ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 558
Шумен, 08.04.2025 г.
Административният съд - Шумен - V състав, в закрито заседание на осми април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | МАРГАРИТА СТЕРГИОВСКА |
като разгледа докладваното от съдията Маргарита Стергиовска административно дело № 170/2025 г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано е по жалба на Сдружение «Чиста природа» с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление [населено място], общ. Н. Козлево, чрез адв. Ц. Д. АК-В. Търново, съдържаща искане за прогласяване нищожност на Решение №Ш-У – 28-ЕО/2022 г. от 28.09.2022 г. на директор на РИОСВ-Шумен, с което е преценено да не се извършва ЕО за изготвяне на Проект за частично изменение на ОУП на община Н. Козлево с възложител община Н. Козлево.
При проверка допустимостта на производството съдът констатира, че оспорващият не е представил по делото доказателства досежно наличието на правен интерес от оспорване - в жалбата се твърди, че оспорващото сдружение е активно легитимирано по депозираното оспорване, с оглед постановено решение №5/17.04.2017 г. по КД № 11/2006 г. на КС, позовавайки се на предстоящо засягане на права, поради което приема, че правният интерес от оспорване на Решение №Ш-У – 28-ЕО/2022 г. от 28.09.2022 г. на директор РИОСВ-Шумен не е доказан.
Правният ефект на становището по екологична оценка има характера на самостоятелно решение на административен орган, което рефлектира в правната сфера на възложителя, на лицата, чиито инвестиционни предложения са включени в изменението на плана, на засегнатата по смисъла на § 1, т. 25 от ДР на ЗООС общественост, какъвто оспорващия очевидно не е.
Съгласно чл.88 ал.3 от ЗООС, заинтересуваните лица може да обжалват становището по екологична оценка или решението, с което е преценено да се извършва или да не се извършва екологична оценка, по реда на Административно процесуалния кодекс в 14-дневен срок от съобщаването му. В ЗООС липсва нарочна дефиниция за понятието "заинтересувани лица", имащи право да обжалват тези административни актове, няма и препраща норма към дефиниция от друг закон. При това положение, доколкото се касае за преценка за необходимостта от извършване на ЕО на проект за частично изменение на ОУП, биха могли да се възприемат, като приложими при определянето на категорията заинтересовани лица, критериите на чл.127 ал. 13 от ЗУТ по отношение на лицата, имащи право да оспорват резултатите от съгласувателната процедура за изменение на ОУП.
Към жалбата не са приложени доказателства, че оспорващият попада сред кръга от лица по чл. 127, ал. 13 от ЗУТ, доколкото няма доказателства и не се твърди в негови имоти да се предвижда изграждане на обекти – публична собственост на държавата или общината, или по отношение на такива да се установяват ограничения на собствеността от вида на изброените в посочената норма.
Ето защо, следва оспорващият да представи по делото доказателства, че е непосредствено засегнат от предвижданията на изменението на ОУП /съгласно приложено към жалбата Уведомление от 19.07.2022 г., съдържащо списък на засегнатите ПИ/, към момента на издаване на атакуваният административен акт – 28.09.2022 г., така и към момента на подаване на жалбата – 02.04.2025 г., както и доказателства, че Сдружението е съществувало към датата на издаване на процесното решение – 28.09.2022 г., доколкото от представено към жалбата Актуално състояние е видно, че към датата на подаване на жалбата сдружението е вписано в Търговския регистър.
Съдът констатира, че жалбата е подадена в разрез с изискването на чл.152 ал.1 от АПК, с оглед което обръща внимание на процесуалния представител на оспорващия, че следва да познава и спазва разписания от законодателя ред за упражняване правото на жалба и занапред да не нарушава реда, разписан в чл.152 ал.1 от АПК.
С оглед гореизложеното и на основание чл.158, ал.1 от АПК, депозираната жалба следва да се остави без движение, като на оспорващият се укаже да отстрани констатираните нередовности в 7 (седем) дневен срок от съобщаването на настоящото определение.
Водим от горното съдът
ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалбата на на Сдружение «Чиста природа» с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление [населено място], общ. Н. Козлево, чрез адв. Ц. Д. АК-В. Търново, съдържаща искане за прогласяване нищожност на Решение №Ш-У – 28-ЕО/2022 г. от 28.09.2022 г. на директор на РИОСВ-Шумен.
ДАВА 7 (седем) дневен срок, считано от датата на съобщаване на настоящото определение на оспорващия да изправи констатираните нередовности, като представи по делото доказателства, че попада сред кръга от лица по чл. 127, ал. 13 от ЗУТ, а именно, че е непосредствено засегнат от предвижданията на частичното изменение на ОУП /съгласно приложено към жалбата Уведомление от 19.07.2022 г., съдържащо списък на засегнатите ПИ/, към момента на издаване на атакуваният административен акт – 28.09.2022 г., така и към момента на подаване на жалбата – 02.04.2025 г., както и доказателства, че Сдружението е съществувало към датата на издаване на процесното решение – 28.09.2022 г., доколкото от представено към жалбата Актуално състояние е видно, че към датата на подаване на жалбата сдружението е вписано в Търговския регистър.
В съобщението да бъде вписано указание, че при неотстраняване на нередовностите в срока, жалбата ще се остави без разглеждане, а настоящото производство ще бъде прекратено съгласно чл.158, ал.3 АПК.
Препис от настоящото определение да се изпрати на страните за сведение.
След изтичане на срока или изправяне на нередовностите, делото да се докладва на съдията – докладчик.
Съдия: | |