Решение по дело №92/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 116
Дата: 16 юни 2021 г. (в сила от 14 януари 2022 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20217120700092
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 16.06.2021 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в открито заседание на първи юни през две хиляди двадесет и първа  година в състав:

                                        СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело  92 по описа на КАС за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.118 от Кодекса за социалното осигуряване КСО/. Образувано е по жалба от „Д.-91“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, против Решение №2153-08-31/08.03.2021 г., издадено от директора на ТП на НОИ Кърджали. Жалбоподателят намира за безспорно  доказано, че трудовото правоотношение между лицето С. М. и „Д. 91“ ЕООД е възникнало и съществува, като намира за необоснован извода на административния орган, че лицето не е упражнявало трудова дейност. Счита, че контролният орган не е изпълнил задължението си по чл.74, ал.3 от Кодекса на труда КТ/. При липса на влязъл в сила съдебен акт за обявяване недействителността на сключения трудов договор, намира не са налице предпоставки за корекция на данни в Регистъра на осигурените лица. На следващо място твърди, че като работодател и осигурител, за дружеството съществува задължение да предостави отпуск по чл.163 от КТ,  както и да подаде в ТД на НАП, декларация обр.1 „Данни за осигуреното лице“, за всеки календарен месец. Така подадените данни, като съответни на действителното положение, намира и за коректни. Сочи също, че административния орган не е съобразил факта, че преминаването на моторните превозни средства не винаги се регистрира в ГКПП, като обстоятелството, че С. С. се е намирала в страната може да се докаже и чрез свидетелски показания, каквито показания не били допуснати в административното производство. По горните съображения счита, че лицето С. М. е била осигурено лице по време на ползване на платения отпуск за отглеждане на малко дете. Продължителността на осигурителния й стаж за всички осигурителни рискове е над 12 месеца към датата на настъпване на осигурителния риск, поради което е имала и право на парично обезщетение за отглеждане на малко дете. В писмено становище, чрез пълномощник, поддържа подадената жалба по изложените в нея съображения. 

Ответникът – Директор на ТП на НОИ - Кърджали, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна, а оспореното решение на ТП на НОИ - за законосъобразно. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, като взе предвид доказателствата по делото и становищата на страните, приема за установено следното:

Според трудов договор №**/*** г., жалбоподателят „Д.-91“ ЕООД е назначил на работа лицето С. Я. М. на длъжността „***“, с посочено място на работа в ***,  на осемчасов работен ден. Видно от справка за приети и отхвърлени уведомления по чл.62, ал.5 КТ, за сключения трудов договор е подадено уведомление по чл.62, ал.3 КТ.

На 01.07.2020 г., на основание чл.119 КТ, страните са подписали допълнително споразумение, с което се договорили работникът да изпълнява длъжността „***“, с място на работа в ***, кафе-аперитив „***“, с основно месечно трудово възнаграждение в размер на *** лв.

По делото са приложени и Удостоверения /приложение №9 към чл.8, ал.1 и чл.11, ал.1 от Наредбата за паричните обезщетения и помощите по ДОО/ от „Д.-91“ ЕООД, за изплащане на парично обезщетение по БЛ № ***/*** г.; БЛ № ***/*** г., за периода от 23.08.2020 г. до 20.11.2020 г.

На 10.12.2020 г. осигурителят „Д.-91“ ЕООД е представил и Удостоверение /приложение №10 към чл.9, ал.1 от НПОПДОО/, за изплащане на парично обезщетение при бременност и раждане за остатъка от 410 дни, считано от 21.11.2020 г., за детето Е., родено на *** г.

Видно от т.16 на приложената справка рег. №292000-19081 /29.12.2020 г., издадена от ОД на МВР-Кърджали, за периода от 01.01.2020 г. до 28.12.2020 г., на 07.01.2020 г. е регистрирано влизане на С. М. на територията на Република България, през ГКПП *** и излизане през  ГКПП *** на 24.01.2020 г. Ново влизане в страната е регистрирано на последната дата- 24.01.2020 г., а на 27.01.2020 г. лицето е напуснало  България, през ГКПП *** и няма данни да се е завръщало в страната.

В анкета, попълнена от управителя на кафе-аперитив „***“ на 18.01.2021 г., последният е посочил, че С. М. е работила в горния обект като ***, но не помни кога е започнала работа.

Със Заповед № ЗР-5-08-00861434/08.01.2021 г. /л.44 от делото/, ръководителят на ТП на НОИ-Кърджали е възложил проверка по разходите за ДОО на „Д.-91“ ЕООД-***, приключила с Констативен протокол №КВ-5-08-00870946/27.01.2021 г., изготвен от *** при ТП на НОИ- Кърджали. В последния протокол е констатирано разминаване между осигурителния доход по разплащателна ведомост и данните в декларация обр.1 „Данни за осигуреното лице“ и липсата на заявление – декларация от С. М. за изплащане на парично обезщетение при бременност и раждане, за остатъка до 410 дни. Въз основа на предоставена от ОДМВР – Кърджали информация за презграничните пътувания на С. М. е отразено също, че за лицето не е изпълнявало трудовата дейност, посочена в ТД, тъй като е напуснало територията на страната на 27.01.2020 г.

Със задължителни предписания №ЗД-1-08-00870951/27.01.2021 г. на  контролен орган при ТП на НОИ – Кърджали, във връзка с извършена проверка вх. №КВ-5-08-00870946/27.01.2021 г. и на основание чл.108, ал.1, т.3 КСО и чл.37, ал.1 от Инструкцията за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ, на осигурителя „Д. 91“ ЕООД е предписано да заличи основни данни обр.№1 „Данни за осигурено лице“ за лицето С. Я. М., за периода от месец януари 2020 г. до месец декември 2020 г., поради това, че лицето не е упражнявало трудова дейност, което да е основание за осигуряване по чл.10, ал.1 от КСО.

С Решение №2153-08-31/08.03.2021 г., предмет на настоящия спор, е отхвърлена жалбата на „Д. 91“ ЕООД срещу задължителни предписания №ЗД-1-08-00870951/27.01.2021 г. на контролен орган на ТП на НОИ – Кърджали. За да постанови този резултат, административният орган е възприел липсата на упражнявана от С. М. дейност по сключения ТД №**/*** г., с оглед представената от ОД МВР - Кърджали справка рег.№292000-19081 /29.12.2020 г., касаеща задграничните пътувания на лицето. По горните съображения е прието, че лицето не е осигурено, по смисъла на §1, т.3 ДР КСО, поради което подадените от осигурителя основни данни обр.№1 „Данни за осигурено лице“ за лицето С. М., подлежат на заличаване. Въз връзка с доводите на осигурителя за внесени осигурителни вноски, наличие на трудов договор, подписана длъжностна характеристика и проведен инструктаж, в решението е посочено, че последните не са достатъчни да се приеме, че е  възникнало осигурително правоотношение, както и че е налице реално  упражняване на дейност. 

От изложената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена чрез административния орган, чийто акт се оспорва, в предвидения от закона 14-дневен срок и от надлежна страна, поради което е процесуално допустима. 

Разгледана по същество е неоснователна.

При извършена служебна проверка за законосъобразност, съдът констатира, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, в предписаната от закона форма, като съдържа и необходимите  фактически и правни основания.  Не се установиха и съществени нарушения на административнопроизводствените правила, допуснати в хода на административното производство, като е спазен и материалния закон.

Безспорно е по делото, че лицето С. Я. М. има 12 месеца осигурителен стаж, като осигурена за съответните рискове, както и че осигурителят е подал за горното лице, основни данни обр.№1 „Данни за осигурено лице“, за периода от месец януари 2020 г. до месец декември 2020 г. Последното се установява и от приложените по делото справки на л.56-58 от делото.  Според административния орган обаче, лицето не е упражнявало трудова дейност по сключения ТД №**/*** г., поради което не се счита за осигурено такова, по смисъла на §1, т.3 ДР КСО, а подадените от осигурителя основни данни обр.№1 „Данни за осигурено лице“, подлежат на коригиране.

Съгласно разпоредбата на чл.50, ал.1 от КСО, осигурената за общо заболяване и майчинство майка има право на парично обезщетение при бременност и раждане за срок 410 дни, от които 45 дни преди раждането. Според чл. 48а КСО, осигурените лица за общо заболяване и майчинство имат право на парично обезщетение за бременност и раждане вместо трудово възнаграждение, ако имат 12 месеца осигурителен стаж като осигурени за този риск. Осигурено лице, по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на КСО, е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1 от КСО и за което са внесени или дължими осигурителни вноски, като съгласно чл.10 от КСО, осигуряването възниква от деня, в който лицата започнат да упражняват трудова дейност по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1 от КСО и за който са внесени или дължими осигурителни вноски, и продължава до прекратяването й.

 Установи се от приложената по делото справка за презграничните пътувания на С. М., че в периода от 01.01.2020 г. до настъпването на осигурителното събитие на 23.08.2020 г., лицето е пребивавало в страната 19 дни. Не се установи и твърдяната от жалбоподателя непълнота на посочените в справката данни. Последните данни се съдържат в официален документ, чиято доказателствена сила не беше оборена в хода на съдебното производство.

При тези факти, правилно е прието, че С. М. не е упражнявала трудова дейност по сключения ТД и не е „осигурено лице“ по смисъла на §1, т.3  от ДР КСО, респ. подадените за лицето данни по чл.5, ал.4 КСО, подлежат на коригиране. Сключването на трудов договор и внасянето на осигурителните вноски, не е достатъчно за възникване на осигурителното правоотношение, предвид изискването на чл.10, ал.1, вр. с §1, т.3 от ДР КСО, за реално осъществяване на трудова дейност по сключения трудов договор. От своя страна, липсата на осигурително правоотношение е основание за коригиране на декларираните данни, за да се приведат последните в съответствие с действителното положение.

Компетентността на контролните органи на ТП на НОИ да предпишат заличаване на данни произтича от разпоредбата на чл.108, ал.1, т.3 КСО, вр с чл.15 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица.

Съгласно чл.108, ал.1, т.3 КСО  при изпълнение на служебните си задължения контролните органи на НОИ, дават задължителни предписания за спазване на разпоредбите по държавното обществено осигуряване и дейността, възложена на Националния осигурителен институт, а според чл. 15 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г., контролът за спазване на наредбата се осъществява от НАП и НОИ, във връзка с възложените им дейности. Според чл. 33, ал. 5, т. 4 и т. 7 от КСО,  контролът по спазване на осигурителното законодателство, събирането на информация и поддържането на информационна система за осигурените лица, осигурителите и самоосигуряващите се лица се осъществява от НОИ. В процесния случай, задължителните предписания са издадени от контролен орган - *** на НОИ – Кърджали, въз основа на данни, установени с констативен протокол и в рамките на вменените му правомощия по събиране на  информация за осигурените лица и осигурителите, както и осъществяване на контрол по спазване на осигурителното законодателство. В тази връзка, неоснователни са твърденията че не са налице предпоставки за корекция на данни, като правилно е предписано на жалбоподателя да заличи подадените за лицето данни по чл.5, ал.4 КСО, тъй като последните са основание за отпускане, изчисляване и изплащане на парични обезщетения.

По изложените съображения, оспореното решение на директора на ТП на НОИ – Кърджали е законосъобразно, а подадената жалба се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора, предвид направеното искане и на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. с  чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, жалбоподателят следва да заплати на ответника и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

              Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд - Кърджали

                                          Р     Е     Ш     И  :

 

          ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Д.-91“ ЕООД, ***, против Решение №2153-08-31/08.03.2021 г., издадено от директора на ТП на НОИ Кърджали, с което е отхвърлена жалбата на дружеството срещу задължителни предписания №ЗД-1-08-00870951/27.01.2021 г. на контролен орган при ТП на НОИ - Кърджали, като неоснователна.

ОСЪЖДА „Д.-91“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, да заплати на ТП на НОИ - Кърджали, разноски по делото в размер на 100 лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

С  Ъ Д  И  Я :