РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И
Е
№ 2270
гр. Пловдив, 11 ноември 2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ
състав, в публично заседание на девети октомври през две хиляди
и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА
при участието на секретаря
Б.К., като разгледа докладваното от
председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА
административно дело № 1945 по описа
за 2019 год. на Пловдивския
административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :
1.
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс
(АПК) във връзка с чл. 32, ал. 8 от Закона за развитие на академичния състав на
Република България (ЗРАСРБ).
2. Образувано е по жалба предявена
от проф. П.Х.П., с ЕГН **********,*** против
Отказ за допускане до конкурс за заемане на академична длъжност „Професор“ в
отделение по Гинекология на МБАЛ – Централна клинична база при Медицински
институт на Министерството на вътрешните работи (МИ на МВР), обективиран в
Протокол рег. № 10385/09.05.2019 г. на Комисия по допустимост, назначена със
Заповед № 107/09.01.2019 г. на Директора на МИ на МВР.
Навеждат се
доводи за незаконосъобразност на административния акт, като се иска прогласяване
на неговата нищожност, евентуално неговата отмяна като унищожаем. Твърди се в
тази насока, че отказът за допускане до конкурса за заемане на академична
длъжност „Професор“ от 09.05.2019 г. е постановен в противоречие с конкурсната
процедура уредена в Закона за развитие на академичния състав на Република
България (ЗРАСРБ), тъй като сформираната по чл. 48, ал. 1 от Правилника за
прилагане на ЗРАСРБ (ППЗРАСРБ) Комисия по допустимост се е произнесла вече на
04.04.2019 г. и е допуснала проф. П. до участие,
поради което повторно произнасяне на тази комисия (на 09.05.2019 г.) и то на
този етап от конкурса е недопустимо и незаконосъобразно. На следващо място се
твърди, че самият аргумент, който въпросната комисия посочва като причина за
недопускането – липсата на докторска степен по специалността „Акушерство и
гинекология“, е несъстоятелен, тъй като специалността „Акушерство и гинекология“
не фигурира като самостоятелна регулирана специалност в списъка на регулираните
професии, а представлява част от регулираната специалност „Медицина“ В случая
специалността на обявения конкурс е именно регулираната специалност „Медицина“,
по която проф. П. има два дисертационни труда, първият за придобиване на
образователна и научна степен (ОНС) „Доктор“ по стария закон (когато
регулираната научна специалност „Медицина“ е била с код 03.01.), а вторият, за по-високата научна степен „Доктор на науките“, защитен по
новия закон и вписана в НАЦИД с код 7.1. – Медицина. Подробни съображения се
излагат в писмена защита приложена по делото. Претендират се сторените в
производството разноски.
3. Ответникът по жалбата –
Комисия по допустимост, назначена със Заповед № 107/09.01.2019 г. на Директора
на МИ на МВР, чрез процесуалния си представител, счита жалбата за
неоснователна, поради което иска тя да бъде отхвърлена. Поддържа се, че
оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и
правни основания за неговото постановяване. Съображения в тази насока са
изложени в писмена защита приложени по делото. Претендират се присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
ІІ. За
допустимостта :
4. Жалбата е подадена в
предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, което налагат извод
за нейната ДОПУСТИМОСТ.
В тази връзка е
необходимо да се съобрази следното:
ІІІ. За фактите :
5. На заседание на Научно-учебния съвет (НУС) при МИ на МВР, проведено
на 04.12.2018 г., за което е съставен Протокол № 6 от същата дата (лист 25 и сл. по делото), е взето решение „да се открие процедура за заемане на академична длъжност „Професор“ в отделението по Гинекология“.
6. Въз основа на това решение (и на основание чл. 37 и чл. 52, ал. 2 и
ал. 3 от ЗМВР, във връзка с чл. 2, ал. 3, т. 4 и чл. 29 от ЗРАСРБ, чл. 60, чл.
61 и чл. 62 от ППЗРАСРБ, чл. 2 от Правилника за устройството, дейността и структурата на Медицинския институт на Министерството
на вътрешните работи - ПУДСМИМВР, Правилника за условията и реда за придобиване
на научните степени и заемане на академичните длъжности в МИ на МВР - наричан
по-долу за краткост Правилника на МИ на МВР или ПУРПНСЗАДМИМВР), Директорът на МИ на МВР издава Заповед №
107/09.01.2019 г., с която обявява конкурса, определя изискванията за
кандидатите за заеманата длъжност, посочва длъжностните задължения, определя
реда за подаване на документи и провеждане на конкурса, на основание чл. 128, ал. 1 и ал. 2 от ЗРАСРБ определя състава на
Комисия по допустимост, разпорежда организирането на обявяването на
конкурса в „Държавен вестник“ (ДВ) и в едни ежедневник и определя срока за
подаване на документите.
7. Конкурсът е обявен в ДВ бр. 10/01.02.2019 г. и във вестник „Сега“ бр.
18/22.01.2019 г. (л. 32 и сл. по делото).
8. За
участие в така обявения конкурс, документи е подал само жалбоподателят доц. д-р
П.П. (със заявление вх. № 2089/14.03.2019 г.).
9. Назначената със Заповед № 107/09.01.2019 г. на Директора на МИ на МВР, Комисия за допускане на кандидатите е провело своето заседание на 02.04.2019
г. В тази връзка е съставен Протокол рег. № 7693/02.04.2019 г. (лист 37), в който е
обективирано решението й за допускане на кандидата доц. д-р П.П. до участие в конкурса.
10. На 09.04.2019 г. е проведено заседание на
НУС, за което е съставен Протокол № 1 от същата дата (лист 39 и сл.), на което е избрано Научното жури във връзка с обявения конкурс за
заемане на академична длъжност „Професор“ по Акушерство и гинекология.
11. Въз основа на решението на НУС (за избор на Научно жури), на основание чл. 2, ал. 2 от ППЗРАСРБ и чл. 6
от ПУДСМИМВР, Директорът на МИ на МВР издава Заповед № 1275/10.04.2019 г.
за определяне състава на Научното жури (лист 45).
На заседание на Научното жури, проведено на 16.04.2019 г. (Протокол № 1/16.04.2019 г. – лист 46 и сл.), са избрани председател и рецензенти.
12. На 09.05.2019 г. е изготвена Докладна
записка до Директора на МИ на МВР рег. № 10321/09.05.2019 г. от д-р М.С.–
специалист Научна дейност в МИ на МВР, според която при извършена справка в
базата данни на НАЦИД по повод процесния конкурс е установено следното:
Кандидатът проф. П. П. има диплома от ВАК за ОНС „доктор“ по специалност
„Социална медицина и организация на здравеопазването и фармацията“ с тема на
дисертационния труд „Медико-социална характеристика на раждаемостта сред
ромската етническа общност в Южна България“, защитен пред Специализиран научен
състав по „Хигиена, професионални заболявания, токсикология и социална
медицина. Тази специалност е различна от специалността „Акушерство и
гинекология“, по която кандидатства за заемане на академичната длъжност
„професор“. Посочено е в докладната записка, че при тези данни, кандидатът не
отговаря на условията на чл. 29, ал. 1 от ЗРАСРБ. В тази връзка е направено
предложение Комисията по допустимост да проведе ново заседание.
13. Още в същия ден (09.05.2019 г.), Комисията по
допустимост (назначена със Заповед №
107/09.01.2019 г. на Директора на МИ на МВР), провежда заседание, на което констатира обстоятелствата изложени в Докладна
записка рег. № 10321/09.05.2019 г. и констатира, че кандидатът не отговаря на условията на чл.
29, ал. 1 от ЗРАСРБ, а именно да е придобил ОНС „доктор“, която за регулираните
професии трябва да е по същата специалност, по която кандидатства. Крайното
решение на комисията е, че кандидатът проф. П.П. не
следва да бъде допуснат до участие в конкурса.
Именно този Отказ за допускане до процесния конкурс на жалбоподателя (за заемане на академична длъжност „Професор“ в
отделение по Гинекология на МБАЛ – Централна клинична база при МИ на МВР), обективиран в Протокол рег. № 10385/09.05.2019
г. на Комисия по допустимост, е предмет на оспорване в настоящото
производството.
ІV. За правото :
14. В изпълнение на задълженията си
по чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, за служебна проверка на
обстоятелствата, дали административният акт е издаден от компетентен орган и в
съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните
разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът,
съдът констатира, че оспореният Отказ за
допускане до конкурс за заемане на академична длъжност „Професор“ (в
отделение по Гинекология на МБАЛ – Централна клинична база при МИ на МВР,
обективиран в Протокол рег. № 10385/09.05.2019 г.) на Комисията по допустимост, назначена със Заповед № 107/09.01.2019 г. на
Директора на МИ на МВР, се явява нищожен. В следващото изложение ще бъдат
конкретизирани съображенията за този извод.
15. В Заповед №
107/09.01.2019 г. като основание за определяне състава на Комисията по
допустимост, Директорът на МИ на МВР е посочил чл. 128, ал. 1 и ал. 2 от
ЗРАСРБ, което вероятно е техническа грешка, доколкото ЗРАСРБ съдържа само 36
члена, а чл. 128, ал. 1 и 2 се съдържат в ПУРПНСЗАДМИМВР и регламентират именно
допускането на кандидатите до участие в конкурса и утвърждаването на Комисията
по допустимост, която (според чл. 128, ал. 2 от правилника – л. 157 по делото), проверява изискванията за допустимост с изключение на минималните
национални изисквания и на допълнителните изисквания по този правилник.
16. В тази връзка следва да
се отбележи, че нито в Глава първа – „Общи положения“, нито в Глава трета, уреждаща
условията и реда за заемане на академични длъжности, Раздел I също наименуван “Общи
положения” на ЗРАСРБ, е предвидено съществуването на специален орган (като
Комисия по допустимост), извършващ проверка по
допустимост във всички видове конкурси.
В Раздел ІV (Глава
трета на закона), приложим в настоящото производството, касаещ
процедурата за заемане на АД “Професор” липсва изрично уредена процедура по
допускане на кандидатите, но нормата на чл. 29в, ал. 4 от ЗРАСРБ препраща за
неуредените въпроси към Раздел III "Условия и ред за заемане на академична длъжност "доцент",
а в този раздел и по-конкретно в чл. 26, ал. 3 от ЗРАСРБ изрично е предвидено, че
в 14-дневен срок след изтичането на срока за подаване на документи научното жури взема решение за допускане на
кандидатите до оценяване и определя за допуснатите кандидати двама
рецензенти, от които поне единият заема академичната длъжност
"професор", като останалите членове на журито изготвят становища.
Казано с други
думи, нито в Раздел трети, нито в Раздел четвърти на Глава Трета от Закона за
развитие на академичния състав в Република България, е предвидено създаването
на комисия по допускане на кандидатите за участие в обявен конкурс за заемане
на академична длъжност.
17. Все в тази насока
следва да се добави, че разпоредбите на чл. 1а, ал. 2 и чл. 60, ал. 4 от ППЗРАСРБ делегират
правомощие на съответното висше учебно заведение в свой правилник да предвиди и
други условия и допълнителни изисквания към кандидатите за заемане на академични
длъжности при спазване на ЗРАСРБ и на този правилник, но не предвиждат
нормативна възможност за различна от установената със закона процедура. Нещо
повече, разпоредбата на чл. 1, ал. 3 от ЗРАСРБ, според която конкретните
условия и ред за придобиване на научни степени и за заемане на академични
длъжности се определят със съответните правилници на висшите училища и научните
организации при спазване на единните държавни изисквания, е обявена за
противоконституционна от КС на РБ - ДВ, бр. 81 от 2010 г.
18. За пълнота е необходимо
да се обърне внимание и на обстоятелството, че разпоредбата на чл. 62, ал. 1 от
ППЗРАСРБ (според която заемането на академичната длъжност
"професор" се осъществява въз основа на конкурс и избор, проведени
при условията и по реда на глава трета, раздел ІV от ЗРАСРБ), изрично препраща само към раздел ІV-ти на глава трета от ЗРАСРБ досежно
условията и за реда на провеждане на процедурата, като няма препращане към предходния
раздел ІІІ от Правилника. В случая обаче, не се касае за празнота на
подзаконовия нормативен акт, доколкото с изменение на ЗРАСРБ, ДВ бр. 19 от 2011
г. в сила от 08.03.2011 г., е била отменена ал. 2 на чл. 62 от ППЗРАСРБ, сочеща
приложимостта на предходния раздел ІІІ от Правилника за условията и реда за
обявяване и провеждане на конкурса и избора.
19. Така направения
нормативен анализ показва, че в случая незаконосъобразно е формирана Комисия по
допустимост на основание чл. 128, ал. 2 от ПУРПНСЗАДМИМВР, който не може да
“допише” закона и Правилника по прилагането му без делегация и при изричната
правна уредба.
Дори органът на
висшето училище да създаде такава комисия за допускане на кандидатите като
орган в помощ на научното жури, тя следва да се ограничи само до формален
преглед на изискванията за допустимост на кандидатите, но не и да извършва
анализ за изпълнение на условията по чл. 29 ЗРАСРБ. Специалният закон не
предвижда създаване на орган, различен от научното жури, който да извършва
преценка на показателите по чл. 29 и чл. 29б от закона. В този смисъл Решение № 8051 от
01.07.2016 г., постановено по адм. дело № 10826/2015 г. по описа на ВАС.
20. Казано с други
думи, оспореният Отказ за допускане до конкурс за заемане на академична
длъжност „Професор“ страда от най-тежкия порок – липса на компетентност на неговия
издател, което обуславя нищожността му. Тя ще следва да бъде прогласена.
V. За разноските:
21. С оглед изхода на правния спор, на основание чл. 143, ал. 1 , в полза на
жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски. Те се
констатираха в размер на 510 лв. – заплатените държавна такса и възнаграждение
за един адвокат.
Мотивиран от
гореизложеното, на основание чл. 173, ал. 2 АПК, Пловдивският административен
съд, ІІ отделение ХVІІ състав,
Р Е
Ш И :
ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖЕН Отказ за
допускане до конкурс за заемане на академична длъжност „Професор“ в отделение
по Гинекология на МБАЛ – Централна клинична база при Медицински институт на
Министерството на вътрешните работи, обективиран в Протокол рег. №
10385/09.05.2019 г. на Комисия по допустимост, назначена със Заповед №
107/09.01.2019 г. на Директора на МИ на МВР.
ОСЪЖДА Медицински институт на
Министерството на вътрешните работи да заплати на П.Х.П., с ЕГН **********,***, сумата в размер на 510 лв.,
представляваща сторените от последния разноски по производството.
Решението подлежи
на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република
България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото
изготвяне.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: