Решение по дело №73/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 май 2020 г. (в сила от 21 май 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700073
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 79

 

гр. Сливен, 21. 05. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на четиринадесети  май,  две  хиляди  и  двадесета  година,  в  състав:

             

                                       АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 73 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 27 от Закона за общинската собственост /ЗОС/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

            Образувано е по жалба от: Н.А.Т. с адрес: ***; Г.Т.К. с адрес: ***; и Д.Т.К. с адрес: ***, подадена против Заповед № РД 15-27 от 07.01.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА й относно размера на определеното парично обезщетение. В жалбата си оспорващите изразяват несъгласие с направената оценка на частта от имота им и на сградата, които се отчуждават, като считат, че оценката не е съобразена с направените от тях подобрения.

            В съдебно заседание оспорващите, редовно призовани, се явяват лично. Поддържат жалбата. Считат, че са недостатъчни средствата, определени от общината, за да възстановят сградата, след като бъде съборена.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Счита, че при издаването на заповедта са спазени процедурата и материалноправните предпоставки. Претендира присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованото лице С.С.Г. с адрес: ***, редовно призована, не се явява и не се представлява в съдебно заседание.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД 15-27 от 07.01.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, на основание чл. 25, ал. 2 и чл. 21, ал. 1 от ЗОС, за задоволяване на общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, в съответствие с влязъл в сила "План за регулация на улица "Г.С.Раковски" от о.т. 411 до о.т. 2830, гр. Сливен", одобрен с Решение № 1219 от 21.12.2006 г. на Общински съвет- Сливен, предвиждащ реализиране на тротоар с ширина 1,50 м, е наредено: I. Да се отчужди в полза на Община Сливен сграда с идентификатор 67338.514.50.2, застроена площ 31 кв.м, начин на трайно ползване - жилищна сграда– еднофамилна, и 4 кв.м земя, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.514.50 по КККР на гр. Сливен, одобрени със Заповед РД- 18-31 от 19.04.2006 г. на Изпълнителния директор на АК, със следните характеристики: трайно предназначение на територията - урбанизирана, начин на трайно ползване - ниско застрояване, граници на имота - ПИ 67338.514.49, ПИ 67338.514.51, ПИ 67338.514.292, 67338.514.47 и 67338.514.48; II. Определено е дължимото парично обезщетение за предвидените за отчуждаване - сграда и земя, ведно с подобренията, които се засягат от отчуждителните мероприятия в поземлен имот 67338.514.50, в размер на 7 852 лева; III. Разпоредено е сумата по т. II да се изплати чрез банков превод по сметки на собствениците на имота, след влизане в сила на заповедта, съобразно квотите на съсобственост. Със Заповед № РД 15-245 от 31.01.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, е отстранена допусната грешка в т. III.1. от разпоредителната част на Заповед № РД 15-27 от 07.01.2020 г. на Кмета на Община Сливен – в частта относно правоимащото лице.

Горепосоченият поземлен имот - № 67338.514.50 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Сливен, целият с площ по скица от 274 кв.м., е собственост на: оспорващите Н.А.Т., Г.Т.К.  и Д.Т.К., и заинтересованото лице С.С.Г., видно от приложените по делото: Нотариален акт № 4 том III дело № 926 от 1979 г. по описа на Районен съд – Сливен, Нотариален акт № 64 том II дело № 481 от 1981 г. по описа на Районен съд – Сливен, Нотариален акт № 74 том I дело № 177 от 1964 г. по описа на Районен съд – Сливен; Нотариален акт № 63 том II дело № 480 от 1981 г. по описа на Районен съд – Сливен; Решение по гр. дело № 1626/ 1987 г. по описа на Районен съд – Сливен; Удостоверение за наследници Изх. № ОРД04-213-2 от 28.09.2018 г. по описа на Община Сливен.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

В образуваното административно производство по отчуждаване е изготвена експертна оценка от независим оценител– „Финконсулт–Бургас“ ООД, съгласно която справедливата стойност за оценяваните 4/274 ид.ч. от ПИ 67338.514.50, сграда и ограда в западната част е в общ размер на 7 852 лева, от които: за 4/274 ид.ч. от ПИ 67338.514.50 – 649 лева, за сграда с идентификатор 67338.514.50.2, вкл. демонтаж на металните врати – 5 858 лева, и за ограда– запад, вкл. демонтаж на ламаринена врата – 1 345 лева. Оценката е изготвена на 14.10.2019 г. Оценителят е приел, че: оценяваният имот попада в обхвата на „синята зона” на града; в обсега на площта, предвидена за отчуждаване, са сграда с идентификатор 67338.514.50.2, със застроена площ 31 кв.м., и масивна ограда в западната част с дължина 4 м.; определил е пазарна стойност на отчуждаваната площ чрез прилагане на пазарен подход – метод на пазарните сравнения /аналози/; изчислил е пазарна стойност на сградата, подлежаща на събаряне, и на оградата,     засегната от отчуждителните мероприятия, по метода на амортизираната възпроизводителна стойност. Изготвената експертна оценка е възприета от административния орган и с процесната заповед е определено парично обезщетение в размер на 7 852 лева.

