№ 178
гр. Троян, 18.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТРОЯН, IV-ТИ СЪСТАВ - ГРАЖДАНСКИ, в
публично заседание на деветнадесети септември през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Десислава Г. Ютерова
при участието на секретаря Мария Хр. Станчева
като разгледа докладваното от Десислава Г. Ютерова Гражданско дело №
20244340100249 по описа за 2024 година
за да се произнесе - съобрази:
„Йеттел България” ЕАД – гр. София е предявило срещу С. С. М. от гр.
Троян установителен иск с правно основание чл. 422, ал. 1 от ГПК за
признаване за установено, че същия дължи на ищцовото дружество сумата от
174,90 лева, представляваща стойността на незаплатени задължения по
Договор за мобилен номер +359********* от 01.12.2021 година.
На основание чл. 47, ал. 6 от ГПК на С. М. е назначен особен
представител. По реда на чл. 131 от ГПК адв. К. Д. от ЛАК е представил
писмен отговор, с който оспорва така предявения иск.
Съдът, като съобрази доводите на страните и приетите по делото
писмени доказателства: Договор за мобилен номер +359********* до
11.08.2023 г., фактура № ********** от 25.02.2022 г., фактура № **********
от 25.04.2022 г. и Общи условия, всички приложени към ЧГД № 836 от 2023
г. по описа на ТРС, намира за установено следното от фактическа и правна
страна:
Ответника С. С. М. е сключил с „Йеттел България" ЕАД (с предишно
наименование „Теленор България" ЕАД) договор за Мобилни услуги както
следва: - с абонамент Тотал Макс 36,99 за мобилен номер +359********* до
11.08.2023 г., съгласно договора от дата 11.08.2021 г. Въз основа на посочения
договор ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството мобилни
услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер на абоната
№ *********.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода 25.01.2022 г. до
дата 24.02.2022 г. „Йеттел България" ЕАД е издал:
- Фактура № **********/25.02.2022 г. за отчетния период на
потребление от 25.01.2022-24.02.2022 с дължима стойност за плащане в
1
размер на 36,61 лв. за месечни абонаментни такси за потребените от абоната
по договора услуги.
Сумата е дължима до 12.03.2022 г. Към фактурата е прибавено
извлечение от детайлно потребените от абоната по договора услуги.
Установи се в процеса, че М. е потребил и не е заплатил мобилни услуги
на обща стойност 36,61 лева. Към всяка от фактурите има приложено
извлечение-детайлизирана справка от потреблението на ползвания номер.
Неизаплащането от страна на ответника стойността на потребените и
фактурирани услуги на стойност 36,61 лева, е ангажирало договорната
отговорност на абоната по т. 11 от процесните договори за услуги, като във
връзка с чл. 75, вр. с чл. 196, в от ОУ па мобилния оператор, „Йеттел
България" ЕАД е прекратил едностранно индивидуалните договори и е издал
крайна фактура № ********** от дата 25.04.2022 г.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на „Йеттел България" ЕАД сумите за месечни
абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно
се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите
обаждания на абоната, като операторът неколкократно праща смс - напомняне
за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано плащане,
въпреки напомнянията от страна на оператора, ползваният телефонен номер е
двустранно спрян, за което ответника е уведомен с поредно сме-известяване.
Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите месечни суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да
бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането
на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението е определен,
длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Датата на деактивация на процесните абонаменти е 25.02.2022 г.,
На 07.03.2022 г., операторът е изпратил покана за изпълнение до
ответника, в която са описани задълженията по абонатния номер, посочена е
общодължимата сума, както и е даден подходящ - 10 дневен срок за
изпълнение на задължението. М. бил предупреден, че при неплащане на
дължимата сума договорът му ще бъде прекратен.
С. М. е в неизпълнение на договорите си, като същият не е спазил
крайния срок за ползване на абонаментите, както следва: - Тотал Макс 36,99
лева за мобилен номер +359********* до 01.12.2023 г., съгласно договора от
дата 01.12.2021 г.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно
изричната клауза, съдържаща се в т. 11 от договорите, като начисли в крайната
издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на сключения
абонамент.
Претендираната неустойка е в размер на 138,29 лева и представлява
стойността на тримесечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки
ползван номер.
2
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и
задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни
услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните
общи условия и те са неразделна част към него. По силата на същите,
индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от
страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите
условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
Поради липсата на действия на ответника, насочени към изпълнение на
паричните му задължения, от страна на „Йеттел България" ЕАД е депозирано
заявление по чл. 410 от ГПК до Районен съд - Троян, въз основа на което е
образувано частно гражданско дело № 836/2023 г. и е издадена заповед за
изпълнение на парично задължение.
Предвид на изложената фактическа обстановка, се налагат следните
изводи: От представените по делото доказателства, съда приема за установено,
че между страните са били налице облигационни праоотношения, по силата на
които ищцовото дружество е предоставяло, а ответника е използвал мобилни
услуги.
Съгласно Общите условия на „Йеттел България" ЕАД за
взаимоотношения с потребителите на електронни съобщителни услуги
заплащането на услугите се извършва въз основа на месечна фактура, която се
издава на името на абоната. От приложените по делото фактури се
установяват предоставените услуги на ответника и претендираните за тях
цени. Използваните от ответника далекосъобщителни услуги, начислени в
процесиите фактури, са таксувани съобразно приложимите условия.
Претендираните суми по фактурите отговарят на потребения от ответника
обем от услуги и ползвания от него достъп до мрежата.
При ползване на телефонни услуги чрез индивидуален договор (както е в
случая), насрещното задължение на потребителя е да заплати дължимите
месечни такси и цените на ползваните услуги през съответния отчетен период,
като плащането се извършва въз основа на издадена от оператора фактура, в
срока, посочен във фактурата. Такива фактури са издадени от оператора, като
в тях са означени както месечните такси, така и цената на ползваните от С. М.
услуги и срока на плащането им. В този смисъл ищцовото дружество е
индивидуализирало по основание и размер периодичните си вземания към
ответника и е определил срока за плащането им, поради което той е бил в
обективна възможност да ги изпълни. Във връзка с оспорването от страна на
особения представител, следва да се отбележи, че ищеца няма нита законово,
нито договорно задължение да покани да плати длъжник, изпаднал в забава.
Неизпълнението на задължението по договора, безспорно ангажира
договорната отговорност на М., а именно клаузата на чл. 11, която предвижда
заплащането на неустойка за предсрочното прекратяване на договора.
Размерът на тази неустойка е изрично регламентиран в договора и
представлява три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки
номер.
При тези изводи, настоящия състав намира исковата претенция за
основателна и доказана.
По отношение на разноските: на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК ще
следва на ищеца да бъдат присъдени сторените разноски в настоящето исково
производство в размер на общо 665,00 лева /Списък по чл. 80 от ГПК/, както и
3
разноските по заповедното производство в размер на 265,00 лева.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА по реда на чл. 422 от ГПК съществуване на вземане на
„Йеттел България“ ЕАД, ЕИК130460283, седалище и адрес на управление гр.
София, р-он „Младост“, ж. к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6,
представители Д.К.К. и М.С., а именно, че С. С. М., ЕГН **********, адрес:
гр. Троян, Ловешка област, махала „Д.“ № 1, вх. А, в качеството на потребител
на мобилни услуги дължи общо сумата 174,90 – сто седемдесет и четири
лева и деветдесет стотинки, от които: сумата 36,61- тридесет и шест лева и
61 стотинки, дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги, за които са издадени фактури №
**********/15.12.2021 г., № **********/15.01.2022 г., №
**********/15.02.2022 г. за периода от 15.11.2021 г. до 14.02.2022 г., ведно със
законната лихва върху сумата, считано от 15.12.2023 година /датата на
подаване на заявлението в Районен съд/ до окончателното изплащане на
сумата и 138,29 – сто тридесет и осем лева и 29 стотинки - неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 11.08.2021 г. за
мобилен номер +359*********, представляваща стойността на три месечни
абонаментни такси.
ОСЪЖДА С. С. М., ЕГН **********, адрес: гр. Троян, Ловешка област,
махала „Д.“ № 1, вх. А да заплати на „Йеттел България“ ЕАД, ЕИК130460283,
седалище и адрес на управление гр. София, р-он „Младост“, ж. к. „Младост
4“, Бизнес парк София, сграда 6, представители Д.К.К. и М.С. сторени
съдебно-деловодни разноски в настоящето производство в размер на 665,00 –
шестстотин шестдесет и пет лева, както и сумата 265,00 –двеста шестдесет
и пет лева – разноски по заповедното производство.
Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд - Ловеч в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Троян: _______________________
4