по жалбата, АДФИ - София, се представлява от процесуален
представител юрисконсулт А.А., който в с.з. оспорва жалбата и отправя искане същата
да бъде оставена без уважение, а наказателното постановление да бъде потвърдено
като правилно и законосъобразно.
По делото се събраха писмени и гласни доказателства, от съвкупната преценка на
които съдът установи следната фактическа обстановка:
1
Със Заповед № ФК-10-1621/17.11.2020 г. на директора на АДФИ гр. София, на Г.
К. Г., държавен финансов инспектор, ИРМ гр. Велико Търново, отдел Шести, дирекция
"ИД", била възложена финансова инспекция на "Общински пътнически транспорт"
ЕООД гр. Габрово, с конкретно определени задачи: Проверка за законосъобразност на
отчетените през 2018 и 2019 г. разходи за строителство, във връзка със спазване на
нормативната уредба в областта на обществените поръчки. Проверка на изпълнението
на сключените договори, относими към отчетените разходи през проверявания период;
Проверка за законосъобразност на отчетените през 2018 и 2019 г. разходи за доставки,
във връзка със спазване на нормативната уредба в областта на обществените поръчки.
Проверка на изпълнението на сключените договори през проверявания период.
Проверка за законосъобразност на отчетените през 2018 и 2019 г. разходи за услуги,
във връзка със спазване на нормативната уредба в областта на обществените поръчки.
Проверка на изпълнението на сключените договори през проверявания период.
Със заповед №ФК-10-316/01.03.2021 г. на директора на АДФИ била определена
крайна дата за приключване на финансовата инспекция до 18.03.2021 г.
В хода на инспекцията било установено, че едноличен собственик на
проверяваното дружество "Общински пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово е
Община Габрово, с оглед на което дружеството е организация от публичния сектор,
съгласно легалното определение на чл. 2, aл. 2, т. 7 от Закона за финансовото
управление и контрол в публичния сектор /ред. ДВ, бр. 95 от 29.11.2016 г. - в сила през
2018 г./. Като организация от публичния сектор, която събира, получава, съхранява,
разпределя и разходва публични средства по смисъла на пар. 1. т. 1 от ДР на ЗФУКПС,
"Общински пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово е задължено да прилага
разпоредбите на този закон.
В съответствие с чл. 3, ал. 1 от ЗФУКПС, управителят на дружеството, в
качеството му на ръководител на организация от публичния сектор, съгласно
определението на § 1, т. 8 от ДР на ЗФУКПС, отговаря за осъществяване на
финансовото управление и контрол в организацията, при спазване на принципите за
законосъобразност, добро финансово управление и прозрачност, а съгласно чл. 4, ал. 1
от ЗФУКПС е отговорен за въвеждане на адекватни и ефективни системи за финансово
управление и контрол в съответствие с изискванията на закона.
Като ръководител на организация от публичния сектор, в съответствие с
изискването на чл. 13, ал. 3 от ЗФУКПС /ред. ДВ, бр. 95 от 29.11.2016 г. - в сила през
2018 г./, управителят на "Общински пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово е
длъжен да осигури контролни дейности, включващи писмени политики и процедури,
създадени да дават разумна увереност, че рисковете са ограничени в допустимите
граници, определени в процеса на управление на риска, като в съответствие с
изискването на чл. 13, ал. 3, т. 1 от ЗФУКПС, една от тези контролни дейности
2
включва система за двоен подпис, която не разрешава поемането на финансово
задължение или извършването на плащане, без подписите на ръководителя на
организацията по чл. 2 и на лицето, отговорно за счетоводните записвания.
От приложената справка изх.№ 432/17.12.2020 г. и извлечение от ТР безспорно е
установено, че въз основа на Договор за управление от 11.04.2012 г. и анекс №2 от
10.04.2018 г., за инспектирания период дружеството се представлява от ЕК. М. К. -
управител, в което си качество тя се явява и ръководител на организация от публичния
сектор по чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС. Главен счетоводител на дружеството за
инспекционния период е Ренета Димитрова Терзийска.
Съобразно § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на ЗФУКПС, "Лице,
отговорно за счетоводните записвания" е лицето, съставител на финансовия отчет по
смисъла на Закона за счетоводството и организиращо финансовата дейност и контрола
върху направените счетоводни записвания.
На основание чл. 13 ал. 4 от ЗФУКПС, редът и начинът за осъществяване на
предварителния контрол за законосъобразност се определят от ръководителите на
организациите по чл. 2, въз основа на оценка на риска и анализ на разходите и ползите
и в съответствие с указанията на министъра на финансите.
При извършената проверка било установено, че със заповед №134/15.08.2012 г на
управителя на „Общински пътнически транспорт" ЕООД. гр. Габрово са утвърдени
Вътрешни правила за прилагане на системата за двоен подпис, с които в дружеството е
въведена задължителна процедура преди поемане на всяко финансово задължение и
извършване на всеки разход, същата да се осъществи след полагане на подпис от
управителя и главния счетоводител на дружеството. В утвърдените вътрешни правила
за прилагане на системата на двоен подпис в дружеството е разписано, че подписите се
полагат от горепосочените лица върху всички документи за поемане на задължение
или извършване на разход, независимо от размера на задължението или разхода.
Със заповед №133/15.08.2018 г. на управителя на дружеството и във връзка с
въвеждане на Вътрешни правила за прилагане на системата на „двоен подпис" в
„Общински пътнически транспорт" ЕООД, гр. Габрово, управителят на дружеството е
определил длъжностните лица, по компетентност, които са отговорни за прилагане на
контролна дейност „система за двоен подпис" преди поемане на задължение или
извършване на разход в дружеството.
При извършената в хода на финансовата инспекция проверка в "Общински
пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово било установено, че в периода от 18.01.2018
г. до 20.12.2018 г., в „Общински пътнически транспорт" ЕООД, гр. Габрово са поети
задължения на обща стойност 70 042,50 лв. без ДДС, съгласно сключени 6 бр.
договори, без същите да са подписани от лице, отговорно за счетоводните записвания в
дружеството. Констатациите са подробно възпроизведени в съставения от държавния
3
финансов инспектор констативен протокол №11от 15.03.2021 г., подписан от него и
следните лица: инж. И.Ц., на длъжност Началник автогара при "ОПТ" ЕООД гр.
Габрово, Р.Т. - гл.счетоводител на дружеството и Е.К. - управител на "ОПТ" ЕООД гр.
Габрово. Видно от констативния протокол, касае се за следните договори:
Договор №6/18.01.2018 г., със страни „Общински пътнически транспорт" ЕООД
гр. Габрово и "Перота Холдинг" ООД гр. Варна, с предмет - доставка на автобус,
подписан от зам. управител на „Общински пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово,
но не е подписан от лице, отговорно за счетоводните записвания в дружеството.
Договор №8/20.07.2018 г., със страни „Общински пътнически транспорт"ЕООД
гр. Габрово и "Ним Транс Сервиз"ООД, с предмет дставка на външни радиални
автомобилни гуми, подписан от управител на „Общински пътнически транспорт"
ЕООД, но не подписан от лице. отговорно за счетоводните записвания в дружеството.
Три договора за обществена поръчка, със страни "Общински пътнически
транспорт" ЕООД гр. Габрово и ЗАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп"гр. София:
Договор №02/19.11.2018 г., с предмет - предоставяне на пълна застрахователна
защита по застраховка, по обособена позиция №3 - задължителна застраховка
„Злополука на пътниците" в средствата за обществен транспорт;
Договор №03/19.11.2018 г., с предмет - предоставяне пълна застрахователна
защита по застраховка, по обособена позиция №4 - задължителна застраховка
„Злополука на местата" в МПС;
Договор №04/19.11.2018 г., с предмет - предоставяне от страна на Изпълнителя
пълна застрахователна защита по застраховка, по обособена позиция №5 - застраховка
"Каско" на МПС.
Договорите са подписани от управителя на „Общински пътнически транспорт"
ЕООД, но не са подписани от лице, отговорно за счетоводните записвания в същото
дружество.
Договор от 20.12.2018 г., със страни „Общински пътнически транспорт"ЕООД гр.
Габрово и ЗАД „ОЗК- ЗАСТРАХОВАНЕ"АД гр. София, с предмет предоставяне на
пълна застрахователна защита по Задължителна застраховка „Гражданска отговорност"
на автомобилистите, подписан от управителя на "Общински пътнически транспорт"
ЕООД, но не е подписан от лице, отговорно за счетоводните записвания в същото
дружество.
Въз основа на гореописаните писмени доказателства от актосъставителя Г. К. Г., в
присъствието на свидетелката Д. Т. Т. и на жалбоподателката-нарушител, в качеството
й на управител на "ОПТ" ЕООД гр. Габрово, бил съставен Акт № 11-01-296 от
17.03.2021 г. за това, че кьм 31.12.2018 г. в „Общински пътнически транспорт" ЕООД
гр. Габрово, ЕК. М. К., в качеството си на управител и ръководител на „Общински
4
пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово - организация от публичния сектор по
смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 7 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор (ЗФУКПС, обн. ДВ. бр. 21/2006 г., изм. ДВ. бр. 95 от 29 ноември
2016 г.), не е приложила контролна дейност „система за двоен подпис" при сключване
на договори, с което е поела финансови задължения за дружеството, без същите да са
подписани от лице, отговорно за счетоводните записвания в дружеството.
Актосъставителят квалифицирал нарушението като такова по чл. 13, ал. 3, т. 3,
във връзка с чл. 2, ал. 2, т. 7 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор (ЗФУКПС, обн. ДВ, бр. 21/2006 г., ред. ДВ, бр. 95 от 29.11.2016 г.).
АУАН бил подписан от актосъставителя, свидетеля и нарушителя Е.К. - без
възражения, като й бил предоставен екземпляр от него. В срока по чл. 44, ал. 1 от
ЗАНН не е постъпвало писмено възражение срещу АУАН.
Въз основа на така съставения акт, при идентично словесно описание на
извършеното деяние, е издадено атакуваното наказателно постановление № 11-01-296
от 08.09.2021 година на Директора на АДФИ – гр. София, с което на основание чл. 32,
ал. 1, т. 1, във вр. с чл. 35, ал. 1 от ЗДФИ на ЕК. М. К. е наложено административно
наказание - "ГЛОБА" в размер на 500,00 лева - за извършено нарушение на чл. 13, ал.
3, т. 3, във връзка с чл. 2, ал. 2, т. 7 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор (ЗФУКПС, обн. ДВ, бр. 21/2006 г., ред. ДВ, бр. 95 от 29.11.2016 г.).
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите Г. К.
Г., Д. Т. Т., както и от Наказателно постановление №11-01-296/08.09.2021 г., издадено
от директора на АДФИ, АУАН № 11-01-296/17.03.2021 г., Актуално състояние по
партидата на „Общински пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово, с ЕИК *********
към 04.01.2021 г., Справка изх. № 432/17.12.2020 г. за отговорните длъжностни лица в
„Общински пътнически превози" ЕООД гр.Габрово, заповед №134/15.08.2012 г. на
управителя на „Общински пътнически транспорт" ЕООД, гр. Габрово, заповед
№133/15.08.2012 г., на управителя на „Общински пътнически транспорт" ЕООД гр.
Габрово, Договор №6/18.01.2018г. между „Общински пътнически транспорт" ЕООД.
гр. Габрово и „Перота Холдинг" ООД гр. Варна, Договор №8/20.07.2018 г. между
„Общински пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово и „Ним Транс Сервиз" ООД. гр.
Габрово, Договор №02/19.11.2018 г. между „Общински пътнически транспорт" ЕООД
и ЗАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп" гр. София, Договор №03/19.11.2018 г. между
„Общински пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово и ЗАД „Булстрад Виена
Иншурънс Груп", гр. София, Договор №04/19.11.2018 г. между „Общински пътнически
транспорт" ЕООД гр. Габрово и ЗАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп", гр. София,
Договор от 20.12.2018 г. между „Общински пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово
и ЗАД „ОЗК-ЗАСТРАХОВАНЕ"АД, гр. София, Констативен протокол №11 от
15.03.2021 г., Заповед № ФК-10-1621/17.11.2020 г. на директора на АДФИ, Заповед №
5
ФК-10-10 06 01 2021 г. на директора на АДФИ, Заповед №ФК-10-160/01.02.2021 г. на
директора на АДФИ и Заповед №ФК-10- 316/01.03.2021 г. директора на АДФИ, които
съдът кредитира в тяхната цялост, като релевантни към конкретния казус и
подкрепящи описаната фактическа обстановка в АУАН и НП.
При така установената фактическа обстановка съдът достига до следните изводи:
Жалбата срещу наказателно постановление №11-01-296/08.09.2021 г., издадено от
директора на АДФИ, е подадена в срока по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН - препис от
обжалваното НП е връчено на жалбоподателката на 15.09.2021 г., а жалбата е
постъпила в АДФИ на 17.09.2021 г. С оглед на това жалбата е процесуално допустима.
Разгледана по същество, същата е основателна.
Настоящият съдебен състав приема, че АУАН и НП са издадени от компетентни
органи и в рамките на техните правомощия, съгласно разпоредбата на чл. 35 ал. 1 от
ЗДВФИ.
Нарушението и нарушителят са установени в хода на проверка, стартирала на
17.11.2020 г. и завършила със съставянето на АУАН от 17.03.2021 г., въз основа на
който на 08.09.2021 г. било издадено атакуваното НП, поради което не са били изтекли
сроковете за ангажиране на административно наказателната отговорност на
жалбоподателката по чл. 34 ал. 2 от ЗАНН.
Въпреки това съдът счита, че при издаването на обжалваното наказателно
постановление и предхождащия го акт са допуснати съществени нарушения, които са
опорочили производството и са довели до издаването на незаконосъобразно
наказателно постановление. Това е така по следните причини:
При проверката на АУАН и обжалваното постановление съдът констатира
несъответствия във фактическото описание на нарушението, описано като изразяващо
се в неприлагане на системата за двоен подпис към 31.12.2018 г., при сключването на 6
бр. договори, с които жалбоподателката - управител на "ОПТ" ЕООД гр. Габрово е
поела финансови задължения за дружеството, без договорите да са подписани от лице,
отговорно за счетоводните записвания в дружеството. Същевременно и в акта, и в
издаденото наказателно постановление е отразено, че в периода от 18.01.2018 г. до
20.12.2018 г. в "Общински пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово са поети
задължения на обща стойност 70 042.50 лв. без ДДС, съгласно сключени 6 бр.
договори, без същите да са подписани от лице, отговорно за счетоводните записвания в
дружеството. Това обстоятелство е отразено в Констативен протокол №11от 15.03.2021
г., касаещ датите 18.01.2018 г., 20.07.2018 г., 19.11.2018 г., 20.12.2018 г. и
съответстващите им 6 бр. договори, като в тази връзка от съдържанието на АУАН и
НП не става ясно кога е реализирано твърдяното нарушение и каква е неговата
конкретика от обективна страна досежно всяко едно от поетите финансови задължения.
Следва да се има предвид, че в настоящото производство защитата е срещу фактите, а
6
те не са правилно отразени и интерпретирани, с недвусмислено и конкретно словно
описание на нарушението, от което да бъде направен извод, че жалбоподателката е
разбрала какво точно нарушение се твърди да е извършила. Разкритото несъответствие
досежно времето на извършване и липсата на конкретно описание на нарушението
изключват всякаква възможност да се направи несъмнен и обоснован извод, че
процесното наказателно постановление съдържа вярно, точно и обективно описание на
нарушението и обстоятелствата, при които е извършено.
Времето на извършване на нарушението е особено съществен елемент от
императивно изискуемото съгласно чл. 42 ал. 1 т. 3 от ЗАНН и чл. 57 ал. 1 т. 5 от
ЗАНН съдържание на АУАН и издаденото въз основа на него НП, тъй като това
изискване към фактическото обвинение по АУАН и НП гарантира спазване на
принципа за налагане на наказание за това нарушение, което е установено по реда на
ЗАНН. Освен това фактически е описано едно нарушение, съотнесено към 31.12.2018
г., на която дата не е сключен нито един от приложените към административно-
наказателната преписка договори. По-нататък, в АУАН и НП е посочен периода от
18.01.2018 г. до 20.12.2018 г. и е наложена една санкция, независимо, че и в двете,
както и в констативния протокол, е отразено, че се касае за шест отделни деяния, за
които са установени конкретните дати на извършване. В несъответствие с
констатираното от проверката, за време на извършване е приета датата 31.12.2018 г.,
която не съвпада с по-долу посочения в АУАН и НП период, както правилно изтъква
процесуалният представител на жалбоподателката. По отношение на този период,
18.01.2018 г. - 20.12.2018 г., не става ясно дали установените шест поети финансови
задължения без системата на двоен подпис са всички за целия период, а и не се
подразбира дали през същия период има и други поети финансови задължения, за
които не са установени закононарушения и не следва да се ангажира отговорност.
С оглед обстоятелството, че сключването на всеки отделен договор, по който е
поето финансово задължение с неприложена система "двоен подпис", представлява
отделно, осъществено чрез бездействие деяние, засягащо различна дата в посочения
период 18.01.2018 г. - 20.12.2018 г., то и всяко едно от тези деяния осъществява
отделен състав на административно нарушение на чл. 13 ал. 3 т. 1 от ЗФУКПС.
Използваната в АУАН, а впоследствие и пренесена в обжалваното наказателно
постановление формулировка, при която в описанието на нарушението не са посочени
конкретните договори, които управителката на "ОПТ" ЕООД гр. Габрово е сключила,
без да приложи системата на "двойния подпис", прави напълно неясна волята на
наказващия орган за кое точно административно нарушение е ангажирана
отговорността на жалбоподателката и й е наложено административното наказание -
нарушение на чл. 57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН. Съгласно нормата на чл. 18 от ЗАНН, когато
едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се
изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. Разпоредбата е императивна, поради което
7
е недопустимо наказващият орган да преценява дали да я приложи или не.
Въз основа на изложеното настоящият съдебен състав намира, че
незаконосъобразно протеклият процес на реализиране на административно-
наказателна отговорност обуславя отмяна на обжалваното наказателно постановление
№11-01-296/08.09.2021 г. на директора на АДФИ, като незаконосъобразно.
При този изход на делото и на осн. чл. 63д от ЗАНН АДФИ гр. София ще бъде
осъдена да заплати на жалбоподателката направените от нея разноски по делото в
размер на 300 лв. - заплатено адвокатско възнаграждение, видно от приложения на л. 8
от делото ДПЗС.
Водим от гореизложените съображения и на осн. чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №11-01-296/08.09.2021 г. на Директор на
АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ гр. София, с което на
ЕК. М. К., ЕГН:**********, с адрес гр. Габрово, ул. "**********"№5, управител на
„Общински пътнически транспорт" ЕООД гр. Габрово, е наложено административно
наказание "ГЛОБА" в размер от 500.00 /петстотин/ лева, за извършено нарушение по
чл. 13, ал. 3, т. 3 във вр. с чл. 2, ал. 2, т. 7 от Закона за финансовото управление и
контрол в публичния сектор (ЗФУКПС, обн. ДВ, бр. 21/2006 г., ред. ДВ, бр. 95 от
29.11.2016 г.), като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО, поради допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила в административнонаказателното производство.
ОСЪЖДА АГЕНЦИЯ ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ – гр.
София, БУЛСТАТ:*********, със седалище и адрес на управление гр. София, ул.
"Леге" №2, ДА ЗАПЛАТИ на ЕК. М. К., ЕГН:**********, с адрес гр. Габрово, ул.
"**********"№5, направените по делото разноски в размер на 300,00 /триста/ лева, на
осн. чл. 63д от ЗАНН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.
Габрово в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Габрово: _______________________
8