Данъчната оценка на предвидените за отчуждаване земя и сграда е 4 900,40 лева, видно от Удостоверение за данъчна оценка, издадено на 01.11.2019 г. от Община Сливен.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните по предвидения процесуален ред съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице И.Х.И. – сертифициран оценител. Съгласно заключението на вещото лице, пазарната стойност на отчуждавания недвижим имот, сграда с идентификатор 67338.514.50.2 и подобрения, попадащи в отчуждаваната част, е в общ размер на 8 952 лева към 14.10.2019 г. и към 07.01.2020 г., от които: пазарна стойност на земята – 4 кв.м. – 746 лева, пазарна стойност на сграда с идентификатор 67338.514.50.2 – 6 185 лева, и пазарна стойност на подобренията – 2 021 лева /дворна тоалетна – 459 лева, монолитна дворна чешма – 217 лева, и ограда по южната имотна граница – 1 345 лева/.  Вещото лице е оценило стойността на земята по метода на сравнителната стойност, а стойността на сградата и на подобренията – чрез метода на вещната стойност.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 27, ал. 1 от ЗОС 14-дневен преклузивен срок, от надлежни страни, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.  

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, на основание чл. 25, ал. 2 от ЗОС. Спазена е установената от закона форма. При издаването на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Предмет на оспорване в настоящото производство е размерът на определеното в заповедта за отчуждаване парично обезщетение. В производството по принудително отчуждаване собственикът на предвидения за отчуждаване имот следва да бъде обезщетен с равностойно парично или имотно обезщетение /чл. 21, ал. 1 от ЗОС/. Размерът на равностойното парично обезщетение се определя съобразно конкретното предназначение на имота преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот /чл. 22, ал. 5 от ЗОС/, като в случай че определеният размер на равностойното парично обезщетение е по-малък от данъчната оценка на имота, обезщетението се изплаща в размер, равен на данъчната му оценка /чл. 22, ал. 11 от ЗОС/. В разглеждания случай възприетата от административния орган пазарна стойност на предвидените за отчуждаване част от поземлен имот, сграда и подобрения е по-висока от данъчната им оценка и е по-ниска от пазарната им стойност, определена от назначеното от съда вещо лице към дата 14.10.2019 г. /на която дата е изготвена оценката в административното производство/ и към дата 07.01.2020 г. /на която дата е издадена оспорената заповед/. Използвайки едни и същи методи, двамата оценители са достигнали до различни цени на оценяваните земя, сграда и подобрения към едни и същи периоди от време. Оценителят в административното производство не е оценил част от подобренията, попадащи в предвидената за отчуждаване част, които е следвало да бъдат оценени отделно от земята. А назначеното от съда вещо лице е определило пазарната стойност на тези подобрения. Съдът счита, че следва да кредитира предложената от вещото лице И. пазарна стойност на отчуждаваните част от поземлен имот, сграда и подобрения, като изготвена въз основа на компетентно и безпристрастно заключение, неоспорено от страните по предвидения процесуален ред, и съобразена в максимална степен с принципа за равностойно парично обезщетение при принудително отчуждаване.

Във връзка със заявеното от оспорващите, че средствата, определени от общината, са недостатъчни, за да възстановят сградата, след като бъде съборена, и за пълнота съдът намира за необходимо да посочи, че в относимата за разглеждания случай уредба не е предвидено определяне на равностойно парично обезщетение в размер, равен на стойността на сградата като новоизградена такава.

По изложените съображения, заповедта на Кмета на Община Сливен в оспорената ѝ част е неправилна, поради което следва да бъде изменена в тази част, като се увеличи размера на паричното обезщетение от 7 852 лева на 8 952 лева, което съобразно квотите на съсобственост, е както следва: на С.С.Г. – 1 718 лева, на Н.А.Т. – 4 822,66 лева, на Д.Т.К. – 1 205,67 лева, и на Г.Т.К. – 1 205,67 лева.

            С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 3 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ИЗМЕНЯ Заповед № РД 15-27 от 07.01.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА ѝ, в която е определен размер на дължимото парично обезщетение за предвидените за отчуждаване сграда и земя, ведно с подобренията, които се засягат от отчуждителните мероприятия в поземлен имот 67338.514.50, като УВЕЛИЧАВА размера на дължимото парично обезщетение от 7 852 /седем хиляди осемстотин петдесет и два/ лева на 8 952 /осем хиляди деветстотин петдесет и два/ лева, разпределено съобразно квотите на съсобственост, както следва: на С.С.Г. – 1 718 /хиляда седемстотин и осемнадесет/ лева, на Н.А.Т. – 4 822,66 /четири хиляди осемстотин двадесет и два лева и шестдесет и шест стотинки/ лева, на Д.Т.К. – 1 205,67 /хиляда двеста и пет лева и шестдесет и седем стотинки/ лева, и на Г.Т.К. – 1 205,67 /хиляда двеста и пет лева и шестдесет и седем стотинки/ лева.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: